fbpx
24/01/2020 Communication Science news and articles

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?


Na maanden van wachten is afgelopen week dan eindelijk de strijd om de kijker losgebarsten: neemt Eva Jinek in haar oude programma op een nieuwe zender de kijkers mee, of blijft de NPO heerser in het talkshowrijk met het nieuwe programma OP1?

Blockbuster Jinek vs. NPO
Na een roerige eerste televisieweek, waarin NPO met OP1 maar liefst vijf verschillende presentatieduo’s liet debuteren tegenover solopresentatrice Eva Jinek een paar zenders verderop, blijft de talkshow-oorlog op volle sterkte doorgaan. Ondanks blockbuster Jinek was de openingsslag voor de NPO, waar zij in de eerste dagen consistent boven de kijkcijfers van de concurrent zaten. En daar blijft het niet bij: om nog meer beeldbuizen af te laten stemmen op de publieke omroep, is er besloten om alle reclameblokken rond OP1 af te schaffen. Op die manier vallen de kijkers van bijvoorbeeld Opgelicht of Spoorloos meteen in de talkshow. Als antwoord hier weer op besloot RTL het tijdstip van Jinek te vervroegen naar 22:15 uur. Een ware oorlog stond te gebeuren.

Jinek maakt verlies
De nivellering van de kijkers lijkt ook al te zijn begonnen; een symbolische overwinning voor Jinek. Maandag, bij de opening van beide programma’s, was het verschil nog 100.000 kijkers. Een dag daarna delfde de presentatrice nog slechts het onderspit met ‘slechts’ 36.000 televisies. Hoewel de eerste week beduidend beter afgaat dan die van Jinek’s voorganger – Twan Huys, die ook van de publieke omroep de stap naar RTL maakte – zijn de eerste resultaten nog niet om over naar huis te schrijven: met nog geen enkele dag boven de miljoen kijkers lijkt Jinek netto alleen maar verlies te maken ten opzichte van voorgaande jaren, waar ze op Nederland 1 regelmatig bóven de zes nullen zat.

Ondanks blockbuster Jinek was de openingsslag voor de NPO, waar zij in de eerste dagen consistent boven de kijkcijfers van de concurrent zaten.

RTL4 moet all-out
Het is niet alleen een teleurstelling voor het programma Jinek, maar voor het gehele RTL. Vorig jaar al verloor de televisiezender Voetbal Inside aan Talpa, een garantie voor een half miljoen kijkers, twee keer per week. Ook in de zomer incasseerde RTL een gevoelige nederlaag: op primetime werd SBS6 op álle avonden beter bezocht dan RTL4. ‘Redmiddel’ Jinek lijkt een uiterste poging om de grip niet helemaal te verliezen, maar daar moet de zender wel all-out voor gaan. Met het geëiste salaris van 1 miljoen euro komt Jinek meteen binnen als een van de grootverdieners en wordt RTL gedwongen om al haar eieren in haar mand te doen. Geld voor een tweede optie is er immers niet meer.

Tijd voor bezinning
Temidden van de tactische oorlogen lijkt er ook tijd voor bezinning te zijn. Frank Heinen, tv-recensent van de Volkskrant, vroeg zich in zijn column al af waarom Nederland zou zitten wachten op twee gelijkwaardige talkshows die in de eerste week toch voornamelijk proberen het andere programma af te troeven. ‘’Welke wonderlijke interesse uit het schemerige grensgebied tussen fascinatie en obsessie leggen we aan de dag zodra er op televisie een tafel (of een bank, of een tuintafel, of een bar – maar uiteindelijk altijd een tafel) met babbelhoofden opduikt? (…) Nu het gesprek van de dag overal wordt gevoerd, is de talkshow van lieverlee zijn eigen onderwerp geworden.’’

Trekken aan een dood paard
En inderdaad, als het nieuws overal beschikbaar is en lineair televisiekijken steeds minder interesse wekt, wie zit er dan te wachten op twee talkshows die zich vooral met elkaar bezig houden? Al jaren neemt het normale televisiekijken gestaag af als gevolg van alternatieve kijkmogelijkheden met Netflix, Videoland en HBO. Het verplaatsen van reclameblokken, geschuif met aanvangstijd en hoge lonen voor veel personeel lijkt wat dat betreft veel op het trekken aan een dood paard: zelfs áls er een winnaar uit de strijd komt, is het nog maar de vraag wat dit voor effect heeft. Staren de omroepen zich dood op de concurrentie, terwijl ze vergeten de kijker zelf te interesseren en verdiensten binnen te harken?

