fbpx
18/02/2020 Communication Science news and articles

Instagram is trending

Instagram is hot! Waarom doet het bedrijf het zo goed?


De geruchten gaan al langer rond dat Facebook steeds minder populair wordt, vooral onder jongeren.  Zij laten het sociale netwerk steeds vaker links liggen, terwijl mensen boven de 45 het juist wel weten te vinden. Hoewel de site in ontwikkelingslanden nog wel populair is, dringt de vraag of Facebook onder jongeren nog wel een toekomst heeft zich steeds sterker op. Maar misschien heeft Mark Zuckerberg zijn hoop inmiddels stiekem al op een rijzende ster binnen zijn bedrijf gericht: Instagram.

De app van 1 miljard
Instagram is natuurlijk al heel lang bekend: het bedrijf werd in 2009 opgericht en werd in 2012 gekocht door Facebook voor één miljard dollar – het bedrijf had op dat moment zo’n vijftig miljoen gebruikers en geen verdienmodel. Nu, twee jaar later, heeft het bedrijf ongeveer driehonderd miljoen gebruikers en wordt het bedrijf geschat op 35 miljard dollar.

Groter dan Twitter
Het is duidelijk, het gaat goed met Instagram. In maart had het bedrijf nog tweehonderd miljoen gebruikers, daar zijn in enkele maanden dus honderd miljoen gebruikers bijgekomen. Het bedrijf heeft daarmee meer gebruikers dan Twitter en hoewel CitiGroup, de bank die instagram op 35 miljard schatte, een paar slagen om de arm houdt, lijkt Facebook voorzichtig gezegd een goede investering te hebben gedaan. Twee jaar geleden sprak iedereen schande over het feit dat Facebook één miljard betaalde voor de app, maar dat blijkt dus zeer terecht.

Behalve het stijgende aantal gebruikers is er meer goed nieuws voor Instagram: inmiddels is er een verdienmodel. Adverteerders kunnen namelijk gesponsorde boodschappen versturen die vervolgens in de tijdlijn komen te staan. Advertenties zijn daardoor amper te herkennen als advertenties en dat is precies de bedoeling van Instagram. In juli werd geschat dat Instagram om te beginnen zo’n honderd miljoen per kwartaal op zou kunnen halen met advertenties, en gezien het stijgende aantal gebruikers zal dat zeker niet minder worden.

Redenen voor het succes
Er zijn drie belangrijke redenen voor het succes van Instagram. Doordat Facebook langzaam veranderd in een site voor volwassenen is Instagram jong en hip. Het gevolg: negentig procent van de gebruikers zijn onder de 35 jaar oud en dat is de meest interessante doelgroep voor adverteerders. Instagram biedt dus zeer interessante mogelijkheden voor adverteerders bij het bereiken van deze klanten.

Een tweede reden is dat advertenties op Instagram bijzonder goed presteren: uit onderzoek blijkt dat de interactie met fans op Instagram bijna zestig keer hoger ligt dan op andere sociale media. In cijfers betekent dit dat één miljoen volgers op Facebook gemiddeld goed zijn voor zevenhonderd interacties, op Twitter voor driehonderd interacties, maar op Instagram zo’n 40.000 interacties. Instagram doet het op dat gebied dus veel beter dan andere sociale media.

Daar komt bij dat adverteerders steeds meer vraagtekens plaatsen bij de effectiviteit van Facebook: hoewel de site verreweg het populairst is bij adverteerders, heeft meer dan de helft twijfels bij de effectiviteit van de advertenties op de site. Als Instagram de goede cijfers kan bevestigen zal het vermoedelijk een kwestie van tijd zijn tot meer reclamemakers de site ‘ontdekken’.

Flow
Het is duidelijk dat Instagram in een flow zit: de gebruikscijfers groeien, de mensen die het gebruiken zijn interessant voor adverteerders en de advertenties op Instagram presteren uitzonderlijk goed. Zijn er dan helemaal geen valkuilen?

Ja wel, dus. Advertenties op Instagram moeten leuk zijn en vereisen dus creativiteit van de adverteerders. Foto’s en filmpjes moeten onderscheidend zijn en het qua entertainmentwaarde op kunnen nemen tegen mensen die enkel voor de lol posts op Instagram plaatsen. Vooral voor serieuze merken kan dit een riskante afweging zijn. Daarnaast is Instagram amper geschikt voor het geven van achtergrondinformatie. Instagram kan gebruikt worden om een gevoel te creëren bij een merk, maar het is erg moeilijk om feitelijke informatie te geven. Dat betekent dat niet alle producten even geschikt zijn om op Instagram te adverteren. Bij het kopen van frisdrank kan een goed gevoel een verkoopargument zijn, bij het kopen van een  wasmachine niet.

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents Beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

Hoe ik een maand mijn smartphone opgaf

05/02/2020

05/02/2020

Geen smartphone voor een maand: hoe kan dat tegenwoordig? Jade ging deze uitdaging aan en vertelt waarom iedereen het een keertje moet proberen.

FSR 101: A crash course on what the student council does for your student rights

03/02/2020 and

03/02/2020

Medium breaks down the influence that the Faculty Student Council of UvA's Faculty of Social and Behavioral Sciences has on our community and how you can participate to make a change.

Duolingo: The Boogieman of Language Apps

31/01/2020

31/01/2020

The green owl goes rogue - this article discusses Duolingo's (almost extreme) methods to coerce us into practicing our language skills.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort