fbpx

Met een CW-masterdiploma leef je langer en gelukkiger

Piet Verhoeven is docent Corporate Communication aan de opleiding Communicatiewetenschap. Deze maand schrijft hij over het belang van een masterdiploma.


 Het eerste deel van mijn werkende leven heb ik niet in de wetenschap doorgebracht. Lang geleden begon ik mijn carrière als voorlichter bij het VU Medisch Centrum hier in Amsterdam en later werkte ik elf jaar bij Schiphol Group. Ik had toen nog geen academische opleiding gedaan, alleen HBO Communicatie en als ik niet naar de universiteit was gegaan, was ik nu waarschijnlijk nog voorlichter geweest – een beetje dikker en een beetje cynischer misschien. Het werd mij echter al snel duidelijk dat als je echt vooruit wil komen in organisaties je een wetenschappelijke opleiding nodig hebt. Dus ging ik in deeltijd verder studeren, later ook promoveren en ben ik uiteindelijk overgestapt naar de wetenschap en bij Communicatiewetenschap terechtgekomen als docent en onderzoeker.

In die functie doe ik sinds een jaar of tien, samen met een aantal internationale collega-wetenschappers, onderzoek naar de beroepspraktijk van public relations (PR) en corporate communicatie in Europa, onder de naam Europese Communicatie Monitor. Elk jaar doen we een survey onder communicatiedirecteuren en -managers over de trends in het vak. Een van de dingen die we aan ze vragen, is welke eisen ze stellen aan mensen die een carrière in de PR of corporate communicatie ambiëren. En wat blijkt? Een ruime meerderheid vindt een universitaire opleiding in de communicatie of PR daarvoor het belangrijkst.

Een afgeronde master is nu een minimumvoorwaarde om een succesvolle carrière in dat gebied te kunnen maken. Dat is ook anders geweest: ooit was het echt een praktijkvak dat op intuïtie en ervaring werd gedaan. Toen werd het een HBO-vak met veel uitvoerend en ambachtelijk werk op professioneel niveau en nu is het een WO-vak geworden, met mensen die antwoorden moeten geven op strategische vragen waar organisaties voor staan. Zonder academische graad lijkt een toppositie in corporate communicatie niet meer mogelijk.

Je hebt echt een universitair denkniveau nodig om zinnige adviezen te kunnen geven

Dat geldt volgens mij net zo goed voor alle andere toepassingsgebieden van de communicatiewetenschap; de marketing- en gezondheidscommunicatie, de entertainment sector, politieke communicatie en journalistiek. De wereld is immers veel complexer geworden, organisaties en de effecten van mediagebruik ook. Je hebt echt een universitair denkniveau nodig om daar zinnige adviezen over te kunnen geven. Verder vinden PR- en corporate communicatiemanagers van nu het overigens belangrijk dat nieuwe collega’s goed begrijpen hoe een democratische samenleving werkt, empathisch kunnen zijn, goede communicatieboodschappen kunnen formuleren en presenteren en goed onderzoek kunnen opzetten en uitvoeren. Al die dingen zitten in de studie Communicatiewetenschap en worden met name in de master, ofwel op graduate niveau, verder aangescherpt.

Uit ons onderzoek blijkt trouwens ook al jaren dat er in de praktijk van PR en corporate communicatie veel te weinig onderzoek wordt gedaan, iets dat de communicatiemanagers zelf ook vinden. Op dat gebied bestaat er een grote kloof tussen de communicatiewetenschap en de communicatiepraktijk. Afgestudeerden van Communicatiewetenschap kunnen de praktijk daar heel goed bij helpen. Dat vind ik ook dé missie voor alle Communicatiewetenschap-afgestudeerden: de praktijk professionaliseren door organisaties ‘onderzoeksminded’ te maken en ze aan te sluiten op de wetenschappelijke kennis die er over communicatie is. Dat is de meerwaarde van het in dienst nemen van universitair afgestudeerden voor organisaties. En voor afgestudeerden wordt het werken dan ook interessant en kun je laten zien wat je kunt om daarmee verder carrière te maken in communicatie.

Een graduate diploma is niet alleen een voorwaarde voor een carrière in communicatie maar ook een succesfactor voor goed, lang en gelukkig leven.

Maar behalve een meerwaarde voor je professionele leven, heeft een master diploma ook een gunstig effect op je hele leven. Dat had ik zelf al gemerkt, maar ik werd daarin bevestigd toen ik een paar jaar geleden het boek Triumphs of Experience van George Vaillant las – een echte aanrader. In dat boek wordt verslag gedaan van de zogenoemde Harvard Grant Study, een onderzoek waarin afgestudeerde Harvard studenten bijna negentig jaar zijn gevolgd met de vraag wat de succesfactoren zijn voor een succesvol, lang en tevreden leven. Uit vele factoren die een rol spelen, sprongen twee aspecten uit: een diploma van een graduate school en het op tijd in je leven onder controle krijgen van je alcoholconsumptie. Dat laatste kan de universiteit natuurlijk niet beïnvloeden, maar mensen begeleiden naar een master diploma wel. Mensen die beide aspecten succesvol onder de knie hadden gekregen, leven ongeveer tien jaar langer en gelukkiger dan anderen in hun generatie die dat niet was gelukt. Een graduate diploma is dus niet alleen een voorwaarde voor een carrière in communicatie maar ook een succesfactor voor goed, lang en gelukkig leven.

Piet Verhoeven is Nederlandse Universitair Hoofddocent Corporate Communication aan de UvA. Daarnaast is hij onderdeel van het onderzoeksteam van de European Communication Monitor (ECM).

Cover: Wokandapix / Eindredactie: Tamar Hellinga

251 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

The 2018 Oscar Snubs

25/02/2019

25/02/2019

Have the Oscars succeeded in giving recognition to those that deserve it? Some would argue they have not. This article explores the 2018 Oscar 'snubs'.

Media Reporting on Media: Documentary

21/02/2019

21/02/2019

In a largely mediated world, what information can we trust? How does it affect us? And what do changes in the media landscape mean?

EnjoyInstagram