[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]L[/mks_dropcap]ieve kijkbuiskinderen, televisie is niet meer wat het is geweest. Concurrerende platformen zoals Netflix en Popcorn Time die als paddenstoelen uit de grond schieten, zorgen voor veel stress in Televisieland. Netflix heeft in Nederland al meer dan één miljoen abonnees, om maar te zwijgen over het aantal films en series die illegaal wordt gedownload. Wat betekent dit voor de programmering van Nederlandse commerciële zenders? Kijken we straks alleen nog online?
Werking van commerciële zenders
Allereerst een kort lesje over de werking van commerciële televisie: een commerciële zender moet haar opbrengsten volledig halen uit de verkoop van reclamezendtijd. De waarde van de reclamezendtijd wordt bepaald door het aantal kijkers. Dit betekent: hoe meer kijkers, hoe hoger de waarde van de reclamezendtijd en advertentie-inkomsten. Vandaar dat commerciële zenders zich richten op wat het grote publiek graag wil zien: entertainende programma’s, waaronder films en series.
Het directe gevolg hiervan is dat er minder internationale films en series op de Nederlandse buis te zien zullen zijn
Tegenwoordig zijn er veel digitale platformen waar goedkoop en onbeperkt films en series bekeken kunnen worden. Dit is de reden dat het voor Nederlandse commerciële zenders niet interessant is om nog een aflevering The bold and the beautiful of nogmaals een Bridget Jones’s diary-film uit te zenden. Vandaar dat Sanoma onlangs bekend maakte dat zij in het volgende kwartaal 14 tot 18 miljoen euro minder gaat uitgeven aan ‘internationale fictie’, aldus NRC. Het directe gevolg hiervan is dat er minder internationale films en series op de Nederlandse buis te zien zullen zijn.
Alternatieven
‘Wat wordt er dan uitgezonden?’ zal je je nu afvragen. Het antwoord hierop is simpel: iets wat nieuwe digitale platformen niet hebben. Twee voorbeelden die al in de praktijk zijn gebracht zijn ‘Hollandse shows’ (RTL4) zoals Ik hou van Holland, Het collectief geheugen door RTL Nederland en de onlangs gekochte uitzendrechten van de Champions League (SBS6) door SBS Broadcasting. Commerciële zenders richten zich tegenwoordig vooral op eigen producties. Dit is een van de weinige manieren waarop ze zich nog kunnen onderscheiden van digitale platformen. Begin dit jaar startte SBS Broadcasting een zender voor films en series: SBS9. Op deze nieuwe zender is er ruimte gecreëerd voor B- en C-films die automatisch opgenomen zijn in de samengestelde pakketten die zenders moeten aanschaffen. SBS9 biedt daarmee een oplossing voor de films en series die een minder groot publiek trekken, maar toch uitgezonden dienen te worden.
Zwarte tulp
Het gevecht tussen digitale en analoge media nam dit jaar een verrassende wending. De serie Zwarte tulp werd neergezet als eerste Nederlandse serie die alleen online op Videoland te bekijken was. Echter, werd de serie al na enkele maanden op RTL4 uitgezonden. Jammer voor de mensen die speciaal een abonnement op Videoland hadden aangeschaft, maar een enorm succes voor RTL Nederland. De serie trok afgelopen zondag nog ruim 1 miljoen kijkers. Een heuse return van de Nederlandse commerciële zenders. Een andere troef die commerciële zenders in handen hebben zijn Nederlandse tv personality’s zoals Linda de Mol, Chantal Janzen en John Williams die al bij voorbaat hoge kijkcijfers lijken te garanderen.
Of één return genoeg is? Waarschijnlijk niet. Nederlandse commerciële zenders zullen een imagoverandering moeten ondergaan willen zij hun kijkers behouden. De focus op eigen producties is een goed antwoord op de veranderende vraag van kijkers. Of televisiekijkend Nederland zit te wachten op nog meer Ik hou van Holland-programma’s? Dat valt nog te (be)zien.
Cover: GlobalPanorama