fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Studieschuld? Neem een sugar daddy!

Zelf meldt de site dat ze een online sociaal sugar dating netwerk is voor mannen en vrouwen boven de 18 jaar, die een wederzijds voordelige relatie zoeken.


Tegenwoordig kent bijna iedereen wel iemand die zijn partner heeft gevonden via Tinder of Happn. Soms doen mensen er lacherig over, maar het lijkt over het algemeen geaccepteerd. Maar wat nou als het een ander soort dating site is, waar mooie vrouwen en rijke mannen elkaar ontmoeten? Uit de commotie rondom de reclamecampagne voor de datingsite Rich meet Beautiful blijkt dat dit minder geaccepteerd is.

You only live once
Sinds ongeveer drie weken is Rich meet Beautiful actief in Nederland. Zelf meldt de site dat ze een online sociaal sugar dating-netwerk is voor mannen en vrouwen boven de 18 jaar, die een wederzijds voordelige relatie zoeken. “Elke succesvolle relatie wordt gemeten in hoe succesvol de partners elkaars emotionele behoeften en relatiewensen vervullen. Je leeft maar één keer!”, meldt de site. Ook kun je er de voordelen van een sugar baby, sugar daddy of sugar mommy vinden. Sugar parents zouden op meer dan één manier rijk zijn, namelijk rijk aan cultuur, kennis en ervaring. Volgens de site hebben ze nu al rond de 14.000 leden. Dit zijn voornamelijk vrouwelijke studenten.

..terwijl ze wat extra bijverdient om eventuele studies of schulden af te betalen

Prostitutieplatform
Een leus van de campagne op trucks is “Hey studenten! Een studentlening? Date een sugar daddy!”. Op de site staat als beschrijving van een sugar baby dat zij haar kennis graag uitbreidt over het leven, zaken, cultuur en veel meer, terwijl ze wat extra bijverdient om eventuele studies of schulden af te betalen. De reclamecampagne van Rich meet Beautiful richt zich dus duidelijk op studenten. In België is de campagne verboden in onder andere de studentenstad Leuven. Er is ook een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken, door het idee van uitbuiting van een kwetsbare doelgroep.

Nu in Nederland de campagne is begonnen in vijf steden is er ook hier veel commentaar op de promotiecampagne. Fractievoorzitter Kees van der Staaij van de SGP vindt: “Wat je in feite dus doet is een prostitutieplatform creëren, daar gelden bepaalde regels voor in Nederland waar je je helemaal niet aan houdt op deze manier. En bovendien ben ik ook bezorgd wat de effecten zullen zijn op jonge vrouwen die bijvoorbeeld in de financiële problemen zitten.“ CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg laat weten dat ze het een chique vorm van loverboys vindt en dat ze zich met mensenrechtenorganisaties grote zorgen maakt.

Politiek op de teentjes getrapt
Marieke van de Velden, eigenaar van een escortbureau, ziet de site in ieder geval niet als een vorm van prostitutie. Zo zegt zij in een uitzending van Pauw: “Ik mis toch wel echt de bedrijfsmatigheid die ik wel zie bij een escortservice. Daarnaast spreken ze een groep dames aan die allemaal volwassen dames zijn.” Wellicht voelt de politiek zich wel gewoon op de teentjes getrapt door de campagne, aangezien zij degene zijn die studiefinanciering hebben afgeschaft. Genoeg media-aandacht krijgt de site zeker, onder andere de NOS, het AD en ook het jongerenblad Glamour besteden er aandacht aan.

Ik ben benieuwd of de reclamecampagne binnenkort te bewonderen is bij Roeterseiland…

Cover: Snapwire

577 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram