fbpx
20/08/2019 Communication Science news and articles

Studieschuld? Neem een sugar daddy!

Zelf meldt de site dat ze een online sociaal sugar dating netwerk is voor mannen en vrouwen boven de 18 jaar, die een wederzijds voordelige relatie zoeken.


Tegenwoordig kent bijna iedereen wel iemand die zijn partner heeft gevonden via Tinder of Happn. Soms doen mensen er lacherig over, maar het lijkt over het algemeen geaccepteerd. Maar wat nou als het een ander soort dating site is, waar mooie vrouwen en rijke mannen elkaar ontmoeten? Uit de commotie rondom de reclamecampagne voor de datingsite Rich meet Beautiful blijkt dat dit minder geaccepteerd is.

You only live once
Sinds ongeveer drie weken is Rich meet Beautiful actief in Nederland. Zelf meldt de site dat ze een online sociaal sugar dating-netwerk is voor mannen en vrouwen boven de 18 jaar, die een wederzijds voordelige relatie zoeken. “Elke succesvolle relatie wordt gemeten in hoe succesvol de partners elkaars emotionele behoeften en relatiewensen vervullen. Je leeft maar één keer!”, meldt de site. Ook kun je er de voordelen van een sugar baby, sugar daddy of sugar mommy vinden. Sugar parents zouden op meer dan één manier rijk zijn, namelijk rijk aan cultuur, kennis en ervaring. Volgens de site hebben ze nu al rond de 14.000 leden. Dit zijn voornamelijk vrouwelijke studenten.

..terwijl ze wat extra bijverdient om eventuele studies of schulden af te betalen

Prostitutieplatform
Een leus van de campagne op trucks is “Hey studenten! Een studentlening? Date een sugar daddy!”. Op de site staat als beschrijving van een sugar baby dat zij haar kennis graag uitbreidt over het leven, zaken, cultuur en veel meer, terwijl ze wat extra bijverdient om eventuele studies of schulden af te betalen. De reclamecampagne van Rich meet Beautiful richt zich dus duidelijk op studenten. In België is de campagne verboden in onder andere de studentenstad Leuven. Er is ook een klacht ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken, door het idee van uitbuiting van een kwetsbare doelgroep.

Nu in Nederland de campagne is begonnen in vijf steden is er ook hier veel commentaar op de promotiecampagne. Fractievoorzitter Kees van der Staaij van de SGP vindt: “Wat je in feite dus doet is een prostitutieplatform creëren, daar gelden bepaalde regels voor in Nederland waar je je helemaal niet aan houdt op deze manier. En bovendien ben ik ook bezorgd wat de effecten zullen zijn op jonge vrouwen die bijvoorbeeld in de financiële problemen zitten.“ CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg laat weten dat ze het een chique vorm van loverboys vindt en dat ze zich met mensenrechtenorganisaties grote zorgen maakt.

Politiek op de teentjes getrapt
Marieke van de Velden, eigenaar van een escortbureau, ziet de site in ieder geval niet als een vorm van prostitutie. Zo zegt zij in een uitzending van Pauw: “Ik mis toch wel echt de bedrijfsmatigheid die ik wel zie bij een escortservice. Daarnaast spreken ze een groep dames aan die allemaal volwassen dames zijn.” Wellicht voelt de politiek zich wel gewoon op de teentjes getrapt door de campagne, aangezien zij degene zijn die studiefinanciering hebben afgeschaft. Genoeg media-aandacht krijgt de site zeker, onder andere de NOS, het AD en ook het jongerenblad Glamour besteden er aandacht aan.

Ik ben benieuwd of de reclamecampagne binnenkort te bewonderen is bij Roeterseiland…

Cover: Snapwire

Reacties

reacties

Related Posts

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

EnjoyInstagram