fbpx
24/08/2019 Communication Science news and articles

Spam in Messenger?

Enkele dagen geleden was er een klein nieuwsbericht dat amper aandacht kreeg. Opmerkelijk, want het nieuws waar het bericht over ging heeft nogal wat consequenties voor ons. Als het bericht waar is, heeft Facebook plannen voor een nieuwe, nog verdergaande manier van adverteren: in Facebook Messenger.


Enkele dagen geleden was er een klein nieuwsbericht dat amper aandacht kreeg. Opmerkelijk, want het nieuws waar het bericht over ging heeft nogal wat consequenties voor ons. Als het bericht waar is, heeft Facebook plannen voor een nieuwe, nog verdergaande manier van adverteren: in Facebook Messenger.

Anders dan bijvoorbeeld in de zijlijn van de newsfeed, zullen geen reclames in de gesprekken met andere Facebookvrienden verschijnen. Volgens een bericht op technologiewebsite Techcrunch, waarin een gelekt document van Facebook wordt geciteerd, heeft Facebook voor de Messenger-app een andere vorm van reclame bedacht.

Reclameberichten
Facebook zou bedrijven namelijk de mogelijkheid willen geven om actief berichten te gaan versturen naar Facebookgebruikers. Om een gebruiker te benaderen moet die in het verleden wel een keer een gesprek met het bedrijf zijn begonnen via Facebook, bijvoorbeeld om een vraag aan de klantenservice te stellen.

Nieuwe links
Zodra aan die voorwaarde is voldaan, zullen bedrijven volgens het gelekte document voortaan reclameberichten aan gebruikers kunnen sturen. Waar de Facebook Messenger tot nu toe is voorbehouden aan berichten van vrienden gaat deze dus een beetje meer lijken op een postvak IN, met bijbehorende spam. Volgens het bericht kunnen bedrijven binnenkort ook links gaan plaatsen die, wanneer gebruikers op de link klikken, meteen een gesprek beginnen. De vrees ontstaat uiteraard dat zodra gebruikers op zo’n link klikken, gelijk verwikkeld worden in een gesprek en dus in principe reclame toegestuurd kunnen krijgen, zonder de optie van een nee/nee sticker.

Geen goed nieuws
Als de plannen doorgaan, is dat om meerdere redenen geen goed nieuws voor gebruikers. Waar de pushberichten van Facebook nu eigenlijk altijd van vrienden komen, zullen daar in de toekomst wellicht ook pushberichten over reclame van bedrijven tussen zitten. Een tijd geleden was de verontwaardiging over de invoering van automatisch startende filmpjes in de newsfeed groot, maar nu lijken er dus plannen te zijn om nog een stap verder te gaan.

Consequenties voor Whatsapp?
Naast het feit dat de Facebook Messenger dus binnen afzienbare tijd voor reclame gebruikt zou kunnen worden, is het goed om erbij stil te staan dat het zeer populaire Whatsapp van Facebook is. Het lijkt voor Facebook een vrij ongelukkige constructie om twee berichtenapps naast elkaar te runnen en de loskoppeling van de Messenger-app van de Facebook-app, lijkt een eerste duidelijke aanwijzing voor een eventuele samenvoeging van de twee.

In het meest negatieve scenario zou dat kunnen betekenen dat binnenkort niet alleen één van de twee Messenger-apps verdwijnt en WhatsApp-gebruikers gedwongen worden een Facebookaccount te nemen, daarnaast zou het ook nog eens betekenen dat gebruikers enkel nog gebruik kunnen maken van een Messenger-app met reclame.

Slag om de arm
Natuurlijk moet bij alle scenario’s een slag om de arm worden gehouden: de plannen komen uit een gelekt document en het is lang niet zeker dat de voorstellen in de praktijk worden gebracht, laat staan dat dat precies gebeurt op de manier die in het document wordt beschreven. Toch is het op dit soort momenten goed om even stil te staan bij het feit dat Facebook vaak weliswaar nuttig (en superleuk) is, maar tegelijkertijd ook geld wil verdienen en er, als het erop aankomt, niet voor terugdeinst geld te verdienen met alle informatie die wij zo gewillig aanleveren.

Reacties

reacties

Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram