fbpx
14/10/2019 Communication Science news and articles

De strijd om films en series

ieve kijkbuiskinderen, televisie is niet meer wat het is geweest. Concurrerende platformen zoals Netflix en Popcorn Time die als paddenstoelen…


Lieve kijkbuiskinderen, televisie is niet meer wat het is geweest. Concurrerende platformen zoals Netflix en Popcorn Time die als paddenstoelen uit de grond schieten, zorgen voor veel stress in Televisieland. Netflix heeft in Nederland al meer dan één miljoen abonnees, om maar te zwijgen over het aantal films en series die illegaal wordt gedownload. Wat betekent dit voor de programmering van Nederlandse commerciële zenders? Kijken we straks alleen nog online?

Werking van commerciële zenders
Allereerst een kort lesje over de werking van commerciële televisie: een commerciële zender moet haar opbrengsten volledig halen uit de verkoop van reclamezendtijd. De waarde van de reclamezendtijd wordt bepaald door het aantal kijkers. Dit betekent: hoe meer kijkers, hoe hoger de waarde van de reclamezendtijd en advertentie-inkomsten. Vandaar dat commerciële zenders zich richten op wat het grote publiek graag wil zien: entertainende programma’s, waaronder films en series.

Het directe gevolg hiervan is dat er minder internationale films en series op de Nederlandse buis te zien zullen zijn

Tegenwoordig zijn er veel digitale platformen waar goedkoop en onbeperkt films en series bekeken kunnen worden. Dit is de reden dat het voor Nederlandse commerciële zenders niet interessant is om nog een aflevering The bold and the beautiful of nogmaals een Bridget Jones’s diary-film uit te zenden. Vandaar dat Sanoma onlangs bekend maakte dat zij in het volgende kwartaal 14 tot 18 miljoen euro minder gaat uitgeven aan ‘internationale fictie’, aldus NRC. Het directe gevolg hiervan is dat er minder internationale films en series op de Nederlandse buis te zien zullen zijn.

Alternatieven
‘Wat wordt er dan uitgezonden?’ zal je je nu afvragen. Het antwoord hierop is simpel: iets wat nieuwe digitale platformen niet hebben. Twee voorbeelden die al in de praktijk zijn gebracht zijn ‘Hollandse shows’ (RTL4) zoals Ik hou van Holland, Het collectief geheugen door RTL Nederland en de onlangs gekochte uitzendrechten van de Champions League (SBS6) door SBS Broadcasting. Commerciële zenders richten zich tegenwoordig vooral op eigen producties. Dit is een van de weinige manieren waarop ze zich nog kunnen onderscheiden van digitale platformen. Begin dit jaar startte SBS Broadcasting een zender voor films en series: SBS9. Op deze nieuwe zender is er ruimte gecreëerd voor B- en C-films die automatisch opgenomen zijn in de samengestelde pakketten die zenders moeten aanschaffen. SBS9 biedt daarmee een oplossing voor de films en series die een minder groot publiek trekken, maar toch uitgezonden dienen te worden.

Zwarte tulp
Het gevecht tussen digitale en analoge media nam dit jaar een verrassende wending. De serie Zwarte tulp werd neergezet als eerste Nederlandse serie die alleen online op Videoland te bekijken was. Echter, werd de serie al na enkele maanden op RTL4 uitgezonden. Jammer voor de mensen die speciaal een abonnement op Videoland hadden aangeschaft, maar een enorm succes voor RTL Nederland. De serie trok afgelopen zondag nog ruim 1 miljoen kijkers. Een heuse return van de Nederlandse commerciële zenders. Een andere troef die commerciële zenders in handen hebben zijn Nederlandse tv personality’s zoals Linda de Mol, Chantal Janzen en John Williams die al bij voorbaat hoge kijkcijfers lijken te garanderen.

Of één return genoeg is? Waarschijnlijk niet. Nederlandse commerciële zenders zullen een imagoverandering moeten ondergaan willen zij hun kijkers behouden. De focus op eigen producties is een goed antwoord op de veranderende vraag van kijkers. Of televisiekijkend Nederland zit te wachten op nog meer Ik hou van Holland-programma’s? Dat valt nog te (be)zien.

Cover: GlobalPanorama

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

EnjoyInstagram