Marketing & PR

Wat een pech, de K3-chips gaat weg

Vorige week werd bekend dat er een einde komt aan het kinder-gejengel in supermarkten, kinderidolen verdwijnen namelijk van de ongezonde producten. Vanaf volgend jaar staat er dus geen Dora, Spongebob, Frozen, K3 of Buurman en Buurman meer op de chips- en koekverpakking in de supermarkt. Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zorgen deze kinderhelden voor de massale verkoop van ongezonde producten. In hoeverre is dit nu eigenlijk waar? Willen kinderen echt liever een product wanneer hun held op de verpakking staat?

Snoep met mate
Vanaf 2017 veranderen er dus een paar dingen in het supermarkt-schap. Deze veranderingen verschillen per leeftijdscategorie. Zo wordt er op snacks voor kinderen van onder de 7 jaar helemaal geen kinderidool afgebeeld. Voor de snacks voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar zijn ze minder streng. Daar mag een afbeelding van een kinderheld op het product staan, wanneer dit product niet al te veel zout, vet of suiker bevat.

Deze verandering is afkomstig van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie en de Alliantie Stop Kindermarketing, omdat zij het belangrijk vinden dat kinderen en ouders niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclames voor ongezonde producten. De Volkskrant vermeldt dat er geen wetgeving zal komen om de verpakkingen van kindersnacks aan te passen, de levensmiddelenindustrie doet dit echt op eigen initiatief.

Stap voor stap
Deze verandering is de tweede grote stap in 2016. Eerder dit jaar besloten de huismerken van Jumbo en Albert Heijn al om op hun producten geen afbeeldingen van kinderhelden te plaatsen. Voordat de kinderidolen daadwerkelijk van de verpakking afgaan, moet deze maatregel eerst getoetst worden bij de Mededingingswet. Wanneer de maatregel wordt goedgekeurd, wordt deze geregistreerd bij de Reclame Code Commissie. Buitenlandse producten vallen niet onder deze Reclame Code Commissie, fabrikanten van deze producten mogen nog wel gebruik blijven maken van de bekritiseerde vorm van kindermarketing. Als deze maatregel daadwerkelijk wordt toegepast, worden er geen Spongebob- of Dora-koekjes meer verkocht: deze koekjes vallen onder het Nederlandse bedrijf Verkade, dus mogen deze figuren niet meer op de verpakking staan.

De Alliantie Stop Kindermarketing vindt de maatregel zoals deze nu genomen gaat worden, nog niet ver genoeg gaan. In de Volkskrant noemt de organisatie het onacceptabel dat het mogelijk blijft om idolen af te beelden op verpakkingen voor producten die zijn gericht op kinderen tussen de 7 en 13 jaar. Op deze manier blijft het mogelijk om kinderen te verleiden met kinderidolen. De Alliantie hoopt dat er alsnog duidelijke wetgeving komt, zodat er een einde komt aan deze vorm van kindermarketing.

Wat zegt de wetenschap?
De FNLI spoort supermarkten wél aan om afbeeldingen van kinderhelden op groente en fruit te plaatsen. De federatie veronderstelt dat dit kinderen aanspoort om gezond te eten. Willen kinderen ook echt liever fruit, wanneer de verpakking op die manier aantrekkelijk wordt gemaakt? De Amsterdam School of Communication Research heeft hier onderzoek naar gedaan. De onderzoekers deden een experiment onder 216 kinderen tussen de 4 jaar en 6 jaar. Aan deze kinderen lieten zij een gezonde en een ongezonde snack zien. Op beide snacks stond een afbeelding van Dora of Spongebob.

Er is dus een samenhang tussen het gebruik van een kinderidool en de populariteit van een product.

Uit de resultaten bleek dat kinderen fruit inderdaad ‘leuker’ vinden wanneer er een afbeelding van een voor hen bekend persoon op staat. Daarnaast wordt de koopintentie er groter van. Er is dus daadwerkelijk een samenhang tussen het gebruik van een kinderidool-afbeelding en de populariteit van een product in de supermarkt bij kinderen.

Een onderzoek uit Amerika bevestigt grotendeels deze resultaten. In dit onderzoek lieten onderzoekers de proefpersonen (343 kinderen tussen de 2 en 6 jaar) kiezen tussen een aantal producten. Zij vroegen zich af of een kinderidool het verschil kan maken in het kiezen van een bepaald product. En ja, dat bleek ook hier het geval. Kinderen kozen eerder voor de ongezonde snack met kinderidool dan voor de gezonde snack zonder afbeelding of onbekende afbeelding.

Vervolgens lieten zij de kinderen kiezen tussen twee verschillende verpakkingen van fruit. De ene verpakking had geen kinderidool op de verpakking en de ander wel. Hieruit bleek dat kinderen eerder fruit willen eten wanneer er een afbeelding van een kinderidool op staat. Dit suggereert dat kinderen meer bereid zijn om iets gezonds te eten wanneer hun favoriete karakter op de verpakking staat. Het wordt dus hoog tijd om Dora en Spongebob van de koekjes naar het fruit te verhuizen.

Kortom, het is logisch dat de FNLI voor deze maatregel heeft gekozen. Kinderen gaan nu eenmaal sneller zeuren om een product wanneer er een Elsa of Dora op de snack staat afgebeeld. Nu is het afwachten of kinderen binnenkort hysterisch in de supermarkt rondrennen met een Dora-appel of Spongebob-komkommers.

Reacties

reacties

Leonie Ruizendaal
Leonie (22) has just finished her master Communication Science and is now doing her master in Journalism. She loves the write about the media industry and has a secret crush on Benedict Cumberbatch (BBC’s Sherlock Holmes).

    You may also like

    Comments are closed.