fbpx
19/02/2020 Communication Science news and articles

Ierland is een feniks die zal herrijzen uit de as

De een kan niet een heel land bereiken en de ander heeft een te oubollig marketing beleid. Twee bedrijven die voor hun eigen uitdagingen staan.


Geschreven door: Dion Swenneker

De Ierse geschiedenis is er een met vele tegenslagen. Van een verschrikkelijke hongersnood tot een enorme machtsstrijd tegen het Verenigd Koninkrijk. De Ieren hebben op elk vlak moeten vechten voor hun plek in de wereld. In de zomer van 2019 bezocht ik dit bijzondere land. Mijn reis bracht me naar het toeristische Dublin en het verdeelde Belfast. In deze steden ontdekte ik hoe ondanks alle problemen de Ieren hoop hebben op een mooie toekomst. Tijdens mijn reis bezocht ik twee Ierse bedrijven die gespecialiseerd zijn in communicatie en marketing. Deze bedrijven belichamen de geschiedenis van Ierland als geen ander. 

Dublin loopt voorop in de strijd
Na de vele tegenslagen in Ierland heeft Dublin zich herpakt. De stad opende haar poorten voor grote Westerse bedrijven. De stad is aantrekkelijk wegens o.a. lage belastingen en de Engels sprekende bevolking. Het hoofdkantoor van Google stationeerde zich in Dublin en de Amerikaanse fastfood bedrijven zoals McDonalds zijn niet uit het straatbeeld weg te denken. Naast bedrijven weten ook de toeristen deze stad makkelijk te vinden. Deze ontwikkelingen zorgden ervoor dat er in Dublin een interessante markt is ontstaan. Er is veel ontwikkeling en de bedrijven staan in de rij om hun merk een zo’n goed mogelijk plekje te geven in deze markt.

Inspelen op de markt
In Dublin bezocht ik Leading Social. Een bedrijf wat gespecialiseerd is in marketing. Voor hen is de bloeiende stad Dublin een goudmijn. Er is dankzij de groei van Dublin een grote vraag naar hun diensten. De bedrijven in Dublin willen er namelijk allemaal bovenuit steken en hun merk beter in de markt zetten. Leading Social helpt ze daar maar al te graag mee. Helaas lopen ze buiten Dublin volgens Leading Social ver achter. Het platteland van Ierland is amper aangesloten bij de vooruitgang van Dublin en zij zijn voor de bedrijven zoals Leading Social moeilijk te bereiken. Voor hen is het een uitdaging om de rest van Ierland te kunnen bereiken, zodat zij de merken waarvoor ze werken nog beter in de markt kunnen zetten.

Een wereld van verschil
Daarnaast is er in Belfast een hele andere uitdaging te vinden. De samenleving van Noord-Ierland is erg verdeeld. De ene helft van de populatie voelt zich Iers en de andere helft Brits. Deze verdeling zorgde in het verleden voor een burgeroorlog die nog steeds te voelen is in Belfast. In tegenstelling tot Dublin heeft de tijd hier voor een lange periode stilgestaan en was er geen vooruitgang te vinden. Nu er vrede is, maakt Belfast kleine stappen vooruit. Toch is er nog een wereld van verschil met Dublin wat betreft de persuasieve communicatie.

Ondanks dat Noord-Ierland nog een beetje achter loopt op de rest van Europa, zijn er toch sporen van vooruitgang te zien

Inspelen op veranderingen
In Noord-Ierland is het gebruik van billboards en advertenties in kranten nog aardig gebruikelijk. Ook Morrow – een bedrijf met all-round communicatie-experts – gebruikt deze vorm van communicatie nog geregeld. In Dublin was de focus veel meer gelegd op de toekomst van marketing: social media. Ondanks dat Noord-Ierland nog een beetje achter loopt op de rest van Europa, zijn er toch sporen van vooruitgang te zien. De mensen die ik bij Morrow heb ontmoet kwamen zeer capabel over. Zij hebben een visie waarmee ze de focus meer op de sociale media willen leggen. In Belfast hangt vooruitgang in de lucht. De bedrijven zoals Morrow voelen de potentie om elke dag te groeien. De vraag is alleen hoe snel dat gaat gebeuren.

De hoop op morgen
Mijn reis naar Ierland heeft mij laten inzien dat ondanks dat dit land een harde geschiedenis heeft waaruit veel problemen zijn ontstaan, er een sfeer van hoop in de lucht hangt. In zowel Dublin als Belfast zijn er grootse plannen te vinden. De problemen in Ierland zijn tot nu toe altijd overwonnen en zullen in de toekomst opnieuw worden overwonnen. Er moet nog veel gebeuren, maar in de toekomst zullen de Ierse communicatiebedrijven impact gaan hebben op de markt. Als een feniks zullen de Ieren herrijzen uit de as. Niet vandaag, maar wel morgen.

Cover: Dion Swenneker

Reacties

reacties

Related Posts

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents Beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

‘Taylor Swift: Miss Americana’: How The Pop Supernova Found Her Voice

07/02/2020

07/02/2020

Emma analyses 'Miss Americana,' the documentary about Taylor Swift. In this, Swift narrates her life as a pop star and a woman in her 20's.

Vegan for a month: a new veganning or a big missed-steak?

07/02/2020

07/02/2020

Dry-January not quite your thing? Maybe give veganism a go. Gabby explores veganism for herself, and leaves us with some tasty tips!

Afgeserveerd voedsel wordt steeds meer uitgeserveerd

06/02/2020

06/02/2020

Steeds meer initiatieven richten zich op het tegengaan van voedselverspilling. En dat is maar goed ook, want jaarlijks verdwijnt een derde van al het voedsel in de vuilnisbak.

Hoe ik een maand mijn smartphone opgaf

05/02/2020

05/02/2020

Geen smartphone voor een maand: hoe kan dat tegenwoordig? Jade ging deze uitdaging aan en vertelt waarom iedereen het een keertje moet proberen.

FSR 101: A crash course on what the student council does for your student rights

03/02/2020 and

03/02/2020

Medium breaks down the influence that the Faculty Student Council of UvA's Faculty of Social and Behavioral Sciences has on our community and how you can participate to make a change.

Duolingo: The Boogieman of Language Apps

31/01/2020

31/01/2020

The green owl goes rogue - this article discusses Duolingo's (almost extreme) methods to coerce us into practicing our language skills.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort