Picture of By Jacco Peek

By Jacco Peek

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]4[/mks_dropcap]K, HDR 10, 60fps: het zegt lang niet alle consumenten wat. Zeker niet diegenen die gewoon zo nu en dan op de bank neer willen ploffen om even een potje FIFA of Call of Duty aan te aanslingeren. Toch gaat de technologie razend snel en gooien consolefabrikanten met allerlei termen om een nieuw apparaat te verantwoorden. Deze maand kwam Microsoft met de Xbox One X, de krachtigste console ooit.

De One X is het antwoord op de PlayStation 4 Pro van Sony en focust net als deze vooral op gamen in een 4K-resolutie (2160p). Waar de PlayStation 4 Pro vanwege gebrek aan kracht gebruikt maakt van een slimme software om beelden in checkerboarding-4K weer te geven, is Microsofts machine in staat om zonder trucjes deze resolutie te halen. En dat is een knappe prestatie voor een bedrijf dat bekend staat om zijn software, want de Xbox One X is de kleinste console vergeleken met alle versies van Microsoft en Sony.

Het staat buiten kijf dat de One X een knap staaltje techniek is, maar het is ook een teken van een nieuw tijdperk

Het staat buiten kijf dat de One X een knap staaltje techniek is, maar het is ook een teken van een nieuw tijdperk. Traditioneel gezien is het zo dat fabrikanten elke vier tot zes jaar een nieuwe console uitbrengen, met verse hardware en eigen games. Dit betekent dat nieuwe titels niet meer draaien op het vorige systeem, waardoor je toch echt je portemonnee moet trekken om grafisch geavanceerdere games te kunnen spelen. Microsoft lijkt van dit model af te willen stappen, door via backwards compatibility originele Xbox-games, Xbox 360-games en Xbox One-games op alle modellen van de Xbox One speelbaar te maken.

Hiermee kijkt de ontwikkelaar enigszins af bij de telefoonmarkt, waarbij oudere smartphones in principe nog worden ondersteund door apps. Zonder de bezitters van een Xbox One te laten vallen in een tijd waarin hardware alsmaar krachtiger wordt, kan Microsoft een nieuwe console uitbrengen voor de gamer die meer wil. Het is een mooie gedachte, maar wellicht wat paradoxaal. Op een gegeven moment wordt het gat tussen de goedkoopste en duurste variant zo groot dat het voor ontwikkelaars niet meer mogelijk is om games voor alle versies te optimaliseren.

https://www.youtube.com/watch?v=AVpSlqJDFZg

Hoewel Microsoft sterk suggereerde dat de traditionele consolecyclus ouderwets is, lijkt het bedrijf nu iets terughoudender te zijn. De One X is vooral een experiment om de kijken of er behoefte is aan een constante stroom aan upgrades, of dat het een tussentijdse versie blijft voor de échte opvolger van de Xbox One. Hierbij is het ook belangrijk wat concurrenten Sony en Nintendo doen, aangezien blockbusters als Assassin’s Creed voor alle platformen ontwikkeld moeten worden.

Gamers halen in ieder geval een aantal voordelen uit een constante consolecyclus. Je systeem wordt langer ondersteund en wie de mooiste versie van een game op de markt wil spelen, komt bij Xbox ook aan zijn trekken. Of het systeem op de lange termijn lucratief blijft, en of het Microsofts tekort aan exclusieve games compenseert moet echter nog maar blijken. De One X doet het qua verkopen in ieder geval beter dan verwacht en is een prachtig staaltje techniek voor de purist.

Cover: Official Press Release Microsoft

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace