fbpx
24/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Talkshow-oorlog leidt tot talkshow-moeheid

In dit artikel blikt schrijver Jorrit terug op de eerste week waarin twee nieuwe talkshows van start gingen. Hoe doen Jinek en OP1 het én wat voor zin heeft het allemaal als de kijker talkshows steeds minder interessant lijkt te vinden?


Na maanden van wachten is afgelopen week dan eindelijk de strijd om de kijker losgebarsten: neemt Eva Jinek in haar oude programma op een nieuwe zender de kijkers mee, of blijft de NPO heerser in het talkshowrijk met het nieuwe programma OP1?

Blockbuster Jinek vs. NPO
Na een roerige eerste televisieweek, waarin NPO met OP1 maar liefst vijf verschillende presentatieduo’s liet debuteren tegenover solopresentatrice Eva Jinek een paar zenders verderop, blijft de talkshow-oorlog op volle sterkte doorgaan. Ondanks blockbuster Jinek was de openingsslag voor de NPO, waar zij in de eerste dagen consistent boven de kijkcijfers van de concurrent zaten. En daar blijft het niet bij: om nog meer beeldbuizen af te laten stemmen op de publieke omroep, is er besloten om alle reclameblokken rond OP1 af te schaffen. Op die manier vallen de kijkers van bijvoorbeeld Opgelicht of Spoorloos meteen in de talkshow. Als antwoord hier weer op besloot RTL het tijdstip van Jinek te vervroegen naar 22:15 uur. Een ware oorlog stond te gebeuren.

Jinek maakt verlies
De nivellering van de kijkers lijkt ook al te zijn begonnen; een symbolische overwinning voor Jinek. Maandag, bij de opening van beide programma’s, was het verschil nog 100.000 kijkers. Een dag daarna delfde de presentatrice nog slechts het onderspit met ‘slechts’ 36.000 televisies. Hoewel de eerste week beduidend beter afgaat dan die van Jinek’s voorganger – Twan Huys, die ook van de publieke omroep de stap naar RTL maakte – zijn de eerste resultaten nog niet om over naar huis te schrijven: met nog geen enkele dag boven de miljoen kijkers lijkt Jinek netto alleen maar verlies te maken ten opzichte van voorgaande jaren, waar ze op Nederland 1 regelmatig bóven de zes nullen zat.

Ondanks blockbuster Jinek was de openingsslag voor de NPO, waar zij in de eerste dagen consistent boven de kijkcijfers van de concurrent zaten.

RTL4 moet all-out
Het is niet alleen een teleurstelling voor het programma Jinek, maar voor het gehele RTL. Vorig jaar al verloor de televisiezender Voetbal Inside aan Talpa, een garantie voor een half miljoen kijkers, twee keer per week. Ook in de zomer incasseerde RTL een gevoelige nederlaag: op primetime werd SBS6 op álle avonden beter bezocht dan RTL4. ‘Redmiddel’ Jinek lijkt een uiterste poging om de grip niet helemaal te verliezen, maar daar moet de zender wel all-out voor gaan. Met het geëiste salaris van 1 miljoen euro komt Jinek meteen binnen als een van de grootverdieners en wordt RTL gedwongen om al haar eieren in haar mand te doen. Geld voor een tweede optie is er immers niet meer.

Tijd voor bezinning
Temidden van de tactische oorlogen lijkt er ook tijd voor bezinning te zijn. Frank Heinen, tv-recensent van de Volkskrant, vroeg zich in zijn column al af waarom Nederland zou zitten wachten op twee gelijkwaardige talkshows die in de eerste week toch voornamelijk proberen het andere programma af te troeven. ‘’Welke wonderlijke interesse uit het schemerige grensgebied tussen fascinatie en obsessie leggen we aan de dag zodra er op televisie een tafel (of een bank, of een tuintafel, of een bar – maar uiteindelijk altijd een tafel) met babbelhoofden opduikt? (…) Nu het gesprek van de dag overal wordt gevoerd, is de talkshow van lieverlee zijn eigen onderwerp geworden.’’

Trekken aan een dood paard
En inderdaad, als het nieuws overal beschikbaar is en lineair televisiekijken steeds minder interesse wekt, wie zit er dan te wachten op twee talkshows die zich vooral met elkaar bezig houden? Al jaren neemt het normale televisiekijken gestaag af als gevolg van alternatieve kijkmogelijkheden met Netflix, Videoland en HBO. Het verplaatsen van reclameblokken, geschuif met aanvangstijd en hoge lonen voor veel personeel lijkt wat dat betreft veel op het trekken aan een dood paard: zelfs áls er een winnaar uit de strijd komt, is het nog maar de vraag wat dit voor effect heeft. Staren de omroepen zich dood op de concurrentie, terwijl ze vergeten de kijker zelf te interesseren en verdiensten binnen te harken?

Het verplaatsen van reclameblokken, geschuif met aanvangstijd en hoge lonen voor veel personeel lijkt wat dat betreft veel op het trekken aan een dood paard: zelfs áls er een winnaar uit de strijd komt, is het nog maar de vraag wat dit voor effect heeft.

Strijd om de kijker blijft
Al met al lijkt de oorlog zijn nodige slachtoffers te maken: de NPO moet maar liefst tien (!) mensen gaan betalen voor de presentatieklus van een nieuw opgezet programma én verloochent reclameinkomsten, terwijl RTL4 een megasalaris uittrekt voor één van de meest gewilde hosts van het land om het vervolgens af te leggen in de strijd om de kijker. Diezelfde kijker lijkt klaar met de talkshows te zijn: weinig mensen kijken nog en de mensen díe kijken zijn dan weer klaar met alle randzaken. Zo kreeg stamgast Angela de Jong ervan langs bij Jinek, maar was ook het tempo van OP1 niet hoog genoeg en konden de verschillende duo’s niet evenveel boeien. Het belooft een lange strijd om de kijker te worden.

 

Cover: Pexels

Reacties

reacties

Related Posts

Fake News: het dodelijkste virus dat er is

24/02/2020

24/02/2020

Volgens de media zou de halve wereld als besmet zijn met het Coronavirus. Echter valt dit reuze mee en probeert de media ons door fake news bang te maken.

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort