fbpx
20/08/2019 Communication Science news and articles

De mediavloek van de Albert Heijn-acties

Albert Heijn is de afgelopen jaar vaak negatief in het nieuws geweest, wat betreft de spaaracties. Is dit negatieve mediaframe wel terecht?


Het lijkt wel alsof ze niet zonder elkaar kunnen: negatieve publiciteit en de spaaracties van Albert Heijn. Ik werk nu vier jaar bij AH en heb vele acties meegemaakt. Het viel mij op dat Albert Heijn de laatste tijd nogal negatief in het nieuws kwam, vooral wanneer het einde van een spaaractie naderde. De Volkskrant publiceerde afgelopen donderdag een artikel dat vertelde dat Albert Heijn-klanten woedend op de supermarkt waren. Is het niet toevallig dat Albert Heijn wéér negatief in het nieuws verscheen en is er soms sprake van een negatief mediaframe over AH?

Uitverkochte Wuppies
Een mediaframe is, kort gezegd, berichtgeving die telkens vanuit hetzelfde perspectief plaatsvindt. Ik ben de bekende acties van Albert Heijn langsgegaan en heb gekeken of dit het geval was. Het begon met de Wuppies in 2006. Men kon tijdens het Wereldkampioenschap voetbal sparen voor de vrolijke, oranje beestjes om het Nederlands elftal aan te moedigen. Deze actie werd onverwachts een groot succes en halverwege het toernooi waren alle Wuppies op. Verschillende kranten schreven over deze actie. Er was toen al sprake van negativiteit, want De Trouw schreef dat de uitverkochte Wuppies door de klanten niet in dank werden afgenomen.

Zoveel geld voor een complete bestekset?!
In februari 2015 was er een rel in de media rondom de kristalglazen. Er werd de indruk gewekt dat men kon sparen voor kristallen glazen, terwijl dit geen kristalglazen waren. Ditmaal was de negativiteit afkomstig van de Reclamecodecommissie en De Volkskrant pakte dit meteen op. De actie die daarop volgde, was de bestekactie. De messen zouden té scherp zijn. Op Twitter en Facebook lieten klanten hun verwondingen zien. Daarnaast moest je voor €11.000 aan boodschappen kopen, als je de complete bestekset bij elkaar wilde sparen. De kranten zaten er weer bovenop en berichtten over de negatieve tweets.

En dan afgelopen week: de vershoudbakjes. Net zoals bij de kristalglazen is het nieuwsbericht afkomstig van De Volkskrant. Het artikel ging over de vele klachten van klanten, vanwege de tekortkoming van de vershoudbakjes. Het artikel focust zich vooral op de zeven pagina’s vol met klachten op de website KLACHT.nl. Andere media hebben dit artikel weer overgenomen.

Als Sherlock Holmes op onderzoek
De supermarkt verdedigt zichzelf tegen de negatieve media en zegt bij de goedlopende acties, (Wuppies en vershoudbakjes) dat zij niet hadden verwacht dat de actie zo voorspoedig zou lopen.

Albert Heijn moet zichzelf maar blijven verdedigen tegenover de negatieve media

Bij elke actie weten zij de bekende supermarkt te vinden. Albert Heijn moet zichzelf maar blijven verdedigen tegenover de negatieve media. Is deze negatieve media-aandacht wel terecht? Om deze vraag te beantwoorden ben ik op onderzoek gegaan en heb ik contact opgenomen met verschillende Albert Heijns over de vershoudbakjes-actie.

Geen commentaar alstublieft
Een AH-winkel in Amsterdam vertelt dat er afgelopen week weinig klachten waren. De meerderheid had wel begrip voor het tekort aan bakjes. De supermarkt in Bunschoten zegt dat er doordeweeks weinig klachten waren. Alleen op de laatste dag van de actie kwamen er meerdere klachten. De Albert Heijn-klanten klaagden over het feit dat ze zo lang voor niets gespaard hadden. Albert Heijn De Bilt vertelt dat er de gehele week heel veel klachten waren. De mensen bleven maar vragen om de twee meest gewilde bakjes, die twee weken van tevoren al op waren. AH Den Haag: Er was teleurstelling, maar weinig klachten. Mensen hadden er begrip voor en vonden het fijn dat ze hun volle spaarkaart konden ruilen voor een dagje-uit spaarkaart. De grootste AH-winkel van Nederland (Albert Heijn XL in Eindhoven) wilde geen commentaar geven.

En de resultaten zijn..
Nu is dit geen baanbrekend onderzoek en misschien ben ik wel te subjectief, maar toch kan er wel iets gezegd worden over het frame van De Volkskrant. Het negatieve mediaframe was in het geval van de vershoudbakjes grotendeels terecht; er waren veel klachten. Bij de ene vestiging wat meer dan bij de andere.

Misschien heb ik mij wat laten beïnvloeden door mijn eigen bijbaan, aangezien ik zelf helemaal geen klachten ervoer. Of Albert Heijn, zoals verschillende media beweren, bewust of onbewust zorgde voor deze media-aandacht is een andere vraag. Ik ga zaterdag in ieder geval terug naar mijn bijbaan om de klanten wederom te verblijden met een zegel/moestuin/Wuppie/Eftelingkaartje.

Reacties

reacties

Related Posts

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

The Day I Broke My Smartphone

21/06/2019

21/06/2019

Could you go a day without your smartphone?

Review: The Handmaid’s Tale

20/06/2019

20/06/2019

For this week's review, Karina tells you what she thinks about the popular book (and series) the Handmaid's Tale.

Congrats on being phubbed!

18/06/2019

18/06/2019

Phubbing is something we experience a lot in current society. Medium elaborates the negative consequences and gives you also advices how to stop phubbing.

The Dutch Hunger Games: Room-seeking struggles in the Netherlands

15/06/2019

15/06/2019

One minute on Facebook and the fight is on: “Pick me”. “I’m clean and sociable”. “I can pay extra rent”. “PM sent”. “Check your PM”. “Love me”. “Save me from homelessness”. Welcome to a normal day in the life of a student searching for a room in Amsterdam.

Spreading Digital Literacy With a Donkey

13/06/2019

13/06/2019

In order to increase digital literacy Dayn Amada brings his Community Tablet to rural communities. This device and its education, which can be transported by a donkey, is linked to culture and uses gamifcation to enhance the learning process. Eva explains this alternative way of learning and why it is successful.

Review: De lessen van Clarence Seedorf in College Tour

11/06/2019

11/06/2019

Loïs over het optreden van Clarence Seedorf in College Tour, en over de wijze lessen die we van hem kunnen leren.

The consequences of power and design in Black Mirror

05/06/2019

05/06/2019

People are probably unaware that many powerful people in Black Mirror are abusing the technology. Medium shows how this happens in several episodes.

EnjoyInstagram