fbpx
16/09/2019 Communication Science news and articles

Sport en social media: Een gouden combinatie?

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.


De titelstrijd in het Nederlandse voetbal is in volle gang en alle gespeelde wedstrijden worden haast over geanalyseerd door iedereen die er maar iets over te zeggen heeft. Sport is altijd al een hot topic geweest in de media en sinds een tijdje maken clubs hier dankbaar gebruik van. Natuurlijk gaan zij ook met de tijd mee en zijn de meeste sportorganisaties en clubs  actief op social media. De meeste clubs hebben tegenwoordig zelfs een eigen social media afdeling. Communicatie met de fans wordt nu naar een hoger niveau getild en dit zorgt ervoor dat de club nog dichterbij de fans komt te staan. Maar wat zijn nou de voordelen voor deze sportclubs en moeten ze zich eigenlijk wel bezig houden met iets anders dan de sport? Ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op deze vragen en zocht meteen de naar de meest spraakmakende gebeurtenissen op het gebied van social media.

Nieuwe inkomstenbron
De komst van social media heeft natuurlijk voor heel veel nieuwe mogelijkheden gezorgd. Zo ook op het gebied van reclame en promotie. Met social media wordt het bereik in no time vergroot en dit is natuurlijk voor de clubs zelf interessant, maar net zo interessant voor sponsors. Hierdoor is social media uitgegroeid tot een nieuwe inkomstenbron voor de clubs. Goede content is hierin dan ook heel belangrijk. Het fungeert namelijk als het visitekaartje van de club op social media. Het helpt in het werven van nieuwe fans, maar onderhoudt ook het contact met de huidige fans en verhoogt hun beleving. Hiermee zijn social media een vitaal onderdeel van sportclubs geworden.

Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken.

Focus op Instagram
De focus wordt door clubs en organisaties vooral gelegd op Instagram. Dit is natuurlijk ook niet gek; zij hebben inmiddels een miljard gebruikers en daar komen er elke dag nog meer bij. Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken. Aan het begin werden er door clubs vaak alleen maar aparte foto’s geplaatst, maar nu wordt er ook gewerkt met stories en visuele content zoals GIF’s en speciaal opgenomen filmpjes. Daarbij wordt Instagram ook gebruikt om live updates te geven over bepaalde sportevenementen en geven de clubs wedstrijdstatistieken en interviews met spelers na afloop van een wedstrijd. Volgens sportnext.nl zie je de combinatie tussen tekst en visuele content of een video vaak terug, omdat dat de meest effectieve manier is om de boodschap bij het publiek te krijgen.

Sponsors
Het voordeel voor de sportclubs, maar ook sporters, zit hem dus eigenlijk vooral in de inkomsten die ze zelf genereren en de deals die gesloten kunnen worden met sponsors. Maar wat zijn nou de meest spraakmakende deals geweest? Daarvan zijn er nog niet zoveel, omdat sportclubs nog niet zo heel lang meedraaien op social media. De deal die wel echt genoemd moet worden is die van Nike met American Football speler Colin Kaepernick. Nike ging met hem een sponsordeal aan nadat Kaepernick knielde tijdens het volkslied van de Verenigde Staten; iets wat not done is en verder na te lezen is in een artikel wat eerder verschenen op Medium is verschenen. Nadat de sociale media vol op deze gebeurtenis waren gedoken, besloot Nike hier dus ook op in te gaan en hun slaatje uit al deze opspraak en bekendheid te slaan.

Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken.

Meegaan met de tijd
Moeten sportclubs zich hier eigenlijk wel mee bezig houden? Ik denk dat het antwoord op deze vraag ‘ja’ is, omdat alles mee moet gaan met zijn tijd en zich in gebieden moet gaan bevinden waar het publiek zich ook begeeft. Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken en dit zorgt ervoor dat de fans zich nog meer betrokken zullen voelen bij hun sportclub. Daarnaast kan een sportclub natuurlijk veel meer inkomsten halen uit social media, waardoor sportclubs altijd hun best zullen blijven doen om hierin actief te blijven en niet achterop te raken.

Cover: Fabian Bais / Eindredacteur: Fabian Bais

Reacties

reacties

Related Posts

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

30/08/2019

30/08/2019

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

EnjoyInstagram