fbpx
17/01/2020 Communication Science news and articles

Minder criminaliteit, meer angst

n 2014 daalde de criminaliteit in Nederland met maar liefst acht procent ten opzichte van het jaar ervoor, meldt het CBS. Dit…


In 2014 daalde de criminaliteit in Nederland met maar liefst acht procent ten opzichte van het jaar ervoor, meldt het CBS. Dit is de sterkste daling in tien jaar. Ondanks deze cijfers voelen de meesten zich niet bepaald veilig. Vorig jaar kwamen er meer dan twintig liquidaties plaats in Amsterdam in het nieuws, was er een steekpartij op een middelbare school en werden websites gehackt waardoor persoonlijke informatie vrij kwam. Die angst is dus misschien niet helemaal onterecht.

Van de dalende criminaliteit is niets te merken als je het nieuws volgt. Uit een onderzoek van communicatiewetenschapper Koos Nuijten blijkt dat het NOS journaal steeds meer aandacht besteedt aan rampen, branden, ongelukken, rellen en criminaliteit. Daarnaast worden nieuwsitems met veel meer emotie gebracht dan vroeger. Bijvoorbeeld door meer persoonlijke verhalen over de gevolgen van een ramp aan bod te laten komen.

Knuppel onder ‘t bed
Volgens Nuijten hoeft die toenemende sensatie niet eens zo slecht te zijn, want we onthouden het nieuws beter als het spannend is. Dat komt doordat sensatie de emoties meer prikkelen. Met als gevolg dat men meer geïnteresseerd is, betrokken blijft bij het nieuwsitem en het zo beter onthoudt. Daarnaast trekt sensationeel nieuws meer kijkers trekt dan niet-sensationeel nieuws.

Uit een onderzoek van de Stichting Nationale Inbraakpreventie blijkt dat ongeveer de helft van de mensen die een inbraak hebben meegemaakt, nu een wapen in huis heeft. De mate waarin criminaliteit in het nieuws naar voren komt is geen juiste afspiegeling van
de werkelijkheid. Maar onder andere doordat we met zoveel
angstige beelden en verhalen worden geconfronteerd, voelen
we ons toch onveilig.

Wennen aan ellende
Toch wennen we ook aan alle ellende en nare beelden uit de media. Dat stelt de gewenningstheorie, beschreven in een onderzoek van Philip Groves. Hierdoor schrikken we niet meer van een foto met veel bloed bijvoorbeeld. Als we van deze theorie uitgaan, betekent dat het journaal met alsmaar sensationelere verhalen zal moeten komen om het publiek te blijven interesseren.

Sensatie in het nieuws werkt, het zorgt ervoor dat belangrijke informatie een grotere doelgroep bereikt en dat we met meer interesse kijken naar wat er in de wereld gebeurt. Maar we raken onderhand gewend aan het zien van dode lichamen en huilende vrouwen. Willen we hieraan gewend zijn? Is het nodig om de nieuwsberichten steeds sensationelere over te brengen om Nederlanders geïnformeerd te houden? Of moeten ze rekening houden met het veiligheidsgevoel van de Nederlanders?

Reacties

reacties

Related Posts

Dis/connected: A Portrayal of Today’s Digital Addiction

16/01/2020

16/01/2020

In this new photo column, photographer Gilda Bruno tried to capture the tangible consequences of technology dependency by looking at...

What Parasite teaches us about the poverty gap

15/01/2020

15/01/2020

The Korean movie Parasite got an 8-minute standing ovation at the Cannes film festival, but what kind of story warrants such a reaction from the public?

A Cautionary Tale Gone Wrong: When Screens Meet Teens

14/01/2020

14/01/2020

Emma writes about why everything goes badly wrong with popular teen shows these days.

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

13/01/2020

13/01/2020

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?

TikTok: The new political tool?

12/01/2020

12/01/2020

TikTok: from user-created entertainment videos to a platform for political protests in China

The Medium Experience: From a mid-life crisis at 20 to a writer at Medium

09/01/2020

09/01/2020

Have you ever wondered what it’s like to be part of Medium? Rita shares why Medium has been refreshing in a world in which journalism is claimed to be dead.

Becoming Your Own Life Coach – The Good Psychopath’s Guide to Success

08/01/2020

08/01/2020

In the light of the new year, Andrada takes a look at the book meant to help you achieve any resolutions.

The curses of information overload: a letter from the Editor-in-Chief

08/01/2020

08/01/2020

Do you feel like you're being wasteful when taking a break? Dalis describes how one book on media massively reduced stress in her daily life.

What I have learned in 2019: it is okay to open up

31/12/2019

31/12/2019

As 2019 draws to an end, Margarete Schweinitz takes a look at the valuable lessons she learned this year.

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

23/12/2019

23/12/2019

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze - maar donkere - wereld van populaire Nederlandse ''influencers''.

WONDR – The playground for adults

23/12/2019

23/12/2019

Step into the magic world of WONDR, the most instagrammable playground in the Netherlands...

Discussion with Megan Twohey: why the #MeToo movement has not gone far enough

22/12/2019

22/12/2019

On December 3rd, New York Times and Pulitzer Prize winning journalist Megan Twohey joined the University of Amsterdam’s Room for Discussion to give students an inside scoop on the story that kick-started a movement.   

The excessive fandom of K-pop

22/12/2019

22/12/2019

Fandom has been around as long as people have been famous. In K-pop however, the fandom deploys quite some controversial methods of following their heroes.

The Power of Conversations

16/12/2019

16/12/2019

Face-to-face communication in the digital age: Have we forgotten how to do it? Margarete tells us how to navigate a real-life conversation.

The future is still white and heteronormative according to Hollywood movies

15/12/2019

15/12/2019

The percentage of POC and LGBT+ people is growing, but this division of society is still not represented in Science Fiction movies. But why is that?

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com