fbpx
28/03/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!


Slow fashion, oftewel duurzame mode. Veel mensen denken hierbij al snel aan muffe kringloopwinkels met rekken vol oude versleten tweedehands kleding. Maar niets is minder waar. Talloze duurzame kledingmerken worden op de markt gebracht en steeds meer grote merken, waaronder Prada, Nike en Adidas, dragen hun steentje bij aan een betere wereld door het verduurzamen van hun kledingcollecties. Maar is het streven naar een duurzame mode-industrie wel zo realistisch? Volgens de C&A foundation is het dat zeker. Een geheel duurzame mode-industrie is mogelijk binnen 16 jaar!

Vervuiling
Misschien zal het je verbazen, maar de mode-industrie is de op een na vervuilendste industrie ter wereld. Hierbij gaat het vooral om de zogenaamde “fast fashion”, het tegenovergestelde van slow fashion. Veel kledingwinkels werken mee aan het in standhouden van de productie van fast fashion. Fast fashion is goedkope kleding, gemaakt door arme mensen in slechte omstandigheden, waarbij ook het milieu wordt aangetast. Allemaal met maar één doel: winst. Kledingmerken kunnen door deze oneerlijke manier van produceren consumenten voorzien van een enorme diversiteit aan goedkope kleding met wekelijks nieuwe collecties.

Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Naast het feit dat de productie van fast fashion oneerlijke handel is, draagt de productie van kleding bij aan het vergroten van de CO2-uitstoot en wordt er gebruik gemaakt van steenkool: een van de meest vervuilende energievormen die er bestaat. Daarnaast zijn er miljarden liters water nodig voor het produceren van deze kleding. Voor de productie van een simpel T-shirt is zo’n 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek is dat maar liefst 8000 liter. Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Duurzaamheid
Als tegenbeweging van de fast fashion industrie is de slow fashion industrie in opkomst. Duurzame kleding en eerlijke handel; dat zijn de twee kernbegrippen die passen bij het idee van slow fashion. Tientallen duurzame merken worden opgericht en bestaande grote merken gaan aan de slag met het verduurzamen van hun collecties. Zo komt H&M met een geheel duurzame kledinglijn genaamd ‘Conscious lifestyle’. Daarnaast wordt bij verschillende kledingwinkels, waaronder H&M, Monki en Hunkemöller, het inleveren van kleding gestimuleerd door middel van een kortingsbon.

De slow fashion industrie is een groeiend succes.

Naast grote kledingwinkels zijn er ook allerlei kleine boetieks, in onder andere Amsterdam en Utrecht, waar uitsluitend duurzame kleding wordt verkocht. Daarnaast is het dragen van tweedehands kleding weer helemaal hip. Niet alleen tweedehandswinkels doen het goed, ook online sites met tweedehands kleding worden opgericht. Zo is United Wardrobe een populaire app, waarop mensen tweedehands kleding op een veilige manier kunnen kopen en verkopen. Vooral jongeren maken veelvuldig gebruik van deze app. Er is steeds meer vraag naar duurzame kleding, waardoor het aanbod toeneemt. Kortom, de slow fashion industrie is een groeiend succes.

Influencers
Thrift shoppen in tweedehandswinkels en kleding van biologisch en organisch katoen. Slow fashion is hip en lijkt uitgegroeid te zijn tot dé nieuwe modetrend. Influencers hebben hierbij een sleutelpositie. Toch denk je bij influencers nu niet meteen aan duurzaamheid. Shoplogs vol goedkope kleding en elke maand op persreis dragen niet bepaald bij aan een duurzame wereld. Toch geven verschillende influencers aan meer te willen bijdragen aan een betere wereld met hulp van hun enorme invloed. Influencers als Diana Leeflang van het YouTube kanaal DisforDazzle (269.000 abonnees) en Bonnie Nottroth van het kanaal Boncolor (47.500 abonnees) maken hier al flink werk van. Beiden maken verschillende video’s over duurzame kleding en het winkelen in tweedehandswinkels.  

 

Lange weg
Maar we zijn er nog lang niet. Een heleboel mensen zijn zich niet of nauwelijks bewust van het effect van de vervuilende mode-industrie en het feit dat zij daaraan bijdragen. Ook gebruiken sommige kledingbedrijven duurzaamheid als marketingtruc voor de groeiende vraag naar slow fashion. Al met al, de mode-industrie is zich zeker aan het ontwikkelen, maar er is nog een lange weg te gaan.

Cover: Artem Beliaikin

Reacties

reacties

Related Posts

A Day in the Life of a Mercurius Board Member

28/03/2020

28/03/2020

Mercurius is hiring and they are looking for YOU! In this interview with treasurer Quinta, she tells you the ins and outs of being a board member of Mercurius. What are the perks and what are the challenges? Find out and you’ll find yourself applying for a job in no time!

FSR-FMGxMEDIUM: Making progress

25/03/2020

25/03/2020

In this article, adapted by Jade, Viktoriia from the FSR-FMG gives a run-down of the student council's progress and their goals for the remainder of the year. The new preventive measures imply the student council will have to adapt to work remotely, but this won't stop them from making our voices heard!

What to do now? Entertainment tijdens de Coronacrisis

24/03/2020

24/03/2020

We kunnen er absoluut niet om heen en er is al superveel over geschreven: Het Coronavirus. In dit artikel geeft Loïs tips om je toch te vermaken tijdens het uitoefenen van social distancing.

Medium Podcast #10- Will American Horror Story Stand the Test of Time

24/03/2020

24/03/2020

Podcast Number 10 means a celebration is required, therefore the boys that boast their entertainment knowledge the most take the time to discuss a TV that will have 10 seasons as of September 2020.

Sexism in the Music Industry & How You Are a Victim Too

22/03/2020

22/03/2020

On the 8th of March it was International Womens Day. Emma explains in her article why this day is still relevant and we still need such a day.

Be alert, but don’t lose hope

19/03/2020

19/03/2020

Medium's writer Jorrit dove into the Coronavirus and gives us the ins and outs. He also tells you why you need to stay positive and hopefull.

Album review: ~how I’m feeling~ by Lauv

17/03/2020

17/03/2020

In this album review, Danny explores Lauv's multifaceted nature reflected in his latest album's lyrics in which he reveals his vast range of emotions.

Vriendschappen sluiten? Doe het via Bumble!

13/03/2020

13/03/2020

Online nieuwe vrienden zoeken? Het kan met de app Bumble! Redacteur Loïs sprak zelfs met iemand af en deelt haar ervaringen.

Azaadi – (Urdu,translation: Freedom) Steps of the Women

12/03/2020

12/03/2020

The 8th of March saw womxn from all around the globe come out and march. Menahil, a Pakistani female living alone in the Netherlands, tells about her experience.

The Women’s March in Amsterdam 2020 – Fighting for equal rights

09/03/2020

09/03/2020

In this photocolumn, Dalis shares her thoughts on the fight for gender equality and the Women's march in which womxn and allies took the streets of Amsterdam in hope of a better future.

The Mexican all-women labor strike #UnDiaSinNosotras

09/03/2020

09/03/2020

Mexican women's groups unite to protest for better rights with a labor strike which aims to simulate the disappearance of all women on Monday the 9th of March.

FSR-FMGxMEDIUM: 23 Questions with FSR member Sid

06/03/2020

06/03/2020

FSR-FMG's Vice Chair Sid shows you the way to the common room while rapidly answering 23 questions about his position in the FSR and how he manages to juggle it with his life as a student.

Love is Blind: liefde als experiment?

06/03/2020

06/03/2020

Kan je verliefd worden op iemand zonder hem of haar ooit in het echt gezien te hebben? Netflix’ nieuwe reality show Love is Blind heeft het antwoord.

Influencers’ biographies: publishers’ last hope or a great waste of paper?

06/03/2020

06/03/2020

Quite some influencers are launching their own biographies. But why telling your life story via printed media instead of social media? Medium sorts it out!

Trash on the streets of Cardiff

03/03/2020

03/03/2020

You never really know a city until you live in it. Kyle and his fellow exchange students have experienced that themselves, as they discuss the biggest differences they’ve faced.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort