fbpx
24/01/2020 Communication Science news and articles

Voetbalfans anno 2018: Social media belangrijker dan wedstrijden?

De manier waarop fans het voetbal van hun favoriete club volgen verandert: zowel de fans als de clubs zelf zijn steeds meer actief op social media.


Social media hebben de voetbalfancultuur in de afgelopen jaren flink veranderd. Waar je vroeger alleen op de wedstrijddag zelf met je medefans de wedstrijd analyseerde, kun je nu 24/7 praten over een wedstrijd, club of speler. Platforms als Facebook en Twitter bieden fans de mogelijkheid om te laten weten wat zij van wedstrijden of spelers vinden. Fans kunnen met elkaar in discussie gaan op manieren die decennia geleden niet mogelijk waren. Ook de clubs doen mee: via YouTube kanalen als dat van AFC Ajax kun je veel extra materiaal bekijken zoals reacties van spelers, video’s van trainingen en achtergrondverhalen.

Een groot verschil met hoe de voetbalfancultuur er zo’n 20 jaar geleden uitzag. Elke zondag vroeg uit je bed om met je vader mee naar het stadion te gaan. Later, als je ouder bent, met je vrienden in de trein. In de rij wachten en ondertussen het programmaboekje openslaan zodat je eindelijk weet wie er in de basis staat. Snel naar je plek zodat je niks mist. Na de wedstijd nog wat geïrriteerd praten met medefans over die ene gemiste kans. Eenmaal thuis kun je niet wachten tot het weer zondag is.

Fan Experience
Fans leven tegenwoordig niet meer van wedstrijd tot wedstrijd, alles gaat namelijk de hele week door. Dit heeft grote gevolgen voor de fan experience: de ervaring en beleving die een supporter heeft. Deze ervaring wordt niet meer alleen maar gevoed door een goede pot voetbal en bier, maar ook buiten de wedstrijden om door social media. Dit roept verschillende vragen op, zoals: Is de voetbalfancultuur vandaag de dag meer gefocust op social media dan op werkelijke wedstrijden? En ben je een Ajax-fan als je om de week in de Johan Cruijff Arena zit? Of ben je een Ajax-fan als je dat op social media laat zien?

Ben je een Ajax-fan als je om de week in de Johan Cruijff Arena zit? Of ben je een Ajax-fan als je dat op social media laat zien?

Over de vraag of social media een positief of negatief effect hebben op de voetbalfancultuur valt te discussiëren. Aan de ene kant lopen de stadions leeg en blijven fans misschien liever thuis achter hun schermpje. Ook een extremer geval zijn de zogenaamde ‘vechtafspraken’ die worden gemaakt via social media. Voetbalsupporters van verschillende clubs spreken ergens af om te knokken voor de kick. Wedstrijduitslagen en clubrivaliteit spelen hierbij nauwelijks een rol.

Aan de andere kant brengen social media ook goede dingen mee voor de betrokkenheid van fans. Zo zouden social media ervoor kunnen zorgen dat fans nog meer betrokken raken bij hun club buiten de wedstrijden om. Fans kunnen hun favoriete club of spelers volgen op Instagram, al het voetbalnieuws lezen op Facebook, hun mening over de wedstrijd geven op Twitter en extra materiaal bekijken op Youtube. Daarnaast kunnen social media zorgen voor betrokkenheid van fans die niet in staat zijn om altijd wedstrijden te bezoeken vanwege bijvoorbeeld financiële of geografische redenen. Zo kunnen ook deze fans alsnog de fan experience ervaren zonder het bezoeken van wedstrijden.

Social media in het stadion
Social media spelen niet alleen een rol buiten het veld, maar ook in het stadion tijdens de wedstrijd. Steeds meer voetbalfans gebruiken een second screen tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd. Volgens een onderzoek van MasterCard uit 2016 plaatst 40% van de Nederlandse voetbalfans iets op social media tijdens hun stadionbezoek. Ook de voetbalclub zelf speelt in op deze ontwikkelingen door het plaatsen van grote schermen in het stadion. Op deze schermen kun je naast goals en wissels, ook vaak je eigen tweet voorbij zien komen.

Volgens een onderzoek van MasterCard uit 2016 plaatst 40% van de Nederlandse voetbalfans iets op social media tijdens hun stadionbezoek

Ook de KNVB heeft door dat social media een steeds grotere rol gaan spelen in de betrokkenheid van fans. Begin dit jaar organiseerde de KNVB een themadag over fan experience. Een aantal bedrijven kwam daar pitchen over hoe je op innovatieve wijze de fan experience bij een bepaalde club kunt vergroten. Zo kwam één van de bedrijven met het idee om een speciale app te ontwikkelen waarmee je in het stadion een wave kunt coördineren.

AD-columnist Sjoerd Mossou is sceptisch over social media in het stadion: “Samen naar het stadion – en het heerlijk vanzelfsprekende, vertrouwde gevoel dat daarbij hoort. Al het andere is onzin.” Volgens Mossou is samen naar het voetbal gaan de enige ervaring die er toe doet. De stadions lopen leeg en daarom is het belangrijk om supporters weer naar het stadion te krijgen. Een zogenaamde ‘experience’ aanbieden zal hierbij niet gaan helpen volgens hem.

Het moge duidelijk zijn: de voetbalfancultuur is aan het veranderen en social media spelen hierbij een grote rol. Zoals in veel gevallen rondom social media heeft dit positieve en negatieve gevolgen. Het feit blijft dat social media ook in de toekomst veel zal gaan bijdragen aan de fan experience van voetbalfans. Misschien is het tijd om te accepteren dat naast de man met de Ajax-sjaal die op zondag richting de Arena loopt, er tegenwoordig meer verschillende soorten fans zijn.

Eindredactie: Kevin Hesp / Cover: FirmBee

Reacties

reacties

Related Posts

PALANTA – a new, sustainable way of refreshing your wardrobe

24/01/2020

24/01/2020

Our editor Csenge interviews Sara Toth, an entrepreneur who's working hard on her new sustainable fashion initiative PALANTA.

What some people don’t get about this year’s Oscar controversy… again

23/01/2020

23/01/2020

This article takes a critical look at the Academy Awards and its lack of diversity even in 2020.

Heads up toward a new decade, folks! 2020 is all about change… says the UN

22/01/2020

22/01/2020

The SDGs are seventeen sustainable development goals created by the UN. Cecilia tells you all about it and explains why procrastination for the UN and for the seven billion people on earth is no longer an option.

Dis/connected: A Portrayal of Today’s Digital Addiction

16/01/2020

16/01/2020

In this new photo column, photographer Gilda Bruno tried to capture the tangible consequences of technology dependency by looking at...

What Parasite teaches us about the poverty gap

15/01/2020

15/01/2020

The Korean movie Parasite got an 8-minute standing ovation at the Cannes film festival, but what kind of story warrants such a reaction from the public?

A Cautionary Tale Gone Wrong: When Screens Meet Teens

14/01/2020

14/01/2020

Emma writes about why everything goes badly wrong with popular teen shows these days.

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

13/01/2020

13/01/2020

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?

TikTok: The new political tool?

12/01/2020

12/01/2020

TikTok: from user-created entertainment videos to a platform for political protests in China

The Medium Experience: From a mid-life crisis at 20 to a writer at Medium

09/01/2020

09/01/2020

Have you ever wondered what it’s like to be part of Medium? Rita shares why Medium has been refreshing in a world in which journalism is claimed to be dead.

Becoming Your Own Life Coach – The Good Psychopath’s Guide to Success

08/01/2020

08/01/2020

In the light of the new year, Andrada takes a look at the book meant to help you achieve any resolutions.

The curses of information overload: a letter from the Editor-in-Chief

08/01/2020

08/01/2020

Do you feel like you're being wasteful when taking a break? Dalis describes how one book on media massively reduced stress in her daily life.

What I have learned in 2019: it is okay to open up

31/12/2019

31/12/2019

As 2019 draws to an end, Margarete Schweinitz takes a look at the valuable lessons she learned this year.

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

23/12/2019

23/12/2019

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze - maar donkere - wereld van populaire Nederlandse ''influencers''.

WONDR – The playground for adults

23/12/2019

23/12/2019

Step into the magic world of WONDR, the most instagrammable playground in the Netherlands...

Discussion with Megan Twohey: why the #MeToo movement has not gone far enough

22/12/2019

22/12/2019

On December 3rd, New York Times and Pulitzer Prize winning journalist Megan Twohey joined the University of Amsterdam’s Room for Discussion to give students an inside scoop on the story that kick-started a movement.   

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com