fbpx
26/02/2020 The magazine by Communication Science students of the UvA

Hoeveel zijn wij waard?

en Facebookaccount bijhouden, de diensten van Google gebruiken, het is allemaal gratis. Tenminste, je hoeft er geen maandelijks bedrag voor…


Een Facebookaccount bijhouden, de diensten van Google gebruiken, het is allemaal gratis. Tenminste, je hoeft er geen maandelijks bedrag voor over te maken. Wat je mensen vaak hoort zeggen is dat er geen gratis diensten zijn: als je niet met geld betaalt, betaal je met je persoonlijke data. Met andere woorden: als je niet betaalt voor het product, ben je zelf het product. Gezien de beurswaarde van onder meer Google ($350 miljard) en Facebook ($90 miljard) worden gebruikersdata gezien als lucratieve inkomstenbron, anders zouden de bedrijven niet zulke hoge beurswaardes bereiken. Maar wat is één gebruiker nou eigenlijk waard?

Veiling
Vorig jaar nam de Nederlandse student Shawn Buckles de proef op de som. Hij besloot namelijk al zijn persoonlijke gegevens in één keer te veilen. Het leverde hem aardig wat bekendheid op, maar vooral een aanzienlijk bedrag: €350. Dat klinkt best aardig: voor €350 zijn er wellicht meer mensen die bereid zijn hun gegevens te verkopen om een leuke tv of een nieuwe spelcomputer te kopen.

Maar het lijkt vrij onwaarschijnlijk dat iedereens data daadwerkelijk zoveel waard zijn. Ervan uitgaande dat Facebook zo ongeveer al onze gegevens weet zou dat betekenen dat de 1,4 miljard gebruikers van Facebook zo’n €490 miljard waard zouden zijn. Waarschijnlijk zou de beurswaarde van het bedrijf dan heel wat hoger liggen dan de actuele €90 miljard.

Media-aandacht
De conclusie is dan ook dat onze persoonlijke data heel wat minder waard zijn. Shawn Buckles kreeg natuurlijk veel aandacht voor zijn project en daardoor waren zijn gegevens extra interessant. De koper kon immers rekenen op een flink aandeel in de media-aandacht. Maar de data van normale stervelingen zijn heel wat minder waard.

Een reden hiervoor is dat bedrijven vaak maar geïnteresseerd zijn in een deel van het dataprofiel van consumenten en daarnaast kopen bedrijven meestal de gegevens van (honderd)duizenden klanten tegelijk. Op die manier krijgen zij enorme kortingen. Toch is het verrassend hoe goedkoop sommige gegevens zijn. Een interessant kijkje in de keuken biedt het bedrijf TowerData, een bedrijf dat data verkoopt aan bedrijven.

Een paar cent
Het werkt als volgt: klanten kunnen een bestand met mailadressen uploaden en vervolgens biedt TowerData daar de meest uiteenlopende gegevens bij. Van woonadres via gelezen boeken tot de vraag of je je boodschappen doet in een supermarkt of bij een discounter: TowerData weet het allemaal. Ze zeggen er eerlijk bij dat ze niet voor alle tienduizend mailadressen alle gegevens zullen kunnen vinden, maar toch kunnen klanten al vrij snel een heel behoorlijk profiel maken bij elk mailadres. Voor slechts $707 zoekt towerdata op 34 variabelen de gegevens voor tienduizend mailadressen: dat komt dus neer op 7 dollarcent per gebruiker.

Demografische gegevens zijn niks waard
Op de website van de Financial Times kun je ongeveer een idee krijgen wat je persoonlijke gegevens waard zijn. Met behulp van hun datacalculator kun je onder meer zien welke informatie bedrijven veel geld waard is en welke gegevens juist minder interessant zijn. Zo mag je ervan uitgaan dat bedrijven bij voorbaat al op de hoogte zijn van je leeftijd, geslacht, woonplaats en andere demografische gegevens, maar interessant wordt het bijvoorbeeld wanneer mensen de intentie hebben om af te vallen of een auto te kopen. In dat geval moeten bedrijven dieper in de buidel tasten dan bij kinderloze singles die altijd met het openbaar vervoer reizen.

Gegevens verkopen
Toch is het behoorlijk puzzelen om een gebruikersprofiel te maken waar bedrijven een leuk bedrag voor neertellen. Wie een beetje geld wil verdienen met zijn data kan het beste gebruik maken van bedrijven als Handshake of Datacoup. Deze bedrijven bieden geld voor de persoonlijke gegevens van gebruikers en zorgen er naar eigen zeggen voor dat de controle weer bij de gebruiker in plaats van bij Google en Facebook komt te liggen. Rijk zullen gebruikers er niet mee worden; bij Datacoup krijg je zo’n acht $8 per maand en dan moet je tot en met je creditcard gegevens alles verkopen.

Profielen
Het valt dus behoorlijk tegen wat één individuele dataset eigenlijk waard is. Zeker voor individuele gegevens (inkomen, leeftijd) wordt amper geld geboden. Het is duidelijk dat data pas echt geld waard worden wanneer zo veel mogelijk verschillende variabelen worden gecombineerd. Op die manier is niet alleen de hoeveelheid feitelijke informatie groter, maar kunnen ook betrouwbaardere voorspellingen over andere factoren worden gedaan. Bedrijven als Google en Facebook zijn bijzonder goed in het creëren van complete gebruikersprofielen en zijn daarom zo populair bij adverteerders. Het is vrij lastig in te schatten hoeveel informatie deze diensten precies over ons opslaan, maar het geval van de Australiër Max Schrems is vrij bekend. Hij vroeg Facebook in 2010 om alle data die het bedrijf over hem had opgeslagen en kreeg vervolgens een pdf-bestand van 1200 pagina’s. Met zo’n bizarre hoeveelheid informatie kan Facebook enorme gebruikersprofielen opstellen en de voorspellingen die daarmee worden gedaan zijn veel geld waard.

Reacties

reacties

Related Posts

A Requiem to BoJack Horseman

26/02/2020

26/02/2020

Spanning six seasons, Netflix’s first original animated series BoJack Horseman finally came to an end last January. First dismissed as yet another adult animated show much like The Simpsons and Bob’s Burgers, BoJack Horseman grew to be revered as a brilliantly dark, thoughtful show that doesn’t pull any punches when discussing social issues. Karina discusses the show's brilliance.

Medium Podcast #9- IFFR Interview with Artemio Narro and Manolo Caso

25/02/2020 and

25/02/2020

Medium Podcast went on the field to interview Artemio Narro and Manolo Caso after the world premiere of Narro's second feature film and Caso's acting debut in ColOZio.

Fake News: het dodelijkste virus dat er is

24/02/2020

24/02/2020

Volgens de media zou de halve wereld als besmet zijn met het Coronavirus. Echter valt dit reuze mee en probeert de media ons door fake news bang te maken.

Fake News and the Coronavirus: How the Media verbalize Xenophobia in the New Decade

22/02/2020

22/02/2020

As the Coronavirus spreads so do the misinformation and fake news that lead to xenophobia around the globe. Stephanie writes about her own experience as an Asian student abroad.

Becoming Your Own Life Coach – Living an Enriched Life

21/02/2020

21/02/2020

The series of Becoming Your Own Life Coach reaches its second chapter. Andrada reflects on the applied knowledge of the first book of the series and reviews a second one.

The Road to Acceptance of Queer Women in Media Representation

19/02/2020

19/02/2020

Acceptance or fetishization? This article takes a critical look at the way the media portrays lesbians and their relationships.

Medium Podcast #8 – Jade’s Pact

14/02/2020 and

14/02/2020

The month in which Jade stopped using smartphones and developed a texting twitch (Parents beware).

Personal Ads: Who needs Cupid?

14/02/2020

14/02/2020

From personal ads to dating apps, people have advertised themselves to find the best suitor. Medium tells you why cupid is out of business.

Parasite wins Best Picture without an ’English-speaking’ host

13/02/2020

13/02/2020

Parasite makes history at the 92nd Academy Awards by being the first non-English speaking film to win Best Picture, defeating eight other competing English-language movies. Danny tells us why Parasite deserved to win.

A day in the life of the FSR FMG’s official secretary

13/02/2020

13/02/2020

Have you ever wondered what the secretary of the FSR FMG does? Meet Robin while she tells about her job! The job that currency has a vacancy, so check it out!

“Trust the child within you”: Interview with Francis Alÿs

Medium interviewed Francis Alÿs, director of "Sandlines", which premiered in Europe at the International Film Festival in Rotterdam. His work is currently being exhibited at the Eye Film Museum in Amsterdam.

Black tie: A guide on formal attire

12/02/2020

12/02/2020

Your next formal event is coming up and no idea what to wear? Then this article is the perfect guide in what to wear in ‘black tie’ to the next formal event.  

The Lessons of a Mercurius Sales Committee Member

10/02/2020

10/02/2020

Have you ever wondered what the Sales Committee of the study association Mercurius exactly does? Margarete gives you an insight into the useful skills she has developed as part of the committee.

Vienna: City of dreams

10/02/2020

10/02/2020

The Austrian capital is a worldwide famous destination with all sorts of architecture, museums, and landmarks to visit. If you are an art or history lover, a foodie, or you just get a thrill out of traveling to a new place; Vienna is the place for you!

AMFI-film screening 2020: Student works of art about fashion and identity

09/02/2020 and

09/02/2020

Medium had the opportunity to attend the 2020 Fashion Film Screening & Photo-exhibition created by AMFI students. This was our take.

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort