Picture of By Elsa van Mossevelde

By Elsa van Mossevelde

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]S[/mks_dropcap]low fashion, oftewel duurzame mode. Veel mensen denken hierbij al snel aan muffe kringloopwinkels met rekken vol oude versleten tweedehands kleding. Maar niets is minder waar. Talloze duurzame kledingmerken worden op de markt gebracht en steeds meer grote merken, waaronder Prada, Nike en Adidas, dragen hun steentje bij aan een betere wereld door het verduurzamen van hun kledingcollecties. Maar is het streven naar een duurzame mode-industrie wel zo realistisch? Volgens de C&A foundation is het dat zeker. Een geheel duurzame mode-industrie is mogelijk binnen 16 jaar!

Vervuiling
Misschien zal het je verbazen, maar de mode-industrie is de op een na vervuilendste industrie ter wereld. Hierbij gaat het vooral om de zogenaamde “fast fashion”, het tegenovergestelde van slow fashion. Veel kledingwinkels werken mee aan het in standhouden van de productie van fast fashion. Fast fashion is goedkope kleding, gemaakt door arme mensen in slechte omstandigheden, waarbij ook het milieu wordt aangetast. Allemaal met maar één doel: winst. Kledingmerken kunnen door deze oneerlijke manier van produceren consumenten voorzien van een enorme diversiteit aan goedkope kleding met wekelijks nieuwe collecties.

Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Naast het feit dat de productie van fast fashion oneerlijke handel is, draagt de productie van kleding bij aan het vergroten van de CO2-uitstoot en wordt er gebruik gemaakt van steenkool: een van de meest vervuilende energievormen die er bestaat. Daarnaast zijn er miljarden liters water nodig voor het produceren van deze kleding. Voor de productie van een simpel T-shirt is zo’n 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek is dat maar liefst 8000 liter. Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Duurzaamheid
Als tegenbeweging van de fast fashion industrie is de slow fashion industrie in opkomst. Duurzame kleding en eerlijke handel; dat zijn de twee kernbegrippen die passen bij het idee van slow fashion. Tientallen duurzame merken worden opgericht en bestaande grote merken gaan aan de slag met het verduurzamen van hun collecties. Zo komt H&M met een geheel duurzame kledinglijn genaamd ‘Conscious lifestyle’. Daarnaast wordt bij verschillende kledingwinkels, waaronder H&M, Monki en Hunkemöller, het inleveren van kleding gestimuleerd door middel van een kortingsbon.

De slow fashion industrie is een groeiend succes.

Naast grote kledingwinkels zijn er ook allerlei kleine boetieks, in onder andere Amsterdam en Utrecht, waar uitsluitend duurzame kleding wordt verkocht. Daarnaast is het dragen van tweedehands kleding weer helemaal hip. Niet alleen tweedehandswinkels doen het goed, ook online sites met tweedehands kleding worden opgericht. Zo is United Wardrobe een populaire app, waarop mensen tweedehands kleding op een veilige manier kunnen kopen en verkopen. Vooral jongeren maken veelvuldig gebruik van deze app. Er is steeds meer vraag naar duurzame kleding, waardoor het aanbod toeneemt. Kortom, de slow fashion industrie is een groeiend succes.

Influencers
Thrift shoppen in tweedehandswinkels en kleding van biologisch en organisch katoen. Slow fashion is hip en lijkt uitgegroeid te zijn tot dé nieuwe modetrend. Influencers hebben hierbij een sleutelpositie. Toch denk je bij influencers nu niet meteen aan duurzaamheid. Shoplogs vol goedkope kleding en elke maand op persreis dragen niet bepaald bij aan een duurzame wereld. Toch geven verschillende influencers aan meer te willen bijdragen aan een betere wereld met hulp van hun enorme invloed. Influencers als Diana Leeflang van het YouTube kanaal DisforDazzle (269.000 abonnees) en Bonnie Nottroth van het kanaal Boncolor (47.500 abonnees) maken hier al flink werk van. Beiden maken verschillende video’s over duurzame kleding en het winkelen in tweedehandswinkels.  

https://www.youtube.com/watch?v=2-DFA6KzhA8&t=38s

 

Lange weg
Maar we zijn er nog lang niet. Een heleboel mensen zijn zich niet of nauwelijks bewust van het effect van de vervuilende mode-industrie en het feit dat zij daaraan bijdragen. Ook gebruiken sommige kledingbedrijven duurzaamheid als marketingtruc voor de groeiende vraag naar slow fashion. Al met al, de mode-industrie is zich zeker aan het ontwikkelen, maar er is nog een lange weg te gaan.

Cover: Artem Beliaikin

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace