fbpx
06/12/2019 Communication Science news and articles

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!


Slow fashion, oftewel duurzame mode. Veel mensen denken hierbij al snel aan muffe kringloopwinkels met rekken vol oude versleten tweedehands kleding. Maar niets is minder waar. Talloze duurzame kledingmerken worden op de markt gebracht en steeds meer grote merken, waaronder Prada, Nike en Adidas, dragen hun steentje bij aan een betere wereld door het verduurzamen van hun kledingcollecties. Maar is het streven naar een duurzame mode-industrie wel zo realistisch? Volgens de C&A foundation is het dat zeker. Een geheel duurzame mode-industrie is mogelijk binnen 16 jaar!

Vervuiling
Misschien zal het je verbazen, maar de mode-industrie is de op een na vervuilendste industrie ter wereld. Hierbij gaat het vooral om de zogenaamde “fast fashion”, het tegenovergestelde van slow fashion. Veel kledingwinkels werken mee aan het in standhouden van de productie van fast fashion. Fast fashion is goedkope kleding, gemaakt door arme mensen in slechte omstandigheden, waarbij ook het milieu wordt aangetast. Allemaal met maar één doel: winst. Kledingmerken kunnen door deze oneerlijke manier van produceren consumenten voorzien van een enorme diversiteit aan goedkope kleding met wekelijks nieuwe collecties.

Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Naast het feit dat de productie van fast fashion oneerlijke handel is, draagt de productie van kleding bij aan het vergroten van de CO2-uitstoot en wordt er gebruik gemaakt van steenkool: een van de meest vervuilende energievormen die er bestaat. Daarnaast zijn er miljarden liters water nodig voor het produceren van deze kleding. Voor de productie van een simpel T-shirt is zo’n 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek is dat maar liefst 8000 liter. Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Duurzaamheid
Als tegenbeweging van de fast fashion industrie is de slow fashion industrie in opkomst. Duurzame kleding en eerlijke handel; dat zijn de twee kernbegrippen die passen bij het idee van slow fashion. Tientallen duurzame merken worden opgericht en bestaande grote merken gaan aan de slag met het verduurzamen van hun collecties. Zo komt H&M met een geheel duurzame kledinglijn genaamd ‘Conscious lifestyle’. Daarnaast wordt bij verschillende kledingwinkels, waaronder H&M, Monki en Hunkemöller, het inleveren van kleding gestimuleerd door middel van een kortingsbon.

De slow fashion industrie is een groeiend succes.

Naast grote kledingwinkels zijn er ook allerlei kleine boetieks, in onder andere Amsterdam en Utrecht, waar uitsluitend duurzame kleding wordt verkocht. Daarnaast is het dragen van tweedehands kleding weer helemaal hip. Niet alleen tweedehandswinkels doen het goed, ook online sites met tweedehands kleding worden opgericht. Zo is United Wardrobe een populaire app, waarop mensen tweedehands kleding op een veilige manier kunnen kopen en verkopen. Vooral jongeren maken veelvuldig gebruik van deze app. Er is steeds meer vraag naar duurzame kleding, waardoor het aanbod toeneemt. Kortom, de slow fashion industrie is een groeiend succes.

Influencers
Thrift shoppen in tweedehandswinkels en kleding van biologisch en organisch katoen. Slow fashion is hip en lijkt uitgegroeid te zijn tot dé nieuwe modetrend. Influencers hebben hierbij een sleutelpositie. Toch denk je bij influencers nu niet meteen aan duurzaamheid. Shoplogs vol goedkope kleding en elke maand op persreis dragen niet bepaald bij aan een duurzame wereld. Toch geven verschillende influencers aan meer te willen bijdragen aan een betere wereld met hulp van hun enorme invloed. Influencers als Diana Leeflang van het YouTube kanaal DisforDazzle (269.000 abonnees) en Bonnie Nottroth van het kanaal Boncolor (47.500 abonnees) maken hier al flink werk van. Beiden maken verschillende video’s over duurzame kleding en het winkelen in tweedehandswinkels.  

 

Lange weg
Maar we zijn er nog lang niet. Een heleboel mensen zijn zich niet of nauwelijks bewust van het effect van de vervuilende mode-industrie en het feit dat zij daaraan bijdragen. Ook gebruiken sommige kledingbedrijven duurzaamheid als marketingtruc voor de groeiende vraag naar slow fashion. Al met al, de mode-industrie is zich zeker aan het ontwikkelen, maar er is nog een lange weg te gaan.

Cover: Artem Beliaikin

Reacties

reacties

Related Posts

Hold the presses, Queen Elizabeth is not dead!

06/12/2019

06/12/2019

A screenshot of a WhatsApp-chat made people believe Queen Elizabeth II had died. It's not the first time a hoax has made it to the news, and surely won't be the last.

Chateau Meiland; een succes combinatie?

04/12/2019

04/12/2019

Met een sterke mix van humor en realiteit zijn de harten van kijkers geraakt: een review van het populaire tv-programma Chateau Meiland

Let it snow – A Christmas Review

03/12/2019

03/12/2019

December 1st came knocking, and with it the Christmas movies. This article takes a look at Netflix's new Christmas rom com - Let it Snow.

The Biggest Power Move: The Hunger Games returns after a decade-long absence

02/12/2019

02/12/2019

Author Suzanne Collins announced the new Hunger Games book prequal, The Ballad of Songbirds and Snakes. This all happened ten years after the last book.

Wear the change you want to see

01/12/2019

01/12/2019

"But it's such a good deal!" - an argument we all make when buying cheap, poor quality clothes we don't actually need. This article discusses the reality of fast fashion, and its impact on the world.

The Subtle Art of Saying Goodbye

30/11/2019

30/11/2019

There are so many forms of saying goodbye, but which one is the right one? And, is there even a right one? So many questions about something we do every day: saying goodbye.

What cycling has taught me about entering adulthood

After only a few months, Kamilé found striking similarities between adulthood and the classic form of Dutch travelling: cycling!

Moco museum, where terms and conditions apply

28/11/2019

28/11/2019

Moco museum has burst onto the museum scene like no other with their Banksy exhibition. But is it worth it? Medium attends the Mercurius event to find out!

Why Friends was really, really problematic

26/11/2019

26/11/2019

The famous 90s sitcom Friends did not age well. Author Emma takes us on a journey through blatant homophobia, transphobia and a parade of toxic masculinity.

The Future of Student Journalism

24/11/2019

24/11/2019

Karina Afandy explores the benefits and implications of student journalism in universities around the world.

Why is voting so important? A 20-year old’s experience as a first-time voter

23/11/2019

23/11/2019

Our writer Andrada reflects on the elections from her home country and how the media is playing an enormous part on what seems to be an unfair race.

The Laff box: (Not) a laughing matter

23/11/2019

23/11/2019

Friends, Seinfeld and The Big Bang Theory all share one thing in common: the laugh track. But how did the track come to exist? And how did it get so big?

The Six of Crows Duology is Dutch representation – Finally!

22/11/2019

22/11/2019

Danny Cao reviews Leigh Bardugo's Six of Crows Duology, coming soon to Netflix as a series.

Het drama van Den Bosch

19/11/2019

19/11/2019

Racisme in het voetbal gebeurt helaas steeds vaker. Dit keer was het raak in Den Bosch, waar Ahmad Mendes Moreira racistisch werd bejegend.

Klaus – A Christmas Review

19/11/2019

19/11/2019

Our edictor Jade reviews a nostalgic, new Christmas classic from Hollywood: Klaus!

EnjoyInstagram

www.eskisehirescort.asia | www.escortantalyali.com | www.mersindugun.com