OtherMarketing & PR

The Sad Life Agency

Als je internetverbinding hebt en er het afgelopen etmaal gebruik van hebt gemaakt, kan de lancering van ‘The Good Life Agency’ je bijna niet ontgaan zijn. The Good Life Agency is een marketingbureau met wel hele speciale klanten, namelijk: de normale mens. Succes is niet iets wat je hebt, maar iets wat je uitstraalt, volgens het bedrijf. Daarom is succes nu bij ze te koop. Voor slechts €239,95 kun je BN’er-vrienden kopen die je posts liken en erop reageren. Met een klein tientje kun je al extra likes kopen en voor vijftig knaken knutselt The Good Life Agency vakantiekiekjes voor je in elkaar. Bullshit? Ik mag het hopen.

Het goede leven
Met open mond heb ik vandaag door de website van The Good Life Agency gescrold. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de website zowel hilarisch als heel triest is. Hilarisch om de idiote dingen die het bedrijf verkoopt zoals de volgende pareltjes: een ‘fake one-night stand (inclusief WhatsApp-conversatie met foto’s), een neppe vriend of vriendin, herkend worden door een BN’er waar je vrienden bij zijn of een talentscout die je aan de zijlijn van de voetbalwedstrijd van je kind kunt zetten. Gaat het echt zo ver dat succes kopen nu iets is wat je schaamteloos moet kunnen doen? Dat een bedrijf zoals The Good Life Agency kan werken in Amerika is één ding -Amerika is bij uitstek het land waar je zoiets verwacht te werken- maar in Nederland? Ik heb het idee dat iedereen het gelijk door zou hebben als een van hun vrienden opeens begroet wordt door Tim Hofman. Ik zie het al helemaal voor me, ik denk dat iedereen eerder in een scheur ligt om het feit dat je vriend gebruik heeft gemaakt van TGLA dan dat ze flauwvallen van bewondering.

Serieus of stunt?
De oprichter zegt bloedserieus te zijn en is zeer tevreden met alle media-aandacht, zo heeft de website in de afgelopen zesendertig uur al 15,000 unieke bezoekers gehad. Hij gelooft heilig in zijn bedrijf: “Alles is te koop, ook een goed imago”. Toch zijn er ook wat twijfelachtige dingen aan het bedrijf. Toen een NOS verslaggever langskwam om te kijken bij het adres van het bedrijf, was er niemand. Ook kon hij niet langskomen om het pakket uit te proberen en heeft Suzanne Bakker, docent communicatiewetenschap aan de UvA, laten weten dat zij denkt dat het gaat om een stunt. Dit denkt ze met name omdat je je moet inschrijven voor 16 december om 50% korting te krijgen. Dit zou namelijk juist een lancering van een anti-campagne kunnen zijn. Aan de andere kant neemt er wel echt iemand op als je het persnummer belt en kan je al vrij snel de oprichter aan de telefoon krijgen. Ook heeft het een KVK-nummer en zit het bedrijf in een gebouw waar de oprichter ook een ander bedrijf heeft zitten. Wat me wel opvalt, is dat je nergens op de website je bankgegevens hoeft in te voeren. Je kunt wel je e-mail adres en telefoonnummer opgeven, waarna je een aanvraag kunt doen en het bedrijf contact met je opneemt. Met zo’n bedrijf zou je echter kunnen verwachten dat er aan lid worden wel bepaalde kosten verbonden zitten, anders krijg je allemaal loze aanvragen van mensen die het voor de grap doen.

Kerstgevoel
Ik ben natuurlijk maar een simpele student, maar ik denk dat het hier gaat om een stunt. Hopelijk eentje met een prachtige boodschap zo vlak voor de kerst, misschien iets over dat je voor die prijzen ook een donatie had kunnen doen aan het goede doel, of misschien een fijn hart onder de riem over dat je goed bent zoals je bent. Het is niet gek dat mensen op sociale media hun leven mooier maken dan het is, dat is eigenlijk een beetje de standaard geworden. Maar zodra je dat ook in je echte leven gaat doen, kun je je afvragen waar de grens ligt tussen wat nog echt is en wat gefabriceerd is. Als het geen stunt is, ben ik enorm benieuwd naar hoe het bedrijf zich verder zal gaan ontwikkelen. Welke BN’ers de echte sell-out’s zijn, zullen we dan snel genoeg weten, net als welke vrienden van je stiekem worstelen met een minderwaardigheidscomplex. Een schrale troost voor als het geen stunt is, je weet nu wel welk nummer je moet bellen voor je kerstcadeau: “Hallo mag ik één Michiel Huisman bestellen a.u.b?”

Reacties

reacties

Alisja Winkel
Alisja (19) is fulltime kletskous en parttime onrechtbestrijder. Ze is een tolerante Nederlandse met een Balkan tempramentje die kan dagdromen voor tien. Schrijft het liefst over maatschappelijke kwesties en maakt graag een grapje waar het kan. Droomt over het schrijven van haar eigen boek.

    You may also like

    Comments are closed.

    More in Other