fbpx

Van sluikreclame naar sluitreclame

Er zijn strengere regels gekomen voor vloggers op YouTube. Wat zijn de consequenties hiervan?


YouTube: het begon allemaal zo mooi. Een waar paradijs, een tropisch eilandje in de zee van de nieuwe media waar alles kon en mocht: “A platform to broadcast yourself”. Het lijkt er nu echter op dat die dagen voorbij zijn. De lastige regelgeving waar traditionele media mee te maken hebben, lijkt de boot te hebben gepakt en is nu bij YouTube aangestrand. Eerder deze maand kregen vloggers te maken met strengere regels vanuit YouTube zelf, maar nu heeft ook het Commissariaat voor de Media groot nieuws: het CvdM wil af van de sluikreclames, om zo kindermarketing op YouTube tegen te gaan.

Sneaky buisness?
Ben je nog niet bekend met het fenomeen van de kindermarketing op YouTube? Medium schreef hier eerder een artikel over. Toen dit artikel uitkwam, was alles nog mogelijk in vloggerland. Tot voor kort had het CvdM alleen toezicht op traditionele media zoals televisie, radio en on-demanddiensten, zoals uitzending gemist. Door vernieuwingen in Europese wetgeving komen daar dus binnenkort ook nieuwe media bij, zoals YouTube. Het idee is, dat er voor jongeren onder de twaalf geen reclames meer in vlogs mogen zitten. En dat wanneer vloggers betaald worden om te praten over een product, en dus reclame ervoor maken, ze hier transparant over moeten zijn. Engelse YouTubers zijn dit al langere tijd verplicht, en doen dit vaak door het woord ‘Ad’ de hele video ergens in het beeld te hebben of het in de titel te zetten. Op deze manier weten jonge kinderen dat het hier gaat om reclames. Lastiger zijn de producten die vloggers gratis toegestuurd krijgen van bedrijven. Als ze daar over praten, is dat dan ook reclame? Het is duidelijk dat er een grijs gebied is tussen wat wel en niet gezien kan worden als reclame. Waar dit voorheen misschien nog niet zo’n groot probleem was, is dat het nu wel: vloggers die de nieuwe regels niet opvolgen, kunnen namelijk fikse boetes te wachten staan.

Haken en ogen
Het besluit van het commissariaat van de media om YouTube ook onder hun wetgeving te laten vallen, is niet heel gek. Dat het echter lastig zal zijn om deze regels te gaan handhaven, is een understatement. Met duizenden nieuwe video’s per dag, is het vrijwel onmogelijk om alle content te controleren en is het nog lastiger om ervoor te zorgen dat kinderen onder de twaalf geen toegang hebben tot vlogs met reclames erin. Hoewel handhaving op YouTube een logische volgende stap is, is het wellicht noodzakelijk dat het CvdM dit op een andere manier aanpakt dan bij de traditionele media. Traditionele media kunnen boetes ontvangen die oplopen tot €225.000, het CvdM kan niet verwachten dat een tiener die filmpjes maakt in zijn slaapkamer dit kan betalen. Zelfs al worden vloggers gesponsord, zulke bedragen zijn absurd.

Wat zegt de CW?
Adolescenten zijn zo’n drie uur per dag bezig met sociale media, waarvan twee derde van deze tijd wordt gebruikt voor chatten met vrienden via WhatsApp of Snapchat en een derde wordt besteed aan sites als YouTube en Facebook. Deze getallen zorgen ervoor dat tieners nu op een dag gemiddeld meer bezig zijn met sociale media dan met welke andere vorm van media dan ook. Uit onderzoek is bekend dat deze doelgroep zo dol is op sociale media, omdat ze makkelijk kunnen communiceren met vrienden en informatie die belangrijk voor ze is, kunnen krijgen van hun leeftijdsgenootjes of idolen. Vooral dat laatste zou een goede reden kunnen zijn om sluikreclames af te schaffen. Jonge kijkers kunnen een aanbeveling krijgen van hun favo vlogger en het meteen willen hebben, omdat de vlogger in kwestie het ook heeft. Dat maakt de vlogger natuurlijk een zeer interessant marketinginstrument voor grote bedrijven. Je zou dit fenomeen kunnen zien als niks anders dan het idee van celebrity endorsement in reclames van traditionele media. In het geval van YouTube is er wel nog een persoonlijke band tussen kijker en vlogger waar rekening mee gehouden moet worden. Als kijker heb je het gevoel een vlogger echt persoonlijk te kennen, je weet veel van zijn/haar leven en je bent erin geïnvesteerd. Tieners die op zoek zijn naar een mening om te volgen, mogen niet misbruikt worden door vloggers die slechts geld aan ze willen verdienen. Regulering is absoluut nodig, maar het CvdM zal nog moeten zoeken naar een betere manier om de regels te handhaven en boetes uit te delen. Want alleen maar vloggers in de diepe schulden, daar zit niemand op te wachten.

Stiekem nu al benieuwd naar een YouTube zonder sluikreclames? Het kanaal Vet Gezellig schetst een beeld.

Cover: geralt

991 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram