Picture of By Christiaan Burggraaff

By Christiaan Burggraaff

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]E[/mks_dropcap]nkele dagen geleden was er een klein nieuwsbericht dat amper aandacht kreeg. Opmerkelijk, want het nieuws waar het bericht over ging heeft nogal wat consequenties voor ons. Als het bericht waar is, heeft Facebook plannen voor een nieuwe, nog verdergaande manier van adverteren: in Facebook Messenger.

Anders dan bijvoorbeeld in de zijlijn van de newsfeed, zullen geen reclames in de gesprekken met andere Facebookvrienden verschijnen. Volgens een bericht op technologiewebsite Techcrunch, waarin een gelekt document van Facebook wordt geciteerd, heeft Facebook voor de Messenger-app een andere vorm van reclame bedacht.

Reclameberichten
Facebook zou bedrijven namelijk de mogelijkheid willen geven om actief berichten te gaan versturen naar Facebookgebruikers. Om een gebruiker te benaderen moet die in het verleden wel een keer een gesprek met het bedrijf zijn begonnen via Facebook, bijvoorbeeld om een vraag aan de klantenservice te stellen.

Nieuwe links
Zodra aan die voorwaarde is voldaan, zullen bedrijven volgens het gelekte document voortaan reclameberichten aan gebruikers kunnen sturen. Waar de Facebook Messenger tot nu toe is voorbehouden aan berichten van vrienden gaat deze dus een beetje meer lijken op een postvak IN, met bijbehorende spam. Volgens het bericht kunnen bedrijven binnenkort ook links gaan plaatsen die, wanneer gebruikers op de link klikken, meteen een gesprek beginnen. De vrees ontstaat uiteraard dat zodra gebruikers op zo’n link klikken, gelijk verwikkeld worden in een gesprek en dus in principe reclame toegestuurd kunnen krijgen, zonder de optie van een nee/nee sticker.

Geen goed nieuws
Als de plannen doorgaan, is dat om meerdere redenen geen goed nieuws voor gebruikers. Waar de pushberichten van Facebook nu eigenlijk altijd van vrienden komen, zullen daar in de toekomst wellicht ook pushberichten over reclame van bedrijven tussen zitten. Een tijd geleden was de verontwaardiging over de invoering van automatisch startende filmpjes in de newsfeed groot, maar nu lijken er dus plannen te zijn om nog een stap verder te gaan.

Consequenties voor Whatsapp?
Naast het feit dat de Facebook Messenger dus binnen afzienbare tijd voor reclame gebruikt zou kunnen worden, is het goed om erbij stil te staan dat het zeer populaire Whatsapp van Facebook is. Het lijkt voor Facebook een vrij ongelukkige constructie om twee berichtenapps naast elkaar te runnen en de loskoppeling van de Messenger-app van de Facebook-app, lijkt een eerste duidelijke aanwijzing voor een eventuele samenvoeging van de twee.

In het meest negatieve scenario zou dat kunnen betekenen dat binnenkort niet alleen één van de twee Messenger-apps verdwijnt en WhatsApp-gebruikers gedwongen worden een Facebookaccount te nemen, daarnaast zou het ook nog eens betekenen dat gebruikers enkel nog gebruik kunnen maken van een Messenger-app met reclame.

Slag om de arm
Natuurlijk moet bij alle scenario’s een slag om de arm worden gehouden: de plannen komen uit een gelekt document en het is lang niet zeker dat de voorstellen in de praktijk worden gebracht, laat staan dat dat precies gebeurt op de manier die in het document wordt beschreven. Toch is het op dit soort momenten goed om even stil te staan bij het feit dat Facebook vaak weliswaar nuttig (en superleuk) is, maar tegelijkertijd ook geld wil verdienen en er, als het erop aankomt, niet voor terugdeinst geld te verdienen met alle informatie die wij zo gewillig aanleveren.

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace