fbpx
20/08/2019 Communication Science news and articles

Medium bezoekt: Nieuws of Nonsens #demediamindfuck

In de wereld van nepnieuws en filterbubbels, schept Beeld en Geluid een interactieve omgeving om door het bomen het bos te kunnen zien.


Er gaat bijna geen week voorbij zonder termen als ‘nepnieuws’, ‘clickbait’ en ‘filterbubbel’ te horen. In ons dynamische medialandschap kan nieuws niet stilstaan en is het direct, user-generated en spraakmakend. Maar wat zijn de gevolgen van de individualisering en popularisering van nieuws? En wat is journalistiek eigenlijk? Deze en meer vragen worden in de nieuwe tentoonstelling van Beeld en Geluid, Nieuws of Nonsens #demediamindfuck, behandeld. Vanaf vandaag openbaar voor publiek, maar gisteren al bezocht door redactieleden Thomas Korver en Tamar Hellinga.

Na de fusie van Beeld en Geluid met het Persmuseum in mei, en in het huidige mediaklimaat, valt deze tentoonstelling perfect in het plaatje. Waar Beeld en Geluid voorheen vooral gefocust was op traditionele media (televisie, radio, print), richtte het museum de pijlers sinds de vorige tentoonstelling, Let’s YouTube, ook op nieuwe media. Want naast nieuws op televisie en via officiële bronnen, leveren platforms als Twitter en Facebook ons ook nieuws, direct en (vaak) ongecontroleerd.

De internet-troll ontmaskeren
Centraal in de tentoonstelling, letterlijk en figuurlijk, staat de ‘arena’. Hier gaan twee groepen de strijd onderling met elkaar aan. Enerzijds de mensen in het midden, die rollen toegedeeld krijgen als linkse politicus, internet-troll en nieuws-verslaggever. Aan hen de taak hun rol zo goed mogelijk te vervullen. Het publiek probeert hen ondertussen te ontmaskeren aan de hand van tweets en uitspraken die zij doen.

Rondom de arena bevinden zich verschillende blokken, met interactieve spellen, video’s met uitleg en food for thought. In de zee van blauw kan het gebeuren dat je – lees, ik – letterlijk tegen een muur in plaats van een nieuw hoekje van de tentoonstelling aanloopt, maar laten we dat voor de professionele impressie maar even door de vingers zien. Gelukkig was er om de hoek van die muur een nepnieuws-quiz, die de social awkwardness verzachtte.

Lopen in jouw eigen filterbubbel
Het museum staat bekend om interactieve onderdelen en stelt dit keer ook niet teleur. Elk nieuw hokje biedt een kans kennis te testen, een mening te geven of het nieuws te lezen. Maar dan net even anders. Waar je in het algemene deel van het museum nieuwsitems voorleest en inhoudelijk nieuwslezer bent, ben je in deze tentoonstelling nieuwslezer van hoe het nieuws in elkaar zit.

De mogelijkheid dit te hoaxen is aanwezig, maar laten we van elkaars eerlijkheid uitgaan in deze wereld van nepnieuws

Daarnaast is er de clickbait-generator, waarvan de naam alleen al de perfecte omschrijving geeft. In weer een ander blok sta je in jouw eigen filterbubbel. Ook zijn er mogelijkheden jouw mening te geven over onderwerpen binnen de journalistiek. Door middel van het plakken van stickers, bijvoorbeeld. In de laatste ruimte kun je door middel van fiches aangeven welke stelling jouw steun heeft. De mogelijkheid dit te hoaxen is aanwezig, maar laten we van elkaars eerlijkheid uitgaan in deze wereld van nepnieuws.

Wie, wat, waar?
De tentoonstelling is vanaf vandaag, 2 november, geopend voor het publiek. Is het de reis naar het oh-zo-verre, maar oh-zo-gezellig, Hilversum waard? Ja, zeker. Een beetje communicatiewetenschapper houdt zich bezig met hoe media mensen beïnvloeden (dat is toch wel de strekking van onze studie). Deze tentoonstelling past niet alleen perfect binnen politieke communicatie, maar ook binnen de andere domeinen van CW. Hoewel de tentoonstelling bedoeld is voor 12+ is het zeker geen kinderachtige bedoening. Zo zijn er verschillende evenementen georganiseerd rond het thema.

Nou maar hopen dat jullie niet als linkse en rechtse politicus tegenover elkaar gezet worden

De entertainende aspecten in de tentoonstelling worden gecombineerd met informatieve video’s. Waar je in een ‘standaard’ museum uren kunt spenderen met het lezen van alle beschrijvingen, kun je hier met 45 minuten beeldmateriaal op een laagdrempelige, maar effectieve manier, rondlopen. Leuk voor groepen, maar wellicht ook voor die eerste Tinder-date. Nou maar hopen dat jullie niet als linkse en rechtse politicus tegenover elkaar gezet worden.

Cover en foto’s: Thomas Korver


Meer lezen over nepnieuws en journalistieke kwesties?

Reacties

reacties

Related Posts

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

EnjoyInstagram