fbpx
03/07/2020 The Communication Science magazine

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?


Na maanden van wachten is afgelopen week dan eindelijk de strijd om de kijker losgebarsten: neemt Eva Jinek in haar oude programma op een nieuwe zender de kijkers mee, of blijft de NPO heerser in het talkshowrijk met het nieuwe programma OP1?

Blockbuster Jinek vs. NPO
Na een roerige eerste televisieweek, waarin NPO met OP1 maar liefst vijf verschillende presentatieduo’s liet debuteren tegenover solopresentatrice Eva Jinek een paar zenders verderop, blijft de talkshow-oorlog op volle sterkte doorgaan. Ondanks blockbuster Jinek was de openingsslag voor de NPO, waar zij in de eerste dagen consistent boven de kijkcijfers van de concurrent zaten. En daar blijft het niet bij: om nog meer beeldbuizen af te laten stemmen op de publieke omroep, is er besloten om alle reclameblokken rond OP1 af te schaffen. Op die manier vallen de kijkers van bijvoorbeeld Opgelicht of Spoorloos meteen in de talkshow. Als antwoord hier weer op besloot RTL het tijdstip van Jinek te vervroegen naar 22:15 uur. Een ware oorlog stond te gebeuren.

Jinek maakt verlies
De nivellering van de kijkers lijkt ook al te zijn begonnen; een symbolische overwinning voor Jinek. Maandag, bij de opening van beide programma’s, was het verschil nog 100.000 kijkers. Een dag daarna delfde de presentatrice nog slechts het onderspit met ‘slechts’ 36.000 televisies. Hoewel de eerste week beduidend beter afgaat dan die van Jinek’s voorganger – Twan Huys, die ook van de publieke omroep de stap naar RTL maakte – zijn de eerste resultaten nog niet om over naar huis te schrijven: met nog geen enkele dag boven de miljoen kijkers lijkt Jinek netto alleen maar verlies te maken ten opzichte van voorgaande jaren, waar ze op Nederland 1 regelmatig bóven de zes nullen zat.

Ondanks blockbuster Jinek was de openingsslag voor de NPO, waar zij in de eerste dagen consistent boven de kijkcijfers van de concurrent zaten.

RTL4 moet all-out
Het is niet alleen een teleurstelling voor het programma Jinek, maar voor het gehele RTL. Vorig jaar al verloor de televisiezender Voetbal Inside aan Talpa, een garantie voor een half miljoen kijkers, twee keer per week. Ook in de zomer incasseerde RTL een gevoelige nederlaag: op primetime werd SBS6 op álle avonden beter bezocht dan RTL4. ‘Redmiddel’ Jinek lijkt een uiterste poging om de grip niet helemaal te verliezen, maar daar moet de zender wel all-out voor gaan. Met het geëiste salaris van 1 miljoen euro komt Jinek meteen binnen als een van de grootverdieners en wordt RTL gedwongen om al haar eieren in haar mand te doen. Geld voor een tweede optie is er immers niet meer.

Tijd voor bezinning
Temidden van de tactische oorlogen lijkt er ook tijd voor bezinning te zijn. Frank Heinen, tv-recensent van de Volkskrant, vroeg zich in zijn column al af waarom Nederland zou zitten wachten op twee gelijkwaardige talkshows die in de eerste week toch voornamelijk proberen het andere programma af te troeven. ‘’Welke wonderlijke interesse uit het schemerige grensgebied tussen fascinatie en obsessie leggen we aan de dag zodra er op televisie een tafel (of een bank, of een tuintafel, of een bar – maar uiteindelijk altijd een tafel) met babbelhoofden opduikt? (…) Nu het gesprek van de dag overal wordt gevoerd, is de talkshow van lieverlee zijn eigen onderwerp geworden.’’

Trekken aan een dood paard
En inderdaad, als het nieuws overal beschikbaar is en lineair televisiekijken steeds minder interesse wekt, wie zit er dan te wachten op twee talkshows die zich vooral met elkaar bezig houden? Al jaren neemt het normale televisiekijken gestaag af als gevolg van alternatieve kijkmogelijkheden met Netflix, Videoland en HBO. Het verplaatsen van reclameblokken, geschuif met aanvangstijd en hoge lonen voor veel personeel lijkt wat dat betreft veel op het trekken aan een dood paard: zelfs áls er een winnaar uit de strijd komt, is het nog maar de vraag wat dit voor effect heeft. Staren de omroepen zich dood op de concurrentie, terwijl ze vergeten de kijker zelf te interesseren en verdiensten binnen te harken?

Het verplaatsen van reclameblokken, geschuif met aanvangstijd en hoge lonen voor veel personeel lijkt wat dat betreft veel op het trekken aan een dood paard: zelfs áls er een winnaar uit de strijd komt, is het nog maar de vraag wat dit voor effect heeft.

