fbpx
27/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Wat een pech, de K3-chips gaat weg

Volgend jaar mogen kinderhelden niet meer op snacks worden afgebeeld. Deze kindermarketing zou kinderen verleiden om ongezond te eten. Is dit waar?


Vorige week werd bekend dat er een einde komt aan het kinder-gejengel in supermarkten, kinderidolen verdwijnen namelijk van de ongezonde producten. Vanaf volgend jaar staat er dus geen Dora, Spongebob, Frozen, K3 of Buurman en Buurman meer op de chips- en koekverpakking in de supermarkt. Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) zorgen deze kinderhelden voor de massale verkoop van ongezonde producten. In hoeverre is dit nu eigenlijk waar? Willen kinderen echt liever een product wanneer hun held op de verpakking staat?

Snoep met mate
Vanaf 2017 veranderen er dus een paar dingen in het supermarkt-schap. Deze veranderingen verschillen per leeftijdscategorie. Zo wordt er op snacks voor kinderen van onder de 7 jaar helemaal geen kinderidool afgebeeld. Voor de snacks voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar zijn ze minder streng. Daar mag een afbeelding van een kinderheld op het product staan, wanneer dit product niet al te veel zout, vet of suiker bevat.

Deze verandering is afkomstig van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie en de Alliantie Stop Kindermarketing, omdat zij het belangrijk vinden dat kinderen en ouders niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclames voor ongezonde producten. De Volkskrant vermeldt dat er geen wetgeving zal komen om de verpakkingen van kindersnacks aan te passen, de levensmiddelenindustrie doet dit echt op eigen initiatief.

Stap voor stap
Deze verandering is de tweede grote stap in 2016. Eerder dit jaar besloten de huismerken van Jumbo en Albert Heijn al om op hun producten geen afbeeldingen van kinderhelden te plaatsen. Voordat de kinderidolen daadwerkelijk van de verpakking afgaan, moet deze maatregel eerst getoetst worden bij de Mededingingswet. Wanneer de maatregel wordt goedgekeurd, wordt deze geregistreerd bij de Reclame Code Commissie. Buitenlandse producten vallen niet onder deze Reclame Code Commissie, fabrikanten van deze producten mogen nog wel gebruik blijven maken van de bekritiseerde vorm van kindermarketing. Als deze maatregel daadwerkelijk wordt toegepast, worden er geen Spongebob- of Dora-koekjes meer verkocht: deze koekjes vallen onder het Nederlandse bedrijf Verkade, dus mogen deze figuren niet meer op de verpakking staan.

De Alliantie Stop Kindermarketing vindt de maatregel zoals deze nu genomen gaat worden, nog niet ver genoeg gaan. In de Volkskrant noemt de organisatie het onacceptabel dat het mogelijk blijft om idolen af te beelden op verpakkingen voor producten die zijn gericht op kinderen tussen de 7 en 13 jaar. Op deze manier blijft het mogelijk om kinderen te verleiden met kinderidolen. De Alliantie hoopt dat er alsnog duidelijke wetgeving komt, zodat er een einde komt aan deze vorm van kindermarketing.

Wat zegt de wetenschap?
De FNLI spoort supermarkten wél aan om afbeeldingen van kinderhelden op groente en fruit te plaatsen. De federatie veronderstelt dat dit kinderen aanspoort om gezond te eten. Willen kinderen ook echt liever fruit, wanneer de verpakking op die manier aantrekkelijk wordt gemaakt? De Amsterdam School of Communication Research heeft hier onderzoek naar gedaan. De onderzoekers deden een experiment onder 216 kinderen tussen de 4 jaar en 6 jaar. Aan deze kinderen lieten zij een gezonde en een ongezonde snack zien. Op beide snacks stond een afbeelding van Dora of Spongebob.

Er is dus een samenhang tussen het gebruik van een kinderidool en de populariteit van een product.

Uit de resultaten bleek dat kinderen fruit inderdaad ‘leuker’ vinden wanneer er een afbeelding van een voor hen bekend persoon op staat. Daarnaast wordt de koopintentie er groter van. Er is dus daadwerkelijk een samenhang tussen het gebruik van een kinderidool-afbeelding en de populariteit van een product in de supermarkt bij kinderen.

Een onderzoek uit Amerika bevestigt grotendeels deze resultaten. In dit onderzoek lieten onderzoekers de proefpersonen (343 kinderen tussen de 2 en 6 jaar) kiezen tussen een aantal producten. Zij vroegen zich af of een kinderidool het verschil kan maken in het kiezen van een bepaald product. En ja, dat bleek ook hier het geval. Kinderen kozen eerder voor de ongezonde snack met kinderidool dan voor de gezonde snack zonder afbeelding of onbekende afbeelding.

Vervolgens lieten zij de kinderen kiezen tussen twee verschillende verpakkingen van fruit. De ene verpakking had geen kinderidool op de verpakking en de ander wel. Hieruit bleek dat kinderen eerder fruit willen eten wanneer er een afbeelding van een kinderidool op staat. Dit suggereert dat kinderen meer bereid zijn om iets gezonds te eten wanneer hun favoriete karakter op de verpakking staat. Het wordt dus hoog tijd om Dora en Spongebob van de koekjes naar het fruit te verhuizen.

Kortom, het is logisch dat de FNLI voor deze maatregel heeft gekozen. Kinderen gaan nu eenmaal sneller zeuren om een product wanneer er een Elsa of Dora op de snack staat afgebeeld. Nu is het afwachten of kinderen binnenkort hysterisch in de supermarkt rondrennen met een Dora-appel of Spongebob-komkommers.

Reacties

reacties

Related Posts

A Requiem to BoJack Horseman

26/02/2020

26/02/2020

Spanning six seasons, Netflix’s first original animated series BoJack Horseman finally came to an end last January. First dismissed as yet another adult animated show much like The Simpsons and Bob’s Burgers, BoJack Horseman grew to be revered as a brilliantly dark, thoughtful show that doesn’t pull any punches when discussing social issues. Karina discusses the show's brilliance.

Medium Podcast #9- IFFR Interview with Artemio Narro and Manolo Caso

25/02/2020 and

25/02/2020

Medium Podcast went on the field to interview Artemio Narro and Manolo Caso after the world premiere of Narro's second feature film and Caso's acting debut in ColOZio.

Fake News: het dodelijkste virus dat er is

24/02/2020

24/02/2020

Volgens de media zou de halve wereld als besmet zijn met het Coronavirus. Echter valt dit reuze mee en probeert de media ons door fake news bang te maken.

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort