[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap]iphop neemt in snel tempo alle hitlijsten over. Afgelopen week alleen al stonden er in de top 40 van Spotify maar liefst acht nummers gemaakt door of met hiphopartiesten. In Amerika lag dit aantal nog hoger: daar staan 23 hiphopnummers in de top 40. De invasie van het muziekgenre in de hitparade is snel en plotseling gegaan.
Met de opkomst van platformen als Spotify en vooral Soundcloud is de muziek voor de gemiddelde luisteraar veel makkelijker te bereiken. Soundcloud laat hier echt zien een gat in de markt te hebben gevonden; de content kan door iedereen zowel gedeeld als beluisterd worden. Het geeft veel onervaren muzikanten de gelegenheid om hun eigen creatieve uitspattingen op te nemen en bijna direct online te gooien. Door het op verschillende fora te delen hopen de ‘new kids on the block’ dat hun muziek wordt opgepakt door de massa. En dat gebeurt nu.
Internationale sterren en uitverkochte zalen
Hits van tegenwoordige van sterren Lil Uzi Vert, Lil Pump, Playboi Carti, Ski Mask The Slump God, XXXTENTACION en Lil Yachty zouden zonder platformen als Soundcloud nooit hebben bestaan. De rappers begonnen met het releasen van zelfgemaakte raps op het platform en zijn daarvandaan gegroeid naar internationale sterren. Zo verkocht het meest recente album van Lil Uzi Vert, ‘Luv is Rage 2’, maar liefst 126.000 exemplaren in de eerste week. Een uitzondering op de regel is het niet. In 2017 verkochten ook de debuutalbums van Lil Pump (‘Lil Pump’) en XXXTENTACION (‘17’) goed met respectievelijk 86.000 en 45.000 exemplaren in de eerste week. De artiesten zijn stuk voor stuk prominent aanwezig op festivals en verkopen individueel ook shows aan de andere kant van de oceaan uit. Zo was de show van Lil Yachty in de Amsterdamse Melkweg helemaal uitverkocht en ook voor de show van Ski Mask The Slump God op 1 december in Bitterzoet zijn al wekenlang geen tickets meer te verkrijgen.
Zonder vrij veel reclame te maken is het de muzikanten in korte tijd gelukt een goede naam op te bouwen
Soundcloud-rappers
De hype rond de zogenaamde ‘Soundcloud-rappers’ is ook overgevlogen naar Nederland. Het nummer ‘kspreyopjebytch’, wat rapper Jacin Trill oorspronkelijk op Soundcloud plaatste en daarna pas op Spotify, werd bijna anderhalf miljoen keer afgespeeld. Het succes leverde hem samenwerkingen met grote Nederlandse rappers als Bokoesam en Ronnie Flex op.
Hoe kan het dat Soudcloud-rappers uit het niets zo bekend worden? Zonder vrij veel reclame te maken is het de muzikanten in korte tijd gelukt om een goede naam voor zichzelf te maken en zich te vestigen in de celebrity-lifestyle. De grootste factor is het feit dat werken op Soundcloud buiten de grote labels omgaat. In de muziekwereld zijn labels vaak degenen die bepalen wanneer er muziek wordt gereleased en de tactiek die bijvoorbeeld bij het lanceren van een album gepaard gaat. Op Soundcloud bestaat dat niet. De muzikanten werken als een soort freelancers die muziek maken en publiceren wanneer zij willen, onafhankelijk van de grote labels. Daarna is er altijd nog de optie voor labels om contact te zoeken en een aanbieding te doen. Tegen die tijd hebben de artiesten al een gevestigde fanbase, wat er automatisch voor zorgt dat de rappers sterker in hun schoenen staan wat betreft luisteraars bij nieuwe singles.
De content staat dichtbij de gebruiker en luisteraar
Daarnaast staat de content op Soundcloud dankzij de manier van uploaden en luisteren dichtbij de gebruiker. Niet langer hoeft er met dure en grote apparatuur specifieke geluiden te worden opgenomen, maar kan er gewoon over een instrumental worden gezongen. Dit gunt iedereen de kans om met een eigen opname meteen de muziek de wereld in te gooien. Daarmee staat de content dicht bij de luisteraar; het is immers voor iedereen mogelijk om hetzelfde op te nemen. De vaak jonge muzikanten nemen de muziek op en vertellen over onderwerpen die hun aangaan: het traditionele liefdesplaatje wordt in de ban gedaan en er wordt gesproken over drugsgebruik, wapens en seks. Op het eerste oog weinig aansprekende onderwerpen, maar het is wel de realiteit van veel jonge tieners. Deze onderwerpen zijn in de maatschappij erg aanwezig en spelen goed in op wat de jongeren van deze tijd interessant vinden. Daarmee staan de artiesten dicht bij de luisteraars, wat een hechte band creëert. Het is tegenovergesteld aan eerdere jaren, waar de artiesten echt onbereikbaar waren.
Geen winst
Hoewel Soundcloud nog geen cent winst heeft geboekt in haar bestaan, staat het wel aan de basis voor veel carrières van artiesten in de hiphopwereld. Waar de muziek weer centraal staat tegenwoordig en het via de internetplatformen makkelijk een grote groep luisteraars aantrekt, is het makkelijker voor nieuwe artiesten om meteen sprongen te maken in de wereld van entertainment. Dit zorgt voor een snelle opmars in de hitlijsten van de nieuwe generatie, omdat ze zich niet meer op de ladder naar boven hoeven te werken. Dat traject heeft al plaatsgevonden. Het internet geeft de mogelijkheid voor vele nieuwe artiesten om zich op verschillende creatieve manieren te uiten en hiphop plukt daar op dit moment alle vruchten van.
Cover: Digitalpfade / Eindredactie: Ramona Nouse