fbpx
24/04/2019 Communication Science news and articles

Sport en social media: Een gouden combinatie?

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.


De titelstrijd in het Nederlandse voetbal is in volle gang en alle gespeelde wedstrijden worden haast over geanalyseerd door iedereen die er maar iets over te zeggen heeft. Sport is altijd al een hot topic geweest in de media en sinds een tijdje maken clubs hier dankbaar gebruik van. Natuurlijk gaan zij ook met de tijd mee en zijn de meeste sportorganisaties en clubs  actief op social media. De meeste clubs hebben tegenwoordig zelfs een eigen social media afdeling. Communicatie met de fans wordt nu naar een hoger niveau getild en dit zorgt ervoor dat de club nog dichterbij de fans komt te staan. Maar wat zijn nou de voordelen voor deze sportclubs en moeten ze zich eigenlijk wel bezig houden met iets anders dan de sport? Ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op deze vragen en zocht meteen de naar de meest spraakmakende gebeurtenissen op het gebied van social media.

Nieuwe inkomstenbron
De komst van social media heeft natuurlijk voor heel veel nieuwe mogelijkheden gezorgd. Zo ook op het gebied van reclame en promotie. Met social media wordt het bereik in no time vergroot en dit is natuurlijk voor de clubs zelf interessant, maar net zo interessant voor sponsors. Hierdoor is social media uitgegroeid tot een nieuwe inkomstenbron voor de clubs. Goede content is hierin dan ook heel belangrijk. Het fungeert namelijk als het visitekaartje van de club op social media. Het helpt in het werven van nieuwe fans, maar onderhoudt ook het contact met de huidige fans en verhoogt hun beleving. Hiermee zijn social media een vitaal onderdeel van sportclubs geworden.

Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken.

Focus op Instagram
De focus wordt door clubs en organisaties vooral gelegd op Instagram. Dit is natuurlijk ook niet gek; zij hebben inmiddels een miljard gebruikers en daar komen er elke dag nog meer bij. Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken. Aan het begin werden er door clubs vaak alleen maar aparte foto’s geplaatst, maar nu wordt er ook gewerkt met stories en visuele content zoals GIF’s en speciaal opgenomen filmpjes. Daarbij wordt Instagram ook gebruikt om live updates te geven over bepaalde sportevenementen en geven de clubs wedstrijdstatistieken en interviews met spelers na afloop van een wedstrijd. Volgens sportnext.nl zie je de combinatie tussen tekst en visuele content of een video vaak terug, omdat dat de meest effectieve manier is om de boodschap bij het publiek te krijgen.

Sponsors
Het voordeel voor de sportclubs, maar ook sporters, zit hem dus eigenlijk vooral in de inkomsten die ze zelf genereren en de deals die gesloten kunnen worden met sponsors. Maar wat zijn nou de meest spraakmakende deals geweest? Daarvan zijn er nog niet zoveel, omdat sportclubs nog niet zo heel lang meedraaien op social media. De deal die wel echt genoemd moet worden is die van Nike met American Football speler Colin Kaepernick. Nike ging met hem een sponsordeal aan nadat Kaepernick knielde tijdens het volkslied van de Verenigde Staten; iets wat not done is en verder na te lezen is in een artikel wat eerder verschenen op Medium is verschenen. Nadat de sociale media vol op deze gebeurtenis waren gedoken, besloot Nike hier dus ook op in te gaan en hun slaatje uit al deze opspraak en bekendheid te slaan.

Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken.

Meegaan met de tijd
Moeten sportclubs zich hier eigenlijk wel mee bezig houden? Ik denk dat het antwoord op deze vraag ‘ja’ is, omdat alles mee moet gaan met zijn tijd en zich in gebieden moet gaan bevinden waar het publiek zich ook begeeft. Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken en dit zorgt ervoor dat de fans zich nog meer betrokken zullen voelen bij hun sportclub. Daarnaast kan een sportclub natuurlijk veel meer inkomsten halen uit social media, waardoor sportclubs altijd hun best zullen blijven doen om hierin actief te blijven en niet achterop te raken.

Cover: Fabian Bais / Eindredacteur: Fabian Bais

108 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

Televisiekijken is zó 2018

27/03/2019

27/03/2019

Het TV kijken zoals we het kennen is erg veranderd de afgelopen jaren. De streamingsdiensten hebben de tradionele TV ingehaald op aantal abonnees. Wat betekent dit voor de toekomst?

EnjoyInstagram