fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Spam in Messenger?

Enkele dagen geleden was er een klein nieuwsbericht dat amper aandacht kreeg. Opmerkelijk, want het nieuws waar het bericht over ging heeft nogal wat consequenties voor ons. Als het bericht waar is, heeft Facebook plannen voor een nieuwe, nog verdergaande manier van adverteren: in Facebook Messenger.


Enkele dagen geleden was er een klein nieuwsbericht dat amper aandacht kreeg. Opmerkelijk, want het nieuws waar het bericht over ging heeft nogal wat consequenties voor ons. Als het bericht waar is, heeft Facebook plannen voor een nieuwe, nog verdergaande manier van adverteren: in Facebook Messenger.

Anders dan bijvoorbeeld in de zijlijn van de newsfeed, zullen geen reclames in de gesprekken met andere Facebookvrienden verschijnen. Volgens een bericht op technologiewebsite Techcrunch, waarin een gelekt document van Facebook wordt geciteerd, heeft Facebook voor de Messenger-app een andere vorm van reclame bedacht.

Reclameberichten
Facebook zou bedrijven namelijk de mogelijkheid willen geven om actief berichten te gaan versturen naar Facebookgebruikers. Om een gebruiker te benaderen moet die in het verleden wel een keer een gesprek met het bedrijf zijn begonnen via Facebook, bijvoorbeeld om een vraag aan de klantenservice te stellen.

Nieuwe links
Zodra aan die voorwaarde is voldaan, zullen bedrijven volgens het gelekte document voortaan reclameberichten aan gebruikers kunnen sturen. Waar de Facebook Messenger tot nu toe is voorbehouden aan berichten van vrienden gaat deze dus een beetje meer lijken op een postvak IN, met bijbehorende spam. Volgens het bericht kunnen bedrijven binnenkort ook links gaan plaatsen die, wanneer gebruikers op de link klikken, meteen een gesprek beginnen. De vrees ontstaat uiteraard dat zodra gebruikers op zo’n link klikken, gelijk verwikkeld worden in een gesprek en dus in principe reclame toegestuurd kunnen krijgen, zonder de optie van een nee/nee sticker.

Geen goed nieuws
Als de plannen doorgaan, is dat om meerdere redenen geen goed nieuws voor gebruikers. Waar de pushberichten van Facebook nu eigenlijk altijd van vrienden komen, zullen daar in de toekomst wellicht ook pushberichten over reclame van bedrijven tussen zitten. Een tijd geleden was de verontwaardiging over de invoering van automatisch startende filmpjes in de newsfeed groot, maar nu lijken er dus plannen te zijn om nog een stap verder te gaan.

Consequenties voor Whatsapp?
Naast het feit dat de Facebook Messenger dus binnen afzienbare tijd voor reclame gebruikt zou kunnen worden, is het goed om erbij stil te staan dat het zeer populaire Whatsapp van Facebook is. Het lijkt voor Facebook een vrij ongelukkige constructie om twee berichtenapps naast elkaar te runnen en de loskoppeling van de Messenger-app van de Facebook-app, lijkt een eerste duidelijke aanwijzing voor een eventuele samenvoeging van de twee.

In het meest negatieve scenario zou dat kunnen betekenen dat binnenkort niet alleen één van de twee Messenger-apps verdwijnt en WhatsApp-gebruikers gedwongen worden een Facebookaccount te nemen, daarnaast zou het ook nog eens betekenen dat gebruikers enkel nog gebruik kunnen maken van een Messenger-app met reclame.

Slag om de arm
Natuurlijk moet bij alle scenario’s een slag om de arm worden gehouden: de plannen komen uit een gelekt document en het is lang niet zeker dat de voorstellen in de praktijk worden gebracht, laat staan dat dat precies gebeurt op de manier die in het document wordt beschreven. Toch is het op dit soort momenten goed om even stil te staan bij het feit dat Facebook vaak weliswaar nuttig (en superleuk) is, maar tegelijkertijd ook geld wil verdienen en er, als het erop aankomt, niet voor terugdeinst geld te verdienen met alle informatie die wij zo gewillig aanleveren.

1108 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram