fbpx

Students of Amsterdam: Mischa

Hoe is het om het managen van artiesten te combineren met een studie Business? Mischa, 23, legt het ons uit.


Deze week interviewde Medium Mischa Hart Nibbrig (23), laatstejaars student Economics & Business Economics aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn focus ligt op business en duurzaamheid. Hij woont sinds vijf jaar in Amsterdam, maar heeft in 2017 ook een half jaar in Singapore gestudeerd. Naast dat hij vertelt over zijn leven als student, vertelt hij over zijn bijzondere baan als artiestenmanager.

Uitwisseling
Mede dankzij de UvA is een grote droom van Mischa uitgekomen; een half jaar wonen en studeren in Singapore. Daar heeft hij gestudeerd aan één van de beste universiteiten van de wereld. In Amsterdam voelt hij zich thuis, maar een stad als Singapore heeft volgens hem veel meer te bieden voor gedreven mensen.

Hij vertelt: “Als je daar je huis uitloopt om zeven uur ‘s ochtends zijn er al miljoenen mensen om je heen, het is booming. In vergelijking is Amsterdam eigenlijk een groot dorp”. Het weer is ook een reden dat Mischa Singapore zo leuk vindt. Het is altijd tussen de 26 en 29 graden, en één van de weinige steden op de wereld waar de temperatuur zo constant is.

Geluk
Mischa was altijd al geïnteresseerd in wat er gebeurde achter de schermen bij feesten. Of het toeval is, weet hij niet, maar van geluk spreekt hij zeker: op een dag kwam hij Joris Delacroix tegen. Delacroix is een bekende artiest, die een paar jaar geleden heel groot was in Nederland. Mischa is geboren en opgegroeid in Frankrijk, dus communiceren met de Franse DJ was voor hem geen enkel probleem. Hij werd bevriend met Joris Delacroix en de manager die hij destijds had en met de jaren gingen ze elkaar steeds meer zien.

Via deze weg is hij begonnen als artiestenmanager. Mischa: “Ik ben heel trots om te kunnen zeggen dat ik langzamerhand mijn hobby aan het verwerken ben in een baan en dat houdt in: het managen en het boeken van artiesten in de Benelux.”

Wereldbekende artiesten
Via zijn vrienden heeft Mischa steeds nieuwe invloedrijke mensen binnen de elektronische muziek scene leren kennen. Nu werkt hij voor twee grote managements- en boekingsagentschappen gelegen in Parijs, Libanon en Londen. Hij heeft de verantwoordelijkheid voor het managen van wereldbekende artiesten, en werkt bijvoorbeeld nog met Joris Delacroix en met Popof en Julian Jeweil. Mischa moet plekken vinden waar de artiesten kunnen draaien en contacten leggen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor die plekken en feesten. Zo heeft hij contact met organisatoren van ADE en Pinkpop. Ook zoekt hij nieuwe talenten op in Nederland die in de rest van de wereld zouden kunnen draaien.

De idealisatie van artiesten door fans fascineert hem, aangezien dj’s hele normale mensen zijn

‘Computernerds’
Mischa vindt het heel interessant om te zien hoe artiesten als product worden gezien bij agentschappen. Ook de idealisatie van artiesten door jongeren en fans fascineert hem, aangezien die dj’s hele normale mensen zijn. Vaak zijn ze zelfs een beetje ‘computernerds’, wat niet gek is, aangezien ze veel tijd besteden aan het maken van elektronische muziek.

Mischa: “DJ’s hebben iemand nodig die zodanig sociaal is om met bepaalde culturen en talen om te gaan, zodat zij het niet zelf hoeven te doen en ze zich volledig kunnen focussen op hun muziek. De manager doet het werk van alle boekingen en maakt strategische en tactische keuzes over waar de DJ wel en niet draait. Daarnaast moet de manager ook met zaken als geld en budget omgaan. Ondanks mijn leeftijd als 23-jarige voel ik me echt thuis binnen deze wereld, ik ben wel de jongste.”

Werken en studeren
Het combineren van Mischa’s studie met zijn baan is mogelijk, maar niet makkelijk. Omdat het zijn passie is, probeert hij het uiterste uit zichzelf te halen om beide goed te doen. Hij zegt “Ik wil mijn studie het liefste met minimaal een zeven gemiddeld halen, aan de andere kant besef ik dat ik nu de kans heb om te groeien in deze wereld. Ik zie wel waar het naartoe lijdt.”

Door zijn werk merkt hij soms een contrast met leeftijdsgenoten in zijn klas

Het is handig dat feesten vaak in het weekend zijn en de drukste periode tijdens het festivalseizoen in de zomer is. Als Mischa echter moet reizen naar het buitenland, bijvoorbeeld naar België, Frankrijk of Noorwegen, moet hij dit goed plannen met zijn studie.

Praktijkervaring
Bij de bachelor Economics & Business Economics leert Mischa veel, hij mist alleen een praktijk gedeelte. Hierover legt hij uit: “De loopbaan die ik nu heb gekozen, eist veel communicatie, marketing en simpele financiële ervaring die je eigenlijk alleen in de praktijk leert.” Door zijn werk merkt hij soms een contrast met leeftijdsgenoten in zijn klas. Zij kunnen er heel erg uitkijken naar een festival of een artiest te gaan en plannen en budgetteren hier ver van te voren voor.

Mischa zegt “Voor mij is het gewoon werk en best normaal geworden. Ook is het voor artiesten soms echt niet bijzonder als zij op een heel groot festival in Amsterdam draaien, als zij het de volgende dag aan de andere kant van de wereld weer doen. Máár het is natuurlijk wel een droombaan.”

Cover: Moira Arrarte / Eindredactie: Tamar Hellinga

364 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

EnjoyInstagram