fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

Techbedrijven lezen onze emoties

Techbedrijven werken aan emotieherkenningsoftware, dit heeft consequenties voor onze privacy en veiligheid.


Waar de mens in een seconde een emotie kan herkennen, kost het computers veel meer moeite. Om emoties te vatten in programmeertaal moet er namelijk met ontelbaar veel variabelen rekening worden gehouden: hoe alle spiertjes op elkaar inwerken, nuances tussen emoties, verschillen in uiterlijk tussen mensen, enzovoort. Dit is onbegonnen werk voor een simpele computer. Daarom werken techbedrijven zoals Microsoft, Google en Facebook aan emotieherkenningtools die het wel mogelijk maken om onze gezichtsuitdrukkingen te lezen. 

Computers maken zichzelf slimmer
Machine Learning zijn algoritmes die patronen kunnen ontdekken in grote hoeveelheden data, waardoor computers zichzelf slimmer kunnen maken. Met behulp van machine learning zou het mogelijk kunnen zijn voor computers om zoiets complex als emoties te kunnen herkennen. Techbedrijven zijn als gekken bezig om zo snel en zo goed mogelijk emotie herkenningsoftware te ontwikkelen, maar waarom?

Emoties op reclames meten
De meest voor de hand liggende reden is dat bedrijven emoties willen herkennen om reacties op advertenties te kunnen meten. Wanneer een adverteerder een mooie poster ophangt, is het afwachten wat het effect zal zijn. Maar nu kan met behulp van een cameraatje bij de poster meteen worden gemeten wat voorbijgangers vinden van de advertentie. Behalve emoties, werken de ontwikkelaars ook aan software om het geslacht en de leeftijd te kunnen herkennen. Zo kan de adverteerder zijn reclames beter aanpassen op de doelgroep en kan meteen worden ingegrepen als een campagne niet in de smaak valt.

Betere veiligheid
De tweede reden is minder commercieel en meer van maatschappelijk belang. Emotieherkenning kan ook worden gebruikt om de veiligheid in bijvoorbeeld voetbalstadions of andere druk bezochte plaatsen te verbeteren. Camera’s in een stadion kunnen meten wanneer er in een mensenmassa veel boze gezichten zijn. De software kan stewards dan een waarschuwing geven.

Persoonlijke profielen maken
Machine learning wordt ook gebruikt voor biometrische herkenning, dat betekent dat camera’s mensen persoonlijk kunnen identificeren. De koppeling van biometrische herkenning en emotieherkenning is interessant voor veiligheidsdoeleinden, maar is een gevaar voor de privacy. Het gebruik van deze twee technologieën door commerciële bedrijven levert veel kritiek op, want de bedrijven kunnen op deze manier profielen van burgers maken en hun reclame persoonlijk maken. De Europese privacytoezichthouders waarschuwen daarom dat bedrijven niet zomaar profielen van mensen mogen opbouwen.

SceneTap: waar is dat feestje?
Ook voor de horeca kan emotieherkenning interessant zijn. In de Verenigde Staten bestaat er al een app die je vertelt hoe vol een kroeg of club is, hoeveel van de bezoekers vrouw is, wat de gemiddelde leeftijd is en hoe gezellig het daarbinnen is. In verschillende kroegen in de VS hangen camera’s waarmee SceneTap al deze variabelen meet en meteen online zet. SceneTap heeft veel kritiek gekregen. Doordat de app laat zien hoeveel vrouwen in een club te vinden zijn, wordt het gezien als een app die mannen vertelt waar ze de meeste kans hebben om te scoren. Vrouwen worden zo afgespiegeld als prooien waar op wordt gejaagd.

Privacy en emotieherkenning
De grote vraag is nu: wat blijft er over van privacy? Als het mogelijk wordt om persoonlijke profielen van mensen te maken, als bedrijven zelfs kunnen meten wat we voelen en als mannen weten waar de vrouwen hun drankjes drinken op vrijdagavond? Emotieherkenning en biometrische herkenning zijn erg interessante ontwikkelingen die veel kunnen bijdragen aan de veiligheid, maar ook privacy is belangrijk voor de veiligheid van een samenleving. Het is daarom belangrijk dat er duidelijke regels bestaan over wat wel en niet mag.

 Cover: tuckett

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram