fbpx
24/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Man Bijt Hond in de crowdfunding pot vinden

Terwijl ik dit artikel schrijf heb ik het gevoel dat ik net pindakaas heb gegeten. Met een brok in mijn keel denk ik aan de laatste aflevering van Man Bijt Hond.


Terwijl ik dit artikel schrijf heb ik het gevoel dat ik net pindakaas heb gegeten. Met een brok in mijn keel denk ik aan de laatste aflevering van Man Bijt Hond, die vorige week op televisie te zien was. De KRO komt binnenkort met een nieuw lifestyle programma, hiervoor moet Man Bijt Hond plaats maken. Dat ik niet de enige ben die het hier niet mee eens is, blijkt. Fans en oud-medewerkers van het realityprogramma startten na de laatste uitzending een crowdfundingsactie om het programma in 2016 tóch door te laten gaan. Hoeveel kans van slagen heeft deze inzamelingsactie?

De actie
Fans en oud-medewerkers hebben tot half november de tijd om een bedrag van 99000 euro binnen te halen. Mocht de inzamelingsactie lukken, dan krijgt het programma op internet een tweede leven. Dit betekent nog minstens een half jaar genieten van rubrieken als Ons Kent Ons, De Lijn en De Babbelbox. Met nog een maand te gaan staat de teller op ruim 1400 euro, er moet dus nog een hoop geld bij elkaar geharkt worden. Om dit voor elkaar te krijgen maakt Man Bijt hond gebruik van crowdfunding.

Crowdfunding is het binnen halen van geld voor specifieke projecten, en zoals de naam al zegt is dit geld afkomstig van het publiek. Deze geldinzamelingsacties worden op het moment onder andere ingezet voor het financieren van concerten, het uitgeven van een boek, projecten in ontwikkelingslanden maar ook voor het starten van je eigen bedrijf. Het gebruik van crowdfunding voor een televisieprogramma is helemaal nieuw. Het zou zelfs voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse televisie zijn dat een programma met financiële steun van de kijkers dóór kan op internet.

Wat maakt een crowdfundingsactie succesvol?
Volgens Ronald Kleverlaan, al acht jaar adviseur op het gebied van crowdfunding, zijn er drie belangrijke factoren die bepalen of een inzamelingsactie succesvol zal zijn:

Storytelling
Een goed verhaal is het halve werk. Investeerders zullen geen geld steken in een wervingscampagne zonder duidelijke opzet en doel. Geldschieters investeren geen geld in een project omdat ze hopen er veel winst op te maken, zij willen geld geven omdat ze hart hebben voor de zaak. Een tegenprestatie in de vorm van een klein geschenk kan net dat beetje extra motivatie geven waardoor donateurs overstag gaan. Een BN’er strikken als gezicht van je campagne, kan natuurlijk ook nooit kwaad.

Urgentie
Naast een aantrekkelijk verhaal verteld door een aantrekkelijk persoon, is de urgentie belangrijk: er moet nu geld worden gestort anders is het straks te laat. Je zou verwachten dat het loont om voor een campagne een half jaar uit te trekken. In de praktijk blijkt echter dat hoe korter de duur van het project is, des te groter de kans dat het succesvol wordt gefinancierd. Kickstarter.com – het grootste Amerikaanse platform voor crowdfunding – toonde aan dat de kans dat je project het beoogde bedrag binnenhaalt, afneemt van 60% tot 25% wanneer de doorlooptijd wordt verlengd van dertig dagen naar negentig dagen.

Communicatie
Een succesvolle campagne moet opvallen. Het is belangrijk dat mensen iets gezien of gehoord hebben over je project en dat ze specifiek voor jou naar het platform komen om te doneren. Een makkelijke manier om je verhaal te verspreiden en tegelijkertijd je donateurs up-to-date te houden is het gebruik van social media. Dit medium is het perfecte platform voor het communiceren met donateurs. Bovendien loont het om je donateurs op de hoogte te houden, zij zullen zich betrokken voelen bij de actie en op hun beurt weer op zoek gaan naar nieuwe geldschieters.

Man Bijt Hond onder de loep
Man Bijt Hond is over de jaren heen een populair programma geworden met veel fans, deze fans geven het programma maar al te graag een tweede leven. Als al deze Man Bijt Hond liefhebbers een donatie doen, is het bedrag zo bij elkaar. De inzamelingsactie van veertig dagen creëert een groot gevoel van urgentie en is via Facebook op de voet te volgen. De campagne maakt hiernaast goed gebruik van tegenprestaties. Donateurs die een bedrag van vijfentwintig euro of meer storten krijgen een mok, badlaken of zelfs de Babbelbox op het werk (wie wil dat nou niet!).

Er zijn helaas ook wat dingen die minder goed gaan. Zo is er nergens op de website van Man Bijt Hond informatie te vinden is over wat er precies met het geld gaat gebeuren. De campagne maakt weliswaar gebruik van BN’ers zoals Paul de Leeuw en Cornald Maas die oproepen om te doneren, maar een duidelijk gezicht achter de campagne ontbreekt. De online campagne staat als een huis, een duidelijk offline campagne is echter niet aan te wijzen. Dit komt het bereik van de campagne niet ten goede, opa’s en oma’s zullen die doneer knop op de website moeilijker kunnen vinden dan een ouderwets collectebusje.

Conclusie
Er zijn plus- en minpunten aan te wijzen binnen de Crowdfunding campagne van Man Bijt Hond. Het is dan ook maar de vraag of het gaat lukken om het beoogde bedrag binnen te halen. Hoe dan ook zijn wij van Medium nog lang  niet klaar om afscheid te nemen van Man Bijt Hond helden als Gertje Post, Rapper Sjors en het stel op de bank. Deze Babbelbox vraagt jullie dan ook om een donatie te doen zodat de real-life show waar groot nieuws klein kan zijn en klein nieuws groot, kan blijven bestaan.

Cover: Michael Bailey

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort