fbpx
22/10/2019 Communication Science news and articles

Met een CW-masterdiploma leef je langer en gelukkiger

Piet Verhoeven is docent Corporate Communication aan de opleiding Communicatiewetenschap. Deze maand schrijft hij over het belang van een masterdiploma.


 Het eerste deel van mijn werkende leven heb ik niet in de wetenschap doorgebracht. Lang geleden begon ik mijn carrière als voorlichter bij het VU Medisch Centrum hier in Amsterdam en later werkte ik elf jaar bij Schiphol Group. Ik had toen nog geen academische opleiding gedaan, alleen HBO Communicatie en als ik niet naar de universiteit was gegaan, was ik nu waarschijnlijk nog voorlichter geweest – een beetje dikker en een beetje cynischer misschien. Het werd mij echter al snel duidelijk dat als je echt vooruit wil komen in organisaties je een wetenschappelijke opleiding nodig hebt. Dus ging ik in deeltijd verder studeren, later ook promoveren en ben ik uiteindelijk overgestapt naar de wetenschap en bij Communicatiewetenschap terechtgekomen als docent en onderzoeker.

In die functie doe ik sinds een jaar of tien, samen met een aantal internationale collega-wetenschappers, onderzoek naar de beroepspraktijk van public relations (PR) en corporate communicatie in Europa, onder de naam Europese Communicatie Monitor. Elk jaar doen we een survey onder communicatiedirecteuren en -managers over de trends in het vak. Een van de dingen die we aan ze vragen, is welke eisen ze stellen aan mensen die een carrière in de PR of corporate communicatie ambiëren. En wat blijkt? Een ruime meerderheid vindt een universitaire opleiding in de communicatie of PR daarvoor het belangrijkst.

Een afgeronde master is nu een minimumvoorwaarde om een succesvolle carrière in dat gebied te kunnen maken. Dat is ook anders geweest: ooit was het echt een praktijkvak dat op intuïtie en ervaring werd gedaan. Toen werd het een HBO-vak met veel uitvoerend en ambachtelijk werk op professioneel niveau en nu is het een WO-vak geworden, met mensen die antwoorden moeten geven op strategische vragen waar organisaties voor staan. Zonder academische graad lijkt een toppositie in corporate communicatie niet meer mogelijk.

Je hebt echt een universitair denkniveau nodig om zinnige adviezen te kunnen geven

Dat geldt volgens mij net zo goed voor alle andere toepassingsgebieden van de communicatiewetenschap; de marketing- en gezondheidscommunicatie, de entertainment sector, politieke communicatie en journalistiek. De wereld is immers veel complexer geworden, organisaties en de effecten van mediagebruik ook. Je hebt echt een universitair denkniveau nodig om daar zinnige adviezen over te kunnen geven. Verder vinden PR- en corporate communicatiemanagers van nu het overigens belangrijk dat nieuwe collega’s goed begrijpen hoe een democratische samenleving werkt, empathisch kunnen zijn, goede communicatieboodschappen kunnen formuleren en presenteren en goed onderzoek kunnen opzetten en uitvoeren. Al die dingen zitten in de studie Communicatiewetenschap en worden met name in de master, ofwel op graduate niveau, verder aangescherpt.

Uit ons onderzoek blijkt trouwens ook al jaren dat er in de praktijk van PR en corporate communicatie veel te weinig onderzoek wordt gedaan, iets dat de communicatiemanagers zelf ook vinden. Op dat gebied bestaat er een grote kloof tussen de communicatiewetenschap en de communicatiepraktijk. Afgestudeerden van Communicatiewetenschap kunnen de praktijk daar heel goed bij helpen. Dat vind ik ook dé missie voor alle Communicatiewetenschap-afgestudeerden: de praktijk professionaliseren door organisaties ‘onderzoeksminded’ te maken en ze aan te sluiten op de wetenschappelijke kennis die er over communicatie is. Dat is de meerwaarde van het in dienst nemen van universitair afgestudeerden voor organisaties. En voor afgestudeerden wordt het werken dan ook interessant en kun je laten zien wat je kunt om daarmee verder carrière te maken in communicatie.

Een graduate diploma is niet alleen een voorwaarde voor een carrière in communicatie maar ook een succesfactor voor goed, lang en gelukkig leven.

Maar behalve een meerwaarde voor je professionele leven, heeft een master diploma ook een gunstig effect op je hele leven. Dat had ik zelf al gemerkt, maar ik werd daarin bevestigd toen ik een paar jaar geleden het boek Triumphs of Experience van George Vaillant las – een echte aanrader. In dat boek wordt verslag gedaan van de zogenoemde Harvard Grant Study, een onderzoek waarin afgestudeerde Harvard studenten bijna negentig jaar zijn gevolgd met de vraag wat de succesfactoren zijn voor een succesvol, lang en tevreden leven. Uit vele factoren die een rol spelen, sprongen twee aspecten uit: een diploma van een graduate school en het op tijd in je leven onder controle krijgen van je alcoholconsumptie. Dat laatste kan de universiteit natuurlijk niet beïnvloeden, maar mensen begeleiden naar een master diploma wel. Mensen die beide aspecten succesvol onder de knie hadden gekregen, leven ongeveer tien jaar langer en gelukkiger dan anderen in hun generatie die dat niet was gelukt. Een graduate diploma is dus niet alleen een voorwaarde voor een carrière in communicatie maar ook een succesfactor voor goed, lang en gelukkig leven.

Piet Verhoeven is Nederlandse Universitair Hoofddocent Corporate Communication aan de UvA. Daarnaast is hij onderdeel van het onderzoeksteam van de European Communication Monitor (ECM).

Cover: Wokandapix / Eindredactie: Tamar Hellinga

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

EnjoyInstagram