[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]J[/mks_dropcap]e hebt twee mannen: ze houden allebei van lekker eten, kunnen naar eigen zeggen ‘snoeihard zuipen’ en zijn allebei marketeer. De namen: Jean-Paul (afgekort: JP) Schaddé van Dooren en Roger Bloem. De meeste mensen kennen hem en JP waarschijnlijk als oprichters van Cityguys: een online platform dat probeert het publiek naar leuke hotspots in Amsterdam, Rotterdam of Utrecht te brengen. In The Lobby op het Nesplein vertellen JP en Roger aan Medium Magazine alles over de Cityguys.
Schaddé van Dooren: “Ik vind haar dus best wel lekker op een bepaalde manier”, kijkende naar een van de gasten van de Lobby. “Ook al heeft ze totaal geen borsten. Ik weet dat dit wordt opgenomen.” De toon is meteen gezet. We hebben jullie natuurlijk nagetrokken. We vonden Jean-Paul op Glamour, vanwege zijn verkiezing voor de leukste vrijgezellen van Nederland. “Wacht, Glamour of Grindr?”, vraagt Bloem meteen. Over of Schaddé van Dooren ook dates of relaties aan deze verkiezing heeft overgehouden, is hij duidelijk. “Ik doe niet aan relaties, alleen aan seks.”
Goed. Roger, jij bent de jongste filiaalmanager van de Burger King ooit? “O, heb je dat gevonden over mij? Die titel heb ik nog steeds.” Eerlijk gezegd is dat eigenlijk het enige spannende wat we over jou hebben gevonden, maar vertel meer. Bloem: “Nou ja zeg”, zegt hij aanvankelijk. “Als tiener was ik klaar met de havo en werkte ik al bij de Burger King. Ik ben niet iemand die dingen doet omdat het hoort. Ik ging dan ook niet studeren, omdat ik niet wist wat ik moest doen. Ik ging dan maar extra mijn best doen bij het baantje wat ik op dat moment had. Toen werd ik uiteindelijk filiaalmanager op mijn achttiende. Ik vond het cool en wilde dat een paar jaar doen.” Uiteindelijk bedacht Bloem zich, omdat hij van mening was dat hij dat soort werk altijd nog kon doen. “Ik ben alsnog gaan studeren en doorgegroeid naar de functie van marketingmanager voor allerlei fastfoodketens.”
Het is opvallend hoe complementair de twee Cityguys aan elkaar zijn. Bloem probeert altijd een correct, informatief antwoord te geven. Waarop Schaddé van Dooren het antwoord van zijn compagnon meteen bespot. Vandaar dat Schaddé van Dooren zichzelf in eerste instantie in bescherming neemt bij de vraag wat Cityguys nu eigenlijk is. “Leg jij het maar uit, want ik wilde weer iets kuts zeggen”, terwijl Schaddé van Dooren, zijn partner aankijkt. “Namelijk dat ik best vaak naar gave pr-feestjes mocht als +1. En toen zei ik tegen Roger dat ik zelf eigenlijk ook een +1 wilde meenemen naar dit soort evenementen. Toen is Cityguys ontstaan.”
“Zo ging het helemaal niet!”, aldus een bedenkelijke Bloem. Hij vertelt dat hijzelf marketeer was bij de Burger King, Schaddé van Dooren bij de Bloemenveiling. Beiden hadden al veel Twitter-volgers en de heren aten ook vrijwel altijd buiten de deur. Dat laatste stond dan weer op Twitter, waardoor volgers tips gingen vragen aan deze marketeers. “We waren soort van de ‘go to guys’ voor tips over eten en drinken”, vervolgt Bloem. “Tijdens mijn sabbatical dacht ik dat we hier gewoon iets mee moesten doen.” Zie hier het echte verhaal over hoe Cityguys is ontstaan.
Zijn jullie uniek? “Ik denk niet dat we uniek zijn, maar we nemen het ook niet zo serieus”, vertelt Bloem. “We hoeven er niet van te leven. We werken er gewoon nog naast. Het is een soort verlengde van onze personal brand, daar boek je het beste resultaat mee.” Bloem benadrukt dat het niet de bedoeling is dat ze hun ‘normale baan’ opgeven om uiteindelijk te kunnen leven van Cityguys. “Dan moet je opeens. Dan is het opeens werk.” Volgens Bloem ligt voor een fulltime blogger dan ook altijd het gevaar op de loer dat er over onderwerpen moet worden geblogd die de blogger in kwestie zelf eigenlijk helemaal niet leuk zo vindt. “Er moet toch geld in het laatje komen.”
Schaddé van Dooren vult aan dat je bloggen ook niet als werk moet benaderen. “Bloggers die worden uitgenodigd voor een PR-evenement doen dat omdat ze een vergoeding kunnen krijgen. Wij komen gewoon lekker gezellig doen. Dat is een andere instelling. Zo, ik heb zowaar iets slims gezegd!”, aldus een ietwat verraste JP. En er kwam niks lomps uit. “Kut!”, roept Schaddé van Dooren meteen om zijn uitspraken te kunnen compenseren.
Hij probeert de draad weer op te pakken door een serieus antwoord te formuleren. “Cityguys doen we echt voor de lol en niet om geld te verdienen. En als we gesponsorde content maken voor geld, doen we het alleen als het ons merk versterkt. Het zou ook tof zijn als we volgend jaar bijvoorbeeld al het geld dat we verdiend hebben, kunnen uitgeven aan een ‘workation’ met alle tien de Cityguys.” Bloem: “Zijn er tien Cityguys? Ik dacht dat we met z’n tweeën waren.” Schaddé van Dooren: “De rest is ondersteunend. Dat zijn namelijk mijn scharrels.”
Vrienden van mij die voor de derde keer getrouwd zijn en 24 kinderen hebben, zeggen ook tegen mij dat ik eigenlijk nog gewoon het studentenleven leef
Volgens Bloem is iedereen van Cityguys eigenlijk alcoholist, terwijl hij Schaddé van Dooren bedenkelijk aankijkt. “Alleen niemand merkt het, omdat we altijd naast jou staan.” Schaddé van Dooren: “It’s funny because it’s true. Vrienden van mij die voor de derde keer getrouwd zijn en 24 kinderen hebben, zeggen ook tegen mij dat ik eigenlijk nog gewoon het studentenleven leef. Dat is het allerbeste wat er is.”
Hoe word je eigenlijk een Cityguy? Schaddé van Dooren: “De vereisten om een Cityguy te kunnen zijn: je moet gezellig zijn, niet zeiken om geld en je moet snoeihard kunnen zuipen. Ik ben dan ook functioneel alcoholist.” Volgens deze ‘functionele alcoholist’ worden er veel vragen gesteld over hun alcoholgebruik. “We lokken dat ook een beetje expres uit. Ik drink nu bijvoorbeeld water, maar als een fotograaf een foto wil maken over Cityguys, zal er wel een drankje met alcohol worden besteld.” Bloem vult aan dat dat onderdeel is van hun positionering.
Wat kunnen we dit jaar van jullie verwachten? “We gaan een artikel schrijven waarin we de beste bordelen van Amsterdam gaan testen”, aldus een schaterlachende Schaddé van Dooren. “Wauw, waar kwam deze vandaan? Echt sorry.” Zijn compagnon neemt het over: “Even serieus. We zijn bezig met een app, omdat dat gewoon gruwelijk is.” De app zal waarschijnlijk ergens in het eerste kwartaal van dit jaar worden gelanceerd. In het daaropvolgende kwartaal gaat het platform iets met bier doen. De gesprekken met bierbrouwerijen zijn er. Bloem: “De bedoeling is dat je een voucher krijgt om bier te drinken op een door ons aanbevolen locatie. Wij willen namelijk mensen van de bank laten komen.”
Tot slot: hebben jullie nog tips voor onze lezers met blogambities? Schaddé van Dooren geeft aan dat iedereen die het idee heeft ooit te willen bloggen, direct aan de slag moet gaan. “Je moet nu gelijk rammen. Logo, website en dergelijke komen allemaal later wel. Dat is mijn beste tip. Als je het twee weken volhoudt, kun je doorpakken. En als je het te veel werk vindt, wat het ook is, dan weet je ook genoeg.” Hoe cliché het ook klinkt, maar volgens de Cityguys moet je ook gewoon doen wat je leuk vindt. JP is stellig: “Je moet niet gaan bloggen omdat je ergens gratis kan eten. Dat is kansloos. De markt is best verzadigd, dus kies je niche.” Bloem geeft als slotwoord dat het niet om bereik gaat. “Het gaat om je impact. Wij willen dat mensen uiteindelijk bij de beste zaak terecht komen en een fantastische ervaring krijgen. Dat is een keuze.”
Cover: Thomas Korver / Eindredactie: Iris Ausems