D66 op Grindr: ‘Looking for.. votes!’

Picture of By Menno Woudt

By Menno Woudt

Met de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 19 maart in het vizier doen de politieke partijen er alles aan jouw stem te krijgen. Dat lukt eigenlijk alleen vrij aardig met alle slechte slogans die op internet gehyped worden. In Amsterdam lijkt D66 daar nog een schepje bovenop te doen: politici op de homo-app Grindr. Gewaagd, maar een briljante zet.

Dubieus en serieus
Pownews maakte er een kort en volgens hun normen ‘hilarisch’ item van. Ook andere media berichtten er kort en licht cynisch over. D66 dat actie voert op de door Onno Hoes (VVD) beroemd geworden datingapp Grindr, waarmee homoseksuelen met elkaar in contact kunnen komen. Een geschikt medium om stemmen te trekken, ‘als de gemiddelde gebruiker juist iets anders wilt trekken’? Ja. Absoluut. Want ondanks het voor sommigen dubieuze karakter van de app, is het een slim instrument om een bepaalde doelgroep te bereiken. En het werkt!

Lijsttrekker (sorry) Pieter Rietman van de D66-fractie Amsterdam-West en raadslid Jan-Bert Vroege, beiden zelf ‘roze kandidaten’, hebben een profiel op Grindr. Wat zij zoeken: een date voor 19 maart. In eerste instantie werd de app ingezet om een LGBT-bijeenkomst (lesbi, homo’s, bi’s en transgenders) van de partij te promoten, maar ook voor de lokale verkiezingen blijkt het te werken. Rietman vertelt aan het Parool dat de chats op Grindr niet alleen gaan over homoseksualiteit: “Ze vragen bijvoorbeeld wat ik ervan vind als er 120 kilometer per uur mag worden gereden op de Ring. De methode werkt als een malle.”

Moderne technieken
Aan Vice vertelt Vroege, nummer zes op de lijst van D66, dat hij was overdonderd door het succes. “De eerste avond dat ik me had aangemeld keek ik steeds op mijn telefoon en kreeg direct veertig berichten. Nu zijn dat er dagelijks een stuk of vijftig, van verschillende mensen.” In combinatie met een portie media-aandacht geen verkeerde score.

Vroege stelt verder dat het gebruiken van Grindr als campagne-instrument niet alleen draait om het bereiken van de roze medeburgers. “We willen ook laten zien dat D66 een partij is van nieuwe technologieën.  Maar we willen ook zeker laten zien dat wij de homoseksuele gemeenschap begrijpen en dat wij als partij een lange geschiedenis hebben met het strijden voor homorechten. De mensen op Grindr zijn ten slotte ook niet alleen homo’s, het zijn ook burgers van Amsterdam en ervaren dezelfde problemen als iedereen in de stad.”

Homo-emancipatie
D66 heeft een goede reputatie binnen de LGBT-gemeenschap: onderzoek uit 2009 laat zien dat de partij de grootste is onder de homogemeenschap. Ook hier spelen tegenwoordig nieuwe communicatiemiddelen een grote rol. Een omstreden anti-homowet in Uganda? D66 speelt er direct op in op Facebook om te laten zien dat zij het hier helemaal niet mee eens zijn. In de loop der jaren heeft D66 zich het thema van homo-emancipatie dicht tegen zich aan getrokken. Probeer maar eens een ‘roze akkoord’ zonder D66 te vinden.

De stap om Grindr, hoe ludiek ook, te gebruiken binnen de campagne, zou dan ook alleen bij D66 een succes worden. Vroege denkt ook dat het lang niet zo effectief is als andere partijen het ook zouden doen. Juist de sterke band tussen het onderwerp van homorechten en D66 als partij maakt het een gewaagde maar briljante nieuwe ingeving binnen de campagne. Of het de partij 19 maart ook daadwerkelijk meer stemmen oplevert, is de vraag. In ieder geval hebben ze er een paar leuke dates aan overgehouden.

Afbeelding: Grindr

Join Our Newsletter

New on Medium

Follow us

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace