fbpx
05/04/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Toekomst kijken met Jessica Piotrowski

Waar is het mediagebruik van jongeren nu, en waar gaat het heen?


Het afgelopen jaar is het vak dat eerder bekend stond als Jeugd en Media-entertainment ge-rebrand. Medium sprak sectieleider en Universitair Hoofddocent Jessica Piotrowski over de keuze een nieuwe weg in te slaan met het vak en over de toekomst van media in het algemeen. Wat wordt de vernieuwde rol van televisie in de samenleving? Hoe veel specifieker worden media nog in het vervullen van bepaalde behoeftes en wat gaat de opkomst van virtual reality betekenen? Ook vertelde ze over haar nieuwe boek Plugged In, geschreven in samenwerking met Patti Valkenburg, over waar het mediagebruik van jongeren al is geweest, wat we nu al weten en wat de toekomst zal brengen.

In with the new, out with the old?
De keuze voor het nieuwe jasje was snel gemaakt: “Door het vak breder te trekken kunnen er meer specifieke soorten entertainment-communicatie worden besproken”, zegt Jessica Piotrowski, hoofd van de afdeling Jeugd en Media-entertainment. “De meest effectieve entertainment-communicatie is targeted, vandaar dat het vak nu verder kijkt dan alleen jeugd. Er worden nu nog veel meer verschillende leeftijdsgroepen besproken.” Daarbij komt dat het vak nu ook meer is gericht op interactieve media, in plaats van alleen traditionele media zoals dit voorheen het geval was. “We hebben eigenlijk het vak gewoon geüpdate.”

Net als Medium Magazine zijn er veel traditionele media die overstappen op nieuwe, alternatieve media als hoofdplatform. Betekent dit dat we voorgoed afscheid zullen nemen van traditionele media als de televisie en de krant? Volgens Piotrowski niet: “Mijn studenten moeten van mij altijd nadenken over wat het volgende is. Neem bijvoorbeeld televisie kijken: dat is er al jaren en gaat voorlopig nergens heen. Wat wel is veranderd, is hoe en waar we het kijken, maar de televisie blijft een heel belangrijke verhalenverteller voor zowel jong als oud. Hoewel de televisie voorlopig nog niet uit de huiskamers zal verdwijnen, moedigt Piotrowski studenten aan om vooral ook te kijken naar hoe andere vormen van media zich aan het ontwikkelen zijn om ze zo beter te begrijpen. “Om een medium te begrijpen is de eerste stap jezelf de volgende vragen stellen: wie gebruikt het? Wanneer? En vooral: waarom?

Van iets voor iedereen naar tailored content
Kranten verkopen aanzienlijk minder goed dan twintig jaar geleden. Dit daagt uit tot nieuwe initiatieven, zoals een online nieuwsbrief met speciaal voor jou samengestelde nieuwsberichten: “Het type medium dat wordt gebruikt is voornamelijk een kwestie van toegankelijkheid; als de informatie er nog steeds is, maakt het dan uit waar het vandaan komt?” Ze maakt zich voorlopig geen zorgen over de zogenaamde ondergang van bepaalde traditionele media: “Een grotere zorg wat mij betreft is de nieuwscyclus in het algemeen. Het grote voordeel en nadeel van social media is dat je het kunt tailoren naar je eigen wensen.”

| www.digiturkmaltepe.com |

“Als de informatie er nog steeds is, maakt het dan uit waar het vandaan komt?”

Je kunt jezelf namelijk in zo’n nieuwscyclus plaatsen, waarbij je je eigen mening telkens weer opnieuw terug ziet. Je verifieert telkens je bestaande overtuigingen, maar wellicht zorgt dit er ook voor dat je andere standpunten buitensluit. Volgens Piotrowski moeten we onszelf de vraag stellen of tailoring niet ten koste gaat van het ontwikkelen van een kritische mening door hoor en wederhoor: “Wat belangrijk is in de digitale media is dat er wordt nagedacht over algoritmes die niet alleen onze eigen mening bekrachtigen.” Gelukkig is men zich bewust van eventuele mankementen en wordt er constant aan gewerkt om de nieuwscyclus soepel te laten verlopen: “Iedereen is nu bezig met uitzoeken waar de grenzen liggen van digitale media en hoe die kunnen worden verlegd. Niemand weet nog precies hoe het allemaal het beste werkt.” De belangrijkste tip die Piotrowski kan geven bij het ontwikkelen van nieuwe apps of sites is simpel: luister naar je publiek, zij hebben de antwoorden die je nodig hebt.

