[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]T[/mks_dropcap]erwijl ik dit artikel schrijf heb ik het gevoel dat ik net pindakaas heb gegeten. Met een brok in mijn keel denk ik aan de laatste aflevering van Man Bijt Hond, die vorige week op televisie te zien was. De KRO komt binnenkort met een nieuw lifestyle programma, hiervoor moet Man Bijt Hond plaats maken. Dat ik niet de enige ben die het hier niet mee eens is, blijkt. Fans en oud-medewerkers van het realityprogramma startten na de laatste uitzending een crowdfundingsactie om het programma in 2016 tóch door te laten gaan. Hoeveel kans van slagen heeft deze inzamelingsactie?
De actie
Fans en oud-medewerkers hebben tot half november de tijd om een bedrag van 99000 euro binnen te halen. Mocht de inzamelingsactie lukken, dan krijgt het programma op internet een tweede leven. Dit betekent nog minstens een half jaar genieten van rubrieken als Ons Kent Ons, De Lijn en De Babbelbox. Met nog een maand te gaan staat de teller op ruim 1400 euro, er moet dus nog een hoop geld bij elkaar geharkt worden. Om dit voor elkaar te krijgen maakt Man Bijt hond gebruik van crowdfunding.
Crowdfunding is het binnen halen van geld voor specifieke projecten, en zoals de naam al zegt is dit geld afkomstig van het publiek. Deze geldinzamelingsacties worden op het moment onder andere ingezet voor het financieren van concerten, het uitgeven van een boek, projecten in ontwikkelingslanden maar ook voor het starten van je eigen bedrijf. Het gebruik van crowdfunding voor een televisieprogramma is helemaal nieuw. Het zou zelfs voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie zijn dat een programma met financiële steun van de kijkers dóór kan op internet.
Wat maakt een crowdfundingsactie succesvol?
Volgens Ronald Kleverlaan, al acht jaar adviseur op het gebied van crowdfunding, zijn er drie belangrijke factoren die bepalen of een inzamelingsactie succesvol zal zijn:
Storytelling
Een goed verhaal is het halve werk. Investeerders zullen geen geld steken in een wervingscampagne zonder duidelijke opzet en doel. Geldschieters investeren geen geld in een project omdat ze hopen er veel winst op te maken, zij willen geld geven omdat ze hart hebben voor de zaak. Een tegenprestatie in de vorm van een klein geschenk kan net dat beetje extra motivatie geven waardoor donateurs overstag gaan. Een BN’er strikken als gezicht van je campagne, kan natuurlijk ook nooit kwaad.
Urgentie
Naast een aantrekkelijk verhaal verteld door een aantrekkelijk persoon, is de urgentie belangrijk: er moet nu geld worden gestort anders is het straks te laat. Je zou verwachten dat het loont om voor een campagne een half jaar uit te trekken. In de praktijk blijkt echter dat hoe korter de duur van het project is, des te groter de kans dat het succesvol wordt gefinancierd. Kickstarter.com – het grootste Amerikaanse platform voor crowdfunding – toonde aan dat de kans dat je project het beoogde bedrag binnenhaalt, afneemt van 60% tot 25% wanneer de doorlooptijd wordt verlengd van dertig dagen naar negentig dagen.
Communicatie
Een succesvolle campagne moet opvallen. Het is belangrijk dat mensen iets gezien of gehoord hebben over je project en dat ze specifiek voor jou naar het platform komen om te doneren. Een makkelijke manier om je verhaal te verspreiden en tegelijkertijd je donateurs up-to-date te houden is het gebruik van social media. Dit medium is het perfecte platform voor het communiceren met donateurs. Bovendien loont het om je donateurs op de hoogte te houden, zij zullen zich betrokken voelen bij de actie en op hun beurt weer op zoek gaan naar nieuwe geldschieters.
Man Bijt Hond onder de loep
Man Bijt Hond is over de jaren heen een populair programma geworden met veel fans, deze fans geven het programma maar al te graag een tweede leven. Als al deze Man Bijt Hond liefhebbers een donatie doen, is het bedrag zo bij elkaar. De inzamelingsactie van veertig dagen creëert een groot gevoel van urgentie en is via Facebook op de voet te volgen. De campagne maakt hiernaast goed gebruik van tegenprestaties. Donateurs die een bedrag van vijfentwintig euro of meer storten krijgen een mok, badlaken of zelfs de Babbelbox op het werk (wie wil dat nou niet!).
Er zijn helaas ook wat dingen die minder goed gaan. Zo is er nergens op de website van Man Bijt Hond informatie te vinden is over wat er precies met het geld gaat gebeuren. De campagne maakt weliswaar gebruik van BN’ers zoals Paul de Leeuw en Cornald Maas die oproepen om te doneren, maar een duidelijk gezicht achter de campagne ontbreekt. De online campagne staat als een huis, een duidelijk offline campagne is echter niet aan te wijzen. Dit komt het bereik van de campagne niet ten goede, opa’s en oma’s zullen die doneer knop op de website moeilijker kunnen vinden dan een ouderwets collectebusje.
Conclusie
Er zijn plus- en minpunten aan te wijzen binnen de Crowdfunding campagne van Man Bijt Hond. Het is dan ook maar de vraag of het gaat lukken om het beoogde bedrag binnen te halen. Hoe dan ook zijn wij van Medium nog lang niet klaar om afscheid te nemen van Man Bijt Hond helden als Gertje Post, Rapper Sjors en het stel op de bank. Deze Babbelbox vraagt jullie dan ook om een donatie te doen zodat de real-life show waar groot nieuws klein kan zijn en klein nieuws groot, kan blijven bestaan.
Cover: Michael Bailey