De geruchten gaan al langer rond dat Facebook steeds minder populair wordt, vooral onder jongeren. Zij laten het sociale netwerk steeds vaker links liggen, terwijl mensen boven de 45 het juist wel weten te vinden. Hoewel de site in ontwikkelingslanden nog wel populair is, dringt de vraag of Facebook onder jongeren nog wel een toekomst heeft zich steeds sterker op. Maar misschien heeft Mark Zuckerberg zijn hoop inmiddels stiekem al op een rijzende ster binnen zijn bedrijf gericht: Instagram.
De app van 1 miljard
Instagram is natuurlijk al heel lang bekend: het bedrijf werd in 2009 opgericht en werd in 2012 gekocht door Facebook voor één miljard dollar – het bedrijf had op dat moment zo’n vijftig miljoen gebruikers en geen verdienmodel. Nu, twee jaar later, heeft het bedrijf ongeveer driehonderd miljoen gebruikers en wordt het bedrijf geschat op 35 miljard dollar.
Groter dan Twitter
Het is duidelijk, het gaat goed met Instagram. In maart had het bedrijf nog tweehonderd miljoen gebruikers, daar zijn in enkele maanden dus honderd miljoen gebruikers bijgekomen. Het bedrijf heeft daarmee meer gebruikers dan Twitter en hoewel CitiGroup, de bank die instagram op 35 miljard schatte, een paar slagen om de arm houdt, lijkt Facebook voorzichtig gezegd een goede investering te hebben gedaan. Twee jaar geleden sprak iedereen schande over het feit dat Facebook één miljard betaalde voor de app, maar dat blijkt dus zeer terecht.
Behalve het stijgende aantal gebruikers is er meer goed nieuws voor Instagram: inmiddels is er een verdienmodel. Adverteerders kunnen namelijk gesponsorde boodschappen versturen die vervolgens in de tijdlijn komen te staan. Advertenties zijn daardoor amper te herkennen als advertenties en dat is precies de bedoeling van Instagram. In juli werd geschat dat Instagram om te beginnen zo’n honderd miljoen per kwartaal op zou kunnen halen met advertenties, en gezien het stijgende aantal gebruikers zal dat zeker niet minder worden.
Redenen voor het succes
Er zijn drie belangrijke redenen voor het succes van Instagram. Doordat Facebook langzaam veranderd in een site voor volwassenen is Instagram jong en hip. Het gevolg: negentig procent van de gebruikers zijn onder de 35 jaar oud en dat is de meest interessante doelgroep voor adverteerders. Instagram biedt dus zeer interessante mogelijkheden voor adverteerders bij het bereiken van deze klanten.
Een tweede reden is dat advertenties op Instagram bijzonder goed presteren: uit onderzoek blijkt dat de interactie met fans op Instagram bijna zestig keer hoger ligt dan op andere sociale media. In cijfers betekent dit dat één miljoen volgers op Facebook gemiddeld goed zijn voor zevenhonderd interacties, op Twitter voor driehonderd interacties, maar op Instagram zo’n 40.000 interacties. Instagram doet het op dat gebied dus veel beter dan andere sociale media.
Daar komt bij dat adverteerders steeds meer vraagtekens plaatsen bij de effectiviteit van Facebook: hoewel de site verreweg het populairst is bij adverteerders, heeft meer dan de helft twijfels bij de effectiviteit van de advertenties op de site. Als Instagram de goede cijfers kan bevestigen zal het vermoedelijk een kwestie van tijd zijn tot meer reclamemakers de site ‘ontdekken’.
Flow
Het is duidelijk dat Instagram in een flow zit: de gebruikscijfers groeien, de mensen die het gebruiken zijn interessant voor adverteerders en de advertenties op Instagram presteren uitzonderlijk goed. Zijn er dan helemaal geen valkuilen?
Ja wel, dus. Advertenties op Instagram moeten leuk zijn en vereisen dus creativiteit van de adverteerders. Foto’s en filmpjes moeten onderscheidend zijn en het qua entertainmentwaarde op kunnen nemen tegen mensen die enkel voor de lol posts op Instagram plaatsen. Vooral voor serieuze merken kan dit een riskante afweging zijn. Daarnaast is Instagram amper geschikt voor het geven van achtergrondinformatie. Instagram kan gebruikt worden om een gevoel te creëren bij een merk, maar het is erg moeilijk om feitelijke informatie te geven. Dat betekent dat niet alle producten even geschikt zijn om op Instagram te adverteren. Bij het kopen van frisdrank kan een goed gevoel een verkoopargument zijn, bij het kopen van een wasmachine niet.