fbpx

Voetbalfans anno 2018: Social media belangrijker dan wedstrijden?

De manier waarop fans het voetbal van hun favoriete club volgen verandert: zowel de fans als de clubs zelf zijn steeds meer actief op social media.


Social media hebben de voetbalfancultuur in de afgelopen jaren flink veranderd. Waar je vroeger alleen op de wedstrijddag zelf met je medefans de wedstrijd analyseerde, kun je nu 24/7 praten over een wedstrijd, club of speler. Platforms als Facebook en Twitter bieden fans de mogelijkheid om te laten weten wat zij van wedstrijden of spelers vinden. Fans kunnen met elkaar in discussie gaan op manieren die decennia geleden niet mogelijk waren. Ook de clubs doen mee: via YouTube kanalen als dat van AFC Ajax kun je veel extra materiaal bekijken zoals reacties van spelers, video’s van trainingen en achtergrondverhalen.

Een groot verschil met hoe de voetbalfancultuur er zo’n 20 jaar geleden uitzag. Elke zondag vroeg uit je bed om met je vader mee naar het stadion te gaan. Later, als je ouder bent, met je vrienden in de trein. In de rij wachten en ondertussen het programmaboekje openslaan zodat je eindelijk weet wie er in de basis staat. Snel naar je plek zodat je niks mist. Na de wedstijd nog wat geïrriteerd praten met medefans over die ene gemiste kans. Eenmaal thuis kun je niet wachten tot het weer zondag is.

Fan Experience
Fans leven tegenwoordig niet meer van wedstrijd tot wedstrijd, alles gaat namelijk de hele week door. Dit heeft grote gevolgen voor de fan experience: de ervaring en beleving die een supporter heeft. Deze ervaring wordt niet meer alleen maar gevoed door een goede pot voetbal en bier, maar ook buiten de wedstrijden om door social media. Dit roept verschillende vragen op, zoals: Is de voetbalfancultuur vandaag de dag meer gefocust op social media dan op werkelijke wedstrijden? En ben je een Ajax-fan als je om de week in de Johan Cruijff Arena zit? Of ben je een Ajax-fan als je dat op social media laat zien?

Ben je een Ajax-fan als je om de week in de Johan Cruijff Arena zit? Of ben je een Ajax-fan als je dat op social media laat zien?

Over de vraag of social media een positief of negatief effect hebben op de voetbalfancultuur valt te discussiëren. Aan de ene kant lopen de stadions leeg en blijven fans misschien liever thuis achter hun schermpje. Ook een extremer geval zijn de zogenaamde ‘vechtafspraken’ die worden gemaakt via social media. Voetbalsupporters van verschillende clubs spreken ergens af om te knokken voor de kick. Wedstrijduitslagen en clubrivaliteit spelen hierbij nauwelijks een rol.

Aan de andere kant brengen social media ook goede dingen mee voor de betrokkenheid van fans. Zo zouden social media ervoor kunnen zorgen dat fans nog meer betrokken raken bij hun club buiten de wedstrijden om. Fans kunnen hun favoriete club of spelers volgen op Instagram, al het voetbalnieuws lezen op Facebook, hun mening over de wedstrijd geven op Twitter en extra materiaal bekijken op Youtube. Daarnaast kunnen social media zorgen voor betrokkenheid van fans die niet in staat zijn om altijd wedstrijden te bezoeken vanwege bijvoorbeeld financiële of geografische redenen. Zo kunnen ook deze fans alsnog de fan experience ervaren zonder het bezoeken van wedstrijden.

Social media in het stadion
Social media spelen niet alleen een rol buiten het veld, maar ook in het stadion tijdens de wedstrijd. Steeds meer voetbalfans gebruiken een second screen tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd. Volgens een onderzoek van MasterCard uit 2016 plaatst 40% van de Nederlandse voetbalfans iets op social media tijdens hun stadionbezoek. Ook de voetbalclub zelf speelt in op deze ontwikkelingen door het plaatsen van grote schermen in het stadion. Op deze schermen kun je naast goals en wissels, ook vaak je eigen tweet voorbij zien komen.

Volgens een onderzoek van MasterCard uit 2016 plaatst 40% van de Nederlandse voetbalfans iets op social media tijdens hun stadionbezoek

Ook de KNVB heeft door dat social media een steeds grotere rol gaan spelen in de betrokkenheid van fans. Begin dit jaar organiseerde de KNVB een themadag over fan experience. Een aantal bedrijven kwam daar pitchen over hoe je op innovatieve wijze de fan experience bij een bepaalde club kunt vergroten. Zo kwam één van de bedrijven met het idee om een speciale app te ontwikkelen waarmee je in het stadion een wave kunt coördineren.

AD-columnist Sjoerd Mossou is sceptisch over social media in het stadion: “Samen naar het stadion – en het heerlijk vanzelfsprekende, vertrouwde gevoel dat daarbij hoort. Al het andere is onzin.” Volgens Mossou is samen naar het voetbal gaan de enige ervaring die er toe doet. De stadions lopen leeg en daarom is het belangrijk om supporters weer naar het stadion te krijgen. Een zogenaamde ‘experience’ aanbieden zal hierbij niet gaan helpen volgens hem.

Het moge duidelijk zijn: de voetbalfancultuur is aan het veranderen en social media spelen hierbij een grote rol. Zoals in veel gevallen rondom social media heeft dit positieve en negatieve gevolgen. Het feit blijft dat social media ook in de toekomst veel zal gaan bijdragen aan de fan experience van voetbalfans. Misschien is het tijd om te accepteren dat naast de man met de Ajax-sjaal die op zondag richting de Arena loopt, er tegenwoordig meer verschillende soorten fans zijn.

Eindredactie: Kevin Hesp / Cover: FirmBee

210 Total Views 2 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

EnjoyInstagram