[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]et afgelopen jaar is het vak dat eerder bekend stond als Jeugd en Media-entertainment ge-rebrand. Medium sprak sectieleider en Universitair Hoofddocent Jessica Piotrowski over de keuze een nieuwe weg in te slaan met het vak en over de toekomst van media in het algemeen. Wat wordt de vernieuwde rol van televisie in de samenleving? Hoe veel specifieker worden media nog in het vervullen van bepaalde behoeftes en wat gaat de opkomst van virtual reality betekenen? Ook vertelde ze over haar nieuwe boek Plugged In, geschreven in samenwerking met Patti Valkenburg, over waar het mediagebruik van jongeren al is geweest, wat we nu al weten en wat de toekomst zal brengen.
In with the new, out with the old?
De keuze voor het nieuwe jasje was snel gemaakt: “Door het vak breder te trekken kunnen er meer specifieke soorten entertainment-communicatie worden besproken”, zegt Jessica Piotrowski, hoofd van de afdeling Jeugd en Media-entertainment. “De meest effectieve entertainment-communicatie is targeted, vandaar dat het vak nu verder kijkt dan alleen jeugd. Er worden nu nog veel meer verschillende leeftijdsgroepen besproken.” Daarbij komt dat het vak nu ook meer is gericht op interactieve media, in plaats van alleen traditionele media zoals dit voorheen het geval was. “We hebben eigenlijk het vak gewoon geüpdate.”
Net als Medium Magazine zijn er veel traditionele media die overstappen op nieuwe, alternatieve media als hoofdplatform. Betekent dit dat we voorgoed afscheid zullen nemen van traditionele media als de televisie en de krant? Volgens Piotrowski niet: “Mijn studenten moeten van mij altijd nadenken over wat het volgende is. Neem bijvoorbeeld televisie kijken: dat is er al jaren en gaat voorlopig nergens heen. Wat wel is veranderd, is hoe en waar we het kijken, maar de televisie blijft een heel belangrijke verhalenverteller voor zowel jong als oud. Hoewel de televisie voorlopig nog niet uit de huiskamers zal verdwijnen, moedigt Piotrowski studenten aan om vooral ook te kijken naar hoe andere vormen van media zich aan het ontwikkelen zijn om ze zo beter te begrijpen. “Om een medium te begrijpen is de eerste stap jezelf de volgende vragen stellen: wie gebruikt het? Wanneer? En vooral: waarom?
Van iets voor iedereen naar tailored content
Kranten verkopen aanzienlijk minder goed dan twintig jaar geleden. Dit daagt uit tot nieuwe initiatieven, zoals een online nieuwsbrief met speciaal voor jou samengestelde nieuwsberichten: “Het type medium dat wordt gebruikt is voornamelijk een kwestie van toegankelijkheid; als de informatie er nog steeds is, maakt het dan uit waar het vandaan komt?” Ze maakt zich voorlopig geen zorgen over de zogenaamde ondergang van bepaalde traditionele media: “Een grotere zorg wat mij betreft is de nieuwscyclus in het algemeen. Het grote voordeel en nadeel van social media is dat je het kunt tailoren naar je eigen wensen.”
| www.digiturkmaltepe.com |
“Als de informatie er nog steeds is, maakt het dan uit waar het vandaan komt?”
Je kunt jezelf namelijk in zo’n nieuwscyclus plaatsen, waarbij je je eigen mening telkens weer opnieuw terug ziet. Je verifieert telkens je bestaande overtuigingen, maar wellicht zorgt dit er ook voor dat je andere standpunten buitensluit. Volgens Piotrowski moeten we onszelf de vraag stellen of tailoring niet ten koste gaat van het ontwikkelen van een kritische mening door hoor en wederhoor: “Wat belangrijk is in de digitale media is dat er wordt nagedacht over algoritmes die niet alleen onze eigen mening bekrachtigen.” Gelukkig is men zich bewust van eventuele mankementen en wordt er constant aan gewerkt om de nieuwscyclus soepel te laten verlopen: “Iedereen is nu bezig met uitzoeken waar de grenzen liggen van digitale media en hoe die kunnen worden verlegd. Niemand weet nog precies hoe het allemaal het beste werkt.” De belangrijkste tip die Piotrowski kan geven bij het ontwikkelen van nieuwe apps of sites is simpel: luister naar je publiek, zij hebben de antwoorden die je nodig hebt.
Generatie iPad
Als je nadenkt over de toekomst van media kun je je afvragen wat voor effect dit zal hebben op jonge kinderen die vrijwel hun hele leven al in aanraking zijn met digitale media. Moeten we ons zorgen maken dat kinderen geen kleurplaten meer maken in restaurants, maar compleet opgaan in een spelletje op de iPhone van een ouder? Absoluut niet volgens Piotrowski: “Verwachten dat een klein kind stil kan zitten in een restaurant is niet realistisch, dat is het nooit geweest. Het is niet meer dan logisch dat kinderen graag een spelletje doen of een tekening maken. Het maakt niets uit of dit digitaal of op papier is. Een iPad is simpelweg een ander middel dat ouders kunnen gebruiken voor een simpel doel: je kind bezighouden.” De sleutel voor veel dilemma’s die komen kijken bij opvoeding komt ook bij digitale media van pas: balans. “Ik zou nooit aanraden urenlang televisie te kijken of alleen maar snoepjes te eten. De enige manier om met dit soort kwesties om te gaan is met nuance.”
Het slot van dit artikel of meer uit de allerlaatste papieren editie van Medium lezen? Pak ‘m dan uit één van de tijdschriftbakken op de Roeterseilandcampus of lees ‘m hier digitaal!
Cover: fancycrave1