fbpx
22/11/2019 Communication Science news and articles

Instagram is trending

Instagram is hot! Waarom doet het bedrijf het zo goed?


De geruchten gaan al langer rond dat Facebook steeds minder populair wordt, vooral onder jongeren.  Zij laten het sociale netwerk steeds vaker links liggen, terwijl mensen boven de 45 het juist wel weten te vinden. Hoewel de site in ontwikkelingslanden nog wel populair is, dringt de vraag of Facebook onder jongeren nog wel een toekomst heeft zich steeds sterker op. Maar misschien heeft Mark Zuckerberg zijn hoop inmiddels stiekem al op een rijzende ster binnen zijn bedrijf gericht: Instagram.

De app van 1 miljard
Instagram is natuurlijk al heel lang bekend: het bedrijf werd in 2009 opgericht en werd in 2012 gekocht door Facebook voor één miljard dollar – het bedrijf had op dat moment zo’n vijftig miljoen gebruikers en geen verdienmodel. Nu, twee jaar later, heeft het bedrijf ongeveer driehonderd miljoen gebruikers en wordt het bedrijf geschat op 35 miljard dollar.

Groter dan Twitter
Het is duidelijk, het gaat goed met Instagram. In maart had het bedrijf nog tweehonderd miljoen gebruikers, daar zijn in enkele maanden dus honderd miljoen gebruikers bijgekomen. Het bedrijf heeft daarmee meer gebruikers dan Twitter en hoewel CitiGroup, de bank die instagram op 35 miljard schatte, een paar slagen om de arm houdt, lijkt Facebook voorzichtig gezegd een goede investering te hebben gedaan. Twee jaar geleden sprak iedereen schande over het feit dat Facebook één miljard betaalde voor de app, maar dat blijkt dus zeer terecht.

Behalve het stijgende aantal gebruikers is er meer goed nieuws voor Instagram: inmiddels is er een verdienmodel. Adverteerders kunnen namelijk gesponsorde boodschappen versturen die vervolgens in de tijdlijn komen te staan. Advertenties zijn daardoor amper te herkennen als advertenties en dat is precies de bedoeling van Instagram. In juli werd geschat dat Instagram om te beginnen zo’n honderd miljoen per kwartaal op zou kunnen halen met advertenties, en gezien het stijgende aantal gebruikers zal dat zeker niet minder worden.

Redenen voor het succes
Er zijn drie belangrijke redenen voor het succes van Instagram. Doordat Facebook langzaam veranderd in een site voor volwassenen is Instagram jong en hip. Het gevolg: negentig procent van de gebruikers zijn onder de 35 jaar oud en dat is de meest interessante doelgroep voor adverteerders. Instagram biedt dus zeer interessante mogelijkheden voor adverteerders bij het bereiken van deze klanten.

Een tweede reden is dat advertenties op Instagram bijzonder goed presteren: uit onderzoek blijkt dat de interactie met fans op Instagram bijna zestig keer hoger ligt dan op andere sociale media. In cijfers betekent dit dat één miljoen volgers op Facebook gemiddeld goed zijn voor zevenhonderd interacties, op Twitter voor driehonderd interacties, maar op Instagram zo’n 40.000 interacties. Instagram doet het op dat gebied dus veel beter dan andere sociale media.

Daar komt bij dat adverteerders steeds meer vraagtekens plaatsen bij de effectiviteit van Facebook: hoewel de site verreweg het populairst is bij adverteerders, heeft meer dan de helft twijfels bij de effectiviteit van de advertenties op de site. Als Instagram de goede cijfers kan bevestigen zal het vermoedelijk een kwestie van tijd zijn tot meer reclamemakers de site ‘ontdekken’.

Flow
Het is duidelijk dat Instagram in een flow zit: de gebruikscijfers groeien, de mensen die het gebruiken zijn interessant voor adverteerders en de advertenties op Instagram presteren uitzonderlijk goed. Zijn er dan helemaal geen valkuilen?

Ja wel, dus. Advertenties op Instagram moeten leuk zijn en vereisen dus creativiteit van de adverteerders. Foto’s en filmpjes moeten onderscheidend zijn en het qua entertainmentwaarde op kunnen nemen tegen mensen die enkel voor de lol posts op Instagram plaatsen. Vooral voor serieuze merken kan dit een riskante afweging zijn. Daarnaast is Instagram amper geschikt voor het geven van achtergrondinformatie. Instagram kan gebruikt worden om een gevoel te creëren bij een merk, maar het is erg moeilijk om feitelijke informatie te geven. Dat betekent dat niet alle producten even geschikt zijn om op Instagram te adverteren. Bij het kopen van frisdrank kan een goed gevoel een verkoopargument zijn, bij het kopen van een  wasmachine niet.

Reacties

reacties

Related Posts

Het drama van Den Bosch

19/11/2019

19/11/2019

Racisme in het voetbal gebeurt helaas steeds vaker. Dit keer was het raak in Den Bosch, waar Ahmad Mendes Moreira racistisch werd bejegend.

Klaus – A Christmas Review

19/11/2019

19/11/2019

Our edictor Jade reviews a nostalgic, new Christmas classic from Hollywood: Klaus!

Queer Eye: We’re in Japan!: How Netflix’s Makeover Show (Respectfully) Dived into Japanese society

18/11/2019

18/11/2019

The gays are back! Queer Eye’s Fab 5 is a team of five gay men with individual specialities (fashion, culture, food & wine, grooming, and design) who do makeovers on nominees’ outer and inner struggles.

Last Christmas schiet zijn doel voorbij

17/11/2019

17/11/2019

Redacteur Loïs ging naar de bioscoop op zoek naar een nieuwe lievelingsfilm. Maar Last Christmas was in ieder geval de laatste keer dat ze die film in de bioscoop zag.

KSI versus Logan Paul: How mainstream media finally embraced YouTubers

16/11/2019

16/11/2019

KSI and Logan Paul invaded the mainstream media with their sold out YouTube boxing event. But how did they do it? Medium explains it for you!

Parasocial relationships and fictional loyalty: How’s that actors and characters are not the same person (but people don’t get it)

15/11/2019

15/11/2019

Have you ever felt as if the person who got you best wasn’t your best friend, or one of your family members, but rather your favorite actor, singer or movie character? Has it ever happened to you? Yeah, I thought so. But don’t worry, you’re not the only one. 

TEDxUniversiteit van Amsterdam: Seven different quests for the truth

14/11/2019 and

14/11/2019

On the evening of Monday 4th of November, Medium was part of the crowd that listened to seven speakers on the theme: "In the search of truth". In this event, seven speakers presented their views on what they consider part of the truth.

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

12/11/2019

12/11/2019

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!

Free Press Live 2019: All the nominees and winners for most ground-breaking journalists

11/11/2019 and

11/11/2019

Medium went to the Free Press Live event where journalists received awards for their effort to present unbiased news about sensitive topics as war scandals.

Warriors for Peace: A Documentary Review

09/11/2019

09/11/2019

Ada reviews the documentary Les Guerrières de la Paix, which gives an insight into the Women Wage Peace movement in Israel.

XIII: Kalvijn bewijst het onmogelijke

01/11/2019

01/11/2019

Fabian was aanwezig bij de première van Kalvijns bioscoopexperiment XIII. De hoofdvraag op dit influencer-fest: kun je een film maken in 24 uur?

ADNIGHT 2019: A truly mad world!

27/10/2019

27/10/2019

Our editor Menahil went to ADNIGHT and visited the agencies Accenture, Kult and Ace and Ogilvy.

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com