fbpx
25/03/2019 Communication Science news and articles

De formule voor een dierenviral

Deze week was het verhaal van Harambe, de gorilla die werd doodgeschoten in een dierentuin, onderwerp van discussie op social media. Hoe komt het dat dit verhaal zo viral ging?


“Als je goed opgelet hebt tijdens biologie, weet je dat dieren en mensen hele verre familie van elkaar zijn. Het is dus niet gek dat mensen flink gepassioneerd kunnen reageren wanneer hun favoriete dier iets ernstigs overkomt. Van het overlijden van de geliefde familiehond tot de onrechtvaardige moord op Cecil de leeuw: veel van deze emoties zijn terug te vinden op Facebook. Wat zorgt ervoor dat een verhaal viral wordt? En hoe komt het dat de dood van dieren vaak reden is voor het ontstaan van sociale movements? In het licht van de recente Amerikaanse ‘gorilla-video’, is er geen betere tijd om deze ‘dier + emoties = viral’-formule eens beter te bekijken.

Emotio-leeuw, AapNormaal
Deze week kon je je Facebookfeed niet rustig doorscrollen zonder telkens hetzelfde bizarre verhaal tegen te komen. Een jochie van drie jaar dat met zijn familie een dagje naar de dierentuin ging, viel over de reling in het verblijf van een gorilla. Het beest sleurde hem wat heen en weer, maar deed hem uiteindelijk geen extreem ernstige schade aan. Ondanks dat de zilverrug redelijk kalm leek, besloot de dierentuin hem toch dood te schieten, om het jongetje hoe dan ook veilig bij zijn ouders terug te krijgen. Hoewel dit natuurlijk geen bizarre overweging is, leidde deze keuze tot veel verontwaardiging op social media. In slechts 24 uur tijd hebben al 200.000 mensen de petitie van change.org getekend ter demonstratie van de dood van Harambe. Daarnaast is er ook een Facebookpagina opgericht ‘Justice for Harambe’  met al meer dan 130.000 likes in de afgelopen vier dagen.

Het hele gebeuren doet denken aan de zomer van 2015, toen een Amerikaanse tandarts besloot met zijn geweer op jachtvakantie te gaan naar Zimbabwe. Dit leidde uiteindelijk tot de dood van een van Zimbabwe’s meest geliefde leeuwen: Cecil, koning van het safaripark waar hij leefde. De foto van de breed glimlachende tandarts naast de dode Cecil kunnen velen zich makkelijk voor de geest halen. Nadat de PETA, een Amerikaanse dierenrechtenorganisatie, de foto had gedeeld op hun Facebookpagina, werd de media aandacht zó intensief, dat de tandarts gedwongen werd om onder te duiken. Met 700.000 hits over de leeuw op Twitter, Facebook en Youtube en ‘slechts’ 12.000 vernoemingen in traditionele media, lijkt het erop dat dit een oorlog was die zich voornamelijk afspeelde op sociale media.

De gouden formule?
Wat veel mensen niet weten, is dat een week later, in datzelfde safaripark dat fungeerde als crime scene in de zaak van Cecil, een gids van het park door een leeuw werd vermoord. Daar gaven celebrities zoals Jimmy Kimmel dan weer geen speech over. Waarom zijn sociale media zo selectief als het gaat om welk verhaal explodeert? Het lijkt erop dat internetsucces vrij makkelijk te behalen valt, mits je weet welke ingrediënten je nodig hebt.

Ten eerste heb je een flink emotioneel geladen verhaal nodig, het liefst een waarbij woede de eerste reactie is na het horen ervan. Niets mobiliseert de mens namelijk zoveel als woede, zeker als er zo makkelijk een plek te vinden is waar men samen kan komen om het te bespreken. Ten tweede heb je een duidelijke ‘slechterik’ en een duidelijk ‘slachtoffer’ nodig. In het verhaal van Cecil is het duidelijk wie de slechterik en wie het slachtoffer was. Het huis van de jagende tandarts werd beklad en zijn praktijk werd compleet de grond in geboord (pun intended) via recensies op Yelp en Google. Tevens werden er dierenknuffels, kaartjes, bloemen en kaarsjes neergelegd voor de deur van zijn werk, ter nagedachtenis aan de leeuw. In het verhaal van het jongetje en de gorilla zijn veel internetters het erover eens dat de slechterik in het verhaal niet het beest was, maar de moeder die simpelweg ‘beter op haar kind had moeten letten’. Het slachtoffer in dit scenario is Harambe, die als bedreigde diersoort in gedwongen gevangenschap moest leven, en nu dus sterven, door toedoen van de mens. Daarbij komt dat het er nu op lijkt dat de mensaap het kind eerder wilde beschermen dan kwaad aan wilde doen, wat past bij de informatie die we hebben over zijn soort. De moeder, die gevonden is door de internetmenigte, wordt nu met virtuele hooivorken opgejaagd en uitgemaakt voor slechte moeder. Toch is er ook een kamp dat de moeder van het jochie verdedigt, wat leidt tot een eventueel derde punt: tweestrijd.

De mens is maar simpel, hoeveel er ook verandert, we zullen altijd gemotiveerd blijven door onenigheid en ruzie. Je zou kunnen zeggen dat ‘viralness’ altijd in verband staat met tegengestelde meningen. Of je nou een blauw-zwarte of wit-gouden jurk ziet, of omdat je voor of tegen zwarte piet bent; mensen willen dat hun mening gehoord wordt en hebben een plek nodig om dit te kunnen uiten. Tot slot helpt het als je een goede shock factor hebt in je verhaal, gechoqueerd = geïnteresseerd. Het is niet elke dag dat je zulke interactie ziet tussen een gigantische gorilla en zo’n klein ventje, behalve als je elke dag naar Tarzan kijkt.

1232 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Where does scapegoating come from?

22/03/2019

22/03/2019

Alvaro found out where scapegoating comes from, and explains it to us in this article. Why do we scapegoat? And what has the Bible to do with it?

Killfies: And You Thought Duckface Was Bad

21/03/2019

21/03/2019

With astonishing numbers in countries such as India and Russia, the 'Killfie' is gaining not only in popularity, but also in casualties. Why do people take such great risks for 'just a picture'?

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

EnjoyInstagram