fbpx
23/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Radio met eigen messen in rug gestoken

De radio als medium is op zijn retour, er wordt steeds minder naar geluisterd en we verkiezen steeds vaker Spotify of SoundCloud voor muziek. Jorrit gaat op onderzoek uit en duikt in de cijfers.


Radio-uitzendingen sterven een langzame dood. Niet dankzij video,wat de raspoëten van The Buggles al omschreven in hun hitsingle ‘Video killed the radio star’, maar dankzij de huidige vorm van ander aanbod in audiovorm. Niet langer stemt de luisteraar af op zenders als 3FM, 538 en Veronica om hun dierbare tijd over te leveren aan een dj, maar wordt er bewust gekozen voor een podcast of afspeellijst van muziek. Juist deze twee dingen zijn de krachten waar de radio vorige eeuw nog furore mee wist te maken.

Koekje van eigen deeg
Jongeren zijn massaal overgeslagen naar ‘on-demand luisteren’: van de mensen tussen de 25 en de 34 jaar luistert bijna de helft wel eens naar een podcast, terwijl slechts 27% de moeite neemt om de radio aan te zetten. De generatie daaronder, van 18 tot en met 24 jaar, pakt het alleen maar rigoureuzer aan. Daar kiest een even groot percentage (48%) voor een podcast, maar kiezen minder dan een kwart voor de ouderwetse radio. Dat de podcast hype ook bij de radio is opgevallen, lijkt duidelijk. BNR probeerde het nieuwe fenomeen een positieve draai te geven, door jaarlijks de podcast awards te organiseren. Hoewel de offline shows zorgen voor een daling van de normale luisteraar, wordt er op deze manier wel mogelijkheid gecreëerd voor de zenders om eigen podcasts te maken en een nieuwe manier van inkomsten te genereren.

Vooral de vergrijzing speelt de radio parten, en dat is ook goed terug te zien in de data van de luisteraars. Het gemiddelde radio-oor was in de eerste zes maanden van 2018 maar liefst 49,7 jaar oud. Vooral ‘jongerenzenders’ als SLAM!FM en Wild FM kampen met een flink verouderd publiek: hun publiek is sinds 2014 gemiddeld maar liefst zes jaar ouder geworden.

De podcasts en vergrijzing zijn echter maar een deel van het probleem. Ook de muziek, traditioneel een van de sterke punten van de radio, wordt steeds minder belangrijk geacht. Iedereen kiest middels Spotify, YouTube en Soundcloud zelf wel wat er wordt afgespeeld. Het is misschien wel een van de redenen voor de hitparade-carrousel die de afgelopen tijd plaatsvond: in een wanhopige poging om meer luisteraars te trekken verhuisde de klassieke Nederlandse top 40 van Radio 538 naar Qmusic, terwijl eerdergenoemd 538 zelf een nieuwe hitlijst samenstelt. Bewegingen die slechts dienen voor de marge, want afspeellijsten als Top Hits NL en Beste van NL gemaakt door Spotify zelf halen gemakkelijk 300.000 tot 600.000 (!) luisteraars. Ter vergelijking: Qmusic trekt in een complete wéék 270.000 luisteraars.

Ook de muziek, traditioneel een van de sterke punten van de radio wordt steeds minder belangrijk geacht

Niet alles verloren
Is een instorting in radioland dan nabij? Daar lijkt het voorlopig nog niet op. Volgens het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) luisteren er elke ochtend nog vier miljoen mensen naar de radio. De meest populaire locatie om radio te luisteren is (niet heel verrassend) in de auto, met maar liefst 58%. In de wetenschap dat er dagelijks bijna vijf miljoen mensen de auto pakken naar het werk, lijkt de simpele conclusie getrokken te kunnen worden dat de ochtendshows voorlopig genoeg aandacht zullen behouden. Sowieso wordt maar liefst zestig procent van de Nederlanders op een of meer punten per dag nog door een radio-uitzending bereikt.

Per dag luistert de gemiddelde Nederlander nog altijd ruim twee uur naar de radio (144 minuten). Daaruit kan worden opgemaakt dat er nog altijd genoeg animo is om naar de radio te wíllen luisteren, en ligt het probleem vooral in mensen tot ongeveer 25 jaar. Een voordeel in de race om de luisteraar is dat het streamen van muziek data kost en daarmee dus indirect geld. Radio luisteren is voor een gratis, mits je natuurlijk wel de beschikking hebt over een AM/FM-ontvanger. De 41 zenders in Nederland weten nog altijd een goede 12,5 miljoen mensen minimaal eens per week te bereiken en zijn daarmee nog altijd het op één na meest bezochte medium, achter televisie maar ruim voor de krant. De opkomst van Spotify, Soundcloud en het al langer bekende YouTube is gevaarlijk, maar lijkt op de korte termijn nog geen gevolgen te hebben.

Met een meer democratische aanpak van playlists en podcasts is het voor de radio misschien nog wel mogelijk om de jongeren als vanouds weer naar zich toe weten te trekken. Zoals wijlen Freddy Mercury ooit bezong in een van Queen’s grootste hits, zijn er nog altijd mensen die houden van de spontane en chaotische radiomomenten, scherpe en variërende interviews en diverse hitlijsten: ‘’ All we hear is Radio ga ga / Radio blah blah / Radio, what’s new? /Radio, someone still loves you’’

Cover: Pixabay / Final editor: Loïs Marcus 

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort