‘Verantwoord voyeurisme’: duizend keer Buis & Haard

Picture of By Menno Woudt

By Menno Woudt

Het is, op de ‘Anybody’ van de Viva na, misschien wel de bekendste tijdschriftenrubriek van Nederland: Buis & Haard. De VARAgids vierde afgelopen week haar duizendste editie van de succesvolle, ietwat voyeuristische rubriek. Want waarom vinden wij het leuk om met BN’ers mee te kijken?

Gezellige boel
Twintig jaar bestaat Buis & Haard al – langer dan de gemiddelde levensduur van een willekeurig magazine. In 1994 begon de VARAgids met de rubriek, waarin tv-persoonlijkheden en eventuele partners vertellen over hun mediagebruik. Maar naast de buis, en wat er zo nu en dan op staat, is de haard minstens zo interessant. Van steriele Jan des Bouvrie-witte woonkamers tot een ‘gezellige’ puinboel: de duizend BN’ers die voor de rubriek zijn opgezocht hebben zich in hun natuurlijke habitat laten zien.

De foto is bij de rubriek net zo belangrijk als de tekst. ‘Verantwoord voyeurisme,’ noemt oud-hoofdredacteur van de VARAgids Daan Dijksman het. Hij bedacht de rubriek in 1994. In de VARAgids vertelt hij dat het visuele element steeds prominenter wordt. “De combinatie van partner- en interieurkeuze spreekt nu eenmaal net iets meer tot de verbeelding dan het verbale verslag van kijkgedrag.”

N=1000
Toch valt ook uit duizend edities van mediagebruik genoeg op te maken. In de VARAgids worden de statistieken eens onder elkaar gezet. Renske Smits analyseerde de edities en concludeerde dat De Volkskrant de meest populaire krant is onder de geportretteerde BN’ers, gevolgd door NRC Handelsblad en De Telegraaf. Bij de bladen is Vrij Nederland het meest populair – Jort Kelder en Hans Spekman gaven ooit aan de Donald Duck het meest te waarderen. Ook blijkt ‘ongeduld’ de grootste brandhaard te zijn voor onhebbelijkheden binnen de relatie. Slechts 28 BN’ers gaven aan geen onhebbelijkheid te hebben.

Expositie
Een kijkje nemen in het huis van bekende televisiepersoonlijkheden, anno 1994 was het heel wat. Inmiddels is vrijwel elke landelijke (zaterdag)krant op bezoek bij een BN’er, om bijvoorbeeld het weekend door te nemen. Dijksman stelt dat het misschien ‘toch wel een bescheiden indicatie is voor de kracht van het concept’.

Om de tentoongestelde BN’ers van Buis & Haard nog meer tot uiting te brengen krijgt de tijdschriftenrubriek een eigen expositie in het Beeld en Geluidmuseum in Hilversum. Vanaf 2 april zijn de hoogtepunten van de duizend afleveringen van Buis & Haard, een ‘making of’ en een quiz te zien en te beleven in de Buis & Haardlounge. Want duizend keer Buis & Haard, is goud waard!

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace