fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

Medium bezoekt: Nieuws of Nonsens #demediamindfuck

In de wereld van nepnieuws en filterbubbels, schept Beeld en Geluid een interactieve omgeving om door het bomen het bos te kunnen zien.


Er gaat bijna geen week voorbij zonder termen als ‘nepnieuws’, ‘clickbait’ en ‘filterbubbel’ te horen. In ons dynamische medialandschap kan nieuws niet stilstaan en is het direct, user-generated en spraakmakend. Maar wat zijn de gevolgen van de individualisering en popularisering van nieuws? En wat is journalistiek eigenlijk? Deze en meer vragen worden in de nieuwe tentoonstelling van Beeld en Geluid, Nieuws of Nonsens #demediamindfuck, behandeld. Vanaf vandaag openbaar voor publiek, maar gisteren al bezocht door redactieleden Thomas Korver en Tamar Hellinga.

Na de fusie van Beeld en Geluid met het Persmuseum in mei, en in het huidige mediaklimaat, valt deze tentoonstelling perfect in het plaatje. Waar Beeld en Geluid voorheen vooral gefocust was op traditionele media (televisie, radio, print), richtte het museum de pijlers sinds de vorige tentoonstelling, Let’s YouTube, ook op nieuwe media. Want naast nieuws op televisie en via officiële bronnen, leveren platforms als Twitter en Facebook ons ook nieuws, direct en (vaak) ongecontroleerd.

De internet-troll ontmaskeren
Centraal in de tentoonstelling, letterlijk en figuurlijk, staat de ‘arena’. Hier gaan twee groepen de strijd onderling met elkaar aan. Enerzijds de mensen in het midden, die rollen toegedeeld krijgen als linkse politicus, internet-troll en nieuws-verslaggever. Aan hen de taak hun rol zo goed mogelijk te vervullen. Het publiek probeert hen ondertussen te ontmaskeren aan de hand van tweets en uitspraken die zij doen.

Rondom de arena bevinden zich verschillende blokken, met interactieve spellen, video’s met uitleg en food for thought. In de zee van blauw kan het gebeuren dat je – lees, ik – letterlijk tegen een muur in plaats van een nieuw hoekje van de tentoonstelling aanloopt, maar laten we dat voor de professionele impressie maar even door de vingers zien. Gelukkig was er om de hoek van die muur een nepnieuws-quiz, die de social awkwardness verzachtte.

Lopen in jouw eigen filterbubbel
Het museum staat bekend om interactieve onderdelen en stelt dit keer ook niet teleur. Elk nieuw hokje biedt een kans kennis te testen, een mening te geven of het nieuws te lezen. Maar dan net even anders. Waar je in het algemene deel van het museum nieuwsitems voorleest en inhoudelijk nieuwslezer bent, ben je in deze tentoonstelling nieuwslezer van hoe het nieuws in elkaar zit.

De mogelijkheid dit te hoaxen is aanwezig, maar laten we van elkaars eerlijkheid uitgaan in deze wereld van nepnieuws

Daarnaast is er de clickbait-generator, waarvan de naam alleen al de perfecte omschrijving geeft. In weer een ander blok sta je in jouw eigen filterbubbel. Ook zijn er mogelijkheden jouw mening te geven over onderwerpen binnen de journalistiek. Door middel van het plakken van stickers, bijvoorbeeld. In de laatste ruimte kun je door middel van fiches aangeven welke stelling jouw steun heeft. De mogelijkheid dit te hoaxen is aanwezig, maar laten we van elkaars eerlijkheid uitgaan in deze wereld van nepnieuws.

Wie, wat, waar?
De tentoonstelling is vanaf vandaag, 2 november, geopend voor het publiek. Is het de reis naar het oh-zo-verre, maar oh-zo-gezellig, Hilversum waard? Ja, zeker. Een beetje communicatiewetenschapper houdt zich bezig met hoe media mensen beïnvloeden (dat is toch wel de strekking van onze studie). Deze tentoonstelling past niet alleen perfect binnen politieke communicatie, maar ook binnen de andere domeinen van CW. Hoewel de tentoonstelling bedoeld is voor 12+ is het zeker geen kinderachtige bedoening. Zo zijn er verschillende evenementen georganiseerd rond het thema.

Nou maar hopen dat jullie niet als linkse en rechtse politicus tegenover elkaar gezet worden

De entertainende aspecten in de tentoonstelling worden gecombineerd met informatieve video’s. Waar je in een ‘standaard’ museum uren kunt spenderen met het lezen van alle beschrijvingen, kun je hier met 45 minuten beeldmateriaal op een laagdrempelige, maar effectieve manier, rondlopen. Leuk voor groepen, maar wellicht ook voor die eerste Tinder-date. Nou maar hopen dat jullie niet als linkse en rechtse politicus tegenover elkaar gezet worden.

Cover en foto’s: Thomas Korver


Meer lezen over nepnieuws en journalistieke kwesties?

478 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram