fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

Radio met eigen messen in rug gestoken

De radio als medium is op zijn retour, er wordt steeds minder naar geluisterd en we verkiezen steeds vaker Spotify of SoundCloud voor muziek. Jorrit gaat op onderzoek uit en duikt in de cijfers.


Radio-uitzendingen sterven een langzame dood. Niet dankzij video,wat de raspoëten van The Buggles al omschreven in hun hitsingle ‘Video killed the radio star’, maar dankzij de huidige vorm van ander aanbod in audiovorm. Niet langer stemt de luisteraar af op zenders als 3FM, 538 en Veronica om hun dierbare tijd over te leveren aan een dj, maar wordt er bewust gekozen voor een podcast of afspeellijst van muziek. Juist deze twee dingen zijn de krachten waar de radio vorige eeuw nog furore mee wist te maken.

Koekje van eigen deeg
Jongeren zijn massaal overgeslagen naar ‘on-demand luisteren’: van de mensen tussen de 25 en de 34 jaar luistert bijna de helft wel eens naar een podcast, terwijl slechts 27% de moeite neemt om de radio aan te zetten. De generatie daaronder, van 18 tot en met 24 jaar, pakt het alleen maar rigoureuzer aan. Daar kiest een even groot percentage (48%) voor een podcast, maar kiezen minder dan een kwart voor de ouderwetse radio. Dat de podcast hype ook bij de radio is opgevallen, lijkt duidelijk. BNR probeerde het nieuwe fenomeen een positieve draai te geven, door jaarlijks de podcast awards te organiseren. Hoewel de offline shows zorgen voor een daling van de normale luisteraar, wordt er op deze manier wel mogelijkheid gecreëerd voor de zenders om eigen podcasts te maken en een nieuwe manier van inkomsten te genereren.

Vooral de vergrijzing speelt de radio parten, en dat is ook goed terug te zien in de data van de luisteraars. Het gemiddelde radio-oor was in de eerste zes maanden van 2018 maar liefst 49,7 jaar oud. Vooral ‘jongerenzenders’ als SLAM!FM en Wild FM kampen met een flink verouderd publiek: hun publiek is sinds 2014 gemiddeld maar liefst zes jaar ouder geworden.

De podcasts en vergrijzing zijn echter maar een deel van het probleem. Ook de muziek, traditioneel een van de sterke punten van de radio, wordt steeds minder belangrijk geacht. Iedereen kiest middels Spotify, YouTube en Soundcloud zelf wel wat er wordt afgespeeld. Het is misschien wel een van de redenen voor de hitparade-carrousel die de afgelopen tijd plaatsvond: in een wanhopige poging om meer luisteraars te trekken verhuisde de klassieke Nederlandse top 40 van Radio 538 naar Qmusic, terwijl eerdergenoemd 538 zelf een nieuwe hitlijst samenstelt. Bewegingen die slechts dienen voor de marge, want afspeellijsten als Top Hits NL en Beste van NL gemaakt door Spotify zelf halen gemakkelijk 300.000 tot 600.000 (!) luisteraars. Ter vergelijking: Qmusic trekt in een complete wéék 270.000 luisteraars.

Ook de muziek, traditioneel een van de sterke punten van de radio wordt steeds minder belangrijk geacht

Niet alles verloren
Is een instorting in radioland dan nabij? Daar lijkt het voorlopig nog niet op. Volgens het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) luisteren er elke ochtend nog vier miljoen mensen naar de radio. De meest populaire locatie om radio te luisteren is (niet heel verrassend) in de auto, met maar liefst 58%. In de wetenschap dat er dagelijks bijna vijf miljoen mensen de auto pakken naar het werk, lijkt de simpele conclusie getrokken te kunnen worden dat de ochtendshows voorlopig genoeg aandacht zullen behouden. Sowieso wordt maar liefst zestig procent van de Nederlanders op een of meer punten per dag nog door een radio-uitzending bereikt.

Per dag luistert de gemiddelde Nederlander nog altijd ruim twee uur naar de radio (144 minuten). Daaruit kan worden opgemaakt dat er nog altijd genoeg animo is om naar de radio te wíllen luisteren, en ligt het probleem vooral in mensen tot ongeveer 25 jaar. Een voordeel in de race om de luisteraar is dat het streamen van muziek data kost en daarmee dus indirect geld. Radio luisteren is voor een gratis, mits je natuurlijk wel de beschikking hebt over een AM/FM-ontvanger. De 41 zenders in Nederland weten nog altijd een goede 12,5 miljoen mensen minimaal eens per week te bereiken en zijn daarmee nog altijd het op één na meest bezochte medium, achter televisie maar ruim voor de krant. De opkomst van Spotify, Soundcloud en het al langer bekende YouTube is gevaarlijk, maar lijkt op de korte termijn nog geen gevolgen te hebben.

Met een meer democratische aanpak van playlists en podcasts is het voor de radio misschien nog wel mogelijk om de jongeren als vanouds weer naar zich toe weten te trekken. Zoals wijlen Freddy Mercury ooit bezong in een van Queen’s grootste hits, zijn er nog altijd mensen die houden van de spontane en chaotische radiomomenten, scherpe en variërende interviews en diverse hitlijsten: ‘’ All we hear is Radio ga ga / Radio blah blah / Radio, what’s new? /Radio, someone still loves you’’

Cover: Pixabay / Final editor: Loïs Marcus 

207 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram