fbpx

Hoe Rockstar Games het najaar zal beheersen

Het najaar komt eraan, een belangrijke tijd voor de gamewereld, en wij voorspellen wie met de grote knaller komt.


Uitgever Electronic Arts floreert op financieel vlak, maar heeft vanwege de loot box-controverse flink wat imagoschade opgelopen. Volgens geruchten wordt er daarom hard gewerkt aan het aanpassen van hun online openwereldgame Anthem, waarvan de release vorige maand werd uitgesteld naar 2019. Wie de timing van het uitstel in de context plaatst, kan echter concluderen dat er iets anders gaande is. Een dag later meldde Rockstar Games namelijk dat Red Dead Redemption 2 verschijnt op 26 oktober. En als je geen FIFA of Call of Duty heet, kun je maar beter uitwijken.

Van oudsher is het najaar voor gamers een absoluut hoogtepunt. De jaarlijkse series brengen het volgende deel uit, grote licenties komen ook met een vervolg en Nintendo heeft altijd wel iets moois in petto. De verkoop van games is in deze periode cruciaal, omdat het grote publiek dan bereid is om de portemonnee te trekken voor de game die in hun tijdlijn opduikt.

De rockster van de industrie
Over het algemeen is hier dan ook geen speld tussen te krijgen, tenzij Rockstar Games zich in de strijd mengt. Dankzij de geliefde Grand Theft Auto-franchise is Rockstar misschien wel het sterkste merk van de industrie, waardoor het zich onder andere een ontwikkeltijd van vijf jaar heeft kunnen veroorloven. Gamers weten dat de ontwikkelaar garant staat voor uitzonderlijke kwaliteiten en hun games vliegen over de toonbank. GTA V verkoopt iedere maand nog tienduizenden stuks en is met bijna 90 miljoen verkochte exemplaren na Tetris en Minecraft de bestverkochte game ooit.

Daarbij komt ook dat Rockstar, zoals een echte rockster betaamt, zich niets aantrekt van marketingtrajecten van andere games. De ontwikkelaar laat zich niet zien op beurzen en heeft aan in totaal drie trailers genoeg, in tegenstelling tot de schreeuwerige aanpak van bijvoorbeeld Ubisoft. De aankondiging van Red Dead Redemption 2 gebeurde via een rood logo op social media, waarna de game trending werd op Twitter en gamers het woord verspreidden. Rockstar heeft simpelweg het imago van Apple ten tijde van de eerste iPhones.

Achter de schermen
Op dit moment worden er ongetwijfeld een hoop strategieën aangepast om niet ondergesneeuwd te worden, maar lang niet elke game hoeft te wijken. Het ligt met name aan het genre van de game of de aankomende Red Dead wordt gezien als superieur, of dat de game een totaal ander publiek aanspreekt. Het Japanse Kingdom Hearts 3 hoeft zich bijvoorbeeld niet druk te maken en Nintendo’s najaarsklapper zit hoogstwaarschijnlijk niet in het vaarwater van de westerse game.

Het zijn vooral de actiegames, al dan niet met een open wereld, die er goed aan doen Rockstar te mijden. Behalve dat een mogelijke nieuwe Assassin’s Creed een mainstream publiek aanspreekt, zijn games er ook op gebouwd om er tientallen uren in te spenderen. Veel gamers hebben geen geld, noch de tijd om meerdere grote games te spelen in het najaar. En als je er dan toch een koopt, dan wordt het Red Dead Redemption 2.

Cover: Rockstar Games / Eindredactie: Tamar Hellinga

318 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Onder de loep: De Luizenmoeder

20/03/2019

20/03/2019

Het tweede seizoen van De Luizenmoeder is een aantal weken geleden begonnen. Wat maakt dit programma nog steeds zo succesvol? Medium zocht het uit.

My Podcast and Me: The Intimacy of Podcasts

20/03/2019

20/03/2019

Podcasts; the substitution to TV and radio among millennials. However, the statistics on podcasts listeners are respectively low in the Netherlands. Why are podcasts popular in other countries? And how come that we stay behind?

BNR: Backstage with the Chief

19/03/2019

19/03/2019

Medium Editor-in-Chief Thomas Korver started his internship at BNR Nieuwsradio this year, a very special feat. Thomas is working right along the most powerful people of the Netherlands, but that's quite normal.

CNN and the Metamorphosis of News

19/03/2019

19/03/2019

A comprehensive look at how the CNN used technology to disrupt the media landscape and transform the news cycle

Women’s march: what are we trying to say?

19/03/2019

19/03/2019

The second Woman's March took place on March 9th in Amsterdam. Eva brought her camera and shows us how the participants visualized their message about feminism.

Students of the world: Inaya

18/03/2019

18/03/2019

Students of Amsterdam goes worldwide! This means that Medium didn't interview a student from the University of Amsterdam, but a communication science student from the University of Manchester; meet Inaya!

The Medium Magazine Brexit Podcast

16/03/2019

16/03/2019

Are you following Brexit? We tried to, have a listen!

Audrey Hepburn: The Woman Behind The Icon

15/03/2019

15/03/2019

One week ago the world celebrated International Women's Day. This week Eva commemorated a very special women; Audrey Hepburn.

Students of Amsterdam: Gary

14/03/2019

14/03/2019

Deze maand is tweedejaars Communicatiewetenschap student Gary de 'Student of Amsterdam'. Tegen Medium vertelt hij over zijn reis naar Vietnam, zijn leven in Amsterdam en zijn prioriteiten.

#DOESLIEF: SIRE’s sleutel tot een vriendelijker Nederland

13/03/2019

13/03/2019

SIRE startte de #DOESLIEF-campagne, omdat mensen niet bewust zijn hoevaak mensen nog worden beledigd. Medium zocht uit of deze campagne effectief is.

Review: Russian Doll

11/03/2019

11/03/2019

If you could do it all again, would you? The new Netflix series, 'Russian Doll', explores this idea with a twist.

The Digital Migrant

05/03/2019

05/03/2019

"Water, phone and food." This article takes a look at the crucial role played by smartphones and technology in the lives of migrants.

Suppressed Voices Given a Chance to be Heard: Introducing ‘Looney Radio’

28/02/2019

28/02/2019

This thursday we introduce a very special radio station from Argentina: Radio La Colifata. Opening their doors, Hospital Borda takes the recovery process of the patient to another level.

De Wereld Draait al 15 jaar Door

27/02/2019

27/02/2019

Al 15 jaar lang zorgt De Wereld Draait Door voor de meest iconische momenten van de Nederlandse TV. Medium zet de meest bijzondere DWDD-momenten op een rij.

Alumni of the month: Gijs Boerwinkel

27/02/2019

27/02/2019

The Alumni of the Month February: Gijs Boerwinkel. Having a master's degree in Political Communication, he is currently the head of communication at Waag.

EnjoyInstagram