fbpx
19/05/2019 Communication Science news and articles

Van NBA’s grootste naar op je knieën door Walmart

AND1 was ooit een van de grootste basketbalschoenenmerken, maar tegenwoordig is het marktaandeel miniem. The rise, de piek en de teloorgang. Wat is er gebeurd?


Rond het begin van deze eeuw was Nike het grootste basketbalschoenenmerk. Wie stond er op twee? Geen Reebok, geen Adidas en zelfs geen Jordan. Het merk AND1 stond fier op die plek. Een merk dat eclameerde aan het ‘blacktop’ straatbasketbal. Tegenwoordig is het marktaandeel miniem, de schoenen zijn nog verkrijgbaar in de onderste schappen van Walmart.

De naam

De naam AND1 is simpel en refereert aan een van de huzarenstukken die een basketballer kan laten zien. Dwars door fysiek contact van een tegenstander de bal door de ring werpen en er een vrije worp aan over houden. De naam is dan ook geniaal gekozen, omdat het één van de termen is die het vaakst en het hardst op een basketbalcourt geroepen wordt.

Het merk startte als een afstudeerproject van drie vrienden aan de universiteit van Pennsylvania. Jay Coen Gilbert, Seth Berger en Tom Austin begonnen shirts vanuit de achterbak van een auto te verkopen. De shirts spraken tot de verbeelding bij de zogenaamde street ballers, die maar al te graag rondliepen in shirts met teksten als: “What’s wrong? Did your momma forget to pack your game?”. De trashtalk shirts waren een instant hit en het merk werd bekend in de volledige oostkust.

The rise

Footlocker zag het potentieel van het merk en begon AND1 te verkopen in haar winkels. AND1 was vanaf dat moment in 1.500 winkels in de Verenigde Staten te koop. Kort daarop volgend, in 1996, kreeg het haar eerste professionele endorser. Rookie Stephon Marbury van de Minnesota Timberwolves tekende een contract bij AND1. Het merk bracht voor het eerst schoenen uit waarop Marbury het All-rookie team van 1997 haalde.

AND1 trad precies op het juiste moment toe tot de basketbalkledingmarkt. De populariteit van de NBA was groot, voornamelijk door Michael Jordan en zijn gave om bijna nooit te falen. AND1 maakte de stap van het professionele basketbal naar de blacktops door het uitbrengen van een mixtape, die ook op video werd uitgebracht. Populaire hiphop werd gecombineerd met straatbasketbal video’s van lage kwaliteit, maar tezamen vergrootte het de cultuur rondom het basketbal.

Ook mixtape twee werd een doorslaand succes met 200.000 verkopen binnen drie weken. Street ballers kregen ook endorsement contracten en het label ‘merk’ werd te klein voor AND1. Basketballers en fans zagen AND1 meer als een beweging binnen de basketbalcultuur.

Basketballers en fans zagen AND1 meer als een beweging binnen de basketbalcultuur

De piek

Steeds meer NBA-sterren werden ambassadeurs van AND1. Viervoudig NBA All-Star Latrell Sprewell en de Most Valuable Player in 2003 Kevin Garnett traden toe tot het merk. Sprewell, basketballer en enfant terrible van beroep, kreeg een campagne om de hals gehangen die hem nog meer bekendheid op de blacktops opleverde. Garnett verliet Nike het grote NIKE voor AND1.

Daarnaast kwam ook Vince Carter van de Toronto Raptors naar AND1. Tijdens de befaamde Dunk Contest droeg hij de signature sneaker van AND1. Een kleine noot van de schrijver, pak een bak popcorn en zoek de 2000 NBA Dunk Contest maar eens op. Het leverde AND1 het op één na grootste marktaandeel in merkambassadeurs op in de NBA. Alleen NIKE was groter. En dat binnen acht jaar na de oprichting van het merk.  

Daarnaast begon het merk ook een streetballteam met daaromheen een tv-show. Doordat de wedstrijden zo druk bezocht werden op de blacktops moest AND1 voor die wedstrijden naar NBA-stadions om al het publiek kwijt te kunnen. Ieder evenement van AND1 zat tot de nok toe vol. En mensen genoten van van spelers als ‘The professor’ en ‘Hot Sauce’. Ook hier weer de tip van de schrijver: popcorn, zoeken op Youtube en genieten.

De teloorgang

Zoals wel vaker met succesvolle start-ups werd ook AND1 opgekocht door een investeringsmaatschappij. Daar begon de neerwaartse spiraal. De tv-show werd door de producers meer richting een circus geduwd en had weinig meer te doen met streetball. Merkambassadeurs verlieten AND1 omdat de eigenaren geld over hun ruggen probeerde te verdienen. Fans kregen door dat AND1 zichzelf niet meer was. Footlocker stopte met de verkoop van AND1-kleding. De nieuwe eigenaars van AND1 hadden hun voelsprieten niet op straat liggen, en verloren zo het respect van hun klanten. En toen zelfs de merkambassadeurs zich tegen het merk keerden was het klaar met AND1.

En toen zelfs de merkambassadeurs zich tegen het merk keerden was het klaar met AND1

AND1 bestaat nog steeds, maar komt niet eens in de buurt bij wat het ooit was. Tegenwoordig bestaat de sociale media van het merk uit nostalgische vragen over of de trashtalk-shirts terug moeten komen. Er wordt vooral gerefereerd aan de hoogtijdagen van het merk. Realiteit is echter dat je nu op je knieën door de Walmart moet om nog een paar AND1 signature sneakers te kunnen kopen.  

Cover: Stocksnap

326 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

#RIPDorisDay

17/05/2019

17/05/2019

The world mourns as news of the passing of Doris Day arrives. Medium remembers a woman whose movies and music earned her the status of a Hollywood legend.

Tessa: De geneeskundestudent die geniet van haar leven in Maastricht

13/05/2019

13/05/2019

Dit keer geen student uit Amsterdam, maar een student uit Maastricht! Medium sprak met geneeskundestudent Tessa over haar studentenleven in Maastricht en hoe communicatie een rol speelt in haar studie.

Faking a Disease Online: Munchausen by Internet

12/05/2019

12/05/2019

Who can we trust online? This article explores the distressing phenomenon of Munchausen by internet.

Your nightlife review: De School, Amsterdam

10/05/2019

10/05/2019

Gabby reviews De School, mainly known as a techno nightclub. Is it worth a visit? And why is there such a strict doorpolicy? We sum up the good and bad points for you.

The Pursuit of the Perfect Picture and its Consequences

09/05/2019

09/05/2019

A lot of people nowadays do the craziest things to get the most beautiful Instagram photos. It's all fun and games, until people's properties get destroyed. Angela discusses 3 places in the world where 'Instagram tourists' have taken over.

Quality of public debate and social media

07/05/2019

07/05/2019

Does social media add or subtract from the quality of public debate today? Aakansha shares her take on the controversial topic.

Everything Not Saved Will be Lost

03/05/2019

03/05/2019

As our lives today are intertwined with that of the objects we are surrounded by, Ada dives into minimalism, decluttering and downsizing.

Medium TV – Brexit, just what the bloody hell went wrong? | MediumTV #19

30/04/2019

30/04/2019

Medium TV asked Jeppe and Charlie a few questions on Brexit. Watch the interview and listen to their opinions about it.

Outraved: Dance Demonstration for Your Education | MediumTV #18

29/04/2019

29/04/2019

Medium was present at 12 April's Outraved; a demonstration against budget cuts on education.

Medium TV interviews Leon Willems, director of Free Press Unlimited | MediumTV #17

29/04/2019

29/04/2019

Leon Willems, director of Free Press Unlimited since May 2011

VR Butterfly (World)

29/04/2019

29/04/2019

In a world where we are losing touch with our natural environment, can virtual reality save the day?

Just dance! Social interaction and communication inside a nightclub

26/04/2019

26/04/2019

When the beat drops and strobes lights start flashing through the dark, the way people dance functions as a primitive but universal language. It brings people from all places together through an intense form of communication. Gabby explains why dancing can function as a communicative medium and how this works.

Parenting in the digital age

25/04/2019

25/04/2019

Parenting is and always has been hard. With social media nowadays, it hasn't become easier. Would you want your kids to develop a digital footprint earlier than they develop the ability to speak?

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

EnjoyInstagram