fbpx
12/11/2019 Communication Science news and articles

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.


Geschreven door: Dion Swenneker

De Ierse geschiedenis is er een met vele tegenslagen. Van een verschrikkelijke hongersnood tot een enorme machtsstrijd tegen het Verenigd Koninkrijk. De Ieren hebben op elk vlak moeten vechten voor hun plek in de wereld. In de zomer van 2019 bezocht ik dit bijzondere land. Mijn reis bracht me naar het toeristische Dublin en het verdeelde Belfast. In deze steden ontdekte ik hoe ondanks alle problemen de Ieren hoop hebben op een mooie toekomst. Tijdens mijn reis bezocht ik twee Ierse bedrijven die gespecialiseerd zijn in communicatie en marketing. Deze bedrijven belichamen de geschiedenis van Ierland als geen ander. 

Dublin loopt voorop in de strijd
Na de vele tegenslagen in Ierland heeft Dublin zich herpakt. De stad opende haar poorten voor grote Westerse bedrijven. De stad is aantrekkelijk wegens o.a. lage belastingen en de Engels sprekende bevolking. Het hoofdkantoor van Google stationeerde zich in Dublin en de Amerikaanse fastfood bedrijven zoals McDonalds zijn niet uit het straatbeeld weg te denken. Naast bedrijven weten ook de toeristen deze stad makkelijk te vinden. Deze ontwikkelingen zorgden ervoor dat er in Dublin een interessante markt is ontstaan. Er is veel ontwikkeling en de bedrijven staan in de rij om hun merk een zo’n goed mogelijk plekje te geven in deze markt.

Inspelen op de markt
In Dublin bezocht ik Leading Social. Een bedrijf wat gespecialiseerd is in marketing. Voor hen is de bloeiende stad Dublin een goudmijn. Er is dankzij de groei van Dublin een grote vraag naar hun diensten. De bedrijven in Dublin willen er namelijk allemaal bovenuit steken en hun merk beter in de markt zetten. Leading Social helpt ze daar maar al te graag mee. Helaas lopen ze buiten Dublin volgens Leading Social ver achter. Het platteland van Ierland is amper aangesloten bij de vooruitgang van Dublin en zij zijn voor de bedrijven zoals Leading Social moeilijk te bereiken. Voor hen is het een uitdaging om de rest van Ierland te kunnen bereiken, zodat zij de merken waarvoor ze werken nog beter in de markt kunnen zetten.

Een wereld van verschil
Daarnaast is er in Belfast een hele andere uitdaging te vinden. De samenleving van Noord-Ierland is erg verdeeld. De ene helft van de populatie voelt zich Iers en de andere helft Brits. Deze verdeling zorgde in het verleden voor een burgeroorlog die nog steeds te voelen is in Belfast. In tegenstelling tot Dublin heeft de tijd hier voor een lange periode stilgestaan en was er geen vooruitgang te vinden. Nu er vrede is, maakt Belfast kleine stappen vooruit. Toch is er nog een wereld van verschil met Dublin wat betreft de persuasieve communicatie.

Ondanks dat Noord-Ierland nog een beetje achter loopt op de rest van Europa, zijn er toch sporen van vooruitgang te zien

Inspelen op veranderingen
In Noord-Ierland is het gebruik van billboards en advertenties in kranten nog aardig gebruikelijk. Ook Morrow – een bedrijf met all-round communicatie-experts – gebruikt deze vorm van communicatie nog geregeld. In Dublin was de focus veel meer gelegd op de toekomst van marketing: social media. Ondanks dat Noord-Ierland nog een beetje achter loopt op de rest van Europa, zijn er toch sporen van vooruitgang te zien. De mensen die ik bij Morrow heb ontmoet kwamen zeer capabel over. Zij hebben een visie waarmee ze de focus meer op de sociale media willen leggen. In Belfast hangt vooruitgang in de lucht. De bedrijven zoals Morrow voelen de potentie om elke dag te groeien. De vraag is alleen hoe snel dat gaat gebeuren.

De hoop op morgen
Mijn reis naar Ierland heeft mij laten inzien dat ondanks dat dit land een harde geschiedenis heeft waaruit veel problemen zijn ontstaan, er een sfeer van hoop in de lucht hangt. In zowel Dublin als Belfast zijn er grootse plannen te vinden. De problemen in Ierland zijn tot nu toe altijd overwonnen en zullen in de toekomst opnieuw worden overwonnen. Er moet nog veel gebeuren, maar in de toekomst zullen de Ierse communicatiebedrijven impact gaan hebben op de markt. Als een feniks zullen de Ieren herrijzen uit de as. Niet vandaag, maar wel morgen.

Cover: Dion Swenneker

Reacties

reacties

Related Posts

Free Press Live 2019: All the nominees and winners for most ground-breaking journalists

11/11/2019

11/11/2019

Medium went to the Free Press Live event where journalists received awards for their effort to present unbiased news about sensitive topics as war scandals.

Warriors for Peace: A Documentary Review

09/11/2019

09/11/2019

Ada reviews the documentary Les Guerrières de la Paix, which gives an insight into the Women Wage Peace movement in Israel.

XIII: Kalvijn bewijst het onmogelijke

01/11/2019

01/11/2019

Fabian was aanwezig bij de première van Kalvijns bioscoopexperiment XIII. De hoofdvraag op dit influencer-fest: kun je een film maken in 24 uur?

ADNIGHT 2019: A truly mad world!

27/10/2019

27/10/2019

Our editor Menahil went to ADNIGHT and visited the agencies Accenture, Kult and Ace and Ogilvy.

Medium Podcast #7 – Let’s talk about nudes

24/09/2019

24/09/2019

Two aspiring communication scientists, a few cans of beer and some Bacardi breezers. It was King’s Night when Kajsa and...

Film Pride: How Northern Ireland and Singapore Handles Fame

02/09/2019

02/09/2019

Angela went along on the study trip to Dublin and Belfast. How do the cities cope with their fame achieved from series and movies?

World capital of street art & graffiti? – It’s probably Belfast

22/08/2019

22/08/2019

Written by: AJ Kutlu here are two things that you are exposed to the most when you visit Belfast: People...

Hoe propaganda twee partijen steeds verder uit elkaar drijft

18/08/2019

18/08/2019

Fabian dook in de politieke spanningen tussen Ierland en Noord Ierland. Propaganda is daarbij niet te vermijden.

PR-Disaster or opportunity? The influence of #Brexit in Ireland

18/08/2019

18/08/2019

The Brexit will have a big influence on companies in Ireland and Northern Ireland. Kelly explains why a good PR will be more important than ever before.

Protesten aan de Ierse grens: wat betekent de Brexit voor Ierland?

16/08/2019

16/08/2019

Het bekende Goede Vrijdag-akkoord diende een vredige oplossing te bieden voor de strijd tussen Ierland en Noord-Ierland. De huidige ontwikkelingen rondom de Brexit brengen dit echter in gevaar. Quinta beschrijft de situatie, hoe deze is ontstaan en welke rol de Brexit hierin speelt.

Why won’t Ed Sheeran sell me a chair?

12/08/2019

12/08/2019

Marketing agencies are using celebrities very often, but during the company visit at Morrow Communications, Joanna learnt there is a shift going on from celebrities to social media influencers.

Entertainment uit de Oudheid viert hoogtijdagen in het digitale tijdperk

10/08/2019

10/08/2019

Een Ierse tour-guide die met zijn manier van vertellen laat zien dat de klassieke retoriek nog niet verloren is in het digitale tijdperk zoals wij dat kennen. Kevin vertelt over Patrick en zijn tour in Dublin.

Why Northern Ireland plays a key role in Brexit

10/08/2019

10/08/2019

Sjors travelled to Northern Ireland and saw the remains of The Troubles. What role does Northern Ireland play in a possible Brexit?

Ada Varriale – a first-year communication science student

24/06/2019

24/06/2019

Join us as we get to know a little more about first year Communication Science student, Ada.

The downfall of Vero

22/06/2019

22/06/2019

Our brand new writer Jade on the downfall of Vero. Why was it the most promising social media platform? And why was it not able to beat Facebook?

EnjoyInstagram