fbpx
17/06/2019 Communication Science news and articles

Sport en social media: Een gouden combinatie?

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.


De titelstrijd in het Nederlandse voetbal is in volle gang en alle gespeelde wedstrijden worden haast over geanalyseerd door iedereen die er maar iets over te zeggen heeft. Sport is altijd al een hot topic geweest in de media en sinds een tijdje maken clubs hier dankbaar gebruik van. Natuurlijk gaan zij ook met de tijd mee en zijn de meeste sportorganisaties en clubs  actief op social media. De meeste clubs hebben tegenwoordig zelfs een eigen social media afdeling. Communicatie met de fans wordt nu naar een hoger niveau getild en dit zorgt ervoor dat de club nog dichterbij de fans komt te staan. Maar wat zijn nou de voordelen voor deze sportclubs en moeten ze zich eigenlijk wel bezig houden met iets anders dan de sport? Ik ben op zoek gegaan naar het antwoord op deze vragen en zocht meteen de naar de meest spraakmakende gebeurtenissen op het gebied van social media.

Nieuwe inkomstenbron
De komst van social media heeft natuurlijk voor heel veel nieuwe mogelijkheden gezorgd. Zo ook op het gebied van reclame en promotie. Met social media wordt het bereik in no time vergroot en dit is natuurlijk voor de clubs zelf interessant, maar net zo interessant voor sponsors. Hierdoor is social media uitgegroeid tot een nieuwe inkomstenbron voor de clubs. Goede content is hierin dan ook heel belangrijk. Het fungeert namelijk als het visitekaartje van de club op social media. Het helpt in het werven van nieuwe fans, maar onderhoudt ook het contact met de huidige fans en verhoogt hun beleving. Hiermee zijn social media een vitaal onderdeel van sportclubs geworden.

Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken.

Focus op Instagram
De focus wordt door clubs en organisaties vooral gelegd op Instagram. Dit is natuurlijk ook niet gek; zij hebben inmiddels een miljard gebruikers en daar komen er elke dag nog meer bij. Sportclubs zijn Instagram ook op een andere manier gaan gebruiken. Aan het begin werden er door clubs vaak alleen maar aparte foto’s geplaatst, maar nu wordt er ook gewerkt met stories en visuele content zoals GIF’s en speciaal opgenomen filmpjes. Daarbij wordt Instagram ook gebruikt om live updates te geven over bepaalde sportevenementen en geven de clubs wedstrijdstatistieken en interviews met spelers na afloop van een wedstrijd. Volgens sportnext.nl zie je de combinatie tussen tekst en visuele content of een video vaak terug, omdat dat de meest effectieve manier is om de boodschap bij het publiek te krijgen.

Sponsors
Het voordeel voor de sportclubs, maar ook sporters, zit hem dus eigenlijk vooral in de inkomsten die ze zelf genereren en de deals die gesloten kunnen worden met sponsors. Maar wat zijn nou de meest spraakmakende deals geweest? Daarvan zijn er nog niet zoveel, omdat sportclubs nog niet zo heel lang meedraaien op social media. De deal die wel echt genoemd moet worden is die van Nike met American Football speler Colin Kaepernick. Nike ging met hem een sponsordeal aan nadat Kaepernick knielde tijdens het volkslied van de Verenigde Staten; iets wat not done is en verder na te lezen is in een artikel wat eerder verschenen op Medium is verschenen. Nadat de sociale media vol op deze gebeurtenis waren gedoken, besloot Nike hier dus ook op in te gaan en hun slaatje uit al deze opspraak en bekendheid te slaan.

Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken.

Meegaan met de tijd
Moeten sportclubs zich hier eigenlijk wel mee bezig houden? Ik denk dat het antwoord op deze vraag ‘ja’ is, omdat alles mee moet gaan met zijn tijd en zich in gebieden moet gaan bevinden waar het publiek zich ook begeeft. Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans een stuk persoonlijker en interactiever maken en dit zorgt ervoor dat de fans zich nog meer betrokken zullen voelen bij hun sportclub. Daarnaast kan een sportclub natuurlijk veel meer inkomsten halen uit social media, waardoor sportclubs altijd hun best zullen blijven doen om hierin actief te blijven en niet achterop te raken.

Cover: Fabian Bais / Eindredacteur: Fabian Bais

191 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

Nudity in the Eye of the Beholder

04/06/2019

04/06/2019

Nudity has seen a great change in meaning over the years. Of course there is a physical aspect, but there is also a rather artsy view. Aakansha discusses the multiple ways of looking at nudity.

Alumni of the Month: Arco Gnochhi

27/05/2019

27/05/2019

Medium sprak met Arco Gnochhi. Alumni van Communicatiewetenschap, voetbaltwitteraar 2018 en momenteel programmamaker bij BNNVARA.

Aspiring for digital wellness

21/05/2019

21/05/2019

Actually we can't live without our smartphones. Nevertheless there are some solutions to control our digital lives. Medium has elaborated some of them.

Three Identical Strangers: a review

20/05/2019

20/05/2019

Have you ever wondered if there's a doppelganger of you out there somewhere? 3 men found those doppelgangers. They actually all looked exactly alike. Little did they know, they turned out to be brothers! Aakansha reviews the movie Three Identical Strangers, about these 3 men.

Medium Podcast #6 – A crash course in TV media landscape and why Game of Thrones rules

19/05/2019

19/05/2019

Plamen is back, but this time he’s sitting on the Medium throne. In this 6th episode of the Medium Podcast,...

The Brutally Feminine Murder of the Anti-Hero

18/05/2019

18/05/2019

We all love a hero, but sometimes, an anti-hero is even better. This article explores moral ambiguity and why we are attracted to it.

#RIPDorisDay

17/05/2019

17/05/2019

The world mourns as news of the passing of Doris Day arrives. Medium remembers a woman whose movies and music earned her the status of a Hollywood legend.

Tessa: De geneeskundestudent die geniet van haar leven in Maastricht

13/05/2019

13/05/2019

Dit keer geen student uit Amsterdam, maar een student uit Maastricht! Medium sprak met geneeskundestudent Tessa over haar studentenleven in Maastricht en hoe communicatie een rol speelt in haar studie.

Faking a Disease Online: Munchausen by Internet

12/05/2019

12/05/2019

Who can we trust online? This article explores the distressing phenomenon of Munchausen by internet.

Your nightlife review: De School, Amsterdam

10/05/2019

10/05/2019

Gabby reviews De School, mainly known as a techno nightclub. Is it worth a visit? And why is there such a strict doorpolicy? We sum up the good and bad points for you.

The Pursuit of the Perfect Picture and its Consequences

09/05/2019

09/05/2019

A lot of people nowadays do the craziest things to get the most beautiful Instagram photos. It's all fun and games, until people's properties get destroyed. Angela discusses 3 places in the world where 'Instagram tourists' have taken over.

EnjoyInstagram