[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]A[/mks_dropcap]nna Nooshin is pas 29 jaar oud, maar heeft binnen een paar jaar tijd heel Nederland veroverd. Ze begon ooit als student Communicatiewetenschap en is nu uitgegroeid tot een bekend gezicht op de Nederlandse televisie. Als modeblogger én zelfstandig ondernemer verovert ze ons medialandschap. Genoeg redenen om deze powervrouw in de spotlights te zetten!
Van asiel naar asiel
Anna Nooshin is geboren in Iran. Op haar zevende moest ze vluchten uit Iran en is ze naar Nederland gekomen. Ze ging samen met haar ouders en zusje van asielzoekerscentrum naar asielzoekerscentrum. In Carlo’s TV-café, afgelopen zondag, vertelt Anna dat zij zich welkom voelde in Nederland, maar dat ze zich ook anders voelde. Op school sprak ze met een accent en kon ze niet helemaal meekomen met de Nederlandse trends. Daar heeft ze tegenwoordig geen problemen meer mee: Nooshin máákt de modetrends nu.
Een paar jaar later besloot zij om Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam te studeren (yes, CW!). Deze opleiding sloot zij cum laude(!) af. Leuk feitje: Op de scriptiebank van de UvA zijn haar scripties te lezen. Hierin is terug te vinden dat zij haar oorsprong (Iran) en communicatie als geen ander weet te combineren.
Rising star
Op de leeftijd van 24 jaar richtte ze samen met Slaven Mandic de website NSMBL.nl op. Deze website is te omschrijven als een digitaal tijdschrift over lifestyle, mode en beauty. In een mum van tijd groeide de website uit tot één van de grootste online lifestyle titels van Nederland. De site heeft gemiddeld zo’n vier miljoen bezoekers per maand.
Je weet ongeveer welke mensen je volgen, dus je kunt dat heel precies verkopen
Hoe komt NSMBL eigenlijk aan zoveel bezoekers? In Quote vertelt Nooshin over haar methode: “Als je je op Nederlanders richt, bied je een veel duidelijker segment voor adverteerders. Je weet ongeveer wat voor mensen je volgen, dus je kunt dat heel precies verkopen.” Dit doet ze door de adverteerders die zij geloofwaardig acht, aandacht te geven op Instagram (295.000 volgers), NSMBL en haar Youtubekanaal (107.475 abonnees). Adverteerders, vooral modemerken, kunnen dan foto’s van haar in hun kleding inkopen, gecombineerd met een artikel. Zo’n ‘pakket’ varieert van 500 tot 10.000 euro.
Daarna gaat haar carrière hard. Ze mocht vorig jaar als lifestyle expert aanschuiven bij de desk van RTL Boulevard. Begin dit jaar begon ze als vast jurylid in Hollands Next Topmodel. In datzelfde jaar doet ze mee aan Expeditie Robinson en vorige week is bekendgemaakt dat RTL haar een tweejarig contract heeft aangeboden. Ook op het gebied van mode ging ze in 2016 als een speer. Ze heeft een eigen lingeriecollectie voor Hunkemöller mogen ontwerpen en heeft deze week haar eigen sieradenlijn uitgebracht. Nooshin mag 2016 gerust een geslaagd jaar noemen!
Zelfstandig ondernemer
In Carlo’s Tv Café vertelt Nooshin over dit succes en zegt dat ze van nature al gemotiveerd en competitief is. Van jongs af aan wist ze al dat ze liever geen baas boven haar wilde. In een interview met NRC vertelt Anna Nooshin hier meer over. Zij vertelt dat ze zich vooral als een ondernemer ziet: “Iedereen denkt dat ik gewoon een meisje ben dat het leuk vindt om op de foto te gaan, maar ik ben cum laude afgestudeerd in Communicatiewetenschap.”
Ze vervolgt: “Het is een strategische zet geweest om mijzelf als blogger naar voren te schuiven; dat is namelijk goed voor mijn naamsbekendheid. Ik ben altijd in kleding geïnteresseerd geweest, maar ik had eigenlijk net zo goed een site over planten kunnen beginnen. Het klinkt misschien arrogant, maar ik voel me vooral ondernemer.”
Laten we het artikel afsluiten met het advies wat Nooshin afgelopen zondag gaf: “Wat er ook gebeurt, geef nooit op. Blijf gefocust op je doel en houd die visie vast.” Ik, als student Communicatiewetenschap, kan daar zeker een voorbeeld aan nemen.
Man, man, man wát een powervrouw!