Picture of By Menno Woudt

By Menno Woudt

‘Onze programma’s bezuinig je niet 1 2 3 weg!’ Met een heuse petitie komt de publieke omroep (NPO) in het geweer tegen de geplande kabinetsbezuinigingen, waardoor er nog eens 100 miljoen extra wordt gekort op het budget. Met de onrust rondom de omroepen en de schijnbaar verdwijnende programmatitels van de publieke omroep is het vooral ‘jongerenzender’ Nederland 3 die opeens moet vrezen voor haar bestaan. Sommige partijen zijn het er al over eens: drie is te veel.

‘Radio met plaatjes’
Zijn er straks nog wel genoeg programma’s om een derde net naar behoren te vullen? Dat is de vraag die opdoemt als de toekomst van Nederland 3 wordt besproken. Binnen de publieke omroep vindt er hevig protest plaats. Lennart van der Meulen, directeur van de VPRO, vreest dat de bezuinigingen als gevolg hebben dat Nederland 3 slecht ‘radio met plaatjes’ wordt. De komende jaren kunnen de bezuinigingen opgevangen worden door omroepfusies, stelt Van der Meulen, maar nog een extra bezuiniging in 2016, dat kan echt niet.

De PVV en de VVD kunnen best leven met een net minder. De PVV kan ook wel leven zonder alle ‘staatsgevaarlijke, linkse’ publieke zenders. Enfin, De Wereld Draait Door verhuist per 1 januari 2014 toch naar Nederland 1: hoeveel blijft er dan eigenlijk nog over?

Commerciële content
Niet veel, denkt onder andere RTL. De zender kwam deze maand met een ludiek voorstel om, heel heroïsch, Nederland 3 te redden van een mogelijke ondergang. Het idee kwam van RTL-topman Matthias Scholten. Op een bijeenkomst van de Algemene Mediabeschouwingen van MWG, een branchevereniging in de wereld van commerciële communicatie, opperde hij dat Nederland 3 voor vijftig procent gevuld zou kunnen worden met content van commerciële aanbieders. Bijvoorbeeld RTL.

Scholten wil dit doen omdat hij stelt dat de jonge kijkers van Nederland 3 getroffen worden door de bezuinigingen bij de publieke omroep, met een ‘ernstige vernauwing van de publieke taak’ als gevolg. Het vullen van vijftig procent van de zendtijd van Nederland 3 door allerlei professionele Nederlandse (commerciële) content-aanbieders zou dit voorkomen. Ter compensatie zouden de producenten wel meedelen in de STER-inkomsten die de programma’s zouden opleveren.

Nieuwe programma’s voor jongeren
Een slecht idee. De publieke omroep windt er geen doekjes om, wijst het plan direct door naar de prullenbak en wil geen ‘commerciële hulp’. Roek Lips, netmanager van Nederland 3, blijft achter zijn jongerenzender staan. Jongeren zijn en blijven altijd een belangrijke groep voor de publieke omroep. En, vervolgt Lips: ‘Met het verhuizen van De Wereld Draait Door komen er juist twee nieuwe dagelijkse programma’s voor jongeren op het tijdslot.’ Inderdaad: per januari komt onder andere BNN met een nieuwe dagelijkse soap getiteld StartUp. Echt iets voor jongeren. Niks aan de hand.

Hoe het er nu echt voor staat met Nederland 3 blijft schimmig. Het is het almachtige Den Haag dat over het lot van Nederland 3, de jongeren en het optimisme van Lips bepaalt. In de lustrumeditie van Medium Magazine, die vanaf 8 oktober uit is, worden er drie toekomstscenario’s geschetst voor het derde publieke net. Kijken Lezen dus!

Cover: NPO

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace