[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]et eerste deel van mijn werkende leven heb ik niet in de wetenschap doorgebracht. Lang geleden begon ik mijn carrière als voorlichter bij het VU Medisch Centrum hier in Amsterdam en later werkte ik elf jaar bij Schiphol Group. Ik had toen nog geen academische opleiding gedaan, alleen HBO Communicatie en als ik niet naar de universiteit was gegaan, was ik nu waarschijnlijk nog voorlichter geweest – een beetje dikker en een beetje cynischer misschien. Het werd mij echter al snel duidelijk dat als je echt vooruit wil komen in organisaties je een wetenschappelijke opleiding nodig hebt. Dus ging ik in deeltijd verder studeren, later ook promoveren en ben ik uiteindelijk overgestapt naar de wetenschap en bij Communicatiewetenschap terechtgekomen als docent en onderzoeker.
In die functie doe ik sinds een jaar of tien, samen met een aantal internationale collega-wetenschappers, onderzoek naar de beroepspraktijk van public relations (PR) en corporate communicatie in Europa, onder de naam Europese Communicatie Monitor. Elk jaar doen we een survey maltepe eskort onder communicatiedirecteuren en -managers over de trends in het vak. Een van de dingen die we aan ze vragen, is welke eisen ze stellen aan mensen die een carrière in de PR of corporate communicatie ambiëren. En wat blijkt? Een ruime meerderheid vindt een universitaire opleiding in de communicatie of PR daarvoor het belangrijkst.
Een afgeronde master is nu een minimumvoorwaarde om een succesvolle carrière in dat gebied te kunnen maken. Dat is ook anders geweest: ooit was het echt een praktijkvak dat op intuïtie en ervaring werd gedaan. Toen werd het een HBO-vak met veel uitvoerend en ambachtelijk werk op professioneel niveau en nu is het een WO-vak geworden, met mensen die antwoorden moeten geven op strategische vragen waar organisaties voor staan. Zonder academische graad lijkt een toppositie in corporate communicatie niet meer mogelijk.
Je hebt echt een universitair denkniveau nodig om zinnige adviezen te kunnen geven
Dat geldt volgens mij net zo goed voor alle andere toepassingsgebieden van de communicatiewetenschap; de marketing- en gezondheidscommunicatie, de entertainment sector, politieke communicatie en journalistiek. De wereld is immers veel complexer geworden, organisaties en de effecten van mediagebruik ook. Je hebt echt een universitair denkniveau nodig om daar zinnige adviezen over te kunnen geven. Verder vinden PR- en corporate communicatiemanagers van kartal escort nu het overigens belangrijk dat nieuwe collega’s goed begrijpen hoe een democratische samenleving werkt, empathisch kunnen zijn, goede communicatieboodschappen kunnen formuleren en presenteren en goed onderzoek kunnen opzetten en uitvoeren. Al die dingen zitten in de studie Communicatiewetenschap en worden met name in de master, ofwel op graduate niveau, verder aangescherpt.
Uit ons onderzoek blijkt trouwens ook al jaren dat er in de praktijk van PR en corporate communicatie veel te weinig onderzoek wordt gedaan, iets dat de communicatiemanagers zelf ook vinden. Op dat gebied bestaat er een grote kloof tussen de communicatiewetenschap en de communicatiepraktijk. Afgestudeerden van Communicatiewetenschap kunnen de praktijk daar heel goed bij helpen. Dat vind ik ook dé missie voor alle Communicatiewetenschap-afgestudeerden: de praktijk professionaliseren door organisaties ‘onderzoeksminded’ te maken en ze aan te sluiten op de wetenschappelijke kennis die er over communicatie is. Dat is de meerwaarde van ümraniye escort het in dienst nemen van universitair afgestudeerden voor organisaties. En voor afgestudeerden wordt het werken dan ook interessant en kun je laten zien wat je kunt om daarmee verder carrière te maken in communicatie.
Een graduate diploma is niet alleen een voorwaarde voor een carrière in communicatie maar ook een succesfactor voor goed, lang en gelukkig leven.
Maar behalve een meerwaarde voor je professionele leven, heeft een master diploma ook een gunstig effect op je hele leven. Dat had ik zelf al gemerkt, maar ik werd daarin bevestigd toen ik een paar jaar geleden het boek Triumphs of Experience van George Vaillant las – een echte aanrader. In dat boek wordt verslag gedaan van de zogenoemde Harvard Grant Study, een onderzoek waarin afgestudeerde Harvard studenten bijna negentig jaar zijn gevolgd met de vraag wat de succesfactoren zijn voor een succesvol, lang en tevreden leven. Uit vele factoren die een rol spelen, sprongen twee aspecten uit: een diploma van een graduate school en het op tijd in je leven onder controle krijgen van je alcoholconsumptie. Dat laatste kan de universiteit natuurlijk niet beïnvloeden, maar mensen begeleiden naar een master diploma wel. Mensen die beide aspecten succesvol onder de knie hadden gekregen, leven ongeveer tien jaar langer en gelukkiger dan anderen in hun generatie die dat niet was gelukt. Een graduate diploma is dus niet alleen een voorwaarde voor een carrière in communicatie maar ook een succesfactor voor goed, lang en gelukkig leven.
Piet Verhoeven is Nederlandse Universitair Hoofddocent Corporate Communication aan de UvA. Daarnaast is hij onderdeel van het onderzoeksteam van de European Communication Monitor (ECM).
Cover: Wokandapix / Eindredactie: Tamar Hellinga