[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]onderdag 23 november luidde John de Mol de noodklok in het Nederlandse medialandschap in het DeLaMar theater in Amsterdam. Zijn boodschap was simpel: er moet een krachtig en slagvaardig Nederlands alternatief komen voor Netflix en Youtube.
Reclame-inkomsten
Dat de reclame-inkomsten bij televisiestations afnemen, is een bekend verhaal. Afgelopen jaar liepen die reclame-inkomsten met veertig miljoen euro terug. De boosdoener daarvan? Online media en on-demand services. Verwonderlijk is dat zeker niet. De Nederlander is YouTube en Netflix steeds meer gaan omarmen en adverteerders trekken achter die kijkverschuiving aan. Helaas hebben de adverteerders niet opeens meer te besteden, waardoor het geld voor adverteren op online media wordt weggetrokken bij de televisie. En dat kan en zal gaan leiden tot bezuinigingen op het gebied van programma’s
John’s alternatief
John de Mol maakt zich grote zorgen om bedrijven zoals Netflix, Google en Facebook. Door de vele data van al die abonnees kunnen deze bedrijven heel gericht adverteren en dus een gerichtere advertentie strategie bieden. En juist dat is een key asset voor bedrijven die willen adverteren; snel en voor hetzelfde geld bij een specifieke doelgroep belanden.
De reclameverkoop van radio, tv, social media en internet zal voortaan via Talpa Media Solutions gaan
Nederland’s grootste mediamagnaat, John de Mol, onderkent dat probleem en wil daar een nieuw initiatief tegenover zetten. Allereerst met een naamswijziging; Talpa Holding wordt Talpa Network en SBS Broadcasting heet tegenwoordig Talpa TV. Maar met alleen een nieuwe naam red je het natuurlijk niet. De Mol neemt met Talpa een e-commerce gigant over; Emesa. Emesa is het bedrijf achter websites als Ticketscout en Vakantieveilingen. De Mol wil de data van de gebruikers van die sites gaan gebruiken om gerichter reclame te kunnen aanbieden.
Daarvoor heeft de Talpa-oprichter de vijf sales takken van zijn organisatie in één nieuw organisatie gestoken. De reclameverkoop van radio, tv, social media en internet zal voortaan via Talpa Media Solutions gaan. De gedachte daarachter is eenvoudig: door alles onder één dak te scharen kan Talpa een adverteerder makkelijker een cross-mediaal advertentiepakket aanbieden en zich dus aanpassen aan de wensen van de klant.
Door geld binnen de poorten te houden, moet het weer mogelijk zijn Nederlandse alternatieven tegenover buitenlandse series te zetten
Nederlandse identiteit waarborgen
De Mol wil met deze strategie de geldstroom binnen de Lage Landen houden. In zijn ideaalvisie blijven de adverteerders bij een Nederlands bedrijf adverteren en zullen die geldstromen niet naar mediamagnaten in het buitenland vertrekken. Hiermee hoopt hij samen met Talpa Network de Nederlandse media-identiteit te waarborgen. Door geld binnen de poorten te houden, moet het weer mogelijk zijn Nederlandse alternatieven tegenover buitenlandse series te zetten.
Daarnaast staat De Mol met Talpa ook open voor talent van buitenaf. Het tv-platform van Talpa wordt in de toekomst ook een platform waarop content te zien is van producenten buiten het eigen concern. Zo biedt Talpa jong talent een podium om zichzelf te vermarkten. Een van de eerste concrete initiatieven van de nieuwe strategie is Voetbal TV. Voetbal TV zal een samenwerking worden tussen Talpa Network en de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond met als doel een platform te creëren waarop zo’n tachtigduizend amateurvoetbalwedstrijden live te zien zullen zijn.
Om een lang en technisch verhaal kort te houden, John de Mol speelt in op het veranderende medialandschap. De plannen die hij heeft met Talpa zien er logisch, realistisch en haalbaar uit. Maar dat leken zijn plannen met Sport Zeven en de tv-zender Talpa ook, en we weten allemaal waar die zenders beland zijn: op het kerkhof van het Mediapark.
Cover: Marco Raaphorst