fbpx
13/07/2020 The Communication Science magazine

Voetbalfans anno 2018: Social media belangrijker dan wedstrijden?

De manier waarop fans het voetbal van hun favoriete club volgen verandert: zowel de fans als de clubs zelf zijn steeds meer actief op social media.


Social media hebben de voetbalfancultuur in de afgelopen jaren flink veranderd. Waar je vroeger alleen op de wedstrijddag zelf met je medefans de wedstrijd analyseerde, kun je nu 24/7 praten over een wedstrijd, club of speler. Platforms als Facebook en Twitter bieden fans de mogelijkheid om te laten weten wat zij van wedstrijden of spelers vinden. Fans kunnen met elkaar in discussie gaan op manieren die decennia geleden niet mogelijk waren. Ook de clubs doen mee: via YouTube kanalen als dat van AFC Ajax kun je veel extra materiaal bekijken zoals reacties van spelers, video’s van trainingen en achtergrondverhalen.

Een groot verschil met hoe de voetbalfancultuur er zo’n 20 jaar geleden uitzag. Elke zondag vroeg uit je bed om met je vader mee naar het stadion te gaan. Later, als je ouder bent, met je vrienden in de trein. In de rij wachten en ondertussen het programmaboekje openslaan zodat je eindelijk weet wie er in de basis staat. Snel naar je plek zodat je niks mist. Na de wedstijd nog wat geïrriteerd praten met medefans over die ene gemiste kans. Eenmaal thuis kun je niet wachten tot het weer zondag is.

Fan Experience
Fans leven tegenwoordig niet meer van wedstrijd tot wedstrijd, alles gaat namelijk de hele week door. Dit heeft grote gevolgen voor de fan experience: de ervaring en beleving die een supporter heeft. Deze ervaring wordt niet meer alleen maar gevoed door een goede pot voetbal en bier, maar ook buiten de wedstrijden om door social media. Dit roept verschillende vragen op, zoals: Is de voetbalfancultuur vandaag de dag meer gefocust op social media dan op werkelijke wedstrijden? En ben je een Ajax-fan als je om de week in de Johan Cruijff Arena zit? Of ben je een Ajax-fan als je dat op social media laat zien?

Ben je een Ajax-fan als je om de week in de Johan Cruijff Arena zit? Of ben je een Ajax-fan als je dat op social media laat zien?

Over de vraag of social media een positief of negatief effect hebben op de voetbalfancultuur valt te discussiëren. Aan de ene kant lopen de stadions leeg en blijven fans misschien liever thuis achter hun schermpje. Ook een extremer geval zijn de zogenaamde ‘vechtafspraken’ die worden gemaakt via social media. Voetbalsupporters van verschillende clubs spreken ergens af om te knokken voor de kick. Wedstrijduitslagen en clubrivaliteit spelen hierbij nauwelijks een rol.

Aan de andere kant brengen social media ook goede dingen mee voor de betrokkenheid van fans. Zo zouden social media ervoor kunnen zorgen dat fans nog meer betrokken raken bij hun club buiten de wedstrijden om. Fans kunnen hun favoriete club of spelers volgen op Instagram, al het voetbalnieuws lezen op Facebook, hun mening over de wedstrijd geven op Twitter en extra materiaal bekijken op Youtube. Daarnaast kunnen social media zorgen voor betrokkenheid van fans die niet in staat zijn om altijd wedstrijden te bezoeken vanwege bijvoorbeeld financiële of geografische redenen. Zo kunnen ook deze fans alsnog de fan experience ervaren zonder het bezoeken van wedstrijden.

Social media in het stadion
Social media spelen niet alleen een rol buiten het veld, maar ook in het stadion tijdens de wedstrijd. Steeds meer voetbalfans gebruiken een second screen tijdens het kijken van een voetbalwedstrijd. Volgens een onderzoek van MasterCard uit 2016 plaatst 40% van de Nederlandse voetbalfans iets op social media tijdens hun stadionbezoek. Ook de voetbalclub zelf speelt in op deze ontwikkelingen door het plaatsen van grote schermen in het stadion. Op deze schermen kun je naast goals en wissels, ook vaak je eigen tweet voorbij zien komen.

Volgens een onderzoek van MasterCard uit 2016 plaatst 40% van de Nederlandse voetbalfans iets op social media tijdens hun stadionbezoek

Ook de KNVB heeft door dat social media een steeds grotere rol gaan spelen in de betrokkenheid van fans. Begin dit jaar organiseerde de KNVB een themadag over fan experience. Een aantal bedrijven kwam daar pitchen over hoe je op innovatieve wijze de fan experience bij een bepaalde club kunt vergroten. Zo kwam één van de bedrijven met het idee om een speciale app te ontwikkelen waarmee je in het stadion een wave kunt coördineren.

AD-columnist Sjoerd Mossou is sceptisch over social media in het stadion: “Samen naar het stadion – en het heerlijk vanzelfsprekende, vertrouwde gevoel dat daarbij hoort. Al het andere is onzin.” Volgens Mossou is samen naar het voetbal gaan de enige ervaring die er toe doet. De stadions lopen leeg en daarom is het belangrijk om supporters weer naar het stadion te krijgen. Een zogenaamde ‘experience’ aanbieden zal hierbij niet gaan helpen volgens hem.

Het moge duidelijk zijn: de voetbalfancultuur is aan het veranderen en social media spelen hierbij een grote rol. Zoals in veel gevallen rondom social media heeft dit positieve en negatieve gevolgen. Het feit blijft dat social media ook in de toekomst veel zal gaan bijdragen aan de fan experience van voetbalfans. Misschien is het tijd om te accepteren dat naast de man met de Ajax-sjaal die op zondag richting de Arena loopt, er tegenwoordig meer verschillende soorten fans zijn.

Eindredactie: Kevin Hesp / Cover: FirmBee

Reacties

reacties

Related Posts

Why We Should Cancel ‘Cancel Culture’

13/07/2020

13/07/2020

What does it mean to get cancelled these days? Emma explains the downfall of cancel culture and why it should get cancelled.

Is Hamilton Getting #Cancelled?

09/07/2020

09/07/2020

In this article, Rita writes about the in-demand musical Hamilton and the criticism it receives.

FSR-FMGxMEDIUM: File Update

30/06/2020

30/06/2020

This academic year has ended and so has the term of the current student council. In this article, Medium gives you an insight into the FSR-FMG’s achievements of this year.

Netflix’s “Queer Eye” Season 5 Review: Spreading Human Connection in Lonely Times

30/06/2020

30/06/2020

Quynh reviews the latest season of the Netflix Original 'Queer Eye'. This season continues the sociopolitical crusade of the Fab 5 in Philidelphia.

Movie theatres: Safely “escaping” 2020

23/06/2020

23/06/2020

What better way to escape the anxieties this year has brought us than by getting lost in a good movie? This article provides you with a list of Amsterdam's must visit movie theaters, for the ultimate escape from reality.

Usage of Surveillance Drones Over Black Lives Matter Protests in the USA

19/06/2020

19/06/2020

The murder of George Floyd on May 25th, 2020, sparked Black Lives Matter protests all over the U.S. Five years after BLM protests were calling for justice after the murder of Freddie Gray, the U.S. government has resorted to drone surveillance as it did in 2015. However, the questions remain, what are they watching?, why are they watching? and what happens to protesters' data in the footage?

“Er komt een tijd dat stilte verraad is”

18/06/2020

18/06/2020

Na de dood van George Floyd is de wereld gezamenlijk opgestaan om racisme te bestrijden. Elsa schrijft in dit artikel over drie acties die je kan ondernemen om wit privilege en racisme beter te begrijpen en zo je steentje kan bijdragen voor een betere wereld.

The Pros And Cons Of Studying Online

17/06/2020

17/06/2020

Online-learning continues throughout next semester of the UvA. Andrada tells us what this means for the quality of academic education.

How Taylor Swift Defined the 2010s

16/06/2020

16/06/2020

From country girl to pop-star - Danny shows you how Taylor Swift successfully shaped pop culture during the last decade.

Backstage Interview With Alexandra Rosca at STUDIO DRIFT

15/06/2020

15/06/2020

Alexandra, chair of the student council FSR-FMG, shares her internship experience at the STUDIO DRIFT art collective. DRIFT's artworks, which are anything but conventional, are displayed in world-famous museum collections and a few outdoor installations.

The Ambiguous Promise of Commercial Sustainability

13/06/2020

13/06/2020

Commercial companies focus on progressing in a sustainable way, but how much of the environmental promises are actually genuine?

FSR-FMG in One Word (but not always) by the Party Representatives of the 2020-2021 Elections

12/06/2020 and

12/06/2020

Student council elections have (almost) come to an end, support your candidates and cast your vote if you haven't yet!

A Beginner’s Guide to Getting Hooked on K-Dramas

09/06/2020

09/06/2020

Next to the growing popularity of K-pop, are people also exploring more Korean media. Especially the K-dramas. Medium reviews some of the best K-Dramas.

Content Farms and Youtube Algorithms: Match Made in Heaven or Partners in Crime?

05/06/2020

05/06/2020

In this article, Quynh explores the phenomenon "content farms" on YouTube, the risks these pose and the way they affect the platform's future.

The Art of Journaling: Inside the Mind of a Master Journaliser

05/06/2020

05/06/2020

Leah Hamilton likes to write down everything that happens in her life. For that reason she started journaling and Medium's Gabby interviewed her on how and why she does it.


mersin escort
mersin escort