Het is, op de ‘Anybody’ van de Viva na, misschien wel de bekendste tijdschriftenrubriek van Nederland: Buis & Haard. De..."/> Het is, op de ‘Anybody’ van de Viva na, misschien wel de bekendste tijdschriftenrubriek van Nederland: Buis & Haard. De..." />

‘Verantwoord voyeurisme’: duizend keer Buis & Haard

Het is, op de ‘Anybody’ van de Viva na, misschien wel de bekendste tijdschriftenrubriek van Nederland: Buis & Haard. De…


Het is, op de ‘Anybody’ van de Viva na, misschien wel de bekendste tijdschriftenrubriek van Nederland: Buis & Haard. De VARAgids vierde afgelopen week haar duizendste editie van de succesvolle, ietwat voyeuristische rubriek. Want waarom vinden wij het leuk om met BN’ers mee te kijken?

Gezellige boel
Twintig jaar bestaat Buis & Haard al – langer dan de gemiddelde levensduur van een willekeurig magazine. In 1994 begon de VARAgids met de rubriek, waarin tv-persoonlijkheden en eventuele partners vertellen over hun mediagebruik. Maar naast de buis, en wat er zo nu en dan op staat, is de haard minstens zo interessant. Van steriele Jan des Bouvrie-witte woonkamers tot een ‘gezellige’ puinboel: de duizend BN’ers die voor de rubriek zijn opgezocht hebben zich in hun natuurlijke habitat laten zien.

De foto is bij de rubriek net zo belangrijk als de tekst. ‘Verantwoord voyeurisme,’ noemt oud-hoofdredacteur van de VARAgids Daan Dijksman het. Hij bedacht de rubriek in 1994. In de VARAgids vertelt hij dat het visuele element steeds prominenter wordt. “De combinatie van partner- en interieurkeuze spreekt nu eenmaal net iets meer tot de verbeelding dan het verbale verslag van kijkgedrag.”

N=1000
Toch valt ook uit duizend edities van mediagebruik genoeg op te maken. In de VARAgids worden de statistieken eens onder elkaar gezet. Renske Smits analyseerde de edities en concludeerde dat De Volkskrant de meest populaire krant is onder de geportretteerde BN’ers, gevolgd door NRC Handelsblad en De Telegraaf. Bij de bladen is Vrij Nederland het meest populair – Jort Kelder en Hans Spekman gaven ooit aan de Donald Duck het meest te waarderen. Ook blijkt ‘ongeduld’ de grootste brandhaard te zijn voor onhebbelijkheden binnen de relatie. Slechts 28 BN’ers gaven aan geen onhebbelijkheid te hebben.

Expositie
Een kijkje nemen in het huis van bekende televisiepersoonlijkheden, anno 1994 was het heel wat. Inmiddels is vrijwel elke landelijke (zaterdag)krant op bezoek bij een BN’er, om bijvoorbeeld het weekend door te nemen. Dijksman stelt dat het misschien ‘toch wel een bescheiden indicatie is voor de kracht van het concept’.

Om de tentoongestelde BN’ers van Buis & Haard nog meer tot uiting te brengen krijgt de tijdschriftenrubriek een eigen expositie in het Beeld en Geluidmuseum in Hilversum. Vanaf 2 april zijn de hoogtepunten van de duizend afleveringen van Buis & Haard, een ‘making of’ en een quiz te zien en te beleven in de Buis & Haardlounge. Want duizend keer Buis & Haard, is goud waard!

884 Total Views 8 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram