fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Techbedrijven lezen onze emoties

Techbedrijven werken aan emotieherkenningsoftware, dit heeft consequenties voor onze privacy en veiligheid.


Waar de mens in een seconde een emotie kan herkennen, kost het computers veel meer moeite. Om emoties te vatten in programmeertaal moet er namelijk met ontelbaar veel variabelen rekening worden gehouden: hoe alle spiertjes op elkaar inwerken, nuances tussen emoties, verschillen in uiterlijk tussen mensen, enzovoort. Dit is onbegonnen werk voor een simpele computer. Daarom werken techbedrijven zoals Microsoft, Google en Facebook aan emotieherkenningtools die het wel mogelijk maken om onze gezichtsuitdrukkingen te lezen. 

Computers maken zichzelf slimmer
Machine Learning zijn algoritmes die patronen kunnen ontdekken in grote hoeveelheden data, waardoor computers zichzelf slimmer kunnen maken. Met behulp van machine learning zou het mogelijk kunnen zijn voor computers om zoiets complex als emoties te kunnen herkennen. Techbedrijven zijn als gekken bezig om zo snel en zo goed mogelijk emotie herkenningsoftware te ontwikkelen, maar waarom?

Emoties op reclames meten
De meest voor de hand liggende reden is dat bedrijven emoties willen herkennen om reacties op advertenties te kunnen meten. Wanneer een adverteerder een mooie poster ophangt, is het afwachten wat het effect zal zijn. Maar nu kan met behulp van een cameraatje bij de poster meteen worden gemeten wat voorbijgangers vinden van de advertentie. Behalve emoties, werken de ontwikkelaars ook aan software om het geslacht en de leeftijd te kunnen herkennen. Zo kan de adverteerder zijn reclames beter aanpassen op de doelgroep en kan meteen worden ingegrepen als een campagne niet in de smaak valt.

Betere veiligheid
De tweede reden is minder commercieel en meer van maatschappelijk belang. Emotieherkenning kan ook worden gebruikt om de veiligheid in bijvoorbeeld voetbalstadions of andere druk bezochte plaatsen te verbeteren. Camera’s in een stadion kunnen meten wanneer er in een mensenmassa veel boze gezichten zijn. De software kan stewards dan een waarschuwing geven.

Persoonlijke profielen maken
Machine learning wordt ook gebruikt voor biometrische herkenning, dat betekent dat camera’s mensen persoonlijk kunnen identificeren. De koppeling van biometrische herkenning en emotieherkenning is interessant voor veiligheidsdoeleinden, maar is een gevaar voor de privacy. Het gebruik van deze twee technologieën door commerciële bedrijven levert veel kritiek op, want de bedrijven kunnen op deze manier profielen van burgers maken en hun reclame persoonlijk maken. De Europese privacytoezichthouders waarschuwen daarom dat bedrijven niet zomaar profielen van mensen mogen opbouwen.

SceneTap: waar is dat feestje?
Ook voor de horeca kan emotieherkenning interessant zijn. In de Verenigde Staten bestaat er al een app die je vertelt hoe vol een kroeg of club is, hoeveel van de bezoekers vrouw is, wat de gemiddelde leeftijd is en hoe gezellig het daarbinnen is. In verschillende kroegen in de VS hangen camera’s waarmee SceneTap al deze variabelen meet en meteen online zet. SceneTap heeft veel kritiek gekregen. Doordat de app laat zien hoeveel vrouwen in een club te vinden zijn, wordt het gezien als een app die mannen vertelt waar ze de meeste kans hebben om te scoren. Vrouwen worden zo afgespiegeld als prooien waar op wordt gejaagd.

Privacy en emotieherkenning
De grote vraag is nu: wat blijft er over van privacy? Als het mogelijk wordt om persoonlijke profielen van mensen te maken, als bedrijven zelfs kunnen meten wat we voelen en als mannen weten waar de vrouwen hun drankjes drinken op vrijdagavond? Emotieherkenning en biometrische herkenning zijn erg interessante ontwikkelingen die veel kunnen bijdragen aan de veiligheid, maar ook privacy is belangrijk voor de veiligheid van een samenleving. Het is daarom belangrijk dat er duidelijke regels bestaan over wat wel en niet mag.

 Cover: tuckett

1127 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram