fbpx
25/04/2019 Communication Science news and articles

De mediavloek van de Albert Heijn-acties

Albert Heijn is de afgelopen jaar vaak negatief in het nieuws geweest, wat betreft de spaaracties. Is dit negatieve mediaframe wel terecht?


Het lijkt wel alsof ze niet zonder elkaar kunnen: negatieve publiciteit en de spaaracties van Albert Heijn. Ik werk nu vier jaar bij AH en heb vele acties meegemaakt. Het viel mij op dat Albert Heijn de laatste tijd nogal negatief in het nieuws kwam, vooral wanneer het einde van een spaaractie naderde. De Volkskrant publiceerde afgelopen donderdag een artikel dat vertelde dat Albert Heijn-klanten woedend op de supermarkt waren. Is het niet toevallig dat Albert Heijn wéér negatief in het nieuws verscheen en is er soms sprake van een negatief mediaframe over AH?

Uitverkochte Wuppies
Een mediaframe is, kort gezegd, berichtgeving die telkens vanuit hetzelfde perspectief plaatsvindt. Ik ben de bekende acties van Albert Heijn langsgegaan en heb gekeken of dit het geval was. Het begon met de Wuppies in 2006. Men kon tijdens het Wereldkampioenschap voetbal sparen voor de vrolijke, oranje beestjes om het Nederlands elftal aan te moedigen. Deze actie werd onverwachts een groot succes en halverwege het toernooi waren alle Wuppies op. Verschillende kranten schreven over deze actie. Er was toen al sprake van negativiteit, want De Trouw schreef dat de uitverkochte Wuppies door de klanten niet in dank werden afgenomen.

Zoveel geld voor een complete bestekset?!
In februari 2015 was er een rel in de media rondom de kristalglazen. Er werd de indruk gewekt dat men kon sparen voor kristallen glazen, terwijl dit geen kristalglazen waren. Ditmaal was de negativiteit afkomstig van de Reclamecodecommissie en De Volkskrant pakte dit meteen op. De actie die daarop volgde, was de bestekactie. De messen zouden té scherp zijn. Op Twitter en Facebook lieten klanten hun verwondingen zien. Daarnaast moest je voor €11.000 aan boodschappen kopen, als je de complete bestekset bij elkaar wilde sparen. De kranten zaten er weer bovenop en berichtten over de negatieve tweets.

En dan afgelopen week: de vershoudbakjes. Net zoals bij de kristalglazen is het nieuwsbericht afkomstig van De Volkskrant. Het artikel ging over de vele klachten van klanten, vanwege de tekortkoming van de vershoudbakjes. Het artikel focust zich vooral op de zeven pagina’s vol met klachten op de website KLACHT.nl. Andere media hebben dit artikel weer overgenomen.

Als Sherlock Holmes op onderzoek
De supermarkt verdedigt zichzelf tegen de negatieve media en zegt bij de goedlopende acties, (Wuppies en vershoudbakjes) dat zij niet hadden verwacht dat de actie zo voorspoedig zou lopen.

Albert Heijn moet zichzelf maar blijven verdedigen tegenover de negatieve media

Bij elke actie weten zij de bekende supermarkt te vinden. Albert Heijn moet zichzelf maar blijven verdedigen tegenover de negatieve media. Is deze negatieve media-aandacht wel terecht? Om deze vraag te beantwoorden ben ik op onderzoek gegaan en heb ik contact opgenomen met verschillende Albert Heijns over de vershoudbakjes-actie.

Geen commentaar alstublieft
Een AH-winkel in Amsterdam vertelt dat er afgelopen week weinig klachten waren. De meerderheid had wel begrip voor het tekort aan bakjes. De supermarkt in Bunschoten zegt dat er doordeweeks weinig klachten waren. Alleen op de laatste dag van de actie kwamen er meerdere klachten. De Albert Heijn-klanten klaagden over het feit dat ze zo lang voor niets gespaard hadden. Albert Heijn De Bilt vertelt dat er de gehele week heel veel klachten waren. De mensen bleven maar vragen om de twee meest gewilde bakjes, die twee weken van tevoren al op waren. AH Den Haag: Er was teleurstelling, maar weinig klachten. Mensen hadden er begrip voor en vonden het fijn dat ze hun volle spaarkaart konden ruilen voor een dagje-uit spaarkaart. De grootste AH-winkel van Nederland (Albert Heijn XL in Eindhoven) wilde geen commentaar geven.

En de resultaten zijn..
Nu is dit geen baanbrekend onderzoek en misschien ben ik wel te subjectief, maar toch kan er wel iets gezegd worden over het frame van De Volkskrant. Het negatieve mediaframe was in het geval van de vershoudbakjes grotendeels terecht; er waren veel klachten. Bij de ene vestiging wat meer dan bij de andere.

Misschien heb ik mij wat laten beïnvloeden door mijn eigen bijbaan, aangezien ik zelf helemaal geen klachten ervoer. Of Albert Heijn, zoals verschillende media beweren, bewust of onbewust zorgde voor deze media-aandacht is een andere vraag. Ik ga zaterdag in ieder geval terug naar mijn bijbaan om de klanten wederom te verblijden met een zegel/moestuin/Wuppie/Eftelingkaartje.

1638 Total Views 1 Views Today

Reacties

reacties

Related Posts

Is Having a Restricted Press Really Such a Bad Thing?

22/04/2019

22/04/2019

Having a government-controlled press, singapore has been ranked 150th out of 180 countries on the World Freedom Press Index. But is this controlled press really a bad thing in a time were fake news thrives?

Backstage bij Dotcomspot: Raf

19/04/2019

19/04/2019

In deze editie van backstage sprak Medium met Raf die stage loopt bij Dotcomsport.

Medium Podcast #5 – It’s getting hot in here: how to survive Climate Change

18/04/2019

18/04/2019

Medium's brand new podcast on climate change and how to survive it, go listen!

Added social value and the active audience

18/04/2019

18/04/2019

The media we know today isn't the way it has always been. In the three 'ages' that media has gone through, an awful lot has changed.

Trials by Media: The Case of Madeleine McCann

17/04/2019

17/04/2019

How the missing case of Madeleine McCann, rocked the world and made us reconsider the role of the media, mediatisation and framing in modern news cycles.

GDPR: (Finally) A Legislation For The Digital World

16/04/2019

16/04/2019

Medium editor Eva Oravcova joined the 'The Two Faces of Facebook' debate on the 11th of April. On the basis of this debate, hosted by ASIF Ventures, Eva dives into the GDPR and explains us everything we need to know.

De snelle dood van Google’s kunstmatige intelligentie raad

14/04/2019

14/04/2019

Naar aanleiding van een enorme groei in kunstmatige intelligentie, heeft Google het ATEAC opgericht. Deze kunstmatige intelligentie raad kreeg echter veel interne kritiek en werd na slechts een week alweer opgedoekt. Medium zocht uit waarom.

Students of Amsterdam: Aakansha

10/04/2019

10/04/2019

Back again with another Students of Amsterdam feature, Medium chats with communication science student, Aakansha, about life and study in Amsterdam.

Media Regulation in the United States

09/04/2019

09/04/2019

Media industries in the United States facing regulations because they are very powerful. Medium dived into this interesting phenomena.

The European Elections: Basic Guide to What, Why and How

08/04/2019

08/04/2019

Having troubles with the when and how about the European elections? No stress, Medium helps you out!

Yellow Vests, The Symbol of a Rising Working Class

05/04/2019

05/04/2019

Headlining the newspapers for the past months, the Yellow Vests have proven not only to be of practical use, but to serve as a symbol of a rising working class as well.

What the Hell is Communication Science?

04/04/2019

04/04/2019

A frustrated meditation on what it means to study communication science at the University of Amsterdam, courtesy of Hahae, a second year student.

Communication Science meets Heritage Studies

03/04/2019

03/04/2019

Can history be studied merely objectively or also subjectively? Communication science and heritages studies students discuss the importance of an interdisciplinary approach.

Sport en social media: Een gouden combinatie?

03/04/2019

03/04/2019

Iedere sportorganisatie gebruikt tegenwoordig fanatiek social media om in contact te blijven met de fans. Daarnaast kan dit ook erg lucratief zijn.

Students of Amsterdam: Terézia

02/04/2019

02/04/2019

Let us introduce Terézia. Originally from Slovakia, Terézia has moved to Amsterdam to study psychology, bringing a piece of home with her in the form of folk dancing.

EnjoyInstagram