fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

Internet veroorzaakt tekortkomingen in NIX18 beleid

Eva evalueert de inmiddels vier jaar oude NIX18 campagne.


Een biertje om het weekend mee in te luiden, een wijntje bij het diner. Veel jongeren drinken op zijn tijd alcohol. Toch lijkt dit vanzelfsprekender dan het de laatste jaren geworden is. Toen in 2014 wetsveranderingen tegen het verschaffen van drank en tabak aan minderjarigen ingevoerd werden, zorgde dat dan ook voor een splitsing onder Nederlanders. Aan de ene kant waren er de mensen die vonden dat het ministerie zich niet moest bemoeien met hun manier van (het opvoeden over) alcoholgebruik, aan de andere kant waren er mensen die het goed vonden dat jongeren beschermd worden tegen de levenslange effecten van alcohol en tabak.

NIX18 is een campagne van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in samenwerking met onder anderen KWF kankerbestrijding en NOC*NSF. De NIX18 campagne moet ervoor zorgen dat de sociale normen rondom het gebruik van middelen als alcohol en drugs veranderen. Deze campagne is vooral gericht op jongeren en hun ouders,  met als doel hen te laten inzien dat zij door het gebruik van alcohol en tabak blijvende schade aan zichzelf kunnen aanrichten.

Ieder jaar richt de NIX18 campagne zich op andere aspecten van het gebruik van alcohol en tabak. Zo lag in 2014 bijvoorbeeld de nadruk op het introduceren van de afspraak ‘niet roken, niet drinken onder de 18’ onder jongeren, terwijl de campagne zich vorig jaar richtte op het aanmoedigen van ouders duidelijke afspraken met hun kinderen te maken. Sinds de introductie in 2014 is de NIX18 campagne niet meer weg te denken; er hangen bordjes in supermarkten, er zijn spotjes op radio en tv, en ook op sociale media duikt de NIX18 campagne regelmatig op.

Ondanks al deze positieve berichten is het uiteindelijke doel van de NIX18 campagne nog lang niet in zicht

Effecten
In eerste instantie leek de NIX18 campagne zeer succesvol. Winkels en horecagelegenheden leefden de strenge maatregels in de meeste gevallen na, en uit een effectenonderzoek dat in 2016 gedaan is bleek dat, in vergelijking met 2013, veel minder jongeren alcohol en/of tabak nuttigden. Ook bleek een groter deel van de maatschappij het normaal te vinden dat minderjarigen deze genotsmiddelen simpelweg niet gebruiken. Ook jongeren leken langzamerhand steeds positiever tegenover de NIX18 maatregelen te staan; inmiddels zou de helft van de jongeren voor de NIX18 maatregelen zijn.

Ondanks al deze positieve berichten is het uiteindelijke doel van de NIX18 campagne nog lang niet in zicht. Minderjarigen proberen nog altijd alcohol en/of tabak aan te schaffen, en niet alle winkels en horecazaken weigeren verkoop van deze middelen. Hier staan boetes van 900, 1800 en 3600 euro tegenover. Ook ouders blijken nog niet in alle gevallen overtuigd; velen van hen twijfelen aan hun eigen geloofwaardigheid wanneer het aankomt op het maken van duidelijke afspraken met hun minderjarige kinderen. Meer dan de helft maakt überhaupt  geen afspraken met hun kinderen. Zo maakt slechts 36% van de ouders wel afspraken met hun kinderen over het nuttigen van alcohol.

De proef op de som
Onlangs lanceerde BOL.com de mogelijkheid om via hun webwinkel onder meer speciaalbier, wijn en sterke dranken te kopen. Op het moment van bezorging zou door de koerier de leeftijd van de geadresseerde gecontroleerd worden. Als op dat moment zou blijken dat de geadresseerde minderjarig is zou, volgens een bericht aan consumenten van de webwinkel, de alcohol mee teruggenomen worden. ‘Alle partners hebben al ruime ervaring in het verkopen en verstrekken van drank en zorgen samen met hun vervoerders voor de naleving van de leeftijdscontrole’, benadrukte BOL.com in hun persbericht.

RTL Nieuws besloot hierop de de proef op de som te stellen, en liet twee minderjarige (14 en 17) meiden zes keer alcohol bestellen bij bekende ketens als Uber Eats, Thuisbezorgd en Albert Heijn. Vijf van deze bestellingen werden zonder problemen door de meiden in ontvangst genomen; alleen de bezorger van Albert Heijn gaf aan de alcohol enkel aan een meerderjarig persoon af te geven.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport geeft aan al twee jaar lang op zoek te zijn naar een oplossing die ervoor gaat zorgen dat minderjarigen ook via het internet geen alcohol of tabak kunnen aankopen, maar heeft tot op heden nog niets gevonden. Ook in een gelekt concept van het preventieakkoord (een akkoord waarmee het ministerie en vijftig maatschappelijke organisaties Nederland gezonder willen krijgen, red.) staat niet hoe dit probleem aangepakt gaat worden.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, zei tegen RTL Nieuws niet in een oplossing voor het probleem te geloven. ‘Als je een sluitend systeem wilt hebben, dan moet je het verbieden. De partijen komen er samen niet uit omdat er te veel belangen zijn. Wil je een waterdicht systeem, dan zit je met veel technische aanpassingen bij de aankoop. En de vraag is of de aanbieders dat wel willen. Dan wordt de drempel om te kopen te hoog.’

Cover: Ibrahim Boray / Unsplash / Final Editor: Ivo Martens

270 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram