fbpx
04/07/2020 The Communication Science magazine

Personalisatie van nieuws: een bedreiging voor de democratie?

Is de personalisatie van het een nieuws een probleem of een verrijking van het media landschap? Judith Möller vertelt over de voor- en nadelen.


Wist je dat als je een nieuwswebsite of je sociale mediakanaal bekijkt, je gedeeltelijk ander nieuws te zien krijgt dan anderen? Het nieuws dat je online tegenkomt is steeds meer aangepast aan je persoonlijke voorkeuren. Dit komt doordat de meest relevante artikelen op basis van je persoonlijke interesses en kenmerken worden geselecteerd. Is dit een reden om ons zorgen te maken? Belangrijke vragen zijn hierbij: wat brengt personalisatie de lezer eigenlijk? En is deze personalisatie een verrijking of is het een bedreiging voor onze democratie? Judith Möller is postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam en onderzoekt de impact van personalisatie op de democratische samenleving. Ze legt uit:

Custom made voor iedereen
Er zijn twee soorten personalisatie, namelijk expliciete en de vooraf geselecteerde personalisatie. Bij expliciete personalisatie heeft de consument veel macht. De consument bepaalt welke onderwerpen van welke bronnen gekozen worden. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het volgen of liken van bepaalde organisaties of personen. Bij vooraf geselecteerde personalisatie bepalen algoritmes welk nieuws mensen te zien krijgen. Deze twee soorten personalisatie werken met elkaar samen en spelen op elkaar in.

Automatisch krijgen wat je wilt
Er zijn verschillende soorten algoritmes. Het belangrijkste en de meest gebruikte is het collaborating filtering algoritme. Dit algoritme zoekt automatisch iemand met dezelfde kenmerken als jij en selecteert de artikelen die deze persoon heeft gelezen. Dit gebeurt omdat als je inlogt op een pagina de aanbieder van deze pagina een aantal signalen opvangt, zoals het merk van je computer, je browsergeschiedenis, je locatie en andere persoonlijke kenmerken. Bij Facebook zijn de algoritmes veel ingewikkelder, want Facebook kijkt ook naar wie een bericht heeft gepost en of jij vaker een bericht van deze organisatie of persoon hebt geliket of gedeeld.

Welk nieuws mensen echt willen zien
Uit onderzoek is gebleken dat mensen geen 100 procent gepersonaliseerd nieuws willen zien. Een reden waarom wij namelijk nieuws lezen is omdat we niet in ons eigen hokje willen zitten. We willen meepraten over onderwerpen waar iedereen over praat en we willen weten welke onderwerpen belangrijk zijn. Het lijkt erop dat mensen het liefst een blokje met ‘dit leest iedereen’ en een blokje met ‘dit is alleen voor jou’ willen.

Het lijkt erop dat mensen het liefst een blokje met ‘dit leest iedereen’ en een blokje met ‘dit is alleen voor jou’ willen  

Personalisatie en democratie
Personalisatie kan positieve gevolgen hebben voor de democratie. De verwachting is dat mensen meer kennis zullen krijgen en dat dat meer politieke participatie zal opleveren. Als je vooral nieuws ziet over onderwerpen die jou interesseren, is de kans groot dat je ook meer nieuws gaat lezen. Daardoor ga je de onderwerpen beter begrijpen, waardoor je uiteindelijk meer algemene kennis verwerft.

De mogelijkheid bestaat dat mensen bij gepersonaliseerd nieuws weinig diversiteit in politieke ideeën en meningen tegenkomen. Ook zie je dat kleine groepen zich gaan afschermen. Dit gaat om mensen die bijvoorbeeld geen vertrouwen hebben in traditionele media. Zij raken juist van het algemene debat verwijderd.

Judith Möller vindt het in elk geval heel belangrijk om personalisatie in de toekomst in de gaten te houden. Het grootste gevaar ligt in het feit dat de laatste jaren de machtsverhoudingen in de media zijn veranderd. Nieuwe spelers, zoals Facebook, zitten tussen de ontwikkelaar van content en de gebruiker in. Zij hebben een die intermediërende rol in het politieke proces. Als een speler bijvoorbeeld algoritmes instelt ten gunste van een bepaalde politieke partij, kan dit dramatische gevolgen hebben voor de democratie.

De laatste jaren zijn de machtsverhoudingen in de media veranderd. Nieuwe spelers intermediëren tussen de nieuwsorganisaties en de gebruiker in

Blijf alert!
Kennis over jouw onlinegedrag en persoonlijke kenmerken beïnvloedt wat jij te zien krijgt. Momenteel is het niet duidelijk of hier op een slechte manier met de algoritmes wordt omgegaan. Daarom is het belangrijk om zelf kritisch te zijn en te blijven. Als je bijvoorbeeld verdacht veel informatie over een bepaalde kandidaat voorbij ziet komen in de tijd van de verkiezingen, is het belangrijk om alert te zijn en je af te vragen waarom dit gebeurt. Het is daarom verstandig met anderen over deze observaties te praten – in een echt gesprek, waar algoritmes even geen rol spelen.

Cover: Thomas Korver / Eindredactie: Kyle Hassing

Reacties

reacties

Related Posts

FSR-FMGxMEDIUM: File Update

30/06/2020

30/06/2020

This academic year has ended and so has the term of the current student council. In this article, Medium gives you an insight into the FSR-FMG’s achievements of this year.

Netflix’s “Queer Eye” Season 5 Review: Spreading Human Connection in Lonely Times

30/06/2020

30/06/2020

Quynh reviews the latest season of the Netflix Original 'Queer Eye'. This season continues the sociopolitical crusade of the Fab 5 in Philidelphia.

Movie theatres: Safely “escaping” 2020

23/06/2020

23/06/2020

What better way to escape the anxieties this year has brought us than by getting lost in a good movie? This article provides you with a list of Amsterdam's must visit movie theaters, for the ultimate escape from reality.

Usage of Surveillance Drones Over Black Lives Matter Protests in the USA

19/06/2020

19/06/2020

The murder of George Floyd on May 25th, 2020, sparked Black Lives Matter protests all over the U.S. Five years after BLM protests were calling for justice after the murder of Freddie Gray, the U.S. government has resorted to drone surveillance as it did in 2015. However, the questions remain, what are they watching?, why are they watching? and what happens to protesters' data in the footage?

“Er komt een tijd dat stilte verraad is”

18/06/2020

18/06/2020

Na de dood van George Floyd is de wereld gezamenlijk opgestaan om racisme te bestrijden. Elsa schrijft in dit artikel over drie acties die je kan ondernemen om wit privilege en racisme beter te begrijpen en zo je steentje kan bijdragen voor een betere wereld.

The Pros And Cons Of Studying Online

17/06/2020

17/06/2020

Online-learning continues throughout next semester of the UvA. Andrada tells us what this means for the quality of academic education.

How Taylor Swift Defined the 2010s

16/06/2020

16/06/2020

From country girl to pop-star - Danny shows you how Taylor Swift successfully shaped pop culture during the last decade.

Backstage Interview With Alexandra Rosca at STUDIO DRIFT

15/06/2020

15/06/2020

Alexandra, chair of the student council FSR-FMG, shares her internship experience at the STUDIO DRIFT art collective. DRIFT's artworks, which are anything but conventional, are displayed in world-famous museum collections and a few outdoor installations.

The Ambiguous Promise of Commercial Sustainability

13/06/2020

13/06/2020

Commercial companies focus on progressing in a sustainable way, but how much of the environmental promises are actually genuine?

FSR-FMG in One Word (but not always) by the Party Representatives of the 2020-2021 Elections

12/06/2020 and

12/06/2020

Student council elections have (almost) come to an end, support your candidates and cast your vote if you haven't yet!

A Beginner’s Guide to Getting Hooked on K-Dramas

09/06/2020

09/06/2020

Next to the growing popularity of K-pop, are people also exploring more Korean media. Especially the K-dramas. Medium reviews some of the best K-Dramas.

Content Farms and Youtube Algorithms: Match Made in Heaven or Partners in Crime?

05/06/2020

05/06/2020

In this article, Quynh explores the phenomenon "content farms" on YouTube, the risks these pose and the way they affect the platform's future.

The Art of Journaling: Inside the Mind of a Master Journaliser

05/06/2020

05/06/2020

Leah Hamilton likes to write down everything that happens in her life. For that reason she started journaling and Medium's Gabby interviewed her on how and why she does it.

Google’s Origin Story

03/06/2020

03/06/2020

What's the origin of Google? Rita takes us on the magical journey that made the company what it is today.

(Straight) TikTok: Land of Homophobia and Stealing from Black Creators

02/06/2020

02/06/2020

Danny calls for tolerance in this opinion piece about bias in TikTok. The time has come for integrity, inclusion and diversity in this decade's social media monster.


mersin escort
mersin escort