Generatie iPad
Als je nadenkt over de toekomst van media kun je je afvragen wat voor effect dit zal hebben op jonge kinderen die vrijwel hun hele leven al in aanraking zijn met digitale media. Moeten we ons zorgen maken dat kinderen geen kleurplaten meer maken in restaurants, maar compleet opgaan in een spelletje op de iPhone van een ouder? Absoluut niet volgens Piotrowski: “Verwachten dat een klein kind stil kan zitten in een restaurant is niet realistisch, dat is het nooit geweest. Het is niet meer dan logisch dat kinderen graag een spelletje doen of een tekening maken. Het maakt niets uit of dit digitaal of op papier is. Een iPad is simpelweg een ander middel dat ouders kunnen gebruiken voor een simpel doel: je kind bezighouden.” De sleutel voor veel dilemma’s die komen kijken bij opvoeding komt ook bij digitale media van pas: balans. “Ik zou nooit aanraden urenlang televisie te kijken of alleen maar snoepjes te eten. De enige manier om met dit soort kwesties om te gaan is met nuance.”

Het slot van dit artikel of meer uit de allerlaatste papieren editie van Medium lezen? Pak ‘m dan uit één van de tijdschriftbakken op de Roeterseilandcampus of lees ‘m hier digitaal!

Cover: fancycrave1

Reacties

reacties

Related Posts

Review: Datevermaak de Podcast

03/04/2020

03/04/2020

Dit keer een review over de podcast Datevermaak. In deze podcast bespreken drie vrienden alle ins en outs van daten en delen ze hun ervaringen.

A Critical Look on Gen-Z, Native Advertising, and Influencer Marketing with Dr. Penny Sheets Thibaut

01/04/2020

01/04/2020

Medium brings to you an interview with Dr. Penny Sheets Thibaut, lecturer for The Media Landscape. In this interview, Dr. Sheets Thibaut and Quynh discussed the implications of native advertising, influencer marketing and how younger generations react to these.

A Day in the Life of a Mercurius Board Member

28/03/2020

28/03/2020

Mercurius is hiring and they are looking for YOU! In this interview with treasurer Quinta, she tells you the ins and outs of being a board member of Mercurius. What are the perks and what are the challenges? Find out and you’ll find yourself applying for a job in no time!

FSR-FMGxMEDIUM: Making progress

25/03/2020

25/03/2020

In this article, adapted by Jade, Viktoriia from the FSR-FMG gives a run-down of the student council's progress and their goals for the remainder of the year. The new preventive measures imply the student council will have to adapt to work remotely, but this won't stop them from making our voices heard!

What to do now? Entertainment tijdens de Coronacrisis

24/03/2020

24/03/2020

We kunnen er absoluut niet om heen en er is al superveel over geschreven: Het Coronavirus. In dit artikel geeft Loïs tips om je toch te vermaken tijdens het uitoefenen van social distancing.

Medium Podcast #10- Will American Horror Story Stand the Test of Time

24/03/2020

24/03/2020

Podcast Number 10 means a celebration is required, therefore the boys that boast their entertainment knowledge the most take the time to discuss a TV that will have 10 seasons as of September 2020.

Sexism in the Music Industry & How You Are a Victim Too

22/03/2020

22/03/2020

On the 8th of March it was International Womens Day. Emma explains in her article why this day is still relevant and we still need such a day.

Be alert, but don’t lose hope

19/03/2020

19/03/2020

Medium's writer Jorrit dove into the Coronavirus and gives us the ins and outs. He also tells you why you need to stay positive and hopefull.

Album review: ~how I’m feeling~ by Lauv

17/03/2020

17/03/2020

In this album review, Danny explores Lauv's multifaceted nature reflected in his latest album's lyrics in which he reveals his vast range of emotions.

Vriendschappen sluiten? Doe het via Bumble!

13/03/2020

13/03/2020

Online nieuwe vrienden zoeken? Het kan met de app Bumble! Redacteur Loïs sprak zelfs met iemand af en deelt haar ervaringen.

Azaadi – (Urdu,translation: Freedom) Steps of the Women

12/03/2020

12/03/2020

The 8th of March saw womxn from all around the globe come out and march. Menahil, a Pakistani female living alone in the Netherlands, tells about her experience.

The Women’s March in Amsterdam 2020 – Fighting for equal rights

09/03/2020

09/03/2020

In this photocolumn, Dalis shares her thoughts on the fight for gender equality and the Women's march in which womxn and allies took the streets of Amsterdam in hope of a better future.

The Mexican all-women labor strike #UnDiaSinNosotras

09/03/2020

09/03/2020

Mexican women's groups unite to protest for better rights with a labor strike which aims to simulate the disappearance of all women on Monday the 9th of March.

FSR-FMGxMEDIUM: 23 Questions with FSR member Sid

06/03/2020

06/03/2020

FSR-FMG's Vice Chair Sid shows you the way to the common room while rapidly answering 23 questions about his position in the FSR and how he manages to juggle it with his life as a student.

Love is Blind: liefde als experiment?

06/03/2020

06/03/2020

Kan je verliefd worden op iemand zonder hem of haar ooit in het echt gezien te hebben? Netflix’ nieuwe reality show Love is Blind heeft het antwoord.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort