fbpx
27/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Formule E – De toekomst van autosport

De autosport schudt op haar grondvesten door de Formule E


Sinds 2014 heeft de autosport wereld er een nieuwe klasse bij die, zeker in het begin, met argusogen gevolgd werd: de Formule E. Waar ooit de tendens was ‘een raceklasse zonder motor gebrul kan nooit aantrekkelijk worden’ is die trend omgeslagen en vrezen andere klassen voor hun voortbestaan.

Waar de koningsklasse van de autosport, de Formule 1,  op dit moment stil ligt voor de winterstop, is de Formule E al ruim een maand bezig met het afwerken van de racekalender. De Formule E is van meet af aan omstreden. Het mist de allure van autosport, niet meer de geur van benzine als je het circuit opkomt en al helemaal niet voor het circuit je raampje opendraaien om het geluid van ronkende motoren te horen. Nee, de race-liefhebber moet het in de Formule E hebben van ‘close racing’ en het geluid van opgevoerde stofzuigers die over het asfalt razen. Maar toch zit hier wellicht wel de toekomst van de autosport.

Regels voor de fans
Alles is er in de Formule E op gestoeld om de klasse zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de fans. Teams hebben op veel vlakken identieke auto’s waardoor de verschillen klein zijn tussen de teams en de rijders dus dicht bij elkaar rijden en veel zullen gaan strijden. Daarnaast kunnen fans ook stemmen op hun favoriete coureur tijdens een race. De coureurs krijgen dan niet een lullig bokaaltje, nee ze krijgen een fanboost, een extra wattage dat ze kunnen gebruiken om iemand in te halen zonder dat het van de batterij af gaat. Alles om de fans te betrekken en de kijker koning te houden.

Alles om de fans te betrekken en de kijker koning te houden

Marketingtool
De eerste officiële elektrisch aangedreven raceklasse biedt voor fabrikanten en de klasse zelf een wisselwerkende marketingtool. Waar het voor fabrikanten heel aantrekkelijk is om mee te doen aan deze klasse, ze kunnen immers in technieken ontwikkelen voor hun straatauto’s om deze efficiënter en sneller te maken, is het voor de Formule E zelf ook een waar walhalla met al die fabrikanten in hun portefeuille. Autofabrikanten zijn namelijk de beste marketingtool voor een raceklasse. Denk je aan Formule 1? Dan komen onherroepelijk merken als Ferrari en Mercedes op het denkbeeldige woordweb. En op deze manier zal dat ook gaan werken voor de Formule E.

In de noviteit en het potentieel van deze klasse zit de crux voor andere raceklassen. Elektrisch rijden wordt gezien als de toekomst en is dus voor autofabrikanten een interessante klasse. Enerzijds is daar het ontwikkeling voordeel dat fabrikanten hebben, technieken kunnen in de racerij worden uitgetest om vervolgens toegepast te worden in straatauto’s. Zo komen bijvoorbeeld ABS en schijfremmen rechtstreeks uit de Formule 1. Dit zal voor elektrisch aangedreven auto’s binnenkort niet anders zijn. Omdat fabrikanten in elektrisch aangedreven rijden een nieuwe en potentieel grote markt zien en de Formule E de enige klasse is die ze die ontwikkelingsruimte biedt op dat vlak, staan de fabrikanten momenteel in de rij. En daar gaat het juist het mis in de andere raceklassen.

Wat kunnen we verwachten?
Één van de bekendste voorbeelden is de Deutsche Tourwagen Masters (DTM). Sinds de oprichting in 2000 doet Mercedes-Benz al mee in deze klasse. Ze pakten de meeste eindoverwinningen in de klasse en zijn onlosmakelijk verbonden aan de DTM, maar vanaf 2019 komt daar verandering in. Mercedes-Benz ziet geen heil meer in het ontwikkelen van hun auto’s in de DTM en besloten om vanaf 2019 te gaan participeren in de Formule E. Voor de PR-afdeling van de Formule E een gigantische boost, want de Mercedes-Benz liefhebbers zullen hun team ook in de Formule E blijven volgen, maar voor de DTM een catastrofe. De DTM blijft achter met slechts twee fabrikanten, BMW en Audi. Voor beide fabrikanten is de DTM niet eens de corebusiness in de auto-sporttak. BMW gaat namelijk ook in de Formule E rijden maar blijft aanwezig in de DTM en Audi focust zich voornamelijk op het World Endurance Championship en -daar is ‘ie weer- de Formule E. De spanning in de Formule E neemt toe, terwijl de DTM een tweestrijd wordt tussen Audi en BMW die allebei niet meer auto’s aan de start gaan brengen, met een legere startgrid en dus minder spektakel tot gevolg.

Maar ook het WEC blijft niet gespaard. Na jaren verdwijnt Porsche van de startgrid in het WEC. Porsche ziet ook meer heil in het ontwikkelen van elektromotoren in de Formule E dan het ontwikkelen van hybride motoren in het WEC.

Al met al een geweldige situatie voor de PR-afdeling van de Formule E, in 2019 kunnen zij namelijk een raceklasse presenteren waaraan BMW, Mercedes-Benz, Nissan, Jaguar en Audi gegarandeerd meedoen. En het moet raar lopen als Citroën en het Indiase Mahindra, het Chinese NIO en het Franse Venturi voor die tijd opstappen. Qua fabrikanten een geweldig startveld dat, gezien de technische regels, dicht bij elkaar blijft en dus veel strijd en spektakel oplevert voor de fans.

Cover: SmokeonthewaterEindredactie: Leonie Ruizendaal

Reacties

reacties

Related Posts

A Requiem to BoJack Horseman

26/02/2020

26/02/2020

Spanning six seasons, Netflix’s first original animated series BoJack Horseman finally came to an end last January. First dismissed as yet another adult animated show much like The Simpsons and Bob’s Burgers, BoJack Horseman grew to be revered as a brilliantly dark, thoughtful show that doesn’t pull any punches when discussing social issues. Karina discusses the show's brilliance.

Medium Podcast #9- IFFR Interview with Artemio Narro and Manolo Caso

25/02/2020 and

25/02/2020

Medium Podcast went on the field to interview Artemio Narro and Manolo Caso after the world premiere of Narro's second feature film and Caso's acting debut in ColOZio.

Fake News: het dodelijkste virus dat er is

24/02/2020

24/02/2020

Volgens de media zou de halve wereld als besmet zijn met het Coronavirus. Echter valt dit reuze mee en probeert de media ons door fake news bang te maken.

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort