[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]T[/mks_dropcap]egenwoordig kent bijna iedereen wel iemand die zijn partner heeft gevonden via Tinder of Happn. Soms doen mensen er lacherig over, maar het lijkt over het algemeen geaccepteerd. Maar wat nou als het een ander soort dating site is, waar mooie vrouwen en rijke mannen elkaar ontmoeten? Uit de commotie rondom de reclamecampagne voor de datingsite Rich meet Beautiful blijkt dat dit minder geaccepteerd is.
You only live once
Sinds ongeveer drie weken is Rich meet Beautiful actief in Nederland. Zelf meldt de site dat ze een online sociaal sugar dating-netwerk is voor mannen en vrouwen boven de 18 jaar, die een wederzijds voordelige relatie zoeken. “Elke succesvolle relatie wordt gemeten in hoe succesvol de partners elkaars emotionele behoeften en relatiewensen vervullen. Je leeft maar één keer!”, meldt de site. Ook kun je er de voordelen van een sugar baby, sugar daddy of sugar mommy vinden. Sugar parents zouden op meer dan één manier rijk zijn, namelijk rijk aan cultuur, kennis en ervaring. Volgens de site hebben ze nu al rond de 14.000 leden. Dit zijn voornamelijk vrouwelijke studenten.
..terwijl ze wat extra bijverdient om eventuele studies of schulden af te betalen
Prostitutieplatform
Een leus van de campagne op trucks is “Hey studenten! Een studentlening? Date een sugar daddy!”. Op de site staat als beschrijving van een sugar baby dat zij haar kennis graag uitbreidt over het leven, zaken, cultuur en veel meer, terwijl ze wat extra bijverdient om eventuele studies of schulden af te betalen. De reclamecampagne van Rich meet Beautiful richt zich dus duidelijk op studenten. In België is de campagne verboden in onder andere de studentenstad Leuven. Er is ook een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken, door het idee van uitbuiting van een kwetsbare doelgroep.
Nu in Nederland de campagne is begonnen in vijf steden is er ook hier veel commentaar op de promotiecampagne. Fractievoorzitter Kees van der Staaij van de SGP vindt: “Wat je in feite dus doet is een prostitutieplatform creëren, daar gelden bepaalde regels voor in Nederland waar je je helemaal niet aan houdt op deze manier. En bovendien ben ik ook bezorgd wat de effecten zullen zijn op jonge vrouwen die bijvoorbeeld in de financiële problemen zitten.“ CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg laat weten dat ze het een chique vorm van loverboys vindt en dat ze zich met mensenrechtenorganisaties grote zorgen maakt.
Politiek op de teentjes getrapt
Marieke van de Velden, eigenaar van een escortbureau, ziet de site in ieder geval niet als een vorm van prostitutie. Zo zegt zij in een uitzending van Pauw: “Ik mis toch wel echt de bedrijfsmatigheid die ik wel zie bij een escortservice. Daarnaast spreken ze een groep dames aan die allemaal volwassen dames zijn.” Wellicht voelt de politiek zich wel gewoon op de teentjes getrapt door de campagne, aangezien zij degene zijn die studiefinanciering hebben afgeschaft. Genoeg media-aandacht krijgt de site zeker, onder andere de NOS, het AD en ook het jongerenblad Glamour besteden er aandacht aan.
Ik ben benieuwd of de reclamecampagne binnenkort te bewonderen is bij Roeterseiland…
Cover: Snapwire