[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]D[/mks_dropcap]e titelstrijd in het Nederlandse voetbal is in volle gang en alle gespeelde wedstrijden worden haast over geanalyseerd door iedereen die er maar iets over te zeggen heeft. Sport is altijd al een hot topic geweest in de media en sinds een tijdje maken clubs hier dankbaar gebruik van. Natuurlijk gaan zij ook met de tijd mee en zijn de meeste sportorganisaties en clubs actief op social media. De meeste clubs hebben tegenwoordig zelfs een eigen social media afdeling. Communicatie met de fans wordt nu naar een hoger niveau getild en dit zorgt ervoor dat de club nog dichterbij de fans komt te staan. Maar wat zijn nou de voordelen voor deze sportclubs en moeten ze zich eigenlijk wel bezig houden met iets anders dan de sport? Ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op deze vragen en zocht meteen de naar de meest spraakmakende gebeurtenissen op het gebied van social media.
Nieuwe inkomstenbron
De komst van social media heeft natuurlijk voor heel veel nieuwe mogelijkheden gezorgd. Zo ook op het gebied van reclame en promotie. Met social media wordt het bereik in no time vergroot en dit is natuurlijk voor de clubs zelf interessant, maar net zo interessant voor sponsors. Hierdoor is social media uitgegroeid tot een nieuwe inkomstenbron voor de clubs. Goede content is hierin dan ook heel belangrijk. Het fungeert namelijk als het visitekaartje van de club op social media. Het helpt in het werven van nieuwe fans, maar onderhoudt ook het contact met de huidige fans en verhoogt hun beleving. Hiermee zijn social media een vitaal onderdeel van sportclubs geworden.
Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken.
Focus op Instagram
De focus wordt door clubs en organisaties vooral gelegd op Instagram. Dit is natuurlijk ook niet gek; zij hebben inmiddels een miljard gebruikers en daar komen er elke dag nog meer bij. Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken. Aan het begin werden er door clubs vaak alleen maar aparte foto’s geplaatst, maar nu wordt er ook gewerkt met stories en visuele content zoals GIF’s en speciaal opgenomen filmpjes. Daarbij wordt Instagram ook gebruikt om live updates te geven over bepaalde sportevenementen en geven de clubs wedstrijdstatistieken en interviews met spelers na afloop van een wedstrijd. Volgens sportnext.nl zie je de combinatie tussen tekst en visuele content of een video vaak terug, omdat dat de meest effectieve manier is om de boodschap bij het publiek te krijgen.
banko kupon
Sponsors
Het voordeel voor de sportclubs, maar ook sporters, zit hem dus eigenlijk vooral in de inkomsten die ze zelf genereren en de deals die gesloten kunnen worden met sponsors. Maar wat zijn nou de meest spraakmakende deals geweest? Daarvan zijn er nog niet zoveel, omdat sportclubs nog niet zo heel lang meedraaien op social media. De deal die wel echt genoemd moet worden is die van Nike met American Football speler Colin Kaepernick. Nike ging met hem een sponsordeal aan nadat Kaepernick knielde tijdens het volkslied van de Verenigde Staten; iets wat not done is en verder na te lezen is in een artikel wat eerder verschenen op Medium is verschenen. Nadat de sociale media vol op deze gebeurtenis waren gedoken, besloot Nike hier dus ook op in te gaan en hun slaatje uit al deze opspraak en bekendheid te slaan.
Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken.
Meegaan met de tijd
Moeten sportclubs zich hier eigenlijk wel mee bezig houden? Ik denk dat het antwoord op deze vraag ‘ja’ is, omdat alles mee moet gaan met zijn tijd en zich in gebieden moet gaan bevinden waar het publiek zich ook begeeft. Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken en dit zorgt ervoor dat de fans zich nog meer betrokken zullen voelen bij hun sportclub. Daarnaast kan een sportclub natuurlijk veel meer inkomsten halen uit social media, waardoor sportclubs altijd hun best zullen blijven doen om hierin actief te blijven en niet achterop te raken.
Cover: Fabian Bais / Eindredacteur: Fabian Bais