Picture of By Joelle Vermeulen

By Joelle Vermeulen

[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]W[/mks_dropcap]ist je dat als je een nieuwswebsite of je sociale mediakanaal bekijkt, je gedeeltelijk ander nieuws te zien krijgt dan anderen? Het nieuws dat je online tegenkomt is steeds meer aangepast aan je persoonlijke voorkeuren. Dit komt doordat de meest relevante artikelen op basis van je persoonlijke interesses en kenmerken worden geselecteerd. Is dit een reden om ons zorgen te maken? Belangrijke vragen zijn hierbij: wat brengt personalisatie de lezer eigenlijk? En is deze personalisatie een verrijking of is het een bedreiging voor onze democratie? Judith Möller is postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en onderzoekt de impact van personalisatie op de democratische samenleving. Ze legt uit:

Custom made voor iedereen
Er zijn twee soorten personalisatie, namelijk expliciete en de vooraf geselecteerde personalisatie. Bij expliciete personalisatie heeft de consument veel macht. De consument bepaalt welke onderwerpen van welke bronnen gekozen worden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het volgen of liken van bepaalde organisaties of personen. Bij vooraf geselecteerde personalisatie bepalen algoritmes welk nieuws mensen te zien krijgen. Deze twee soorten personalisatie werken met elkaar samen en spelen op elkaar in.

Automatisch krijgen wat je wilt
Er zijn verschillende soorten algoritmes. Het belangrijkste en de meest gebruikte is het collaborating filtering algoritme. Dit algoritme zoekt automatisch iemand met dezelfde kenmerken als jij en selecteert de artikelen die deze persoon heeft gelezen. Dit gebeurt omdat als je inlogt op een pagina de aanbieder van deze pagina een aantal signalen opvangt, zoals het merk van je computer, je browsergeschiedenis, je locatie en andere persoonlijke kenmerken. Bij Facebook zijn de algoritmes veel ingewikkelder, want Facebook kijkt ook naar wie een bericht heeft gepost en of jij vaker een bericht van deze organisatie of persoon hebt geliket of gedeeld.

Welk nieuws mensen echt willen zien
Uit onderzoek is gebleken dat mensen geen 100 procent gepersonaliseerd nieuws willen zien. Een reden waarom wij namelijk nieuws lezen is omdat we niet in ons eigen hokje willen zitten. We willen meepraten over onderwerpen waar iedereen over praat en we willen weten welke onderwerpen belangrijk zijn. Het lijkt erop dat mensen het liefst een blokje met ‘dit leest iedereen’ en een blokje met ‘dit is alleen voor jou’ willen.

Het lijkt erop dat mensen het liefst een blokje met ‘dit leest iedereen’ en een blokje met ‘dit is alleen voor jou’ willen  

Personalisatie en democratie
Personalisatie kan positieve gevolgen hebben voor de democratie. De verwachting is dat mensen meer kennis zullen krijgen en dat dat meer politieke participatie zal opleveren. Als je vooral nieuws ziet over onderwerpen die jou interesseren, is de kans groot dat je ook meer nieuws gaat lezen. Daardoor ga je de onderwerpen beter begrijpen, waardoor je uiteindelijk meer algemene kennis verwerft.

De mogelijkheid bestaat dat mensen bij gepersonaliseerd nieuws weinig diversiteit in politieke ideeën en meningen tegenkomen. Ook zie je dat kleine groepen zich gaan afschermen. Dit gaat om mensen die bijvoorbeeld geen vertrouwen hebben in traditionele media. Zij raken juist van het algemene debat verwijderd.

Judith Möller vindt het in elk geval heel belangrijk om personalisatie in de toekomst in de gaten te houden. Het grootste gevaar ligt in het feit dat de laatste jaren de machtsverhoudingen in de media zijn veranderd. Nieuwe spelers, zoals Facebook, zitten tussen de ontwikkelaar van content en de gebruiker in. Zij hebben een die intermediërende rol in het politieke proces. Als een speler bijvoorbeeld algoritmes instelt ten gunste van een bepaalde politieke partij, kan dit dramatische gevolgen hebben voor de democratie.

De laatste jaren zijn de machtsverhoudingen in de media veranderd. Nieuwe spelers intermediëren tussen de nieuwsorganisaties en de gebruiker in

Blijf alert!
Kennis over jouw onlinegedrag en persoonlijke kenmerken beïnvloedt wat jij te zien krijgt. Momenteel is het niet duidelijk of hier op een slechte manier met de algoritmes wordt omgegaan. Daarom is het belangrijk om zelf kritisch te zijn en te blijven. Als je bijvoorbeeld verdacht veel informatie over een bepaalde kandidaat voorbij ziet komen in de tijd van de verkiezingen, is het belangrijk om alert te zijn en je af te vragen waarom dit gebeurt. Het is daarom verstandig met anderen over deze observaties te praten – in een echt gesprek, waar algoritmes even geen rol spelen.

Cover: Thomas Korver / Eindredactie: Kyle Hassing

Google Workspace Google Workspace prijzen Google Workspace migratie Google Workspace Google Workspace