Strijd om de kijker blijft
Al met al lijkt de oorlog zijn nodige slachtoffers te maken: de NPO moet maar liefst tien (!) mensen gaan betalen voor de presentatieklus van een nieuw opgezet programma én verloochent reclameinkomsten, terwijl RTL4 een megasalaris uittrekt voor één van de meest gewilde hosts van het land om het vervolgens af te leggen in de strijd om de kijker. Diezelfde kijker lijkt klaar met de talkshows te zijn: weinig mensen kijken nog en de mensen díe kijken zijn dan weer klaar met alle randzaken. Zo kreeg stamgast Angela de Jong ervan langs bij Jinek, maar was ook het tempo van OP1 niet hoog genoeg en konden de verschillende duo’s niet evenveel boeien. Het belooft een lange strijd om de kijker te worden.

 

Cover: Pexels

Reacties

reacties

Related Posts

FSR-FMGxMEDIUM: File Update

30/06/2020

30/06/2020

This academic year has ended and so has the term of the current student council. In this article, Medium gives you an insight into the FSR-FMG’s achievements of this year.

Netflix’s “Queer Eye” Season 5 Review: Spreading Human Connection in Lonely Times

30/06/2020

30/06/2020

Quynh reviews the latest season of the Netflix Original 'Queer Eye'. This season continues the sociopolitical crusade of the Fab 5 in Philidelphia.

Movie theatres: Safely “escaping” 2020

23/06/2020

23/06/2020

What better way to escape the anxieties this year has brought us than by getting lost in a good movie? This article provides you with a list of Amsterdam's must visit movie theaters, for the ultimate escape from reality.

Usage of Surveillance Drones Over Black Lives Matter Protests in the USA

19/06/2020

19/06/2020

The murder of George Floyd on May 25th, 2020, sparked Black Lives Matter protests all over the U.S. Five years after BLM protests were calling for justice after the murder of Freddie Gray, the U.S. government has resorted to drone surveillance as it did in 2015. However, the questions remain, what are they watching?, why are they watching? and what happens to protesters' data in the footage?

“Er komt een tijd dat stilte verraad is”

18/06/2020

18/06/2020

Na de dood van George Floyd is de wereld gezamenlijk opgestaan om racisme te bestrijden. Elsa schrijft in dit artikel over drie acties die je kan ondernemen om wit privilege en racisme beter te begrijpen en zo je steentje kan bijdragen voor een betere wereld.

The Pros And Cons Of Studying Online

17/06/2020

17/06/2020

Online-learning continues throughout next semester of the UvA. Andrada tells us what this means for the quality of academic education.

How Taylor Swift Defined the 2010s

16/06/2020

16/06/2020

From country girl to pop-star - Danny shows you how Taylor Swift successfully shaped pop culture during the last decade.

Backstage Interview With Alexandra Rosca at STUDIO DRIFT

15/06/2020

15/06/2020

Alexandra, chair of the student council FSR-FMG, shares her internship experience at the STUDIO DRIFT art collective. DRIFT's artworks, which are anything but conventional, are displayed in world-famous museum collections and a few outdoor installations.

The Ambiguous Promise of Commercial Sustainability

13/06/2020

13/06/2020

Commercial companies focus on progressing in a sustainable way, but how much of the environmental promises are actually genuine?

FSR-FMG in One Word (but not always) by the Party Representatives of the 2020-2021 Elections

12/06/2020 and

12/06/2020

Student council elections have (almost) come to an end, support your candidates and cast your vote if you haven't yet!

A Beginner’s Guide to Getting Hooked on K-Dramas

09/06/2020

09/06/2020

Next to the growing popularity of K-pop, are people also exploring more Korean media. Especially the K-dramas. Medium reviews some of the best K-Dramas.

Content Farms and Youtube Algorithms: Match Made in Heaven or Partners in Crime?

05/06/2020

05/06/2020

In this article, Quynh explores the phenomenon "content farms" on YouTube, the risks these pose and the way they affect the platform's future.

The Art of Journaling: Inside the Mind of a Master Journaliser

05/06/2020

05/06/2020

Leah Hamilton likes to write down everything that happens in her life. For that reason she started journaling and Medium's Gabby interviewed her on how and why she does it.

Google’s Origin Story

03/06/2020

03/06/2020

What's the origin of Google? Rita takes us on the magical journey that made the company what it is today.

(Straight) TikTok: Land of Homophobia and Stealing from Black Creators

02/06/2020

02/06/2020

Danny calls for tolerance in this opinion piece about bias in TikTok. The time has come for integrity, inclusion and diversity in this decade's social media monster.


mersin escort
mersin escort