[mks_dropcap style=”letter” size=”52″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]W[/mks_dropcap]ie bekend is, draagt een grote schare fans met zich mee. Deze supporters zorgen voor uitverkochte premières van films, volle zalen bij muziekconcerten of een uitbundig ontvangst tijdens meet and greets. De meest fanatieke aanhangers hebben via sociale media zelfs de mogelijkheid om voor hun idool op te komen of hem of haar aan te moedigen, en sommigen hebben zelfs een toegewijd account voor hun favoriete celebrity aangemaakt, als een vorm van respect naar de beroemde persoon toe.
Middels die accounts is het dus mogelijk om bepaalde acties te verdedigen of juist extra in het licht te zetten. Maar ook om vijanden van de zo geliefde celebrity’s massaal aan de schandpaal te nagelen. Zo werd Pete Davidson, ex van popster Ariana Grande, recentelijk slachtoffer van de grote digitale schare fans die de zangeres heeft. Davidson had namelijk intieme foto’s verzonden naar Grande’s ex Mac Miller, die kort hierna dankzij een overdosis drugs overleed. Davidson kreeg de volle laag van de online menigte, terwijl Grande en Miller nooit hadden gevraagd om de nogal obscure manier van medeleven.
Niet alleen zorgen de online volgers voor een eigen, ongegeneerd rechtssysteem, maar weten zij ook op de gekste manieren hun favoriete mediapersonages te verdedigen. Zo is er de veelbesproken Kevin Spacey, die al een oneindig aantal keer door het slijk is gehaald wegens zijn kindermisbruik, maar bij de première van het zesde seizoen van House of Cards alsnog door duizenden fans werd aangehaald als juist dat missende ingrediënt dat weer terug moet komen. In het verleden mochten onder andere ook Gucci Mane, Charlie Sheen, Donald Trump en XXXTENTACION rekenen op de makkelijke vergiffenis van hun aanhang, ook al waren zij verantwoordelijk voor seksueel misbruik, steekpartijen en wapenbezit.
Naast het buitenland is ook in Nederland de bizarre adoratie troef. Op zeer twijfelachtige gebieden worden beroemdheden de hemel in geprezen voor daden die, op zijn zachtst gezegd, niet bepaald als vleiend omschreven kunnen worden. Zo werd Haagse rapper Mula B. twee weken terug tijdens een politiecontrole gearresteerd wegens het bezit van een vuurwapen. Logischerwijs moest de artiest een nachtje brommen en kreeg hij van de rechter, in afwachting van zijn proces, een paar huisregels mee die hij niet mocht overschrijden. Een volkomen logisch oordeel, maar alsnog reden voor rap- en fanaccounts op bijvoorbeeld Instagram om zich haaks op de uitspraak te positioneren en massaal wisten te propageren voor een vrijlating van Mula B., ondanks de wetsovertredingen.
De ophemeling van artiesten, acteurs en andere beroemdheden neemt daarmee zulke vormen aan, dat zelfs illegale acties of strafbare gebeurtenissen met de mantel der liefde worden bedekt. Enigszins te verantwoorden – je bent immers fan of je bent het niet – maar wanneer iemand willens en wetens onwettelijk handelt, verdient diegene het om op de blaren te zitten. Daarnaast is het spelen van eigen (online) rechter ook zeer twijfelachtig. Niet alleen zadelt dit de hoofdpersoon op met een nergens op gebaseerd superiority complex, maar ook een vals beeld van de consequenties van de daden. Als er niemand is die bij fouten kan corrigeren, zullen de acties zich alleen maar herhalen. Dit allemaal terwijl juist deze beroemdheden een voorbeeldfunctie hebben voor de relatief jonge internetgeneratie.
Hoewel de fancultuur een soort self-fullfilling prophecy is dat dankzij de bubbel van andere fans nergens op enige vorm van weerstand stuit, zorgt de intimidatie en overtuiging waarmee sommige artiesten en filmsterren mee worden geconfronteerd wel als een kwalijke bedreiging. Eerder al gaven veel celebrity’s aan dat ze vanwege de hoge prestatiedruk, onder andere veroorzaakt door de veeleisende fans, moeite hadden om het maximale uit henzelf te halen. De fanaten zelf leken weinig gedeerd door de noodkreet, gezien het feit dat de massale internetsupport nog steeds orde van de dag is.
De invloed van supporters neemt daarbij zulke vormen aan, dat hun gedrag zelfs effect heeft op de artistieke carrière van hun idolen. Waar fans oorspronkelijk juist middels hun wensen een positieve impuls gaven aan verschillende entertainmentsterren, wordt met dit gedrag juist een andere kant getoond. De opkomst van sociale media zorgt ervoor dat er op veel meer manieren tegenwoordig een mening ten gehore kan worden gebracht, maar de schadelijke effecten worden onderschaduwd of bedekt met simpele excuses. Feit is wel dat de betreffende artiest indirect verantwoordelijk is voor de problemen van collega’s, zonder dat daar enige vorm van bewustzijn bij kwam kijken. De glorificatie van pop- en filmsterren lijkt op het eerste gezicht onschuldig en vooral positief, maar wanneer het tot in absurde vormen wordt doorgezet geeft dit eerder een negatief beeld af dan een bevorderlijk imago. De vraag rijst wanneer de adoratie eerder omschreven kan worden als gevaarlijk dan als louter een steuntje in de rug.
Cover: Pixabay / Final Editor: Brittany van Engelenhoven