[mks_dropcap style=”letter” size=”48″ bg_color=”#ffffff” txt_color=”#000000″]H[/mks_dropcap] ij is nog geen twee weken president of zorgt al voor veel opschudding in de wereld. We hebben het over ‘The Donald’. Donald Trump zoekt vaak conflicten op en staat bekend om zijn ruzies met de media. Desalniettemin kunnen wij ook heel wat leren van Trump op het gebied van het creëren van publiciteit. Want slecht nieuws, is tenslotte ook nieuws.
Zijn boodschap is duidelijk
“I will build a great, great wall on our southern border and I will make Mexico pay for that wall”, aldus Trump. Dit is een van zijn meest besproken opmerkingen. Hoewel over deze uitspraak veel gezegd kan worden, begrijpt iedereen wel wat hij hiermee bedoelt. Dat doet Trump als geen ander. Iedereen weet wat hij wil, het ermee eens of oneens zijn maakt dan niet veel uit. Wil je met jouw boodschap een zo groot mogelijk publiek bereiken? Iedereen moet dan begrijpen wat je bedoelt. Trump formuleert zijn boodschappen kernachtig en simpel, waardoor hij iedereen kan bereiken.
Hij herhaalt vaak en veel
Herhaling van een boodschap kan wonderen doen. En zo dus ook bij Trump. Herhaling zorgt voor herkenbaarheid, herkenbaarheid daaropvolgend weer voor loyaliteit. Mensen zijn geneigd eerder op te letten bij iets dat ze al kennen dan bij iets dat totaal nieuw is. Trump heeft zichzelf inmiddels al zo vaak herhaald met dezelfde woordkeuze en lichaamshouding, dat je alleen nog maar met je vinger een beweging hoeft te maken en een superlatief hoeft uit te spreken, en iedereen weet wie je nadoet.
Hij durft ‘nee’ te zeggen tegen media
Media bepalen als geen ander hoe een merk of, in dit geval, een persoon wordt neergezet. Daarbij kan een negatief frame dodelijk zijn. Zo hebben we al eerder gezien dat een merk dankzij negatieve berichtgeving van de media (bijvoorbeeld Buckler bier) ten onder is gegaan. Trump wordt vaak bekritiseerd door de media, maar ‘durft’ ze ook tegen te spreken. Voorlopig komt hij daardoor bijna overal mee weg bij zijn kiezers.
Hij maakt gebruik van social media
Trump is een echte Twitterpresident. Hij gebruikt zijn Twitteraccount om te communiceren met het volk. Dat werkt goed; hij komt op die manier open en transparant over, doordat hij vertelt wat hij aan het doen is. Hij geeft vaak meteen een reactie waarbij andere politici niks van zich zouden laten horen, of dit via een officiële, uitgebreide persverklaring zouden doen. Trumps getwitter geeft mensen het gevoel dat ze niet genegeerd worden, dat ze een president hebben die eerlijk is en echt iets voor ze doet. Als mensen jou als merk, bedrijf of persoon kunnen volgen, laat je zien waarmee je je precies bezighoudt en kun je laten zien dat je inspeelt op belangrijke (actuele) zaken.
Over Trump kan veel gezegd worden, maar één ding bewijst hij wel: de kracht van herhaling. Met zijn communicatieve vaardigheden kun je dus een heel eind komen. Neem hier en daar wat tactieken over, and everything will be great. Tremendous. The best!
Cover: Gage Skidmore