Marketing & PR

Maart en haar marketing-agenda

Afgelopen week konden we alvast opwarmen met het Mobile World Congress in Barcelona, het grootste mobile event op aarde. Maar er is meer! Van een ‘Big Data’ congres voor studenten tot het Apple Event, het belooft allemaal groots te worden. Medium zet de belangrijkste events die jij als communicatiestudent niet mag missen op een rij. Volg het online of ga er heen, want deze maand heeft van alles voor ons in petto…

MARUG Conference
We trappen af met het grootste studenten-marketingcongres van Nederland. Dit jaar staat in het teken van ‘Big Data’ met als thema ‘The Jungle of Data: Discover your Opportunities’. Hierbij draait het om de kansen die deze data de marketing opleveren en hoe bedrijven nóg meer interactie kunnen creëren met de consument. Jaarlijks doen er zo’n vijfhonderd studenten en professionals mee aan het MARUG Congres. Het is de ultieme kans om (voor een klein prijsje) te netwerken met experts uit het vak. Op 8 maart ben je voor €17,50 al van de partij, je moet er wel voor naar Groningen afreizen, maar dan heb je ook wat. Het is een compleet dagprogramma gevuld met sprekers en workshops. Zo zullen onder anderen Country Manager Benelux Marcel Molenaar van Linkedin, Marketing Director Patrick Stal van TomTom Bandit en oprichter Pieter Zwart van Coolblue een woord komen doen. Daarnaast zullen grote namen als Heineken, L’Oréal en Unilever workshops verzorgen waar jij gewoon aan kunt deelnemen. De dag wordt afgesloten met een borrel, diner en afterparty, waar je – voor je het weet – staat te proosten met je toekomstige werkgever.

The Social Conference
Het Nederlandse congres The Social Conference staat helemaal in het teken van social-mediastrategieën van grote bedrijven. Zoals de organisatie zelf zegt: “als bedrijven zeggen dat ze niet op social aanwezig hoeven te zijn, zeggen ze eigenlijk dat ze de telefoon niet willen opnemen”. Op 22 maart komen dan ook managers in communicatie, marketing, PR en customer services samen in het Pakhuis de Zwijger in Amsterdam om zich te verdiepen in cases rond social media in het bedrijfsleven. Daarnaast zullen sprekers verschillende onderwerpen aankaarten zoals het toepassen van social in business, commerce, sales, service en reputatiemanagement. Niet de minsten zijn uitgenodigd, zo zal Jeroen van de Ven van ABN AMRO spreken over ‘the rise of social media messaging apps’, Eunice Koekkoek van McDonald’s Nederland over ‘het inzetten van social om gasten te betrekken en belonen’ en Frederike van Dorst van het Stedelijk Museum over ‘the art of social’. Nog tientallen anderen doen ook mee. Een ticket kost je een rib uit je lijf en dus kun je alvast duimen dat je er ooit, in de toekomst, bij mag zijn. Tot die tijd kun je #TSC16 op social media volgen voor de hoogtepunten tijdens het congres. Ben je er toch nog een beetje bij.

Voor je het weet, sta je te proosten met je toekomstige werkgever

Apple Event
Groot, groter, grootst is het Apple Event, waarvoor de diehard Apple-fan al weken met vlinders en buikpijn van de zenuwen op de bank zit. Geen congres, wel een van de hoogtepunten van het jaar. Oorspronkelijk zou het op 15 maart plaatsvinden, maar het is een weekje verzet, waarschijnlijk vanwege het FBI-incident. De officiële datum is nog niet bekend, maar de week van 21 maart kun je alvast vrijhouden. Het festijn zal plaatsvinden op de Apple Campus in Cupertino, Californië. Hopelijk gaat Apple het event weer live streamen waardoor we allemaal een glimp kunnen opvangen van die dag. Wat je kunt verwachten? Een spiksplinternieuwe iPhone 5SE, die er vrijwel hetzelfde uitziet als de iPhone 5S. Daarmee hoopt Apple dat klanten hun telefoon een upgrade willen geven zonder dat ze meteen moeten overstappen op die gigantische iPhone 6S (Plus). Verder staat er hoogstwaarschijnlijk ook een 9.7-inch iPad Pro op het menu en nieuwe Apple Watch-bandjes voor de liefhebber. Ondanks dat we op de iPhone 7 en de Apple Watch 2 nog even moeten wachten, zal het volk ongetwijfeld weer (met slaapzak en al) voor de Apple Stores gaan kamperen.

Dutch Marketing Awards
Op 31 maart worden de Nederlandse Oscars op marketinggebied uitgereikt in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. De crème de la crème van de marketingwereld is aanwezig en het belooft een spektakel van jewelste te worden. Voor zo’n €180(!) kun je erbij zijn. De jury – bestaande uit winnaars van de voorgaande edities – heeft afgelopen week de finalisten bekendgemaakt. De meest succesvolle nieuwkomers Bux en Westwing zijn kanshebbers voor de titel Marketing Launch Of the Year, Blendle en Dopper strijden tegen elkaar voor de prijs van beste marketingstrategie (gekopieerd door anderen); Marketing Next of the Year, maar ook IKEA en De Bijenkorf zijn kanshebbers, in de categorie Marketing Company of the Year. Daarnaast zijn Coolblue en Jumbo de finalisten voor Internal Branding Company of the Year. Verder wordt er een prijs uitgedeeld voor Marketing Talent en Marketing Thesis, bij die laatstgenoemde strijden studenten met een marketingscriptie om de felbegeerde titel. De winnaar is verzekerd van een ticket naar succes in onderzoeksland. Je weet dus al wat jou volgend jaar te wachten staat…

Voor wie geen ticket heeft voor deze evenementen: niet getreurd, thuis op de bank onder het genot van een kop thee ben je er net zo goed bij. De highlights lezen en de live stream volgen zijn een prima, geldbesparende bezigheid. Over een paar jaar zit je er vast en zeker gewoon tussen als deskundige of prijswinnaar!

Cover: Chung Ho Leung

Reacties

reacties

Mireia Boot
In haar kleuterjaren schreef ze al haar eerste boek, bestaande uit aan elkaar geniet a4 papier, drie woorden en een hoop stift. Hét begin van een liefde voor mooie verhalen maken. Anno 2016 zet ze dat voort bij Medium en duimt ze voor 'ooit' een plek bij ELLE. Naast al het geschrijf, eet ze ook graag kaasplankjes (die van Boca's zijn het beste) en aait ze poezen bij het Kattencafé Kopjes.

    You may also like

    Comments are closed.