fbpx
18/02/2020 Communication Science news and articles

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!


Slow fashion, oftewel duurzame mode. Veel mensen denken hierbij al snel aan muffe kringloopwinkels met rekken vol oude versleten tweedehands kleding. Maar niets is minder waar. Talloze duurzame kledingmerken worden op de markt gebracht en steeds meer grote merken, waaronder Prada, Nike en Adidas, dragen hun steentje bij aan een betere wereld door het verduurzamen van hun kledingcollecties. Maar is het streven naar een duurzame mode-industrie wel zo realistisch? Volgens de C&A foundation is het dat zeker. Een geheel duurzame mode-industrie is mogelijk binnen 16 jaar!

Vervuiling
Misschien zal het je verbazen, maar de mode-industrie is de op een na vervuilendste industrie ter wereld. Hierbij gaat het vooral om de zogenaamde “fast fashion”, het tegenovergestelde van slow fashion. Veel kledingwinkels werken mee aan het in standhouden van de productie van fast fashion. Fast fashion is goedkope kleding, gemaakt door arme mensen in slechte omstandigheden, waarbij ook het milieu wordt aangetast. Allemaal met maar één doel: winst. Kledingmerken kunnen door deze oneerlijke manier van produceren consumenten voorzien van een enorme diversiteit aan goedkope kleding met wekelijks nieuwe collecties.

Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Naast het feit dat de productie van fast fashion oneerlijke handel is, draagt de productie van kleding bij aan het vergroten van de CO2-uitstoot en wordt er gebruik gemaakt van steenkool: een van de meest vervuilende energievormen die er bestaat. Daarnaast zijn er miljarden liters water nodig voor het produceren van deze kleding. Voor de productie van een simpel T-shirt is zo’n 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek is dat maar liefst 8000 liter. Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Duurzaamheid
Als tegenbeweging van de fast fashion industrie is de slow fashion industrie in opkomst. Duurzame kleding en eerlijke handel; dat zijn de twee kernbegrippen die passen bij het idee van slow fashion. Tientallen duurzame merken worden opgericht en bestaande grote merken gaan aan de slag met het verduurzamen van hun collecties. Zo komt H&M met een geheel duurzame kledinglijn genaamd ‘Conscious lifestyle’. Daarnaast wordt bij verschillende kledingwinkels, waaronder H&M, Monki en Hunkemöller, het inleveren van kleding gestimuleerd door middel van een kortingsbon.

De slow fashion industrie is een groeiend succes.

Naast grote kledingwinkels zijn er ook allerlei kleine boetieks, in onder andere Amsterdam en Utrecht, waar uitsluitend duurzame kleding wordt verkocht. Daarnaast is het dragen van tweedehands kleding weer helemaal hip. Niet alleen tweedehandswinkels doen het goed, ook online sites met tweedehands kleding worden opgericht. Zo is United Wardrobe een populaire app, waarop mensen tweedehands kleding op een veilige manier kunnen kopen en verkopen. Vooral jongeren maken veelvuldig gebruik van deze app. Er is steeds meer vraag naar duurzame kleding, waardoor het aanbod toeneemt. Kortom, de slow fashion industrie is een groeiend succes.

Influencers
Thrift shoppen in tweedehandswinkels en kleding van biologisch en organisch katoen. Slow fashion is hip en lijkt uitgegroeid te zijn tot dé nieuwe modetrend. Influencers hebben hierbij een sleutelpositie. Toch denk je bij influencers nu niet meteen aan duurzaamheid. Shoplogs vol goedkope kleding en elke maand op persreis dragen niet bepaald bij aan een duurzame wereld. Toch geven verschillende influencers aan meer te willen bijdragen aan een betere wereld met hulp van hun enorme invloed. Influencers als Diana Leeflang van het YouTube kanaal DisforDazzle (269.000 abonnees) en Bonnie Nottroth van het kanaal Boncolor (47.500 abonnees) maken hier al flink werk van. Beiden maken verschillende video’s over duurzame kleding en het winkelen in tweedehandswinkels.  

 

Lange weg
Maar we zijn er nog lang niet. Een heleboel mensen zijn zich niet of nauwelijks bewust van het effect van de vervuilende mode-industrie en het feit dat zij daaraan bijdragen. Ook gebruiken sommige kledingbedrijven duurzaamheid als marketingtruc voor de groeiende vraag naar slow fashion. Al met al, de mode-industrie is zich zeker aan het ontwikkelen, maar er is nog een lange weg te gaan.

Cover: Artem Beliaikin

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents Beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

Hoe ik een maand mijn smartphone opgaf

05/02/2020

05/02/2020

Geen smartphone voor een maand: hoe kan dat tegenwoordig? Jade ging deze uitdaging aan en vertelt waarom iedereen het een keertje moet proberen.

FSR 101: A crash course on what the student council does for your student rights

03/02/2020 and

03/02/2020

Medium breaks down the influence that the Faculty Student Council of UvA's Faculty of Social and Behavioral Sciences has on our community and how you can participate to make a change.

Duolingo: The Boogieman of Language Apps

31/01/2020

31/01/2020

The green owl goes rogue - this article discusses Duolingo's (almost extreme) methods to coerce us into practicing our language skills.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort