fbpx
13/07/2020 The Communication Science magazine

Met een CW-masterdiploma leef je langer en gelukkiger

Piet Verhoeven is docent Corporate Communication aan de opleiding Communicatiewetenschap. Deze maand schrijft hij over het belang van een masterdiploma.


 Het eerste deel van mijn werkende leven heb ik niet in de wetenschap doorgebracht. Lang geleden begon ik mijn carrière als voorlichter bij het VU Medisch Centrum hier in Amsterdam en later werkte ik elf jaar bij Schiphol Group. Ik had toen nog geen academische opleiding gedaan, alleen HBO Communicatie en als ik niet naar de universiteit was gegaan, was ik nu waarschijnlijk nog voorlichter geweest – een beetje dikker en een beetje cynischer misschien. Het werd mij echter al snel duidelijk dat als je echt vooruit wil komen in organisaties je een wetenschappelijke opleiding nodig hebt. Dus ging ik in deeltijd verder studeren, later ook promoveren en ben ik uiteindelijk overgestapt naar de wetenschap en bij Communicatiewetenschap terechtgekomen als docent en onderzoeker.

In die functie doe ik sinds een jaar of tien, samen met een aantal internationale collega-wetenschappers, onderzoek naar de beroepspraktijk van public relations (PR) en corporate communicatie in Europa, onder de naam Europese Communicatie Monitor. Elk jaar doen we een survey onder communicatiedirecteuren en -managers over de trends in het vak. Een van de dingen die we aan ze vragen, is welke eisen ze stellen aan mensen die een carrière in de PR of corporate communicatie ambiëren. En wat blijkt? Een ruime meerderheid vindt een universitaire opleiding in de communicatie of PR daarvoor het belangrijkst.

Een afgeronde master is nu een minimumvoorwaarde om een succesvolle carrière in dat gebied te kunnen maken. Dat is ook anders geweest: ooit was het echt een praktijkvak dat op intuïtie en ervaring werd gedaan. Toen werd het een HBO-vak met veel uitvoerend en ambachtelijk werk op professioneel niveau en nu is het een WO-vak geworden, met mensen die antwoorden moeten geven op strategische vragen waar organisaties voor staan. Zonder academische graad lijkt een toppositie in corporate communicatie niet meer mogelijk.

Je hebt echt een universitair denkniveau nodig om zinnige adviezen te kunnen geven

Dat geldt volgens mij net zo goed voor alle andere toepassingsgebieden van de communicatiewetenschap; de marketing- en gezondheidscommunicatie, de entertainment sector, politieke communicatie en journalistiek. De wereld is immers veel complexer geworden, organisaties en de effecten van mediagebruik ook. Je hebt echt een universitair denkniveau nodig om daar zinnige adviezen over te kunnen geven. Verder vinden PR- en corporate communicatiemanagers van nu het overigens belangrijk dat nieuwe collega’s goed begrijpen hoe een democratische samenleving werkt, empathisch kunnen zijn, goede communicatieboodschappen kunnen formuleren en presenteren en goed onderzoek kunnen opzetten en uitvoeren. Al die dingen zitten in de studie Communicatiewetenschap en worden met name in de master, ofwel op graduate niveau, verder aangescherpt.

Uit ons onderzoek blijkt trouwens ook al jaren dat er in de praktijk van PR en corporate communicatie veel te weinig onderzoek wordt gedaan, iets dat de communicatiemanagers zelf ook vinden. Op dat gebied bestaat er een grote kloof tussen de communicatiewetenschap en de communicatiepraktijk. Afgestudeerden van Communicatiewetenschap kunnen de praktijk daar heel goed bij helpen. Dat vind ik ook dé missie voor alle Communicatiewetenschap-afgestudeerden: de praktijk professionaliseren door organisaties ‘onderzoeksminded’ te maken en ze aan te sluiten op de wetenschappelijke kennis die er over communicatie is. Dat is de meerwaarde van het in dienst nemen van universitair afgestudeerden voor organisaties. En voor afgestudeerden wordt het werken dan ook interessant en kun je laten zien wat je kunt om daarmee verder carrière te maken in communicatie.

Een graduate diploma is niet alleen een voorwaarde voor een carrière in communicatie maar ook een succesfactor voor goed, lang en gelukkig leven.

Maar behalve een meerwaarde voor je professionele leven, heeft een master diploma ook een gunstig effect op je hele leven. Dat had ik zelf al gemerkt, maar ik werd daarin bevestigd toen ik een paar jaar geleden het boek Triumphs of Experience van George Vaillant las – een echte aanrader. In dat boek wordt verslag gedaan van de zogenoemde Harvard Grant Study, een onderzoek waarin afgestudeerde Harvard studenten bijna negentig jaar zijn gevolgd met de vraag wat de succesfactoren zijn voor een succesvol, lang en tevreden leven. Uit vele factoren die een rol spelen, sprongen twee aspecten uit: een diploma van een graduate school en het op tijd in je leven onder controle krijgen van je alcoholconsumptie. Dat laatste kan de universiteit natuurlijk niet beïnvloeden, maar mensen begeleiden naar een master diploma wel. Mensen die beide aspecten succesvol onder de knie hadden gekregen, leven ongeveer tien jaar langer en gelukkiger dan anderen in hun generatie die dat niet was gelukt. Een graduate diploma is dus niet alleen een voorwaarde voor een carrière in communicatie maar ook een succesfactor voor goed, lang en gelukkig leven.

Piet Verhoeven is Nederlandse Universitair Hoofddocent Corporate Communication aan de UvA. Daarnaast is hij onderdeel van het onderzoeksteam van de European Communication Monitor (ECM).

Cover: Wokandapix / Eindredactie: Tamar Hellinga

Reacties

reacties

Related Posts

Why We Should Cancel ‘Cancel Culture’

13/07/2020

13/07/2020

What does it mean to get cancelled these days? Emma explains the downfall of cancel culture and why it should get cancelled.

Is Hamilton Getting #Cancelled?

09/07/2020

09/07/2020

In this article, Rita writes about the in-demand musical Hamilton and the criticism it receives.

FSR-FMGxMEDIUM: File Update

30/06/2020

30/06/2020

This academic year has ended and so has the term of the current student council. In this article, Medium gives you an insight into the FSR-FMG’s achievements of this year.

Netflix’s “Queer Eye” Season 5 Review: Spreading Human Connection in Lonely Times

30/06/2020

30/06/2020

Quynh reviews the latest season of the Netflix Original 'Queer Eye'. This season continues the sociopolitical crusade of the Fab 5 in Philidelphia.

Movie theatres: Safely “escaping” 2020

23/06/2020

23/06/2020

What better way to escape the anxieties this year has brought us than by getting lost in a good movie? This article provides you with a list of Amsterdam's must visit movie theaters, for the ultimate escape from reality.

Usage of Surveillance Drones Over Black Lives Matter Protests in the USA

19/06/2020

19/06/2020

The murder of George Floyd on May 25th, 2020, sparked Black Lives Matter protests all over the U.S. Five years after BLM protests were calling for justice after the murder of Freddie Gray, the U.S. government has resorted to drone surveillance as it did in 2015. However, the questions remain, what are they watching?, why are they watching? and what happens to protesters' data in the footage?

“Er komt een tijd dat stilte verraad is”

18/06/2020

18/06/2020

Na de dood van George Floyd is de wereld gezamenlijk opgestaan om racisme te bestrijden. Elsa schrijft in dit artikel over drie acties die je kan ondernemen om wit privilege en racisme beter te begrijpen en zo je steentje kan bijdragen voor een betere wereld.

The Pros And Cons Of Studying Online

17/06/2020

17/06/2020

Online-learning continues throughout next semester of the UvA. Andrada tells us what this means for the quality of academic education.

How Taylor Swift Defined the 2010s

16/06/2020

16/06/2020

From country girl to pop-star - Danny shows you how Taylor Swift successfully shaped pop culture during the last decade.

Backstage Interview With Alexandra Rosca at STUDIO DRIFT

15/06/2020

15/06/2020

Alexandra, chair of the student council FSR-FMG, shares her internship experience at the STUDIO DRIFT art collective. DRIFT's artworks, which are anything but conventional, are displayed in world-famous museum collections and a few outdoor installations.

The Ambiguous Promise of Commercial Sustainability

13/06/2020

13/06/2020

Commercial companies focus on progressing in a sustainable way, but how much of the environmental promises are actually genuine?

FSR-FMG in One Word (but not always) by the Party Representatives of the 2020-2021 Elections

12/06/2020 and

12/06/2020

Student council elections have (almost) come to an end, support your candidates and cast your vote if you haven't yet!

A Beginner’s Guide to Getting Hooked on K-Dramas

09/06/2020

09/06/2020

Next to the growing popularity of K-pop, are people also exploring more Korean media. Especially the K-dramas. Medium reviews some of the best K-Dramas.

Content Farms and Youtube Algorithms: Match Made in Heaven or Partners in Crime?

05/06/2020

05/06/2020

In this article, Quynh explores the phenomenon "content farms" on YouTube, the risks these pose and the way they affect the platform's future.

The Art of Journaling: Inside the Mind of a Master Journaliser

05/06/2020

05/06/2020

Leah Hamilton likes to write down everything that happens in her life. For that reason she started journaling and Medium's Gabby interviewed her on how and why she does it.


mersin escort
mersin escort