Study tripDublin & Belfast

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

Marketing uitdagingen Ierland

Geschreven door: Dion Swenneker

De Ierse geschiedenis is er een met vele tegenslagen. Van een verschrikkelijke hongersnood tot een enorme machtsstrijd tegen het Verenigd Koninkrijk. De Ieren hebben op elk vlak moeten vechten voor hun plek in de wereld. In de zomer van 2019 bezocht ik dit bijzondere land. Mijn reis bracht me naar het toeristische Dublin en het verdeelde Belfast. In deze steden ontdekte ik hoe ondanks alle problemen de Ieren hoop hebben op een mooie toekomst. Tijdens mijn reis bezocht ik twee Ierse bedrijven die gespecialiseerd zijn in communicatie en marketing. Deze bedrijven belichamen de geschiedenis van Ierland als geen ander. 

Dublin loopt voorop in de strijd
Na de vele tegenslagen in Ierland heeft Dublin zich herpakt. De stad opende haar poorten voor grote Westerse bedrijven. De stad is aantrekkelijk wegens o.a. lage belastingen en de Engels sprekende bevolking. Het hoofdkantoor van Google stationeerde zich in Dublin en de Amerikaanse fastfood bedrijven zoals McDonalds zijn niet uit het straatbeeld weg te denken. Naast bedrijven weten ook de toeristen deze stad makkelijk te vinden. Deze ontwikkelingen zorgden ervoor dat er in Dublin een interessante markt is ontstaan. Er is veel ontwikkeling en de bedrijven staan in de rij om hun merk een zo’n goed mogelijk plekje te geven in deze markt.

Inspelen op de markt
In Dublin bezocht ik Leading Social. Een bedrijf wat gespecialiseerd is in marketing. Voor hen is de bloeiende stad Dublin een goudmijn. Er is dankzij de groei van Dublin een grote vraag naar hun diensten. De bedrijven in Dublin willen er namelijk allemaal bovenuit steken en hun merk beter in de markt zetten. Leading Social helpt ze daar maar al te graag mee. Helaas lopen ze buiten Dublin volgens Leading Social ver achter. Het platteland van Ierland is amper aangesloten bij de vooruitgang van Dublin en zij zijn voor de bedrijven zoals Leading Social moeilijk te bereiken. Voor hen is het een uitdaging om de rest van Ierland te kunnen bereiken, zodat zij de merken waarvoor ze werken nog beter in de markt kunnen zetten.

Een wereld van verschil
Daarnaast is er in Belfast een hele andere uitdaging te vinden. De samenleving van Noord-Ierland is erg verdeeld. De ene helft van de populatie voelt zich Iers en de andere helft Brits. Deze verdeling zorgde in het verleden voor een burgeroorlog die nog steeds te voelen is in Belfast. In tegenstelling tot Dublin heeft de tijd hier voor een lange periode stilgestaan en was er geen vooruitgang te vinden. Nu er vrede is, maakt Belfast kleine stappen vooruit. Toch is er nog een wereld van verschil met Dublin wat betreft de persuasieve communicatie.

Ondanks dat Noord-Ierland nog een beetje achter loopt op de rest van Europa, zijn er toch sporen van vooruitgang te zien

Inspelen op veranderingen
In Noord-Ierland is het gebruik van billboards en advertenties in kranten nog aardig gebruikelijk. Ook Morrow – een bedrijf met all-round communicatie-experts – gebruikt deze vorm van communicatie nog geregeld. In Dublin was de focus veel meer gelegd op de toekomst van marketing: social media. Ondanks dat Noord-Ierland nog een beetje achter loopt op de rest van Europa, zijn er toch sporen van vooruitgang te zien. De mensen die ik bij Morrow heb ontmoet kwamen zeer capabel over. Zij hebben een visie waarmee ze de focus meer op de sociale media willen leggen. In Belfast hangt vooruitgang in de lucht. De bedrijven zoals Morrow voelen de potentie om elke dag te groeien. De vraag is alleen hoe snel dat gaat gebeuren.

De hoop op morgen
Mijn reis naar Ierland heeft mij laten inzien dat ondanks dat dit land een harde geschiedenis heeft waaruit veel problemen zijn ontstaan, er een sfeer van hoop in de lucht hangt. In zowel Dublin als Belfast zijn er grootse plannen te vinden. De problemen in Ierland zijn tot nu toe altijd overwonnen en zullen in de toekomst opnieuw worden overwonnen. Er moet nog veel gebeuren, maar in de toekomst zullen de Ierse communicatiebedrijven impact gaan hebben op de markt. Als een feniks zullen de Ieren herrijzen uit de as. Niet vandaag, maar wel morgen.

Cover: Dion Swenneker

Reacties

reacties

Gastredacteur
Medium nodigt zo nu en dan graag gasten uit om interessante artikelen te schrijven die gerelateerd zijn aan de communicatiewetenschap. Ook een gastbijdrage leveren? Mail ons!

    You may also like

    Comments are closed.

    More in Study trip