fbpx
19/02/2020 Communication Science news and articles

Sport en social media: Een gouden combinatie?

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.


De titelstrijd in het Nederlandse voetbal is in volle gang en alle gespeelde wedstrijden worden haast over geanalyseerd door iedereen die er maar iets over te zeggen heeft. Sport is altijd al een hot topic geweest in de media en sinds een tijdje maken clubs hier dankbaar gebruik van. Natuurlijk gaan zij ook met de tijd mee en zijn de meeste sportorganisaties en clubs  actief op social media. De meeste clubs hebben tegenwoordig zelfs een eigen social media afdeling. Communicatie met de fans wordt nu naar een hoger niveau getild en dit zorgt ervoor dat de club nog dichterbij de fans komt te staan. Maar wat zijn nou de voordelen voor deze sportclubs en moeten ze zich eigenlijk wel bezig houden met iets anders dan de sport? Ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op deze vragen en zocht meteen de naar de meest spraakmakende gebeurtenissen op het gebied van social media.

Nieuwe inkomstenbron
De komst van social media heeft natuurlijk voor heel veel nieuwe mogelijkheden gezorgd. Zo ook op het gebied van reclame en promotie. Met social media wordt het bereik in no time vergroot en dit is natuurlijk voor de clubs zelf interessant, maar net zo interessant voor sponsors. Hierdoor is social media uitgegroeid tot een nieuwe inkomstenbron voor de clubs. Goede content is hierin dan ook heel belangrijk. Het fungeert namelijk als het visitekaartje van de club op social media. Het helpt in het werven van nieuwe fans, maar onderhoudt ook het contact met de huidige fans en verhoogt hun beleving. Hiermee zijn social media een vitaal onderdeel van sportclubs geworden.

Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken.

Focus op Instagram
De focus wordt door clubs en organisaties vooral gelegd op Instagram. Dit is natuurlijk ook niet gek; zij hebben inmiddels een miljard gebruikers en daar komen er elke dag nog meer bij. Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken. Aan het begin werden er door clubs vaak alleen maar aparte foto’s geplaatst, maar nu wordt er ook gewerkt met stories en visuele content zoals GIF’s en speciaal opgenomen filmpjes. Daarbij wordt Instagram ook gebruikt om live updates te geven over bepaalde sportevenementen en geven de clubs wedstrijdstatistieken en interviews met spelers na afloop van een wedstrijd. Volgens sportnext.nl zie je de combinatie tussen tekst en visuele content of een video vaak terug, omdat dat de meest effectieve manier is om de boodschap bij het publiek te krijgen.

Sponsors
Het voordeel voor de sportclubs, maar ook sporters, zit hem dus eigenlijk vooral in de inkomsten die ze zelf genereren en de deals die gesloten kunnen worden met sponsors. Maar wat zijn nou de meest spraakmakende deals geweest? Daarvan zijn er nog niet zoveel, omdat sportclubs nog niet zo heel lang meedraaien op social media. De deal die wel echt genoemd moet worden is die van Nike met American Football speler Colin Kaepernick. Nike ging met hem een sponsordeal aan nadat Kaepernick knielde tijdens het volkslied van de Verenigde Staten; iets wat not done is en verder na te lezen is in een artikel wat eerder verschenen op Medium is verschenen. Nadat de sociale media vol op deze gebeurtenis waren gedoken, besloot Nike hier dus ook op in te gaan en hun slaatje uit al deze opspraak en bekendheid te slaan.

Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken.

Meegaan met de tijd
Moeten sportclubs zich hier eigenlijk wel mee bezig houden? Ik denk dat het antwoord op deze vraag ‘ja’ is, omdat alles mee moet gaan met zijn tijd en zich in gebieden moet gaan bevinden waar het publiek zich ook begeeft. Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken en dit zorgt ervoor dat de fans zich nog meer betrokken zullen voelen bij hun sportclub. Daarnaast kan een sportclub natuurlijk veel meer inkomsten halen uit social media, waardoor sportclubs altijd hun best zullen blijven doen om hierin actief te blijven en niet achterop te raken.

Cover: Fabian Bais / Eindredacteur: Fabian Bais

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents Beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

Hoe ik een maand mijn smartphone opgaf

05/02/2020

05/02/2020

Geen smartphone voor een maand: hoe kan dat tegenwoordig? Jade ging deze uitdaging aan en vertelt waarom iedereen het een keertje moet proberen.

FSR 101: A crash course on what the student council does for your student rights

03/02/2020 and

03/02/2020

Medium breaks down the influence that the Faculty Student Council of UvA's Faculty of Social and Behavioral Sciences has on our community and how you can participate to make a change.

Duolingo: The Boogieman of Language Apps

31/01/2020

31/01/2020

The green owl goes rogue - this article discusses Duolingo's (almost extreme) methods to coerce us into practicing our language skills.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort