fbpx
18/02/2020 Communication Science news and articles

De strijd om films en series

ieve kijkbuiskinderen, televisie is niet meer wat het is geweest. Concurrerende platformen zoals Netflix en Popcorn Time die als paddenstoelen…


Lieve kijkbuiskinderen, televisie is niet meer wat het is geweest. Concurrerende platformen zoals Netflix en Popcorn Time die als paddenstoelen uit de grond schieten, zorgen voor veel stress in Televisieland. Netflix heeft in Nederland al meer dan één miljoen abonnees, om maar te zwijgen over het aantal films en series die illegaal wordt gedownload. Wat betekent dit voor de programmering van Nederlandse commerciële zenders? Kijken we straks alleen nog online?

Werking van commerciële zenders
Allereerst een kort lesje over de werking van commerciële televisie: een commerciële zender moet haar opbrengsten volledig halen uit de verkoop van reclamezendtijd. De waarde van de reclamezendtijd wordt bepaald door het aantal kijkers. Dit betekent: hoe meer kijkers, hoe hoger de waarde van de reclamezendtijd en advertentie-inkomsten. Vandaar dat commerciële zenders zich richten op wat het grote publiek graag wil zien: entertainende programma’s, waaronder films en series.

Het directe gevolg hiervan is dat er minder internationale films en series op de Nederlandse buis te zien zullen zijn

Tegenwoordig zijn er veel digitale platformen waar goedkoop en onbeperkt films en series bekeken kunnen worden. Dit is de reden dat het voor Nederlandse commerciële zenders niet interessant is om nog een aflevering The bold and the beautiful of nogmaals een Bridget Jones’s diary-film uit te zenden. Vandaar dat Sanoma onlangs bekend maakte dat zij in het volgende kwartaal 14 tot 18 miljoen euro minder gaat uitgeven aan ‘internationale fictie’, aldus NRC. Het directe gevolg hiervan is dat er minder internationale films en series op de Nederlandse buis te zien zullen zijn.

Alternatieven
‘Wat wordt er dan uitgezonden?’ zal je je nu afvragen. Het antwoord hierop is simpel: iets wat nieuwe digitale platformen niet hebben. Twee voorbeelden die al in de praktijk zijn gebracht zijn ‘Hollandse shows’ (RTL4) zoals Ik hou van Holland, Het collectief geheugen door RTL Nederland en de onlangs gekochte uitzendrechten van de Champions League (SBS6) door SBS Broadcasting. Commerciële zenders richten zich tegenwoordig vooral op eigen producties. Dit is een van de weinige manieren waarop ze zich nog kunnen onderscheiden van digitale platformen. Begin dit jaar startte SBS Broadcasting een zender voor films en series: SBS9. Op deze nieuwe zender is er ruimte gecreëerd voor B- en C-films die automatisch opgenomen zijn in de samengestelde pakketten die zenders moeten aanschaffen. SBS9 biedt daarmee een oplossing voor de films en series die een minder groot publiek trekken, maar toch uitgezonden dienen te worden.

Zwarte tulp
Het gevecht tussen digitale en analoge media nam dit jaar een verrassende wending. De serie Zwarte tulp werd neergezet als eerste Nederlandse serie die alleen online op Videoland te bekijken was. Echter, werd de serie al na enkele maanden op RTL4 uitgezonden. Jammer voor de mensen die speciaal een abonnement op Videoland hadden aangeschaft, maar een enorm succes voor RTL Nederland. De serie trok afgelopen zondag nog ruim 1 miljoen kijkers. Een heuse return van de Nederlandse commerciële zenders. Een andere troef die commerciële zenders in handen hebben zijn Nederlandse tv personality’s zoals Linda de Mol, Chantal Janzen en John Williams die al bij voorbaat hoge kijkcijfers lijken te garanderen.

Of één return genoeg is? Waarschijnlijk niet. Nederlandse commerciële zenders zullen een imagoverandering moeten ondergaan willen zij hun kijkers behouden. De focus op eigen producties is een goed antwoord op de veranderende vraag van kijkers. Of televisiekijkend Nederland zit te wachten op nog meer Ik hou van Holland-programma’s? Dat valt nog te (be)zien.

Cover: GlobalPanorama

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents Beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

Hoe ik een maand mijn smartphone opgaf

05/02/2020

05/02/2020

Geen smartphone voor een maand: hoe kan dat tegenwoordig? Jade ging deze uitdaging aan en vertelt waarom iedereen het een keertje moet proberen.

FSR 101: A crash course on what the student council does for your student rights

03/02/2020 and

03/02/2020

Medium breaks down the influence that the Faculty Student Council of UvA's Faculty of Social and Behavioral Sciences has on our community and how you can participate to make a change.

Duolingo: The Boogieman of Language Apps

31/01/2020

31/01/2020

The green owl goes rogue - this article discusses Duolingo's (almost extreme) methods to coerce us into practicing our language skills.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort