fbpx
20/08/2019 Communication Science news and articles

Students of Amsterdam: Mischa

Hoe is het om het managen van artiesten te combineren met een studie Business? Mischa, 23, legt het ons uit.


Deze week interviewde Medium Mischa Hart Nibbrig (23), laatstejaars student Economics & Business Economics aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn focus ligt op business en duurzaamheid. Hij woont sinds vijf jaar in Amsterdam, maar heeft in 2017 ook een half jaar in Singapore gestudeerd. Naast dat hij vertelt over zijn leven als student, vertelt hij over zijn bijzondere baan als artiestenmanager.

Uitwisseling
Mede dankzij de UvA is een grote droom van Mischa uitgekomen; een half jaar wonen en studeren in Singapore. Daar heeft hij gestudeerd aan één van de beste universiteiten van de wereld. In Amsterdam voelt hij zich thuis, maar een stad als Singapore heeft volgens hem veel meer te bieden voor gedreven mensen.

Hij vertelt: “Als je daar je huis uitloopt om zeven uur ‘s ochtends zijn er al miljoenen mensen om je heen, het is booming. In vergelijking is Amsterdam eigenlijk een groot dorp”. Het weer is ook een reden dat Mischa Singapore zo leuk vindt. Het is altijd tussen de 26 en 29 graden, en één van de weinige steden op de wereld waar de temperatuur zo constant is.

Geluk
Mischa was altijd al geïnteresseerd in wat er gebeurde achter de schermen bij feesten. Of het toeval is, weet hij niet, maar van geluk spreekt hij zeker: op een dag kwam hij Joris Delacroix tegen. Delacroix is een bekende artiest, die een paar jaar geleden heel groot was in Nederland. Mischa is geboren en opgegroeid in Frankrijk, dus communiceren met de Franse DJ was voor hem geen enkel probleem. Hij werd bevriend met Joris Delacroix en de manager die hij destijds had en met de jaren gingen ze elkaar steeds meer zien.

Via deze weg is hij begonnen als artiestenmanager. Mischa: “Ik ben heel trots om te kunnen zeggen dat ik langzamerhand mijn hobby aan het verwerken ben in een baan en dat houdt in: het managen en het boeken van artiesten in de Benelux.”

Wereldbekende artiesten
Via zijn vrienden heeft Mischa steeds nieuwe invloedrijke mensen binnen de elektronische muziek scene leren kennen. Nu werkt hij voor twee grote managements- en boekingsagentschappen gelegen in Parijs, Libanon en Londen. Hij heeft de verantwoordelijkheid voor het managen van wereldbekende artiesten, en werkt bijvoorbeeld nog met Joris Delacroix en met Popof en Julian Jeweil. Mischa moet plekken vinden waar de artiesten kunnen draaien en contacten leggen met de mensen die verantwoordelijk zijn voor die plekken en feesten. Zo heeft hij contact met organisatoren van ADE en Pinkpop. Ook zoekt hij nieuwe talenten op in Nederland die in de rest van de wereld zouden kunnen draaien.

De idealisatie van artiesten door fans fascineert hem, aangezien dj’s hele normale mensen zijn

‘Computernerds’
Mischa vindt het heel interessant om te zien hoe artiesten als product worden gezien bij agentschappen. Ook de idealisatie van artiesten door jongeren en fans fascineert hem, aangezien die dj’s hele normale mensen zijn. Vaak zijn ze zelfs een beetje ‘computernerds’, wat niet gek is, aangezien ze veel tijd besteden aan het maken van elektronische muziek.

Mischa: “DJ’s hebben iemand nodig die zodanig sociaal is om met bepaalde culturen en talen om te gaan, zodat zij het niet zelf hoeven te doen en ze zich volledig kunnen focussen op hun muziek. De manager doet het werk van alle boekingen en maakt strategische en tactische keuzes over waar de DJ wel en niet draait. Daarnaast moet de manager ook met zaken als geld en budget omgaan. Ondanks mijn leeftijd als 23-jarige voel ik me echt thuis binnen deze wereld, ik ben wel de jongste.”

Werken en studeren
Het combineren van Mischa’s studie met zijn baan is mogelijk, maar niet makkelijk. Omdat het zijn passie is, probeert hij het uiterste uit zichzelf te halen om beide goed te doen. Hij zegt “Ik wil mijn studie het liefste met minimaal een zeven gemiddeld halen, aan de andere kant besef ik dat ik nu de kans heb om te groeien in deze wereld. Ik zie wel waar het naartoe lijdt.”

Door zijn werk merkt hij soms een contrast met leeftijdsgenoten in zijn klas

Het is handig dat feesten vaak in het weekend zijn en de drukste periode tijdens het festivalseizoen in de zomer is. Als Mischa echter moet reizen naar het buitenland, bijvoorbeeld naar België, Frankrijk of Noorwegen, moet hij dit goed plannen met zijn studie.

Praktijkervaring
Bij de bachelor Economics & Business Economics leert Mischa veel, hij mist alleen een praktijk gedeelte. Hierover legt hij uit: “De loopbaan die ik nu heb gekozen, eist veel communicatie, marketing en simpele financiële ervaring die je eigenlijk alleen in de praktijk leert.” Door zijn werk merkt hij soms een contrast met leeftijdsgenoten in zijn klas. Zij kunnen er heel erg uitkijken naar een festival of een artiest te gaan en plannen en budgetteren hier ver van te voren voor.

Mischa zegt “Voor mij is het gewoon werk en best normaal geworden. Ook is het voor artiesten soms echt niet bijzonder als zij op een heel groot festival in Amsterdam draaien, als zij het de volgende dag aan de andere kant van de wereld weer doen. Máár het is natuurlijk wel een droombaan.”

Cover: Moira Arrarte / Eindredactie: Tamar Hellinga

Reacties

reacties

Related Posts

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

EnjoyInstagram