Het verplaatsen van reclameblokken, geschuif met aanvangstijd en hoge lonen voor veel personeel lijkt wat dat betreft veel op het trekken aan een dood paard: zelfs áls er een winnaar uit de strijd komt, is het nog maar de vraag wat dit voor effect heeft.

Strijd om de kijker blijft
Al met al lijkt de oorlog zijn nodige slachtoffers te maken: de NPO moet maar liefst tien (!) mensen gaan betalen voor de presentatieklus van een nieuw opgezet programma én verloochent reclameinkomsten, terwijl RTL4 een megasalaris uittrekt voor één van de meest gewilde hosts van het land om het vervolgens af te leggen in de strijd om de kijker. Diezelfde kijker lijkt klaar met de talkshows te zijn: weinig mensen kijken nog en de mensen díe kijken zijn dan weer klaar met alle randzaken. Zo kreeg stamgast Angela de Jong ervan langs bij Jinek, maar was ook het tempo van OP1 niet hoog genoeg en konden de verschillende duo’s niet evenveel boeien. Het belooft een lange strijd om de kijker te worden.

Cover: Pexels

Reacties

reacties

Related Posts

What some people don’t get about this year’s Oscar controversy… again:

23/01/2020

23/01/2020

This article takes a critical look at the Academy Awards and its lack of diversity even in 2020.

Heads up toward a new decade, folks! 2020 is all about change… says the UN

22/01/2020

22/01/2020

The SDGs are seventeen sustainable development goals created by the UN. Cecilia tells you all about it and explains why procrastination for the UN and for the seven billion people on earth is no longer an option.

Dis/connected: A Portrayal of Today’s Digital Addiction

16/01/2020

16/01/2020

In this new photo column, photographer Gilda Bruno tried to capture the tangible consequences of technology dependency by looking at...

What Parasite teaches us about the poverty gap

15/01/2020

15/01/2020

The Korean movie Parasite got an 8-minute standing ovation at the Cannes film festival, but what kind of story warrants such a reaction from the public?

A Cautionary Tale Gone Wrong: When Screens Meet Teens

14/01/2020

14/01/2020

Emma writes about why everything goes badly wrong with popular teen shows these days.

TikTok: The new political tool?

12/01/2020

12/01/2020

TikTok: from user-created entertainment videos to a platform for political protests in China

The Medium Experience: From a mid-life crisis at 20 to a writer at Medium

09/01/2020

09/01/2020

Have you ever wondered what it’s like to be part of Medium? Rita shares why Medium has been refreshing in a world in which journalism is claimed to be dead.

Becoming Your Own Life Coach – The Good Psychopath’s Guide to Success

08/01/2020

08/01/2020

In the light of the new year, Andrada takes a look at the book meant to help you achieve any resolutions.

The curses of information overload: a letter from the Editor-in-Chief

08/01/2020

08/01/2020

Do you feel like you're being wasteful when taking a break? Dalis describes how one book on media massively reduced stress in her daily life.

What I have learned in 2019: it is okay to open up

31/12/2019

31/12/2019

As 2019 draws to an end, Margarete Schweinitz takes a look at the valuable lessons she learned this year.

Documentaire ‘Ik ben influencer’: over het onbegrip, de vooroordelen en de oppervlakkigheid van een opkomend beroep

23/12/2019

23/12/2019

Een nieuwe Videoland documentaire duikt in de glamoureuze - maar donkere - wereld van populaire Nederlandse ''influencers''.

WONDR – The playground for adults

23/12/2019

23/12/2019

Step into the magic world of WONDR, the most instagrammable playground in the Netherlands...

Discussion with Megan Twohey: why the #MeToo movement has not gone far enough

22/12/2019

22/12/2019

On December 3rd, New York Times and Pulitzer Prize winning journalist Megan Twohey joined the University of Amsterdam’s Room for Discussion to give students an inside scoop on the story that kick-started a movement.   

The excessive fandom of K-pop

22/12/2019

22/12/2019

Fandom has been around as long as people have been famous. In K-pop however, the fandom deploys quite some controversial methods of following their heroes.

The Power of Conversations

16/12/2019

16/12/2019

Face-to-face communication in the digital age: Have we forgotten how to do it? Margarete tells us how to navigate a real-life conversation.

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com