fbpx
23/08/2019 Communication Science news and articles

Thuis op de bank

De ontkenningsbias, wat kun je er tegen en bovenal mee doen? Onderzoeker Bert Bakker legt het uit.


Tekst: Bert Bakker

Ik woon sinds kort niet meer in Amsterdam, maar in de provincie. Daar zit ik soms, net als miljoenen andere Nederlanders, op de bank samen met vrouw en kind televisie te kijken. Favoriet is het journaal van acht uur. Dan worden we even bijgepraat over de wereldproblematiek en zijn we weer goed geïnformeerde burgers. Het kijken van het journaal heeft twee doelen:  ik ben weer een goed geïnformeerde burger én ik doe inspiratie op voor mijn onderzoek.

Op het moment dat mijn vrouw iets op het journaal ziet verschijnen waar zij het sterk mee oneens is, dan schiet ze overeind. Ze vertelt mij vol emotie waarom het zojuist vertelde standpunt niet correct is. In de literatuur noemen we dit de ‘ontkenningsbias’. Wanneer een persoon – mijn vrouw in dit geval – iets hoort waar ze het mee oneens is, dan gaat ze tegenargumenten bedenken om dit standpunt te weerleggen. Zodra Geert Wilders in beeld komt, veert ze op en begint ze mij al te vertellen wat er allemaal niet correct is aan zijn standpunten. Wat is het gevolg van deze ontkenningsbias? De literatuur suggereert dat mijn vrouw alleen maar meer overtuigd wordt van haar eigen mening.

Op andere momenten zit mijn vrouw enorm instemmend mee te knikken met het nieuws. Een voorbeeld: Enkele weken geleden werd Pro-Rail genationaliseerd. Dit werd door mijn vrouw met verbale en nonverbale instemming ontvangen. “Ja, dat hadden ze natuurlijk al lang moeten doen”, was wat zij opmerkte. We noemen dit de ‘bevestingsbias’. Informatie die aansluit bij je bestaande opvattingen, levert een positief gevoel op en leidt ook tot het versterken van de bestaande opvattingen.

Mijn vrouw is dus niet de enige bij wie de haren soms overeind schieten wanneer ze naar het journaal kijkt.

Maar naarmate ik vaker naar mijn vrouw zat te luisteren, kwam er ook een vraag bij mij op. Wanneer zij ontkennend of instemmend reageert doet ze dit vol emotie. Wanneer ze het niet eens is met de standpunten kan ze boos of bang worden, maar ze is enthousiast wanneer de standpunten aansluiten bij haar mening. De literatuur suggereert dat emoties de ontkenningsbias en de bevestigingsbias aansturen. Maar, eigenlijk is dit alleen maar een aanname. Op een zondagavond – na het journaal – vroeg ik me af of politieke informatie per definitie dus niet emotioneel geladen moet zijn. Dit idee heb ik samen met collega’s Gijs Schumacher (afdeling politicologie van de UvA) en Matthijs Rooduijn (afdeling sociologie van de Universiteit Utrecht) uitgewerkt en ingediend om te onderzoeken tijdens Lowlands. Voordat we het wisten hadden we de uitnodiging op zak.

In augustus vertrokken we met een auto vol meetapparatuur om in een tentje het publiek van Lowlands te onderzoeken. In drie dagen hebben we de emotionele reacties van 146 Lowlandsbezoekers gemeten. Hoe deden we dit? We lieten ze korte filmpjes zien over belangrijke onderwerpen in de politiek, zoals vluchtelingen, ongelijkheid en het klimaat. Elk filmpje had een ‘linkse’ of een ‘rechtse’ versie. Op dit moment zijn we heel druk bezig de resultaten te analyseren. Voorlopige resultaten laten zien dat politiek inderdaad emotionele reacties oplevert. Mijn vrouw is dus niet de enige bij wie de haren soms overeind schieten wanneer ze naar het journaal kijkt.

Wat betekent dit voor jullie? Ik nodig jullie allemaal uit om je studie mee naar huis te nemen. Je studie is geen 9 tot 5 baan waar je op het Roeterseiland over nadenkt en thuis vooral probeert te vergeten. Observeer de wereld, lees boeken, kijk films, praat met mensen en stel jezelf voortdurend vragen. Die vragen kunnen leiden tot een mooi onderzoek voor je scriptie en voor je het weet zit je net zoals ik een gratis weekend op Lowlands!

Cover: congerdesign

Reacties

reacties

Tags: , in Other
Related Posts

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

EnjoyInstagram