fbpx
29/05/2020 The Communication Science magazine

Slow fashion: De oplossing voor een duurzame wereld?

De kledingindustrie is een erg vervuilende industrie. De vraag is of slow fashion dit probleem kan verhelpen. Medium zoekt het voor je uit!


Slow fashion, oftewel duurzame mode. Veel mensen denken hierbij al snel aan muffe kringloopwinkels met rekken vol oude versleten tweedehands kleding. Maar niets is minder waar. Talloze duurzame kledingmerken worden op de markt gebracht en steeds meer grote merken, waaronder Prada, Nike en Adidas, dragen hun steentje bij aan een betere wereld door het verduurzamen van hun kledingcollecties. Maar is het streven naar een duurzame mode-industrie wel zo realistisch? Volgens de C&A foundation is het dat zeker. Een geheel duurzame mode-industrie is mogelijk binnen 16 jaar!

Vervuiling
Misschien zal het je verbazen, maar de mode-industrie is de op een na vervuilendste industrie ter wereld. Hierbij gaat het vooral om de zogenaamde “fast fashion”, het tegenovergestelde van slow fashion. Veel kledingwinkels werken mee aan het in standhouden van de productie van fast fashion. Fast fashion is goedkope kleding, gemaakt door arme mensen in slechte omstandigheden, waarbij ook het milieu wordt aangetast. Allemaal met maar één doel: winst. Kledingmerken kunnen door deze oneerlijke manier van produceren consumenten voorzien van een enorme diversiteit aan goedkope kleding met wekelijks nieuwe collecties.

Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Naast het feit dat de productie van fast fashion oneerlijke handel is, draagt de productie van kleding bij aan het vergroten van de CO2-uitstoot en wordt er gebruik gemaakt van steenkool: een van de meest vervuilende energievormen die er bestaat. Daarnaast zijn er miljarden liters water nodig voor het produceren van deze kleding. Voor de productie van een simpel T-shirt is zo’n 2500 liter water nodig en voor een spijkerbroek is dat maar liefst 8000 liter. Hoe lang kunnen we dit nog volhouden?

Duurzaamheid
Als tegenbeweging van de fast fashion industrie is de slow fashion industrie in opkomst. Duurzame kleding en eerlijke handel; dat zijn de twee kernbegrippen die passen bij het idee van slow fashion. Tientallen duurzame merken worden opgericht en bestaande grote merken gaan aan de slag met het verduurzamen van hun collecties. Zo komt H&M met een geheel duurzame kledinglijn genaamd ‘Conscious lifestyle’. Daarnaast wordt bij verschillende kledingwinkels, waaronder H&M, Monki en Hunkemöller, het inleveren van kleding gestimuleerd door middel van een kortingsbon.

De slow fashion industrie is een groeiend succes.

Naast grote kledingwinkels zijn er ook allerlei kleine boetieks, in onder andere Amsterdam en Utrecht, waar uitsluitend duurzame kleding wordt verkocht. Daarnaast is het dragen van tweedehands kleding weer helemaal hip. Niet alleen tweedehandswinkels doen het goed, ook online sites met tweedehands kleding worden opgericht. Zo is United Wardrobe een populaire app, waarop mensen tweedehands kleding op een veilige manier kunnen kopen en verkopen. Vooral jongeren maken veelvuldig gebruik van deze app. Er is steeds meer vraag naar duurzame kleding, waardoor het aanbod toeneemt. Kortom, de slow fashion industrie is een groeiend succes.

Influencers
Thrift shoppen in tweedehandswinkels en kleding van biologisch en organisch katoen. Slow fashion is hip en lijkt uitgegroeid te zijn tot dé nieuwe modetrend. Influencers hebben hierbij een sleutelpositie. Toch denk je bij influencers nu niet meteen aan duurzaamheid. Shoplogs vol goedkope kleding en elke maand op persreis dragen niet bepaald bij aan een duurzame wereld. Toch geven verschillende influencers aan meer te willen bijdragen aan een betere wereld met hulp van hun enorme invloed. Influencers als Diana Leeflang van het YouTube kanaal DisforDazzle (269.000 abonnees) en Bonnie Nottroth van het kanaal Boncolor (47.500 abonnees) maken hier al flink werk van. Beiden maken verschillende video’s over duurzame kleding en het winkelen in tweedehandswinkels.  

 

Lange weg
Maar we zijn er nog lang niet. Een heleboel mensen zijn zich niet of nauwelijks bewust van het effect van de vervuilende mode-industrie en het feit dat zij daaraan bijdragen. Ook gebruiken sommige kledingbedrijven duurzaamheid als marketingtruc voor de groeiende vraag naar slow fashion. Al met al, de mode-industrie is zich zeker aan het ontwikkelen, maar er is nog een lange weg te gaan.

Cover: Artem Beliaikin

Reacties

reacties

Related Posts

An Ode to Us

26/05/2020

26/05/2020

Kyle shares an uplifting reflection on why younger generations should be acknowledged for their effort in fighting against the spread of COVID-19.

Lucifer: Bringer of Divine Epiphanies

21/05/2020

21/05/2020

Andrada dives into the infernal territory as she discusses the meaning behind the show Lucifer.

The Art of Photography in the Days of Corona: Interview with Berk Kır

18/05/2020

18/05/2020

In this article, Melike interviews photographer Berk Kır about his art in the days of corona.

GRLSWIRL: Girls Power Swirls On Four Wheels

18/05/2020

18/05/2020

Cecilia tells all about this revolutionary all-girls skateboarding community GRLSWIRL, that has gone worldwide.

The TikTok Challenges You Should Try Right Now

15/05/2020

15/05/2020

In this article, Hope gives helpful tips on how to entertain yourself with the newest trend, TikTok.

Call Me Maybe

11/05/2020

11/05/2020

Do you remember what it is like to make a phone call? Do you even remember how to make one? Margarete refreshes your memory and gives some practical advice to keep in touch the primal way.

Visualizing the Unseen: An Interview with Shivani Bharadwaj

10/05/2020

10/05/2020

The story of a powerful woman; Shivani Bharadwaj, and how she manages to light a hope in her dearest student's life with the help of arts.

Talk Show Hosts Fighting a Lonely Audience-less Battle in Quarantined Homes

10/05/2020

10/05/2020

The big Late Night Talk show hosts had to shift their programs to their private homes. Medium explains how they struggle but also succeed with the absence of live audiences.

Confettiregen: het boek waarvan je hoopt dat iedereen het zal lezen

08/05/2020

08/05/2020

Confettiregen is het nieuwe boek van Splinter Chabot waarin hij vertelt over zijn eigen coming-out. Loïs vertelt over het boek en hoopt dat iedereen het gaat lezen.

Quarantine Photocolumn Special #1: Work Stations

06/05/2020

06/05/2020

For Medium Magazine's first collaborative photocolumn, the theme is work stations. As students are working and doing their coursework from home during the pandemic, they have to make use of what is available to them. Writers, editors and the editorial board (who recently won the Medium Pub quiz), all pitch in to show where their work stations at home.

The Wizarding World of Harry Potter Activism

05/05/2020

05/05/2020

This article explores the positive side of Fandoms, specifically The Harry Potter Alliance. By asking themselves, ‘What would Albus do?’ Harry Potter fans are making a difference.

Backstage Interview With Gilda Bruno

03/05/2020

03/05/2020

Gilda, former Audiovisuals Chief for Medium, shares her experience on what it has been like to work for DAZED Media as part of her internship placement.

15 stages of a short-lived relationship according to ‘Dedicated’

02/05/2020

02/05/2020

A year after its release, Danny takes another look at Carly Rae Jepsen's vivacious album 'Dedicated', which covers a truly recognizable lovestory.

Digital Proctoring: A New Era in Student Surveillance

01/05/2020

01/05/2020

The shift to online education has changed the learning experience of students from all academic levels. As higher-education institutions insist on maintaining exam evaluations, this calls for digital proctoring. Although digital proctoring may not sound menacing, Karina delves into its implications and potential privacy breaches.

The War Zone of K-Pop Twitter

01/05/2020

01/05/2020

While many enjoy Korean Pop only for the music, the fans on Twitter seem to focus on everything else. Emma provides an outline of the latest K-Pop drama.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort
mersin escort