Opinion

Mysterieus is zo zomer 2015

Afgelopen weekend was het dan zover. Na een zachte winter waren daar dan eindelijk de eerste lentedagen. Heel Nederland genoot optimaal van het zonnetje. Dat mooie zonnetje zorgt er bij mij voor dat het begint te kriebelen. Ik kan immers niet wachten tot het festivalseizoen weer van start gaat. Gewapend met een plastic bekertje gevuld met vloeibaar goud probeer ik te genieten van allerlei artiesten. Steeds meer festivals komen met nieuwe bevestigingen, maar volgens Noisey (muziekplatform van Vice) valt het echter allemaal een beetje tegen qua line-ups, want het is allemaal weer hetzelfde. Zijn we niet toe aan iets nieuws, iets heel anders? Misschien moeten festivals wel mysterieus worden. Dat kan wel eens het dingetje worden van de komende festivalzomer.

Robbie Williams vs Rolling Stones
Vroeger rockten festivals, maar dat is nu steeds minder waar als we Noisey moeten geloven. Ik kan hier Noisey niet helemaal gelijk in geven. Waarom? Vorig jaar pakte Pinkpop nog groots uit met misschien wel hun beste line-up ooit. In het Limburgse Landgraaf stonden o.a. Metallica, The Rolling Stones en mijn favoriete band Arctic Monkeys op het podium. Daar was wel degelijk sprake van een rockend festival. Toegegeven, de line-up van dit jaar valt dan toch wel een beetje tegen als je Robbie Williams boekt als één van de hoofdacts. Uiteraard heeft Pinkpop dit jaar ook goede artiesten binnen gehaald. Denk aan Kensington, Selah Sue en natuurlijk Foo Fighters. Directeur Jan Smeets had echter beloofd dat de line-up van 2015 het voorgaande jaar zou overtreffen. Dat is helaas verre van gelukt. Het festival rockt dus eigenlijk wat minder. Dan sta je als directeur toch wel een beetje voor lul met je hele organisatie. Toegegeven, het is ook een lastig wereldje, want de competitie is enorm. Probeer je maar eens staande te houden in het circuit met concurrenten als Lowlands, Best Kept Secret en nog vele anderen.

Mysterieuze festivals
Misschien is het dan ook tijd voor nieuwe ideeën. Laten we het festival Beyond eens bekijken, een initiatief van kunstenaar Dadara. De basis van dit festival bestaat uit vrij weinig tot niets, want er zal bijvoorbeeld geen main stage zijn en ook geen timetable. Een deel van het persbericht van het festival luidt: “Beyond zal onder andere een Kabouterwereld bieden waar met knikkers betaald kan worden, een Feromonentempel voor stimulatie van het vijfde en andere zintuigen, een Losing Point om van je vaste vriendengroep af te komen en uit je comfort zone te komen, en een Rent-A-Friend service om juist nieuwe vrienden te maken.” Je kan met knikkers betalen. Ik herhaal, je kan met knikkers betalen.
 
Voor de rest voelt het toch nog allemaal wat mysterieus aan. Bijna net zo mysterieus als het festival Concrete City waarbij er sprake is van een geheime locatie waar je naar toe wordt vervoerd in geblindeerde bussen. Je mag zelf beslissen of dat gaaf is of juist een beetje eng. In ieder geval, dat mysterieuze zou best eens een nieuw succesvol marketingconcept kunnen worden in de festivalscene. Een scene waar het tegenwoordig meer om kwantiteit dan kwaliteit gaat, want je verzuipt werkelijk in de hoeveelheid festivals.

Daarnaast kunnen festivals niet eeuwig op de gedachte leunen dat de consument toch wel een kaartje koopt. Op een gegeven moment is dat klaar en dan biedt een festival als Beyond toch iets anders. Wel een beetje jammer dat je 32,50 euro moet betalen om hier bij te willen zijn. De consument betaalt uiteindelijk voor de artiesten en als je niet eens weet wie komt spelen, is het raar om zo’n hoge prijs te vragen. Concluderend kunnen we stellen dat Beyond zich onderscheidt van andere festivals door het leuke concept. Niet zo onderscheidend helaas is de prijs voor een kaartje. Bij andere festivals betaal je tegenwoordig een godsvermogen om er bij te kunnen zijn en daar doet Beyond vrolijk aan mee. Het zou natuurlijk geweldig zijn als je een festivalticket voor Beyond kan afbetalen met knikkers. Als Beyond echt zo onderscheidend wil zijn, hadden ze dat misschien wel moeten doen. Een ideetje voor de editie van volgend jaar?

Reacties

reacties

Christian Manuputty
Christian Manuputty (23) heeft inmiddels een bachelordiploma CW op zak en is sinds 2014 onderdeel van Medium als redacteur (voorheen ook eindredacteur) en presentator van MediumTV. Daarnaast was Christian ooit redactiestagiair bij Quote, vult hij regelmatig de websites Adformatie, Communicatie Online en Marketing Online en is hij stiekem fan van ABBA.

You may also like

Comments are closed.

More in Opinion